Autor Wątek: 11. Akordy diatoniczne - wstęp  (Przeczytany 2650 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6124
    • Zobacz profil
11. Akordy diatoniczne - wstęp
« dnia: 25 Marzec 2015, 22:00 »

< Poprzedni rozdział - Spis treści - Następny rozdział >


Jest to rozdział z "ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum :)

Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.


Akordy diatoniczne - wstęp

Akordem nazywamy współbrzmienie co najmniej 3 różnych dźwięków.

W harmonii klasycznej akordy mają budowę tercjową, tzn. składają się z kolejnych tercji danej gamy i noszą nazwę diatonicznych lub gamowłaściwych.

Z powyższych określeń wynika, że akordów diatonicznych jest tylko pięć - patrz ilustracje przykładowe dla gamy C-dur i akordu C - bowiem następna tercja jest już powtórzeniem dźwięku podstawowego, czyli nie może być użyta do budowy akordu:





W tak zbudowanych akordach,
dźwięk podstawowy (najniższy) nosi nazwę pryma (1),
drugi tercja (3),
dalej następuje kwinta (5),
septyma (7),
nona (9),
undecyma (11)
i tercdecyma (13).

W tabelce i na pięciolinii cyfry w oznaczeniach akordów ujęte są w nawias w celu podkreślenia, że nie są to oznaczenia oficjalne (podręcznikowe) a wskazu ją tylko na którym dźwięku gamy kończy się dany akord. Szersze omówienie oznaczeń akordów zawierają inne tematy.


< Poprzedni rozdział - Spis treści - Następny rozdział >