Autor Wątek: Granie melodii wielodźwiękami  (Przeczytany 5935 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5854
    • Zobacz profil
Granie melodii wielodźwiękami
« dnia: 22 Luty 2015, 20:21 »
Jest to rozdział z "ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum :)

Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.


Granie melodii wielodźwiękami

Mając do dyspozycji prymkę z akordami możemy próbować wzbogacić melodię grając ją  wielodźwiękami.

Wymaga to oczywiście biegłej znajomości dźwięków składowych poszczególnych akordów. Efekt końcowy w dużej mierze zależy też od indywidualnego gustu (a o gustach - jak mówi porzekadło - się nie dyskutuje). Bowiem jeden muzyk lubi klasyczną ascezę w harmonii, której efektem jest tylko "triada" i prawie nic więcej, a inny lubi przepych, przejawiający się mnóstwem akordów "wtrąconych".

Jeśli więc jesteśmy nowicjuszami, to zacznijmy od pogłębiania znajomości harmonii stopniując jej trudność -  korzystajmy na początek z klasycznych nut na fortepian z wokalem, bo w prawej ręce często spotykamy wielodźwięki a i w lewej mamy gotowy akompaniament. Analizujmy akordy w zestawieniu z melodią, czyli jak się mają jej dźwięki do składowych dźwięków akordów. Słuchajmy nagrań pod kątem harmonii i rodzaju akompaniamentu, bo na pewno odkryjemy jeszcze inne ciekawe rozwiązania harmoniczne, oprócz tych, zapisanych w prymce. Starajmy się uchwycić i naśladować różne typy akompaniamentu. Wraz z doskonaleniem techniki gry nasze akompaniamenty będą coraz lepsze i dopracujemy się w nich własnych indywidualnych elementów.

Grę wielodźwiękami można też potraktować jako jeden z elementów aranżacji utworu a w tym - jako jeden ze sposobów zmiany dynamiki. Bowiem aranżacja może polegać np na tym, że wielodźwiękami będziemy grać tylko część frazy, lub część utworu itd itp a zmiana dynamiki jest oczywista, bo akordy brzmią głośniej niż dźwięki pojedyncze.


Grę wielodźwiękami przedstawię na kilku przykładach znanych melodii, bo w ten sposób najwyraźniej widać istotę rzeczy. Każdy z tych przykładów jest oczywiście jedną z wielu możliwości - podobnie jak przy opracowywaniu podkładu harmonicznego, który z kolei jest bazą do wyboru dźwięków, które dopiszemy do linii melodycznej.

W przykładach tych całą linię melodyczną pozostawiono w "sopranie" (dźwięki górne), ale nie jest to reguła. Grając solo tak jest wygodniej, ale w opracowaniach na 2 instrumenty spotyka się często głos dolny przeniesiony o oktawę w górę i brzmi to bardzo ładnie i ciekawie.

W głosie dolnym (w głosach dolnych) zastosowano te same wartości rytmiczne co w melodii, co również nie jest regułą. Głos dolny w pięciu pierwszych taktach poniższego przykładu może być grany jako półnuty z kropką (analogicznie w dalszych przykładach).

Zapamiętajmy, że - podobnie jak w przytoczonych przykładach - wystarczającym ubarwieniem fragmentu melodii jest dodanie tercji, lub seksty - trzeba tylko sprawdzić co bardziej pasuje. Po nabraniu wprawy sposobu tego będziemy używać niemal automatycznie.

Zdarza się, że zaplanowany aranż koliduje z akordem basowym. Przykładowo - w przedostatnim takcie poniższego przykładu mamy w basie D7 a w melodii "des=cis", co stwarza dysonans z "akordowym c". Jest to wprawdzie niezauważalne, ale i tego można uniknąć opuszczając np uderzenie akordu na tempo "2" i zastępując go odpowiednim dźwiękiem pojedynczym.









Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5854
    • Zobacz profil
Odp: Granie melodii wielodźwiękami
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Kwiecień 2015, 11:43 »
Zapamiętajmy, że - podobnie jak w przytoczonych przykładach - wystarczającym ubarwieniem fragmentu melodii jest dodanie tercji, lub seksty - trzeba tylko sprawdzić co bardziej pasuje. Po nabraniu wprawy sposobu tego będziemy używać niemal automatycznie.

Oprócz tercji i seksty, zwykle "w ciemno" bezpiecznie można dodać dźwięki składowe akordu granego w basach. W ten prosty sposób, można dodać do harmonii interwały inne, niż wspomniana tercja czy seksta. Oczywiście nie muszą być to wszystkie dzięki akordu na raz. Na przykład jeżeli w basach gramy C-dur to możemy dorzuć w prawej ręce samo C lub samo E lub samo G lub którąś z ich kombinacji :)

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 5388
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Granie melodii wielodźwiękami
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Kwiecień 2015, 12:20 »
A jak w moim walczyku zagrałem do akordu F Dur prawą dźwięki F i C w dwudźwięku przeczytałem opinię, iż jest to błąd harmoniczny...... Oczywiście nie zgodziłem się z tym [akordeon]

Offline guralband

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1193
    • Zobacz profil
  • Skąd: lubuskie
Odp: Granie melodii wielodźwiękami
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Kwiecień 2015, 13:35 »
Zapamiętajmy, że - podobnie jak w przytoczonych przykładach - wystarczającym ubarwieniem fragmentu melodii jest dodanie tercji, lub seksty - trzeba tylko sprawdzić co bardziej pasuje. Po nabraniu wprawy sposobu tego będziemy używać niemal automatycznie.

Oprócz tercji i seksty, zwykle "w ciemno" bezpiecznie można dodać dźwięki składowe akordu granego w basach. W ten prosty sposób, można dodać do harmonii interwały inne, niż wspomniana tercja czy seksta. Oczywiście nie muszą być to wszystkie dzięki akordu na raz. Na przykład jeżeli w basach gramy C-dur to możemy dorzuć w prawej ręce samo C lub samo E lub samo G lub którąś z ich kombinacji :)

Prawie zawsze nawet grając nawet a"vista można dołożyć kwintę w akordzie (nie ważne czy dur czy moll). Oczywiście są wyjątki kiedy w tym momencie jest w melodii jest dźwięk kwinty zwiększonej co zrobi dysonans ale pewne rzeczy się po prostu słyszy... [piwo]

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5854
    • Zobacz profil
Odp: Granie melodii wielodźwiękami
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Kwiecień 2015, 16:39 »
Jeżeli ktoś chce się obyć z graniem tercjami i sekstami to warto zajrzeć do tematu

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 894
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Granie melodii wielodźwiękami
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Maj 2015, 19:11 »
A jak w moim walczyku zagrałem do akordu F Dur prawą dźwięki F i C w dwudźwięku przeczytałem opinię, iż jest to błąd harmoniczny...... Oczywiście nie zgodziłem się z tym [akordeon]

Też tak bym zrobił, bo nie widzę tu błędu tylko raczej niezbyt ładne brzmienie, co inni już podkreślali.

Równocześnie zerknąłem też powyżej na moje nuty i widzę tam trochę tych kwart i kwint.
W związku z tym chcę przypomnieć, że  - cytuję :
"W głosie dolnym (w głosach dolnych) zastosowano te same wartości rytmiczne co w melodii, co również nie jest regułą. Głos dolny w pięciu pierwszych taktach poniższego przykładu może być grany jako półnuty z kropką (analogicznie w dalszych przykładach)"

i podkreślić innymi słowy, że jest to tylko szkic harmoniczny a nie dokładny zapis wykonawczy.