< Poprzedni rozdział -
Spis treści
Jest to rozdział z "
ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan
Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum

Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.
Przewroty akordówPrzewrót akordu powstaje przez przeniesienie dolnej jego nuty o oktawę w górę.
Zatem pierwszy przewrót jako dolną nutę ma tercję akordu podstawowego, drugi - kwintę itd.
Trójdźwięki mają tylko dwa przewroty, co pokazuje poniższa ilustracja na przykładzie akordu C:

Dolną nutę każdego akordu określa się też jako "
bas", natomiast nazwy pozostałych nut, jako składników akordu w poszczególnych przewrotach, pozostają niezmienne - patrz ilustracja.
Akordy septymowe, jako czterodźwięki, mają trzy przewroty:

Oznaczenia przewrotów trójdźwięków są następujące:

Jedynka rzymska w powyższej ilustracji oznacza stopień gamy (w tym przykładzie gamy C-dur). Ideę oznaczania przewrotów widać z ilustracji. W związku z tym, pierwszy przewrót trójdźwięku zwany jest
przewrotem sekstowym, drugi -
przewrotem kwartsekstowym.
Sposób oznaczania przewrotów akordu septymowego podają poniższe ilustracje:




Jak widać, oznaczenia te układają się następująco:

Pierwszy przewrót akordu septymowego -
kwintsekstowydrugi -
terckwartowytrzeci -
sekundowyW kontekscie przewrotów warto zwrócić uwagę na
akord septymowy zmniejszony (w tym przykładzie jego dźwięki składowe są następujące : "c - es - ges - heses", oznaczenie Cdim7 = = Co7 = Czm7), bo - w przeciwieństwie do innych, których jest tyle ile tonacji - tych jest praktycznie tylko trzy, a mianowicie:
c - es - ges - a oznaczenie Co7
cis - e - g - b oznaczenie C#o7 (Dbo7)
d - f - as - h oznaczenie Do7
gdyż kolejny akord "dis-fis-a-c" (D#o7) ma wprawdzie w oznaczeniu inną literę, ale zawiera te same dźwięki co pierwszy (Co7), tylko występujące w innej kolejności, czyli w innym przewrocie. Mozna zatem powiedzieć, że akord D#o7 (i również Ebo7) jest pierwszym przewrotem akordu Co7. Idąc dalej - Gbo7 jest drugim przewrotem Co7, lub pierwszym przewrotem Ebo7 itd.
Spostrzeżenie to ma istotne znaczenie dla instrumentów akompaniujących - fortepianu, gitary, kontrabasu. Na przykład gitarzysta, zależnie od aktualnego położenia ręki na gryfie, może użyć najwygodniejszego dla siebie chwytu a niekoniecznie takiego, jaki napisano w nutach - chyba, że jest to wyraźnie niekorzystne dla brzmienia utworu w tym konkretnym miejscu. I - pamiętając o tym zastrzeżeniu - można postawić znak równości pomiędzy następującymi akordami :
Co7 = Ebo7 (D#o7) = Gbo7 (F#o7) = Ao7
C#o7 (Dbo7) = Eo7 = Go7 = Bo7
Do7 = Fo7 = Abo7 (G#o7) = Ho7
< Poprzedni rozdział -
Spis treści