Autor Wątek: Gamy i pasaże  (Przeczytany 13546 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline emeryt

  • ****
  • Wiadomości: 413
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Gamy i pasaże
« dnia: 02 Luty 2015, 15:05 »
Gamy i pasaże dają kapitalne efekty jeżeli gra się je we wszystkich dostępnych tonacjach, z zastosowaniem możliwej artykulacji i dużych rozpiętościach tempa. Dobry jest nawyk rozpoczynania każdorazowo kontaktu z akordeonem od poświęcenia na ten cel paru do parunastu minut - można oczywiście i więcej. Oczywiście trzeba oprócz tego ćwiczyć inny materiał aby nie stać się akordeonistą gam.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6246
    • Zobacz profil
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Marzec 2015, 14:00 »
Zebrałem kilka cytatów, które mogą pokazać, jak ważne jest ćwiczenie skal:

Carl Czerny, który był uczniem m.in. Beethovena, a później sam był nauczycielem m.in. Liszta: "Pytasz mnie, jak dobrym muzykiem możesz się stać? Powiedz mi zatem, ile czasu poświęcasz na ćwiczenie skal."

Artur Rubinstein - "Skale nigdy nie powinny być suche. Jeżeli one cię nie interesują, to pracuj z nim, aż zaczniesz się nimi interesować".

Robert Schumann - "Musisz pilnie ćwiczyć wszystkie skale"

Offline Sztyc

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 1801
    • Zobacz profil
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Marzec 2015, 14:17 »
Pan Lee Terry Meisinger pokazuje i objaśnia...

www.youtube.com/watch?v=f0x8NtXFPuY

www.youtube.com/watch?v=z0EFqYXbNdg

www.youtube.com/watch?v=PobMbXEU550

itd....itd.... przez lata



Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6246
    • Zobacz profil
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #3 dnia: 11 Październik 2015, 19:13 »
Sergiu Popa pokazuje, co warto ćwiczyć - gamy, pasaże i inne schematy
https://www.youtube.com/watch?v=OEOCe4bcOR0

Offline Murathan

  • Gość zagraniczny
  • *****
  • Wiadomości: 703
    • Zobacz profil
    • Akordeon YouTube
  • Skąd: Ankara - TURCJA
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #4 dnia: 11 Październik 2015, 22:38 »
Zrobiłem te praktyki, które jego Hanon fortepian broszury. Zrobiłem to lato i uzyskać bardzo dobre wyniki.  8) 8)  [toast] [akordeon]

Offline Andrea Martelli

  • ****
  • Wiadomości: 481
    • Zobacz profil
  • Skąd: Bydgoszcz-Warszawa
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #5 dnia: 12 Październik 2015, 10:50 »
Witam piękne ćwiczenia dla dobrej kordynacji rąk i Praktyki w graniu ..Super Pozdrawiam.. :)

Online Voiko

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1525
    • Zobacz profil
    • Voiko_Music
  • Skąd: małopolskie
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Październik 2016, 20:33 »
świetny kanał :)  [akordeon]

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 5239
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Październik 2016, 20:34 »

Offline Aron_Akord

  • ***
  • Wiadomości: 204
    • Zobacz profil
  • Skąd: Sosnowiec
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Grudzień 2016, 10:25 »
Granie gam i pasaży rozwija technike palcową dlatego jest przydatne. Niektóre utwory same w sobie mają miejsca gdzie trzeba zagrać pasaże lub game bądź jej kawałek. Dlatego osobne ćwiczenia gam i pasaży jest pomocne w dalszym etapie gry.

Offline marek1

  • *****
  • Wiadomości: 770
    • Zobacz profil
  • Skąd: Silesia/śląskie
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Grudzień 2016, 10:32 »
Tak, nasz kolega Aron_Akord ma rację. Można grać proste kawałki bez ćwiczeń palców, a potem przyjdzie coś trudniejszego i robi się problem; a to brakuje palców, bo nie umiemy ich podłożyć, albo gramy trzema palcami, czy suwamy je po klawiszach, ot aby odfajkować. He, he mówię niestety o sobie  ;D ;D.

Offline Pedros

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 734
    • Zobacz profil
    • Mój kanał na YT
  • Skąd: Kujawy
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Grudzień 2016, 10:41 »
Też sądzę, że gamy i pasaże to elementarz. Ich fragmenty są w zasadzie w prawie każdym utworze.
Oczywiście z większą chęcią uczymy się utworów niż gam i pasaży, jednak pamiętajmy, że podstawy są ważne. Opanowanie gam, pasaży, przewrotów w różnych tonacjach zdecydowanie bardziej przyspiesza później  naukę nowych utworów.

Offline PanSzczepan

  • **
  • Wiadomości: 97
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #11 dnia: 01 Czerwiec 2018, 11:49 »
Jakie jest właściwe palcowanie dla pasaży z czarnymi klawiszami? Gram C dur:
CEGC 1 2 3 5 palec
EGCE  1 2 3 5
GCEG  1 2 3 5
A jak to powinno wyglądać w np. Es dur, Cis moll, C#5?
I jeszcze druga sprawa, jak grać pasaże akordów z więcej niż 4 dźwiękami? (np. C6 Es6)?  :)

Offline SamMuz

  • ***
  • Wiadomości: 214
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #12 dnia: 01 Czerwiec 2018, 14:11 »
Ja pasaże rozpoczynane z czarnego klawisza zaczynam palcem 2 i wydaje mi się, że to jest optymalna metoda. Dla przykładu pasaż Es dur gram: Es - palec 2; G - palec 1; B - palec 2; Es - palec 4.
Ale dla pasażu Es moll gram: Es - palec 1; Ges - palec 2; B - palec 4 (lub 3); Es - palec 5

Napisałeś Twoje palcowanie pasaży C (dur) Pierwszy przewrót jest Ok natomiast drugi i trzeci ja zagrałbym używając palca 4 zamiast 3 tj: EGCE - palce 1,2,4,5 i GCEG - palce 1,2,4(3),5

Dobrze jest ćwiczyć pasaże prze dwie (lub więcej jak się da) oktaw, np CEGcegc' w górę i w dół. Dla akordu C rur to by było tak: palec 1,2,3,1,2,3,5,3,2,1,3,2,1

Offline emeryt

  • ****
  • Wiadomości: 413
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #13 dnia: 01 Czerwiec 2018, 15:45 »
I tak należy robić. Pasaż przez jedną oktawę nie wiele wnosi.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6246
    • Zobacz profil
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #14 dnia: 01 Czerwiec 2018, 19:14 »
Można dodać, że warto zaopatrzyć się w "Gamy i pasaże na akordeon" - Kulpowicz, a z darmowych źródeł (domena publiczna), warto zajrzeć np. do:

Mastering the Scales and Arpeggios - Cooke, James Francis
http://ks.petruccimusiclibrary.org/files/imglnks/usimg/d/d3/IMSLP69769-PMLP140424-Cooke-Mastering_the_Scales_and_Arpeggios.pdf

PanSzczepan, zajrzyj na 55 stronę.

Jest to szkoła na pianino, ale palcowanie dla prawej ręki jest takie samo dla akordeonu klawiszowego.