Forum Akordeonowe

Nauka => Akordeon Klawiszowy => Wątek zaczęty przez: emeryt w 02 Luty 2015, 15:05

Tytuł: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: emeryt w 02 Luty 2015, 15:05
Gamy i pasaże dają kapitalne efekty jeżeli gra się je we wszystkich dostępnych tonacjach, z zastosowaniem możliwej artykulacji i dużych rozpiętościach tempa. Dobry jest nawyk rozpoczynania każdorazowo kontaktu z akordeonem od poświęcenia na ten cel paru do parunastu minut - można oczywiście i więcej. Oczywiście trzeba oprócz tego ćwiczyć inny materiał aby nie stać się akordeonistą gam.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 12 Marzec 2015, 14:00
Zebrałem kilka cytatów, które mogą pokazać, jak ważne jest ćwiczenie skal:

Carl Czerny (http://pl.wikipedia.org/wiki/Carl_Czerny), który był uczniem m.in. Beethovena, a później sam był nauczycielem m.in. Liszta: "Pytasz mnie, jak dobrym muzykiem możesz się stać? Powiedz mi zatem, ile czasu poświęcasz na ćwiczenie skal."

Artur Rubinstein (http://pl.wikipedia.org/wiki/Artur_Rubinstein) - "Skale nigdy nie powinny być suche. Jeżeli one cię nie interesują, to pracuj z nim, aż zaczniesz się nimi interesować".

Robert Schumann (http://pl.wikipedia.org/wiki/Robert_Schumann) - "Musisz pilnie ćwiczyć wszystkie skale"
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Sztyc w 12 Marzec 2015, 14:17
Pan Lee Terry Meisinger pokazuje i objaśnia...

www.youtube.com/watch?v=f0x8NtXFPuY

www.youtube.com/watch?v=z0EFqYXbNdg

www.youtube.com/watch?v=PobMbXEU550

itd....itd.... przez lata


Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 11 Październik 2015, 19:13
Sergiu Popa pokazuje, co warto ćwiczyć - gamy, pasaże i inne schematy
https://www.youtube.com/watch?v=OEOCe4bcOR0
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Murathan w 11 Październik 2015, 22:38
Zrobiłem te praktyki, które jego Hanon fortepian broszury. Zrobiłem to lato i uzyskać bardzo dobre wyniki.  8) 8)  [toast] [akordeon]
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Andrea Martelli w 12 Październik 2015, 10:50
Witam piękne ćwiczenia dla dobrej kordynacji rąk i Praktyki w graniu ..Super Pozdrawiam.. :)
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Voiko w 30 Październik 2016, 20:33
świetny kanał :)  [akordeon]
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Jurek_klodzko1 w 30 Październik 2016, 20:34
Ten artykuł z pewnością będzie pomocny :)
http://kamuzo.net/index.php/mala-szkola-muzyczna/75-gama-i-jej-odmiany
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Aron_Akord w 26 Grudzień 2016, 10:25
Granie gam i pasaży rozwija technike palcową dlatego jest przydatne. Niektóre utwory same w sobie mają miejsca gdzie trzeba zagrać pasaże lub game bądź jej kawałek. Dlatego osobne ćwiczenia gam i pasaży jest pomocne w dalszym etapie gry.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: marek1 w 26 Grudzień 2016, 10:32
Tak, nasz kolega Aron_Akord ma rację. Można grać proste kawałki bez ćwiczeń palców, a potem przyjdzie coś trudniejszego i robi się problem; a to brakuje palców, bo nie umiemy ich podłożyć, albo gramy trzema palcami, czy suwamy je po klawiszach, ot aby odfajkować. He, he mówię niestety o sobie  ;D ;D.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Pedros w 26 Grudzień 2016, 10:41
Też sądzę, że gamy i pasaże to elementarz. Ich fragmenty są w zasadzie w prawie każdym utworze.
Oczywiście z większą chęcią uczymy się utworów niż gam i pasaży, jednak pamiętajmy, że podstawy są ważne. Opanowanie gam, pasaży, przewrotów w różnych tonacjach zdecydowanie bardziej przyspiesza później  naukę nowych utworów.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: PanSzczepan w 01 Czerwiec 2018, 11:49
Jakie jest właściwe palcowanie dla pasaży z czarnymi klawiszami? Gram C dur:
CEGC 1 2 3 5 palec
EGCE  1 2 3 5
GCEG  1 2 3 5
A jak to powinno wyglądać w np. Es dur, Cis moll, C#5?
I jeszcze druga sprawa, jak grać pasaże akordów z więcej niż 4 dźwiękami? (np. C6 Es6)?  :)
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: SamMuz w 01 Czerwiec 2018, 14:11
Ja pasaże rozpoczynane z czarnego klawisza zaczynam palcem 2 i wydaje mi się, że to jest optymalna metoda. Dla przykładu pasaż Es dur gram: Es - palec 2; G - palec 1; B - palec 2; Es - palec 4.
Ale dla pasażu Es moll gram: Es - palec 1; Ges - palec 2; B - palec 4 (lub 3); Es - palec 5

Napisałeś Twoje palcowanie pasaży C (dur) Pierwszy przewrót jest Ok natomiast drugi i trzeci ja zagrałbym używając palca 4 zamiast 3 tj: EGCE - palce 1,2,4,5 i GCEG - palce 1,2,4(3),5

Dobrze jest ćwiczyć pasaże prze dwie (lub więcej jak się da) oktaw, np CEGcegc' w górę i w dół. Dla akordu C rur to by było tak: palec 1,2,3,1,2,3,5,3,2,1,3,2,1
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: emeryt w 01 Czerwiec 2018, 15:45
I tak należy robić. Pasaż przez jedną oktawę nie wiele wnosi.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 01 Czerwiec 2018, 19:14
Można dodać, że warto zaopatrzyć się w "Gamy i pasaże na akordeon" - Kulpowicz, a z darmowych źródeł (domena publiczna), warto zajrzeć np. do:

Mastering the Scales and Arpeggios - Cooke, James Francis
http://ks.petruccimusiclibrary.org/files/imglnks/usimg/d/d3/IMSLP69769-PMLP140424-Cooke-Mastering_the_Scales_and_Arpeggios.pdf

PanSzczepan, zajrzyj na 55 stronę.

Jest to szkoła na pianino, ale palcowanie dla prawej ręki jest takie samo dla akordeonu klawiszowego.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: emeryt w 01 Czerwiec 2018, 20:49
Palcowanie pasaży proponuję stosować zróżnicowane a nie jak proponujesz dlatego, że pasaż to należy traktować jak stały element gry w piłce nożnej. Często może się pojawiać w utworze w takiej konfiguracji, że zalecane przez Cibie palcowanie może być bardzo trudne albo nawet niewykonalne. Dlatego alternatywnie warto grać pasaże z użyciem pierwszego palca na czarnych klawiszach.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 01 Czerwiec 2018, 21:46
Zwróć uwagę, że nigdzie nie napisałem, że uważam to za jedyny słuszny sposób. Jest to przykładowe palcowanie.

Ja też uważam, że warto znać różne sposoby i szkoły, wybierając z nich to, co pasuje najlepiej w danym kontekście. Porównując palcowanie tych samych skal, czy pasaży, podane w różnych szkołach, znajdziemy zarówno elementy wspólne, jak i różne podejścia.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: emeryt w 02 Czerwiec 2018, 07:00
Powstało nieporozumienie. Mój ostatni post kierowany był do SamMuz. To z nim chciałem się podzielić swoją opinią na temat palcowania pasaży.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: PanSzczepan w 02 Czerwiec 2018, 11:21
Masz rację SamMuz, drugi przewrót gra się łatwiej 4 palcem, ale trzeci przewrót wygodniej jest 3 palcem (przynajmniej dla mnie).

Właśnie takiego czegoś szukałem Marcel, dzięki.  :)

Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: SamMuz w 03 Czerwiec 2018, 11:50
Palcowanie pasaży proponuję stosować zróżnicowane a nie jak proponujesz dlatego, że pasaż to należy traktować jak stały element gry w piłce nożnej. Często może się pojawiać w utworze w takiej konfiguracji, że zalecane przez Cibie palcowanie może być bardzo trudne albo nawet niewykonalne. Dlatego alternatywnie warto grać pasaże z użyciem pierwszego palca na czarnych klawiszach.

Ja mam takie samo zdanie. Moja propozycja to właściwie informacja, jak ja to gram i jak mnie jest wygodniej, ale problem palcowania jest ściśle związany z konkretnymi wymaganiami danego następstwa dźwięków. Palcowanie gam i pasaży to tylko abecadło klawiszowca.

Zauważmy, że PanSzczepan poruszył jeszcze problem palcowania pasaży czterodźwięków jak C6, itp.
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: PanSzczepan w 03 Czerwiec 2018, 18:00
Zauważmy, że PanSzczepan poruszył jeszcze problem palcowania pasaży czterodźwięków jak C6, itp.

Jak właśnie grać taki pasaż przez dwie oktawy? Czy takich pasaży przez dwie się nie ćwiczy?
Tytuł: Odp: Gamy i pasaże
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 03 Czerwiec 2018, 18:16
Ćwiczy się. Jeżeli pasaż z danym akordem dur, czy moll, grasz przez dwie oktawy palcowaniem 1,2,3,1,2,3,5, to ten sam akord z dodaną sekstą graj 1,2,3,4,1,2,3,4,5

np.:

C-dur: C, E, G, c, e, g, c'
palce: 1, 2, 3, 1, 2, 3, 5
       ------------------->
        ćwiczmy w górę i w dół
       <-------------------   


   C6: C, E, G, A, c, e, g, a, c'
palce: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 5
       ------------------------>
        ćwiczmy w górę i w dół
       <------------------------