Autor Wątek: Gamy i pasaże  (Przeczytany 21879 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6895
    • Zobacz profil
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #15, 01 cze 2018, 21:46 »
Zwróć uwagę, że nigdzie nie napisałem, że uważam to za jedyny słuszny sposób. Jest to przykładowe palcowanie.

Ja też uważam, że warto znać różne sposoby i szkoły, wybierając z nich to, co pasuje najlepiej w danym kontekście. Porównując palcowanie tych samych skal, czy pasaży, podane w różnych szkołach, znajdziemy zarówno elementy wspólne, jak i różne podejścia.

Offline emeryt

  • ****
  • Wiadomości: 408
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #16, 02 cze 2018, 07:00 »
Powstało nieporozumienie. Mój ostatni post kierowany był do SamMuz. To z nim chciałem się podzielić swoją opinią na temat palcowania pasaży.

Offline PanSzczepan

  • **
  • Wiadomości: 87
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #17, 02 cze 2018, 11:21 »
Masz rację SamMuz, drugi przewrót gra się łatwiej 4 palcem, ale trzeci przewrót wygodniej jest 3 palcem (przynajmniej dla mnie).

Właśnie takiego czegoś szukałem Marcel, dzięki.  :)


Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 461
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #18, 03 cze 2018, 11:50 »
Palcowanie pasaży proponuję stosować zróżnicowane a nie jak proponujesz dlatego, że pasaż to należy traktować jak stały element gry w piłce nożnej. Często może się pojawiać w utworze w takiej konfiguracji, że zalecane przez Cibie palcowanie może być bardzo trudne albo nawet niewykonalne. Dlatego alternatywnie warto grać pasaże z użyciem pierwszego palca na czarnych klawiszach.

Ja mam takie samo zdanie. Moja propozycja to właściwie informacja, jak ja to gram i jak mnie jest wygodniej, ale problem palcowania jest ściśle związany z konkretnymi wymaganiami danego następstwa dźwięków. Palcowanie gam i pasaży to tylko abecadło klawiszowca.

Zauważmy, że PanSzczepan poruszył jeszcze problem palcowania pasaży czterodźwięków jak C6, itp.
« Ostatnia zmiana: 03 cze 2018, 11:54 wysłana przez SamMuz »

Offline PanSzczepan

  • **
  • Wiadomości: 87
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #19, 03 cze 2018, 18:00 »
Zauważmy, że PanSzczepan poruszył jeszcze problem palcowania pasaży czterodźwięków jak C6, itp.

Jak właśnie grać taki pasaż przez dwie oktawy? Czy takich pasaży przez dwie się nie ćwiczy?

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6895
    • Zobacz profil
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #20, 03 cze 2018, 18:16 »
Ćwiczy się. Jeżeli pasaż z danym akordem dur, czy moll, grasz przez dwie oktawy palcowaniem 1,2,3,1,2,3,5, to ten sam akord z dodaną sekstą graj 1,2,3,4,1,2,3,4,5

np.:

C-dur: C, E, G, c, e, g, c'
palce: 1, 2, 3, 1, 2, 3, 5
       ------------------->
        ćwiczmy w górę i w dół
       <-------------------   


   C6: C, E, G, A, c, e, g, a, c'
palce: 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, 5
       ------------------------>
        ćwiczmy w górę i w dół
       <------------------------


Online kasparov

  • ***
  • Wiadomości: 122
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #21, 18 lis 2019, 20:02 »
Kulpowicz w swojej "Szkole ... " od s. 69 podaje palcowania gam i pasaży przez dwie oktawy. Czasami są nawet dwa schematy.


Oto, co Kulpowicz pisze we wstępie swoich "Gam i pasaży...":

https://i.imgur.com/3QiuHcn.jpg
Gamy i pasaże

Offline Jarzyna

  • *
  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Skąd: Nowa Sarzyna
Odp: Gamy i pasaże
« Odpowiedź #22, 13 cze 2020, 11:27 »
Gamy i pasaże? Ja już wiem, że bez tego ani rusz. Sposoby palcowania? już opisane i omówione w wielu wydawnictwach, ale różni kompozytorzy jak zawsze chcą "zrobić na złość" wykonawcy i palcowanie w sposób podręcznikowy bierze w łeb. Jestem jednak przekonany, że ćwiczenie gam i pasaży nie wniesie do waszej techniki nic niekorzystnego, wręcz przeciwnie! Osobiście polecam "poza książkowymi" ćwiczenia swoje "tzn. wasze". Włączyć sobie jakąś perkusyjkę w dowolnych rytmach, i bawić się gamami i pasażami, potem jakiś basik i jest  pięknie i się nie nudzi. Bardzo fajny filmik od Marcela. Ja wykorzystuje do zabawy z gamami czy różnymi (skalami) fragmenty z utworów, które biorę na tapetę. Kompozytorzy mają w sobie to, że wymyślają zawsze coś nowego, pięknego i dziwnego i trzeba sobie z tym jakoś radzić. Napiszcie jeszcze jak zachęcić młodych uczniów do takich ćwiczeń.


Szanowni forumowicze akordeon ma jeszcze basy. Na nich też się gra. (Powiązany wątek: Gamy i pasaże na basach)