Autor Wątek: Art. "Akordeon - instrument kompletny" / Koniński Kameralny Zespół Akordeonowy  (Przeczytany 386 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.


Offline Arkadiusz

  • ****
  • Wiadomości: 330
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Cytat z tego artykułu:
Zaletą akordeonu również jest to, że pod względem techniki manualnej akordeon w rękach wytrawnego muzyka staje się instrumentem nie mniej wirtuozerskim, niż na przykład flet czy skrzypce. Słowem – akordeon stał się instrumentem kompletnym pod każdym względem.
No właśnie, trudno się z tym nie zgodzić.
Ciekawe jest jeszcze to, że kolejne składy zespołu, o którym mowa w artykule, (oprócz pierwszego) stosują się do zasady tworzenie zespołów akordeonowych określonej przez Jerzego Dastycha (Akordeon od A do Z, PWM, Kraków, 1966), a która określa dopuszczalny udział ilościowy innych instrumentów w stosunku do akordeonów jako 1:5.

Offline Kasparov

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 451
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Twórczość Tadeusza Wesołowskiego wywarła duży wpływ na ówczesny i późniejszy rozwój akordeonu w kraju. Jak widać na ww. przykładzie była ona inspiracją do założenia zespołu z prawdziwego zdarzenia. Świetnie się czyta o rozwoju, sukcesach i latach ciągłych występów tego zespołu, który zainicjował do powstania inne zespoły tak, jak kiedyś sam był zainspirowany.

Akordeon jest stosunkowo młodym instrumentem. Myślę, że jego obecność w erze twórczości wielkich mistrzów muzyki klasycznej mogłaby swobodnie unieść jego pozycję w muzyce. Tak się nie stało, zatem pozostają jedynie przypuszczenia. Z drugiej strony utwory Bacha rzeczywiście lubią akordeon. Patrząc na jego kompozycje, Bach stale poszukiwał swojego instrumentu. Innych brzmień. Kto wie, co by się stało, gdyby w jego ręce wpadł akordeon koncertowy?

W związku z tym, że akordeon nie ma tak bogatej historii jak np. fortepian, to początkowo melodie na nim grane były transkrypcjami z innych instrumentów. Tu trzeba wspomnieć ponownie o Tadeuszu Wesołowskim oraz Jego polskich kolegach harmonistach, ponieważ tworzyli utwory bezpośrednio na akordeon. Te melodie naszpikowane są ozdobnikami, urozmaicone barwą i kształtem. Ta muzyka żyje! Szkoda, że dzisiaj utrudniony jest dostęp do starszych materiałów, gdyż mogłoby to być trampoliną zarówno dla dojrzałych akordeonistów, jak i juniorów w każdym wieku.


Koniński Kameralny Zespół Akordeonowy ma swój kanał na yt

KKZA
https://www.youtube.com/user/KKZA12