Akordeon eklektyczny, neostylistyczny
Vaclav Trojan. świat baśni, teatru i filmu animowanego.
Suita koncertowa Bajki na akordeon i orkiestrę symfoniczną (1959)
Vaclav Trojan znany jest przede wszystkim ze swej muzyki do filmów animowanych (np. Cesarski słowik), za którą otrzymał wiele nagród i wyróżnień, a także baletów (Książę Bayaya), oper (Karuzela) oraz muzyki teatralnej i chóralnej.
Urodził się 24 kwietnia 1907 roku w mieście Plzen, zmarł 5 lipca 1983 roku w Pradze. Studiował w praskim konserwatorium pod kierunekim Bedricha Antonina Wiedermanna (organy), Otakara Ostrcila i Pavla Dedecka (dyrygentura) oraz Karoslava Kricka (kompozycja). Studia kompozytorskie kontynuował u Vitezslava Novaka. W latach 1937 - 45 pracował w czeskim radiu jako dyrektor muzyczny i programowy. Bardzo ważne są lata jego współpracy z producentem filmowym i teatralnym Jirim Frejką. To wtedy powstawała muzyka Trojana do filmów animowanych oraz sztuk teatralnych, która funkcjonuje również poza sceną i filmem w postaci suit kameralnych i orkiestrowych.
Jego twórczość silnie związana jest z czeską muzyką tradycyjną - pieśniami, tańcami, do których kompozytor często się odwołuje, cytując ludowe melodie zaczerpnięte z historii różnych regionów Czech (także Moraw i Słowacji). Charakterystyczna dla dzieł Trojana jest również baśniowa poetyka i oczywiście ilustracyjność, programowość, którą podkreśla on wyszukaną i barwną instrumentacją.
Wyraz i ekspresja jego utworów to żywiołowość, żartobliwość, radość tworzenia muzyki, poetyckość, prostota folkloru. Cechy te kontrastują z pełnym smutku spojrzeniem kompozytora na ruiny zniszczonej podczas II wojny światowej katedry drezdeńskiej, zawarte w jego utworze z 1958 r. na akordeon solo Zburzona katedra.
Akordeonowa twórczość tego kompozytora zawiera utwory solistyczne (wspomniana już Zburzona katedra, opracowania pieśni ludowych, tańców i kolęd - The Chicken Polka z 1960 r., Pieśni ludowe i kolędy z 1973 r.), kameralne (Tarantella na dwa akordeony, utwory na skrzypce, gitarę i akordeon: suity z muzyki teatralnej i filmowej - np. Książę Bayaya z 1967 r., Cesarski słowik z 1971 r., opracowania pieśni ludowych - pieśni ludowe Czech, Moraw i Słowacji z 1970 r.), chóralne (Pastorałki czeskie) oraz symfoniczne (suita koncertowa Bajki).
Bajki na akordeon i orkiestrę Vaclava Trojana należą do najważniejszych i zarazem najbarwniejszych przykładów symfoniki w czeskiej literaturze akordeonowej i są jednocześnie zapisem przyjaźni Trojana z czeskim akordeonistą Milanem Blahą, któremu kompozytor utwór ten dedykował.
Ta powstała w roku 1959 i napisana w formie suity koncertowej kompozycja, składa się z siedmiu części - bajek:
I Odtancime do pohadky - Tanecznym krokiem do świata bajek,
II Ospala princezna - śpiąca królewna,
III Kouzelna skrinka - Zaczarowana szkatułka,
IV O zaklete princezne, statecnem rytiri a zlem draku - O zaczarowanej królewnie, dzielnym rycerzu i złym smoku,
V Rozpustily kolotoc - Swawolna karuzela
VI O namornikovi a carovne harmonice - O marynarzu i zaczarowanej harmonijce,
VII Akrobaticka pohadka - Bajka o akrobatach
Charakterystyczna dla twórczości Trojana żywiołowość, spontaniczność, humor i żartobliwość obecna jest również i w tym utworze. Radosne, pełne emocji tematy przeplatają się z fragmentami lirycznymi. Prostota tradycyjnej, tonalnej harmoniki kontrastuje z wyszukanymi, przepełnionymi chromatyką akordowymi ciągami współbrzmień. Partia akordeonu nie zawiera (oprócz tremoland w pierwszej i ostatniej bajce) żadnych współczesnych środków technicznych czy wyrazowych. Nie odnajdziemy tu klasterów, rykoszetów, przedęć etc. Mimo użycia tradycyjnych środków, kompozytor osiąga zamierzony cel i w mistrzowski sposób odmalowuje nastrój i charakter poszczególnych bajek, wspaniale operując kontrastem i kolorytem zarówno orkiestry jak i akordeonu - instrumentu stworzonego do podkreślania atmosfery tajemniczości i baśniowości.