Autor Wątek: Bajan, a akordeon  (Przeczytany 2282 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Bajan, a akordeon
« dnia: 26 Marzec 2014, 21:36 »
Z tego co piszą , bajany mają charakterystyczne , głębokie brzmienie, nieco inne od akordeonu.
W związku z tym , że nie jestem specjalnym znawcą akordeonów, a nagrania na  Youtube są często, no- powiedzmy - lekko problematycznej jakości , mam takie pytanie do znawców i ludzi bardziej osłuchanych z akordeonami z wyższej półki :
po pierwsze - czy ta obiegowa opinia jest prawdziwa,
po drugie - jeżeli tak , to czy są akordeony  klawiszowe, które mają brzmienie podobne do bajanów ?

Offline Akordeonistka

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 215
    • Zobacz profil
Odp: Bajan, a akordeon
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Marzec 2014, 22:29 »
"The bayan differs from western chromatic button accordions in some details of construction:

- Reeds are broader and rectangular (rather than trapezoidal).

- Reeds are often attached in large groups to a common plate (rather than in pairs); the plates are screwed to the reed block (rather than attached with wax).

- The melody-side keyboard is attached near the middle of the body (rather than at the rear).

- Reeds are generally not tuned with tremolo.

- The diminished seventh chord row is shifted, so that the diminished seventh G chord is where one would expect the diminished seventh C chord in the Stradella bass system.

- Newer instruments may feature a register where every tone played actually produces a perfect fifth.

The differences in internal construction give the bayan a different tone color from Western instruments, and the bass has a much fuller sound. Because of their range and purity of tone, bayans are often the instrument of choice for accordion virtuosi who perform classical and contemporary classical music. Two Soviet composers of note who wrote compositions for bayan are Vladislav Zolotaryov and Sofia Gubaidulina. Russian Bayan virtuoso Stas Venglevski has premiered contemporary works by Yehuda Yannay, Anthony Galla-Rini and William Susman."

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Odp: Bajan, a akordeon
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Marzec 2014, 23:09 »
 ???

Offline Akordeonistka

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 215
    • Zobacz profil
Odp: Bajan, a akordeon
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Marzec 2014, 23:24 »
W skrócie, że na charakterystyczną barwę bajanów ma wpływ m.in. inny kształt głosów, niż w akordeonie i inny sposób ich montowania (głosy nie pojedyncze, a na płycie; montowane bez wosku).
« Ostatnia zmiana: 26 Marzec 2014, 23:36 wysłana przez Akordeonistka »

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Odp: Bajan, a akordeon
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Marzec 2014, 23:28 »
Dzięki!
__________
Uzasadnienie poprzedniego postu.

Angielsko-polski dwukierunkowy system automatycznego tłumaczenia tekstów.

Tłumaczenie:
*bayan* wyróżnia się z zachodni (western) *chromatic* akordeony guzika w niektórych szczegółach budownictwa: - Reredaktorzy są szersi i prostokątny (raczej niż *trapezoidal*). - Reredaktorzy często są przyłączani na wielką skalę grupy do współnego (rozpowszechniony) talerza (płyta) (raczej niż w parach ); talerze (płyta) są przekręcane do reredaktora bloku (raczej niż przyłączany z *wax*). - *melody-side* klawiatura jest przyłączana przy środku ciała (organ) (raczej niż przy tył (tyłowy) ). - Reredaktorzy są w ogóle nie nastrojony z *tremolo*. - zmniejszany siódmy *chord* rząd (hałas) jest zmieniany (przesunięty), tak (więc) co (żeby; który) zmniejszany siódmy *G* *chord* jest gdzie jed spodziewałby się zmniejszanego siódmego *C* *chord* w *Stradella* *bass* system. - Nowsze przyrzędy może cechować (przedstawiać) rejestr gdzie każdy ton (odcień) grał (grany) faktycznie produkuje doskonały piąty. różnice w wewnętrznym budownictwie dają *bayan* różne kolor tonu (odcień) od Zachodnich przyrzędów, i *bass* ma wiele pełniejszy dźwięk (mocny). Z powodu ich szeregu (zakres) i *purity* tonu (odcień), *bayans* są często przyrząd wyboru dla akordeonu *virtuosi* kto (który) wypełniają (przedstawiać) klasyczny i współczesny (współczesny) klasyczny muzyka (muzyczny). Dwa Radziecki *composers* uwagi kto (który) napisał kompozycje dla *bayan* są *Vladislav* *Zolotaryov* i Sofia *Gubaidulina*. Rosyjski (Rosjanin) *Bayan* *virtuoso* *Stas* *Venglevski* ma *premiered* współczesny pracuje przez *Yehuda* *Yannay*, *Anthony* *Galla-Rini* i *William* *Susman*."