Autor Wątek: Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)  (Przeczytany 7624 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline lukasz198821

  • ***
  • Wiadomości: 208
    • Zobacz profil
  • Skąd: Zakopane
Co oznacza L, co oznacza M?

Offline morbid231

  • **
  • Wiadomości: 60
    • Zobacz profil
  • Skąd: Hrubieszów
Możliwe że to nie mądre pytanie - co to są te 16, 8 itd. ?

Tak po chłopsku 8 = 8 brzmień? itd bo są jeszcze te kreseczki które wiem że oznaczają ,, cale,, i np jest 16 cali - ? hmm no nie wiem już

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 5083
    • Zobacz profil
  • Skąd: dolnośląskie
4' wysoka barwa, 8' średnia barwa, 16' niska barwa dźwięku. Prościej nie potrafię.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5241
    • Zobacz profil
Oznaczenia chórów w akordeonie



L (skrót od angielskiego słowa LOW - niski) = "niska oktawa" = 16' = fagot - najniżej brzmiący chór





M (skrót od angielskiego słowa MIDDLE - średni) = 8' = flet





H (skrót od angielskiego słowa HIGH - wysoki) = "wysoka oktawa" = 4' = piccolo - najwyżej brzmiący chór





Czasem oprócz L, M, H spotyka się również Q, które oznacza chór kwartowy.

Przykład akordeonu z chórami LMQ
https://www.youtube.com/watch?v=FMuY1FFyBCc

Offline dzidek1965

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 489
    • Zobacz profil
Nazewnictwo głosów jest ,jak pisaliście -z organów.8-stopowy dzwięk oznacza,ze z klawiszem c1 połączona jest piszczałka o długości 8 stóp.16-stopowy,że na c1 odzywa się piszczałka o długości 16 stóp itp.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5241
    • Zobacz profil
Ostatnio spotkaliśmy się z sytuacją, że jeden z forumowiczów nabył akordeon z samymi graficznymi oznaczeniami registrów, a chciał poznać ich nazwy słowne.

W tym temacie wyjaśnione zostały już oznaczenia chórów. Skupmy się teraz na kombinacjach chórów i słownych nazwach registrów (regestrów) stworzonych przez te kombinacje. Różni producenci różnie nazywają te same kombinacje chórów. Zróbmy tutaj ich zestawienie.

Przy podawaniu nazw proszę podać źródło tzn. skan z książki lub zdjęcie fabrycznie podpisanych registrów akordeonu wraz z podaną nazwą akordeonu. Proszę też o niewstawianie duplikatów oznaczeń registrów (wstawiamy tylko, gdy pojawia się jakaś niewspomniana nazwa).


Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
http://i.imgur.com/LrglrxO.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)



Puchnowski Włodzimierz Lech - "Szkoła miechowania i artykulacji akordeonowej"



Jerzy Orzechowski - "Szkoła gry na akordeonie"








Popularne nazewnictwo angielskojęzyczne wraz z sugerowanymi skrótami
http://i.imgur.com/6nRiezc.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)

Warto zwrócić uwagę, że w angielskojęzycznym nazewnictwie często "musette" używane jest dla MMH / 8+8+4 (czasem też dla MM / 8+8). Natomiast MMM / 8+8+8 nazywane bywa "triple musette", "real musette", "authentic musette".

Nazewnictwo angielskojęzyczne




Niemieckie nazwy i niemieckie dawne oznaczenia registrów
http://i.imgur.com/9x6hYYE.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)




Zestawienie nazw z różnych źródeł (lista aktualizowana)

L / 16
  • fagot - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • basson - nazewnictwo angielskojęzyczne

M / 8
  • flet - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • clarinet (clar) - nazewnictwo angielskojęzyczne

H / 4
  • piccolo - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • piccolo (picc) - nazewnictwo angielskojęzyczne

LM / 16+8
  • bandoneon - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • bandoneon (band) - nazewnictwo angielskojęzyczne

LH / 16+4
  • rożek angielski - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • organ (org) - nazewnictwo angielskojęzyczne

MM / 8+8
  • tremolo
  • violin (vio) - nazewnictwo angielskojęzyczne
  • musette - nazewnictwo angielskojęzyczne (wyjaśnienie podane przy MMM / 8'+8+8,)

MH / 8+4
  • obój - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • oboe (ob) - nazewnictwo angielskojęzyczne, znaczenie jak wyżej


LMM / 16+8+8
  • accordion (acc) - nazewnictwo angielskojęzyczne

LMH / 16+8+4
  • wiolonczela - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • harmonium (harm) - nazewnictwo angielskojęzyczne. Uwaga w języku polskim jako "harmonium" określane jest MMM / 8+8+8 (źródło Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie").


MMM / 8'+8+8,
  • harmonium - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie". Uwaga w materiałach angielskojęzycznych jako "harmonium" określane jest LHM / 16+8+4.
  • musette - w Polsce najczęściej używana nazwa dla tego ten registra, ale uwaga w materiałach angielskojęzycznych "musette" często używane jest jako nazwa dla MMH / 8+8+4 lub MM / 8+8, natomiast MMM / 8+8+8 nazywane jest w odróżnieniu jako "triple musette", "real musette", "authentic musette".

MMH / 8+8+4
  • musette (mus) - nazewnictwo angielskojęzyczne (wyjaśnienie podane przy MMM / 8'+8+8,)

LMMM / 16+8'+8+8,
  • czelesta - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"

MMMH / 8'+8+8,+4
  • skrzypce - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"

LMMMH / 16+8'+8+8,+4
  • tutti, regestr generalny (przy akordeonie 5 chórowym) - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"


Master, tutti, registr generalny - to brzmienie wszystkich chórów jakie dostępne są w danym akordeonie


Jak łatwo zauważyć z uwagi na brak spójności w słownych oznaczeniach, najczytelniejsze do określania registrów jest podawanie nazw chórów w formie L/M/H lub 16/8/4 użytych w danym registrze.



Częściowo powiązane tematy:

Offline Leszek

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 752
    • Zobacz profil
  • Skąd: śląskie, Hiszpania
Marcel świetnie i bardzo przejrzyście to przedstawiłeś   :) [brawo] [toast]