Autor Wątek: Pomysł na stroik z jednym języczkiem, grającym na rozciąganiu i ściąganiu miecha  (Przeczytany 5188 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 405
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
stroiki z podwójnymi języczkami - ja wiem, że jeden gra w tę, a drugi - we wtę. Ale ten pomysł ma już ze 200 lat! Czy nie da się wymyślić stroik z jednym języczkiem?

A wiesz że też mnie to intryguje? W czasach precyzyjnych maszyn CNC nietrudno sobie wyobrazić produkcję płytki metalowej w której języczek byłby zagłębiony do połowy jej wysokości a krawędzie tego otworu w którym on się porusza byłyby zakończone ostro. W pozycji spoczynkowej języczek "widziałby" swoje otoczenie identyczne z jednej i z drugiej strony. Wydaje się że powinien drgać tak samo niezależnie od tego z której strony dostałby powietrze. I do tego obyłoby się bez tych skórzanych zaworków! Tyle tylko że taki głos jest nie do wykonania "A mano", ale czy to aż tak istotne?

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7303
    • Zobacz profil
Dwukierunkowy głos z pojedynczym języczkiem i bez potrzeby używania wentylków został nawet opatentowany. Tu szczegóły: http://www.google.com.ar/patents/US6143968?cl=zh

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 405
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Głos jest dwukierunkowy, ale na rysunkach widzę chyba po dwa języczki. Muszę to dokładniej przeczytać, ale to dopiero wieczorem :)

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7303
    • Zobacz profil
Głos jest dwukierunkowy, ale na rysunkach widzę chyba po dwa języczki. Muszę to dokładniej przeczytać, ale to dopiero wieczorem :)

Te opatentowane głosy mają po jednym dwukierunkowym języczku.

To o czym piszesz to standardowy głos (rysunki 1A-1C).
Wynalazek zaczyna się dopiero na rysunku 2A :)

Warto przeczytać dokładnie opis, ponieważ tłumaczy aspekty związane
z działaniem standardowych głosów i problemy jakie musiały zostać
rozwiązane w tym wynalazku.

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 405
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Głos jest dwukierunkowy, ale na rysunkach widzę chyba po dwa języczki. Muszę to dokładniej przeczytać, ale to dopiero wieczorem :)

Te opatentowane głosy mają po jednym dwukierunkowym języczku.

To o czym piszesz to standardowy głos (rysunki 1A-1C).
Wynalazek zaczyna się dopiero na rysunku 2A :)


I właśnie na rysunku 2A widać dwa języczki (nr 15 i 16) ale ciekawsze są te dalsze rysunki.

Warto przeczytać dokładnie opis, ponieważ tłumaczy aspekty związane
z działaniem standardowych głosów i problemy jakie musiały zostać
rozwiązane w tym wynalazku.

Dokładnie, tylko teraz nie za bardzo mam czas na tę lekturę :)

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7303
    • Zobacz profil
I właśnie na rysunku 2A widać dwa języczki (nr 15 i 16)

Rzeczywiście języczek jest jakby rozwarstwiony na dwa.

Offline dzidek1965

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 525
    • Zobacz profil
Fisharmonie pedałowe ,czy elektryczne mają po jednym języczku i bez zaworka. Taki języczek w środku płytki,musiałby być wsuwany w środek głosa i nitowany,albo płytka powinna się składać z górnej i dolnej znitowanych z sobą. Tylko,czy to jakoś zagra? Głos powstaje w momencie mijania górnej wargi płytki. A jeżeli jezyczek jest w środku płytki,jak on zagra? Otwór musiałby być nie wycięty prosto,ale na środku głębokości musiałby mieć kształt trójkąta. tzn.róg trójkatnego otworu na wprost języczka. Wtedy łatwiej by grał,bo zadęcie by spowodowało wychylenie w jedną lub drugą stronę. Przecież kazdy głos bez zaworka też zagra odwrotnie,ale innym tonem. Dlatego -tak myśle-powinien być trójkatny kształt otworu.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7303
    • Zobacz profil
Fisharmonie pedałowe ,czy elektryczne mają po jednym języczku i bez zaworka.

Podobnie jest w harmonii pedałowej. Tylko, że w tych wszystkich przypadkach, kierunek przepływu powietrza jest tylko w jedną stronę.

Offline dzidek1965

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 525
    • Zobacz profil
No,tak,o tym pisałem. Ale fiska ma otwór jednakowy. I powietrze tłoczone jest tylko w jedną stronę,choć są dwa pedały. A tu ma grać w dwie strony. Mnie chodziło o to,że na środku głebokości płytki ścianka powinna mieć kształt trójkąta. Tylko,że wtedy głos wychylając się ,za bardzo by się oddalał od tego rogu trójkąta.

Offline MIRC

  • **
  • Wiadomości: 68
    • Zobacz profil
Pozostaje jeszcze problem zmiany kierunku miecha. Trzeba wyhamować drgania języczka na rozciąganiu i wprawić w wibracje na ściskaniu miecha, mysle ze powstaną  opoznienia i fałsze

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2405
    • Zobacz profil
Czyli ktoś musi blokuje zastosowanie tego rozwiązania w praktyce. Znowu Fundacja Rockefelera?
Dzidek: dwie płytki z zatopionym języczkiem - ok. Stożkowaty przelot - ok.
MIRC: tremolando miechowe - rzeczywiście trzeba by tego posłuchać. A może jeden wielki zawór na cały miech zainstalować do przerywania przelotu powietrze w te i we wte?
Kurcze, rozmarzyłem się....

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7303
    • Zobacz profil
Co ciekawe w khaen, które jest uważane za dalekiego przodka akordeonu, ten sam języczek gra w obie strony, tj. przy dmuchaniu i zassysaniu powietrza. Jest to możliwe, ponieważ głosy są symetryczne z obu stron, a jest tak dzięki temu, że są wykonywane z płaskiej blaszki w której języczek jest wycięty, a nie do niej mocowany.

W tym temacie wstawiłem filmik pokazujący wykonywanie takich głosów:





Offline dzidek1965

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 525
    • Zobacz profil
Czyli jeden jezyczek pełni rolę zaworu?