Autor Wątek: Akordeony 140 basów (7 rzędów) oraz 120 basów, ale podstawowe w 3 rzędzie  (Przeczytany 6143 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline maestrobis

  • **
  • Wiadomości: 88
    • Zobacz profil
  • Skąd: Rzeszów
Może mi ktoś udostępnić, podać link lub opisać układ basów w akordeonie 140-basowym. Chodzi mi o ten 7 rząd guzików. Jakoś nie mogę informacji w necie namierzyć. Dzięki z góry.

Online Voiko

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1538
    • Zobacz profil
    • Voiko_Music
  • Skąd: małopolskie
zdjęcie na samym dole przedstawia opis 7 rzędu basów
http://pl.scribd.com/doc/5993681/Piano-Accordion-Guide-to-Bass-Keyboard-Layouts-and-Systems#scribd

oraz też taka informacja

The 140 bass models have either an extra row of bass buttons on the bass row or an augmented chord row on the outside of the diminished chord row

[PL]
140 basowe modele mają albo dodatkowy rząd przycisków basowych na rzędzie basów lub rozszerzony wiersz akordu na zewnątrz zmniejszonego akordu.

jeżeli dobrze zrozumiałem

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6327
    • Zobacz profil
140 basowe akordeony są w dwóch wariantach:
- albo z dodatkowym rzędem pomocnicznym (tercja-mała względem basu podstawowego)
- albo z dodatkowym rzędem akordów zwiększonych

Dużo bardziej popularny jest pierwszych z wariantów.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 749
    • Zobacz profil
Warto wiedzieć :
augmentacja - to poszerzanie , powiększanie (jest nawet określenie medyczne - "augmentacja piersi".)  :)
Przeciwieństwo:
diminucja - czyli zwężanie , pomniejszanie.
Stąd czasami określenia przy akordach: aug - zwiększony
                                                                dim - zmniejszony.

Voiko
To "augmented" dotyczy "chord" (czyli akord) , a nie - "row"..  :)

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 441
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Cytuj
[...] dźwięk es czyli tercja mała od c. Reszta analogicznie. Wygląda na to, że da się fajnie gamę chromatyczną na takim akordeonie zagrać.

Myślę że to nie o gamę chromatyczną chodzi. Dźwięk Es (z tego dodatkowego rzędu basów) może służyć jako bas pomocniczy dla akordu molowego. Analogicznie jak np. przy używaniu akordu durowego można basować tak:
C, c-dur, E, c-dur itd.
to przy użyciu akordu molowego można basować tak:
C, c-moll, Es, c-moll itd.
i guzik Es jest wówczas łatwiej dostępny. Bez dodatkowego rzędu trzeba do niego sięgać piątym palcem.

Offline maestrobis

  • **
  • Wiadomości: 88
    • Zobacz profil
  • Skąd: Rzeszów
Dzięki za odpowiedzi. Ten "mój" (tzn. nie mój, ale być może ...?) ma 3 rzędy basów pojedynczych. Czyli przydatność tego dodatku to basy pomocnicze przy akordach molowych - tak jak krel opisał, czy coś jeszcze ? Ma ktoś z Was i używa taki układ basów ?

Offline frantek

  • ****
  • Wiadomości: 416
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Mam dwa akordeony, w których jest 140 basów. Licząc od basów podstawowych, wszystkie rzędy w dół są typowe - dur, mol, 7, 7zm, a idąc w górę mamy rząd basów tercjowych i chyba tercja mała. Mam pytanie: czy ma ktoś może schemat układu takich basów? Chciałbym zrobić z nich użytek, a nie bardzo chce mi się odtwarzać z natury.

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6327
    • Zobacz profil
Frantek, dokleiłem Twoje pytanie do już istniejącego tematu. Zobacz link od Voiko :)

To co masz w dodatkowym pierwszym rzędzie pomocniczym (tercja mała względem basu podstawowego) to basy o pół tonu niżej, niż w kolejnym rzędzie :)

Dla przykładu: standardowo jest bas podstawowy C, a przed nim pomocniczy E, a u Ciebie jest jeszcze jeden rząd pomocniczy o półtonu niżej, niż poprzedni (czyli w naszym przykładzie pół tonu niżej, niż E).

Często ten rząd wykorzystuje się przy "basowaniu naprzemiennym" akordów molowych, nie trzeba sięgać 5 placem kilka rzędów w dół.

120 basów - dźwięki wchodzące w skład akordu dur i moll
   

140 basów - dźwięki wchodzące w skład akordu dur i moll
   

Offline frantek

  • ****
  • Wiadomości: 416
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
OK - dziękuję  :)

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6327
    • Zobacz profil
Częściowo powiązane z tematem - czasem pojawiają się pytania o akordeon w którym basy podstawowe są w 3 rzędzie, czyli w trzecim rzędzie jest bas z zagłębieniem. Takie rozwiązanie często używała np. marka Marinucci.

Przypadek jest podobny do wcześniej opisanego akordeonu 140 basowego w opcji w której jest dodatkowy rząd pomocniczy - tercja mała względem basu podstawowego (dokładnie opisałem 2 posty wyżej). Mimo dodatkowego rzędu basów pomocniczych, często nadal jest 6 rzędów, a co z tego wynika akordeon nadal ma np. 120 basów ponieważ nie ma rzędu akordów septymowych zmniejszonych, czyli układ przedstawia się następująco:

dodatkowy
  • 1 rząd - basy pomocnicze - tercja mała względem basu podstawowego

kolejne rzędy są w standardowym następstwie
  • 2 rząd - basy pomocnicze - tercja wielka względem basu podstawowego
  • 3 rząd - basy podstawowe
  • 4 rząd - akordy durowe
  • 5 rząd - akordy molowe
  • 6 rząd - akordy septymowe

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 5235
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Taki układ basów ma także akordeon Dallape - model Catedral oraz Guerrini Superior IV.