Forum Akordeonowe
Nauka => Basy Akordeonu => Wątek zaczęty przez: maestrobis w 16 kwi 2015, 17:17
-
Może mi ktoś udostępnić, podać link lub opisać układ basów w akordeonie 140-basowym. Chodzi mi o ten 7 rząd guzików. Jakoś nie mogę informacji w necie namierzyć. Dzięki z góry.
-
zdjęcie na samym dole przedstawia opis 7 rzędu basów
http://pl.scribd.com/doc/5993681/Piano-Accordion-Guide-to-Bass-Keyboard-Layouts-and-Systems#scribd
oraz też taka informacja
The 140 bass models have either an extra row of bass buttons on the bass row or an augmented chord row on the outside of the diminished chord row
[PL]
140 basowe modele mają albo dodatkowy rząd przycisków basowych na rzędzie basów lub rozszerzony wiersz akordu na zewnątrz zmniejszonego akordu.
jeżeli dobrze zrozumiałem
-
140 basowe akordeony są w dwóch wariantach:
- albo z dodatkowym rzędem pomocnicznym (tercja-mała względem basu podstawowego)
- albo z dodatkowym rzędem akordów zwiększonych
Dużo bardziej popularny jest pierwszy z tych wariantów.
-
Warto wiedzieć :
augmentacja - to poszerzanie , powiększanie (jest nawet określenie medyczne - "augmentacja piersi".) :)
Przeciwieństwo:
diminucja - czyli zwężanie , pomniejszanie.
Stąd czasami określenia przy akordach: aug - zwiększony
dim - zmniejszony.
Voiko
To "augmented" dotyczy "chord" (czyli akord) , a nie - "row".. :)
-
[...] dźwięk es czyli tercja mała od c. Reszta analogicznie. Wygląda na to, że da się fajnie gamę chromatyczną na takim akordeonie zagrać.
Myślę że to nie o gamę chromatyczną chodzi. Dźwięk Es (z tego dodatkowego rzędu basów) może służyć jako bas pomocniczy dla akordu molowego. Analogicznie jak np. przy używaniu akordu durowego można basować tak:
C, c-dur, E, c-dur itd.
to przy użyciu akordu molowego można basować tak:
C, c-moll, Es, c-moll itd.
i guzik Es jest wówczas łatwiej dostępny. Bez dodatkowego rzędu trzeba do niego sięgać piątym palcem.
-
Dzięki za odpowiedzi. Ten "mój" (tzn. nie mój, ale być może ...?) ma 3 rzędy basów pojedynczych. Czyli przydatność tego dodatku to basy pomocnicze przy akordach molowych - tak jak krel opisał, czy coś jeszcze ? Ma ktoś z Was i używa taki układ basów ?
-
Mam dwa akordeony, w których jest 140 basów. Licząc od basów podstawowych, wszystkie rzędy w dół są typowe - dur, mol, 7, 7zm, a idąc w górę mamy rząd basów tercjowych i chyba tercja mała. Mam pytanie: czy ma ktoś może schemat układu takich basów? Chciałbym zrobić z nich użytek, a nie bardzo chce mi się odtwarzać z natury.
-
Frantek, dokleiłem Twoje pytanie do już istniejącego tematu. Zobacz link od Voiko :)
To co masz w dodatkowym pierwszym rzędzie pomocniczym (tercja mała względem basu podstawowego) to basy o pół tonu niżej, niż w kolejnym rzędzie :)
Dla przykładu: standardowo jest bas podstawowy C, a przed nim pomocniczy E, a u Ciebie jest jeszcze jeden rząd pomocniczy o półtonu niżej, niż poprzedni (czyli w naszym przykładzie pół tonu niżej, niż E).
Często ten rząd wykorzystuje się przy "basowaniu naprzemiennym" akordów molowych, nie trzeba sięgać 5 placem kilka rzędów w dół.
120 basów - dźwięki wchodzące w skład akordu dur i moll
(http://i.imgur.com/ljox4p2.jpg) (http://i.imgur.com/hLTAvgZ.jpg)
140 basów - dźwięki wchodzące w skład akordu dur i moll
(http://i.imgur.com/UuNIFz2.jpg) (http://i.imgur.com/2o0Vjar.jpg)
-
OK - dziękuję :)
-
Częściowo powiązane z tematem - czasem pojawiają się pytania o akordeon, w którym basy podstawowe są w 3 rzędzie, czyli w trzecim rzędzie jest bas z zagłębieniem. Takie rozwiązanie często używała np. marka Marinucci.
Przypadek jest podobny do wcześniej opisanego akordeonu 140 basowego w opcji w której jest dodatkowy rząd pomocniczy - tercja mała względem basu podstawowego (dokładnie opisałem 2 posty wyżej). Mimo dodatkowego rzędu basów pomocniczych, często nadal jest 6 rzędów, a co z tego wynika akordeon nadal ma np. 120 basów ponieważ nie ma rzędu akordów septymowych zmniejszonych, czyli układ przedstawia się następująco:
dodatkowy
- 1 rząd - basy pomocnicze - tercja mała względem basu podstawowego
kolejne rzędy są w standardowym następstwie
- 2 rząd - basy pomocnicze - tercja wielka względem basu podstawowego
- 3 rząd - basy podstawowe
- 4 rząd - akordy durowe
- 5 rząd - akordy molowe
- 6 rząd - akordy septymowe
-
Taki układ basów ma także akordeon Dallape - model Catedral oraz Guerrini Superior IV.
-
140 basowe akordeony są w dwóch wariantach: - albo z dodatkowym rzędem pomocnicznym (tercja-mała względem basu podstawowego)
- albo z dodatkowym rzędem akordów zwiększonych
Dużo bardziej popularny jest pierwszy z tych wariantów.
Czy taki ostatni akord zwiększony (g, h, dis), jak niżej, byłby w 7. rzędzie akordeonu 140 basowego?
(https://i.imgur.com/WCIzi5y.png)
-
Tak
-
Mam dwa akordeony 140 b. a mianowicie: HOHNER L'ORGANOLA DE LUXE /kl. księżycowa 2+1 reg/ oraz HOHNER ORGANOLA 13+6 registrów. W obu modelach pierwsze 6 rzędów basów są takie same C w 3-cim rzędzie. Różnią się akordami 7-mego rzędu basów.
L'orgnola ma akordy zwiększone, a Organola akordy zmniejszone.
-
Cytując za książką Akordeon od A do Z potwierdzałoby się to, że popularniejsze w 7. rzędzie były akordy zmniejszone, lecz nieraz znajdywały się tam akordy zwiększone :)
(https://i.imgur.com/n2nxyq9.jpg)
Jeżeli g+ oznacza akord g zwiększony, to czy g- mówi o akordzie zmniejszonym?
-
Różne sposoby oznaczania akordów (http://forum.akordeonowe.pl/abc-teorii-muzyki/rozne-sposoby-oznaczania-akordow/)