Autor Wątek: Basowanie - typowe akompaniamenty - polka  (Przeczytany 1960 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6542
    • Zobacz profil
Basowanie - typowe akompaniamenty - polka
« dnia: 10 Marzec 2016, 00:25 »
Artykuł p. Włodzimierza Królikowskiego - "Basowanie - typowe akompaniamenty"

Akompaniament do polki

Akompaniament do polki (metrum parzyste), i innych podobnych szybkich tańców oraz melodii i piosenek (krakowiak, galop itp.), jest równie nieskomplikowany jak, opisany na wstępie, akompaniament do walca - patrz przykład poniżej :
 


Z uwagi na metrum, przeważa konfiguracja "p-a-p-a", występuje też miejscowo konfiguracja "p-a-a-a" a nawet "p-po-p-po" (gdzie "po" oznacza oktawę prymy, czyli jest to akompaniament bez akordów). Aktualna jest tu też uwaga, że prymę możemy zastępować tercją, lub kwintą (patrz akompaniament do walca). W muzycznej gwarze taki akompaniamenty określany jest jako "um-pa-um-pa".

Na tym można by właściwie zakończyć, bo jak się okaże dalej, w innych tańcach, melodiach i piosenkach (ragtime, charleston, fox trot, slowfox itd., pomijając jednak blues'a i boogie, bo to inny i dość obszerny temat) nie widać niczego nowego - jeśli oczywiście pominąć różne szczegóły. Ale - jak mówi porzekadło - "diabeł tkwi w szczegółach" i właśnie te szczegóły nadają odmienny koloryt tej samej kompozycji i odróżniają autorów opracowań i wykonawców. Pod tym więc kątem popatrzmy na dalsze przykłady.