Artykuł p.
Włodzimierza Królikowskiego - "Basowanie - typowe akompaniamenty"
Akompaniament do tangaAkompaniament do tanga (metrum parzyste) - z uwagi na odmienne typy melodii w różnych utworach, występują tu zarówno akompaniamenty typu "pryma - akord" (opisane powyżej, lecz realizowane w metrum parzystym i rytmicznie zróżnicowane), jak i w formie akordów rozłożonych (pasaży) - patrz przykłady poniżej :
Przykład 1:

Charakterystyczna rytmika powyższej melodii (przewaga ćwierćnut) podkreślona jest tu takim samym rytmem akompaniamentu akordowego z dodatkowym akcentem w każdym takcie na tempo "4 i" (uzyskanym przez podział ostatniej ćwierćnuty). Nie oznacza to oczywiście, że nie można tu zastosować akompaniamentu innego rodzaju - patrz dalsze przykłady :
Przykład 2 :

Powyżej, w nawiązaniu do regularnie przemiennego rytmu melodii (w pierwszym i drugim takcie, trzecim i czwartym, i t.d.), mamy analogicznie zmienną rytmikę akompaniamentu typu "pryma - akord" ("p-a") - po czterech ósemkach w konfiguracji "p-a-a-p", w następnym takcie mamy modyfikację, polegającą na zamianie pierwszego z akordów na kwintę w postaci szesnastki i zagranie jej legato z następnym akordem, co w efekcie tworzy akcent na początku drugiej połowy taktu.
Przykład 3 :

Charakterystyczna rytmika powyższej melodii prowokuje do zastosowania akompaniamentu typu "dialog" - na "pytanie" zadane w pierwszym takcie linii górnej, i zakończone "pytajnikiem" w takcie drugim (cała nuta), "odpowiedź" następuje w drugim takcie linii dolnej (w dalszych parach taktów jest analogicznie). Jak już zaznaczono powyżej - można i tu eksperymentować z akompaniamentami innego rodzaju.
Przykład 4 :

W powyższym przykładzie mamy stały akompaniament oparty na figurze opisanej pod przykładem 2.
Przykład 5 :

W powyższym przykładzie mamy również stały akompaniament o konfiguracji "p-a-a-a" i rytmice z przykładu 4.
Przykład 6 :
Piąty takt powyższego przykładu pokazuje często stosowane zakończenie frazy a w takcie 9 (druga linia) mamy przykład również często stosowanego "wypełnienia" (zastąpienia) "długiej" nuty w melodii (w oryginale jest tam półnuta "a" połączona łukiem z ósemką "a" w następnym takcie).
Zwróćmy też uwagę na pauzy w akompaniamencie w niektórych przykładach - nie ma tu reguły, sugeruje to ewentualnie rytmika melodii.