Autor Wątek: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik  (Przeczytany 18960 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 741
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Styczeń 2016, 23:35 »
D-dur, to: D,Fis ,A
a-moll, to: A,C,E
A - to jest ten sam dźwięk - w basach nie grają "podwójne"dźwięki.
F-dur , :to : F,A,C , a więc to "F"  nie mieści się w składnikach D9.
Musisz więc zagrać równocześnie D-dur i a-moll. :)... 
Ale... Jeżeli nie jesteś bardzo wprawnym akordeonistą,  to lepiej zaczynać od mniej skomplikowanych problemów... :) Ja bym na razie grał "zwykłe" D-dur. :)
I posłuchaj  Krela- przeczytaj wykłady p.Królikowskiego.
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 02 Styczeń 2016, 23:47 wysłana przez Krystyn »

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 884
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Styczeń 2016, 00:03 »
popieram Krystyna i dodam : skoro jesteś na tyle mało zaawansowany, że pytasz o akord nonowy (9),
to odpuść sobie nietypowe akordy jeszcze na jakiś czas i graj tylko akordy proste

(w moich opracowaniach tego nie znajdzie, bo pisałem je dla początkujących)

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 741
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #17 dnia: 03 Styczeń 2016, 00:34 »
(w moich opracowaniach tego nie znajdzie, bo pisałem je dla początkujących)
Tak, ale żeby sięgać po elementy bardziej skomplikowane, dobrze byłoby biegle orientować się w tych podstawowych!
Pozdrawiam.

Offline Damian

  • ***
  • Wiadomości: 111
    • Zobacz profil
  • Skąd: podkarpackie
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #18 dnia: 03 Styczeń 2016, 13:00 »
Ok, faktycznie lepiej zacząć od prostych utworów :D dzięki

Offline Winter

  • ****
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Skąd: Lubsko
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #19 dnia: 13 Styczeń 2016, 02:31 »
Im dalej w las , tym więcej drzew!!!!! Więc pozostanę w podstawowym zagajniku , jakiś czas jeszcze... Ale wielkie dziękuję za cenne rady, pozdrawiam Mariusz.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6557
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Luty 2016, 19:49 »
Złożone akordy, grane kombinacjami guzików basowych, które proponuje Gorka Hermosa w swoim darmowym mini podręczniku.

4 kolumna w tabelce - symbol akordu
5 kolumna w tabelce - kombinacja guzików basowych
6 kolumna w tabelce - kombinacja zapisana na pięciolinii

http://i.imgur.com/RDeupUi.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik


http://i.imgur.com/c4pycrP.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik


http://i.imgur.com/r1nUShJ.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik


http://i.imgur.com/tZbDJRP.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik


http://i.imgur.com/tZbDJRP.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik


http://i.imgur.com/VvwNh8O.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik


http://i.imgur.com/yCX4VDo.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik








Często używane akordy

C7
C bass + G dim
C bass + C7
C bass + C maj + G dim

Cm7
C bass + Eb maj

Cmaj7
C bass + Emin
C bass + C maj + Emin

C9
C bass + C maj + Gm
C bass + C7 + Gm
C bass + G min + G dim

C6
C bass + A min
C bass + C maj + Am

Cmin9
C bass + Eb maj + Gm

Cmaj9
C bass + G maj + Em
C bass + C maj + G maj - easy to finger

Cm6
C bass + Cdim + Cm
A bass + Cm ( Am7(b5) or Cm6/A )

Cm7(b5)
C bass + Ebmin
Gb bass + Ebmin + Ebdim ( Cm7(b5)/Gb ) - good chord but difficult reach - try eliminating bass note ( with Ab as a bass note this becomes Ab9)
C(6,9)
C bass + G maj + Am

Cdim7
C bass + Gbdim (use counterbass)

Cm11
C bass + Cmin + Bb maj
C bass + Eb maj + Bb maj

C11
C bass + Bb maj
C bass + Bb maj + F maj (approximation)

C13
C bass + C7 + Amin
C bass + Gmin + Amin




Kombinacje: Bas C + akord
C bass + D maj = D7/C - 7th in the bass.
C bass + Eb maj = Cm7 - Use bass OR counterbass, easy reach to both.
C bass + E maj = Cmaj7 (+5) - Good contemporary jazz chord.
C bass + G maj = G/C - Good traditional folk style chord.
C bass + Bb maj = Bb/C - James Taylor chord; acts like a sus chord .
C bass + B maj = B/C - Jazz chord; use counterbass.
C bass + D min = F6/C or Dm7/C
C bass + Eb min = Cm7(b5) - The half-diminished 7th chord.
C bass + E min = Cmaj7
C bass + A min = C6 or Am/C - Nice voicing of an ordinary chord.
C bass + Bb min = C7sus (b9) - Dave Grusin jazz chord; heard often in Baroque music
C bass + G min = C9 (no3)
C bass + G7 = G7/C - Common Baroque cadence chord.
C bass + Bb7 = C9(+5) - No third.
C bass + G dim 7 = C7 - A 4 part rendition of a C7 chord.
C bass + Bb dim7 = C7(b9) - Missing the 3rd.
C bass + F dim = Dm7(b5)/C or Fm6


Kombinacje: Bas C + C dur + inny akord
C bass + C major + G maj = C maj9
C bass + C major + D min = F6/C
C bass + C major + E min = C maj7 - difficult to reach
C bass + C major + G min = C9
C bass + C major + A min = C6
C bass + C major + Bb min = C7sus(b9, add 3) (contains a 3rd and 4th, a bit dissonant)
C bass + C major + G dim = C7 (a 4 part version of C7)
C bass + C major + Bb dim = C7(b9) try thumb on Bb dim


Kombinacje: Bass C + c moll + inny akord
C bass + C minor + Eb maj = Cm7
C bass + C minor + F maj = Cm13 ( no 9)
C bass + C minor + G maj = Cm(maj7)
C bass + C minor + Ab maj = Abmaj7/C
C bass + C minor + Bb maj = Cm11
C bass + C minor + D min = Cm13
C bass + C minor + G min = Cm9
C bass + C minor + C7 = C7(+9)
C bass + C minor + F7 = F9/C
C bass + C minor + G7 = Cm(maj7,11)
C bass + C minor + C dim = Cm6 (same as Am7(b5)/C )


Kombinacje: Bas C + C7 + inny akord
C bass + C7 + D maj = C13(#11)
C bass + C7 + Eb maj = C7(#9)
C bass + C7 + A maj = C13(b9)
C bass + C7 + C min = C7(#9)
C bass + C7 + Gm = C9
C bass + C7 + Am = C13
C bass + C7 + D7 = C9(#11)
C bass + C7 + Ab7 = C7(#5,#11)
C bass + C7 + Eb dim = C7(#9,#11) - try light reed settings, close voicing
C bass + C7 + Bb dim = C7(b9)


Kombinacje: Bas C + C dim + inny akord
C bass + C dim + D maj = D7(b9)/C
C bass + C dim + G maj = Cmin(6,maj7,9)
C bass + C dim + Cm = Cm6
C bass + C dim + Fm = F7(#9)/C
C bass + C dim + D dim = F13(#11)/C - try thumb on Ddim button


Kombinacje: Bass C + akord + akord
C bass + Eb maj + F maj = Cm13
C bass + Eb maj + Bb maj = Cm11
C bass + Eb maj + D min = Cm13
C bass + Eb maj + G min = Cm9
C bass + G maj + D maj = Cmaj13(#11)
C bass + G maj + E min = Cmaj9
C bass + G maj + A min = C(6,9)
C bass + Bb maj + D min = Gm9/C
C bass + Bb maj + F maj = Gm11/C
C bass + Eb min + F min = Cm11(b5,13, no 9) or Ab13/C
C bass + E min + D maj = Cmaj13(#11)
C bass + E min + A min = Cmaj7(6)
C bass + G min + D maj = C13(#11)
C bass + G min + F maj = Gm11/C - more variations on the sus4 chord
C bass + G min + D min = Gm9/C - more variations on the sus4 chord
C bass + G min + A min = C13
C bass + G min + G dim = C9 - a pleasant surprise; very useful
C bass + A min + E min = C(maj7,6)
C bass + Bbmin + F min = Bbmin9/C
C bass + G dim + D maj = C13 (#11)


cb = counter bass (bas z rzędu pomocniczego)
C maj + A (cb) = Am7
C maj + D (cb) = C/D or D11
C min + A (cb) = Am7(b5)
C7 + F#(cb) = F#7(b5) - A combination based on the so-called "tritone subsitution".
C dim + F#(cb) = F#dim7 - A true 4-part Diminished 7th chord.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6557
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #21 dnia: 08 Kwiecień 2018, 16:40 »

Offline Leszek

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1342
    • Zobacz profil
  • Skąd: śląskie, Hiszpania
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #22 dnia: 08 Kwiecień 2018, 17:51 »
Fajny, bardzo ciekawy materiał  :) Ale czy dobrze zrozumiałem,  czy chodzi o wciskanie kilku guzików basowych równocześnie ? Jeżeli tak to musi być chyba bardzo trudne  ???

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6557
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #23 dnia: 08 Kwiecień 2018, 17:52 »
Tak, chodzi o jednoczesne wciskanie kilku guzików basowych :)

Swoją drogą, cały system basów we "współczesnym" akordeonie, został zaprojektowany z myślą o używaniu kombinacji basów, dlatego w akordach septymowych i septymowych zmniejszonych pominięto w basach kwintę, dzięki czemu jest więcej sensownych kombinacji.



Tutaj seria tutoriali, co prawda po włosku, ale można posłuchać kilka możliwości, jakie daje ta technika:


Gianluca Pica - Tutorial 1 - Accordi MINORI SETTIMA - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=t7PkTtH8wTs

Gianluca Pica - Tutorial 2 - Accordi di SETTIMA MAGGIORE - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=CvoYvfMcips

Gianluca Pica - Tutorial 3 - Accordi SEMIDIMINUITI - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=p54-pnmjT6w

Gianluca Pica - Tutorial 4 - Accordi di NONA (parte prima) - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=1xBiwoYIQvU

Gianluca Pica - Tutorial 5 - Accordi di NONA (parte seconda) - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=PT2pSGkGrqk

Gianluca Pica - Tutorial 6 - Accordi di UNDICESIMA (parte prima) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=s9pC3ILnenI

Gianluca Pica - Tutorial 7 - Accordi di UNDICESIMA (parte seconda) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=WN1O9cegfVw

Gianluca Pica - Tutorial 8 - Accordi di TREDICESIMA (parte prima) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=bAI1Kj-t9As

Gianluca Pica - Tutorial 9 - Accordi di TREDICESIMA (parte seconda) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=TBnjIIdRK0o

Gianluca Pica - Tutorial 10 - POWER CHORDS/SLASH CHORDS e riassunto dei 10 tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=LKN_dw12owc

Offline Leszek

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1342
    • Zobacz profil
  • Skąd: śląskie, Hiszpania
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #24 dnia: 08 Kwiecień 2018, 17:55 »
Super ! Dzięki  :)

Nie znałem tej techniki. Brzmi świetnie, choć myślę że jest dość trudne  [brawo]