Forum Akordeonowe

Nauka => Basy Akordeonu => Wątek zaczęty przez: Marcel w 24 Wrzesień 2015, 18:18

Tytuł: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 24 Wrzesień 2015, 18:18
Mały poradnik od p. Włodzimierza Królikowskiego:


Uwagi dla akordeonistów

W moich prymkach wyjątkowo inaczej oznaczam akordy septymowe zmniejszone:
np. C7- (czasem oznaczam też C7zm), widząc taki akord należy zgrać akord zmniejszony.

Inne oznaczenia są ogólnie stosowane w naszym kraju,
ale nieco inne, niż w typowych opracowaniach na akordeon.

Przypomnę więc:
- akord dur = litera duża np. C (w nutach akordeonowych litera mała, czyli c)
- akord moll = litera mała np. c (w nutach akordeonowych litera mała +m, czyli cm)

Co zrobić jeśli napotkamy akord, którego nie ma w akordeonie ?
- akord dur i moll z dodaną sekstą wielką - oznaczenie np. C6, c6 - można zagrać akord z pominięciem znaku 6,
czyli zwykły akord dur lub moll.

- akord moll septymowy - oznaczenie np. c7 - można zagrać akord molowy c

(tę sekstę, czy septymę, można ewentualnie dodać w prawej ręce)

- akord dur zwiększony (z podwyższoną kwintą) - oznaczenie np. C+ - można zagrać dur septymowy (C7),
 bo oba akordy stosuję zastępczo (C+ brzmi bardziej miękko, niż C7)
 
 

=============
PRZYKŁADY
=============
 
C = c dur
C6 = można zagrać jako C dur
 
c = c moll
c6 = można zagrać jako c moll
c7 = można zagrać jako c moll
 
C7- = C zmniejszone
C7zm = C zmniejszone
C+ = można zagrać jako C7
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 24 Wrzesień 2015, 19:05
Od siebie dodam jeszcze informację o możliwości grania złożonych akordów przez jednoczesne wciskanie kilku guzików basowych, np.:

C6 = można zagrać jako jednocześnie trzymane akordy C-dur + a-moll
c6 = można zagrać jako jednocześnie trzymane akordy c-moll + C zmniejszone

c7 = można zagrać jako jednocześnie trzymane akordy c-moll + Es dur
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: W.Królikowski w 24 Wrzesień 2015, 21:01
teoretycznie w c6 występuje dysonans, bo jest g i f#, ale trzeba posłuchać może nie jest to rażące
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 24 Wrzesień 2015, 21:05
Panie Włodku, dysonansu nie ma, ponieważ akordy w basach akordeonu zbudowane są z 3 dźwięków. W przypadku akordów zmniejszonych, nie ma kwinty. Dla jednocześnie wciśniętych basów  c-moll i C zmniejszone odezwą się głosy C, Eb, G, A.

(http://i.imgur.com/Y5CkFeR.jpg)
Tytuł: Odp: Poradnik - złożone akordy, a basy akordeonu
Wiadomość wysłana przez: W.Królikowski w 24 Wrzesień 2015, 21:18
zwracam honor - właśnie tej wiedzy o akordach w akordeonie mi brakuje
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 24 Wrzesień 2015, 21:31
Oprócz diagramu, który dołączyłem, dodam, że guziki można łączyć dowolnie. To, że pewne dźwięki będą występować w kilku akordach, a inne np. tylko w jednym akordzie nie ma znaczenia. Zawsze dla każdego dźwięku, który wystąpi w kombinacji, będzie odzywało się tyle samo stroików, czyli przy wspomnianym c-moll (G, Eb, C) + C zmniejszone (Eb, C, A), nie ma znaczenia to, że "Eb" i "C" się powtarza, bo w obu akordach te dźwięki wydają dokładnie te same stroiki.
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 24 Wrzesień 2015, 21:42
Z tego , co zauważyłem, jazzmani często grają w basach minor6 bez kwinty , czyli bas podstawowy i tylko zmniejszony. Prawdopodobnie, żeby ta sekunda tak nie "żarła".  :)
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: W.Królikowski w 24 Wrzesień 2015, 21:51
rzeczywiście - ja gram w basach c,a a prawą es, g,c i ładnie to brzmi,
ale ciekaw jestem opinii akordeonistów, bo intuicja podpowiada mi,
że tymi szóstkami można się nie przejmować i grać podstawowy akord
dur czy moll
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: P-on w 25 Listopad 2015, 12:12
Ja poproszę o rozszyfrowanie akordów które czają się w "rybkach" Pana Włodzimierza:
g7+     
F#7-

P-on
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: guralband w 25 Listopad 2015, 12:34
rzeczywiście - ja gram w basach c,a a prawą es, g,c i ładnie to brzmi,
ale ciekaw jestem opinii akordeonistów, bo intuicja podpowiada mi,
że tymi szóstkami można się nie przejmować i grać podstawowy akord
dur czy moll

Mi tak brzmi
http://forum.akordeonowe.pl/edukacja-muzyczna/co-to-za-akord-z-cyfra-szesc-jak-go-zagrac/15/



Ja poproszę o rozszyfrowanie akordów które czają się w "rybkach" Pana Włodzimierza:
g7+     
F#7-

P-on

g7+ - g,b,d,f#

F#7-  f#,a#,c#,d#
Jak się pomyliłem to proszę poprawić.
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 25 Listopad 2015, 13:53
Z tego , co pamiętam , Pan Włodek F#7- oznacza "Fis zmniejszony", a nie tylko septymę zmniejszoną...
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: W.Królikowski w 25 Listopad 2015, 13:58
Krystyn ma rację - w celu skrócenia zapisu u mnie C7zm=C7-

(przyznaję, że brak tu logiki w stosunku do zapisu C7+,
ale pocieszam się tym, że tej "nie logiki" w podręcznikach jest znacznie więcej)
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Damian w 02 Styczeń 2016, 14:48
Co to za akordy D9, Dsus4, D2 ? ... D7 to akord septymowy, ale tamte??
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 02 Styczeń 2016, 14:58
Wrzuciłem wszystkie po kolei akordy do wujka google i wiesz , ile mi tego nawywalał?
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Damian w 02 Styczeń 2016, 16:32
W googlach piszą, że akord D9 składa się z D F# A C E , to znaczy, że jednocześnie mam nacisnąć D i F?
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 02 Styczeń 2016, 23:35
D-dur, to: D,Fis ,A
a-moll, to: A,C,E
A - to jest ten sam dźwięk - w basach nie grają "podwójne"dźwięki.
F-dur , :to : F,A,C , a więc to "F"  nie mieści się w składnikach D9.
Musisz więc zagrać równocześnie D-dur i a-moll. :)... 
Ale... Jeżeli nie jesteś bardzo wprawnym akordeonistą,  to lepiej zaczynać od mniej skomplikowanych problemów... :) Ja bym na razie grał "zwykłe" D-dur. :)
I posłuchaj  Krela- przeczytaj wykłady p.Królikowskiego.
Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: W.Królikowski w 03 Styczeń 2016, 00:03
popieram Krystyna i dodam : skoro jesteś na tyle mało zaawansowany, że pytasz o akord nonowy (9),
to odpuść sobie nietypowe akordy jeszcze na jakiś czas i graj tylko akordy proste

(w moich opracowaniach tego nie znajdzie, bo pisałem je dla początkujących)
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 03 Styczeń 2016, 00:34
(w moich opracowaniach tego nie znajdzie, bo pisałem je dla początkujących)
Tak, ale żeby sięgać po elementy bardziej skomplikowane, dobrze byłoby biegle orientować się w tych podstawowych!
Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Damian w 03 Styczeń 2016, 13:00
Ok, faktycznie lepiej zacząć od prostych utworów :D dzięki
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Winter w 13 Styczeń 2016, 02:31
Im dalej w las , tym więcej drzew!!!!! Więc pozostanę w podstawowym zagajniku , jakiś czas jeszcze... Ale wielkie dziękuję za cenne rady, pozdrawiam Mariusz.
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 08 Luty 2016, 19:49
Złożone akordy, grane kombinacjami guzików basowych, które proponuje Gorka Hermosa w swoim darmowym mini podręczniku (http://forum.akordeonowe.pl/akordeon-guzikowy/cuaderno-de-tecnica-para-acordeon-darmowy-mini-podrecznik/).

4 kolumna w tabelce - symbol akordu
5 kolumna w tabelce - kombinacja guzików basowych
6 kolumna w tabelce - kombinacja zapisana na pięciolinii

(http://i.imgur.com/RDeupUi.jpg)

(http://i.imgur.com/c4pycrP.jpg)

(http://i.imgur.com/r1nUShJ.jpg)

(http://i.imgur.com/tZbDJRP.jpg)

(http://i.imgur.com/tZbDJRP.jpg)

(http://i.imgur.com/VvwNh8O.jpg)

(http://i.imgur.com/yCX4VDo.jpg)







Często używane akordy

C7
C bass + G dim
C bass + C7
C bass + C maj + G dim

Cm7
C bass + Eb maj

Cmaj7
C bass + Emin
C bass + C maj + Emin

C9
C bass + C maj + Gm
C bass + C7 + Gm
C bass + G min + G dim

C6
C bass + A min
C bass + C maj + Am

Cmin9
C bass + Eb maj + Gm

Cmaj9
C bass + G maj + Em
C bass + C maj + G maj - easy to finger

Cm6
C bass + Cdim + Cm
A bass + Cm ( Am7(b5) or Cm6/A )

Cm7(b5)
C bass + Ebmin
Gb bass + Ebmin + Ebdim ( Cm7(b5)/Gb ) - good chord but difficult reach - try eliminating bass note ( with Ab as a bass note this becomes Ab9)
C(6,9)
C bass + G maj + Am

Cdim7
C bass + Gbdim (use counterbass)

Cm11
C bass + Cmin + Bb maj
C bass + Eb maj + Bb maj

C11
C bass + Bb maj
C bass + Bb maj + F maj (approximation)

C13
C bass + C7 + Amin
C bass + Gmin + Amin




Kombinacje: Bas C + akord
C bass + D maj = D7/C - 7th in the bass.
C bass + Eb maj = Cm7 - Use bass OR counterbass, easy reach to both.
C bass + E maj = Cmaj7 (+5) - Good contemporary jazz chord.
C bass + G maj = G/C - Good traditional folk style chord.
C bass + Bb maj = Bb/C - James Taylor chord; acts like a sus chord .
C bass + B maj = B/C - Jazz chord; use counterbass.
C bass + D min = F6/C or Dm7/C
C bass + Eb min = Cm7(b5) - The half-diminished 7th chord.
C bass + E min = Cmaj7
C bass + A min = C6 or Am/C - Nice voicing of an ordinary chord.
C bass + Bb min = C7sus (b9) - Dave Grusin jazz chord; heard often in Baroque music
C bass + G min = C9 (no3)
C bass + G7 = G7/C - Common Baroque cadence chord.
C bass + Bb7 = C9(+5) - No third.
C bass + G dim 7 = C7 - A 4 part rendition of a C7 chord.
C bass + Bb dim7 = C7(b9) - Missing the 3rd.
C bass + F dim = Dm7(b5)/C or Fm6


Kombinacje: Bas C + C dur + inny akord
C bass + C major + G maj = C maj9
C bass + C major + D min = F6/C
C bass + C major + E min = C maj7 - difficult to reach
C bass + C major + G min = C9
C bass + C major + A min = C6
C bass + C major + Bb min = C7sus(b9, add 3) (contains a 3rd and 4th, a bit dissonant)
C bass + C major + G dim = C7 (a 4 part version of C7)
C bass + C major + Bb dim = C7(b9) try thumb on Bb dim


Kombinacje: Bass C + c moll + inny akord
C bass + C minor + Eb maj = Cm7
C bass + C minor + F maj = Cm13 ( no 9)
C bass + C minor + G maj = Cm(maj7)
C bass + C minor + Ab maj = Abmaj7/C
C bass + C minor + Bb maj = Cm11
C bass + C minor + D min = Cm13
C bass + C minor + G min = Cm9
C bass + C minor + C7 = C7(+9)
C bass + C minor + F7 = F9/C
C bass + C minor + G7 = Cm(maj7,11)
C bass + C minor + C dim = Cm6 (same as Am7(b5)/C )


Kombinacje: Bas C + C7 + inny akord
C bass + C7 + D maj = C13(#11)
C bass + C7 + Eb maj = C7(#9)
C bass + C7 + A maj = C13(b9)
C bass + C7 + C min = C7(#9)
C bass + C7 + Gm = C9
C bass + C7 + Am = C13
C bass + C7 + D7 = C9(#11)
C bass + C7 + Ab7 = C7(#5,#11)
C bass + C7 + Eb dim = C7(#9,#11) - try light reed settings, close voicing
C bass + C7 + Bb dim = C7(b9)


Kombinacje: Bas C + C dim + inny akord
C bass + C dim + D maj = D7(b9)/C
C bass + C dim + G maj = Cmin(6,maj7,9)
C bass + C dim + Cm = Cm6
C bass + C dim + Fm = F7(#9)/C
C bass + C dim + D dim = F13(#11)/C - try thumb on Ddim button


Kombinacje: Bass C + akord + akord
C bass + Eb maj + F maj = Cm13
C bass + Eb maj + Bb maj = Cm11
C bass + Eb maj + D min = Cm13
C bass + Eb maj + G min = Cm9
C bass + G maj + D maj = Cmaj13(#11)
C bass + G maj + E min = Cmaj9
C bass + G maj + A min = C(6,9)
C bass + Bb maj + D min = Gm9/C
C bass + Bb maj + F maj = Gm11/C
C bass + Eb min + F min = Cm11(b5,13, no 9) or Ab13/C
C bass + E min + D maj = Cmaj13(#11)
C bass + E min + A min = Cmaj7(6)
C bass + G min + D maj = C13(#11)
C bass + G min + F maj = Gm11/C - more variations on the sus4 chord
C bass + G min + D min = Gm9/C - more variations on the sus4 chord
C bass + G min + A min = C13
C bass + G min + G dim = C9 - a pleasant surprise; very useful
C bass + A min + E min = C(maj7,6)
C bass + Bbmin + F min = Bbmin9/C
C bass + G dim + D maj = C13 (#11)


cb = counter bass (bas z rzędu pomocniczego)
C maj + A (cb) = Am7
C maj + D (cb) = C/D or D11
C min + A (cb) = Am7(b5)
C7 + F#(cb) = F#7(b5) - A combination based on the so-called "tritone subsitution".
C dim + F#(cb) = F#dim7 - A true 4-part Diminished 7th chord.
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 08 Kwiecień 2018, 16:40
Świetny, czytelnie zrobiony materiał o złożonych akordach, granych na basach przez kombinacje kilku guzików wciskanych jednocześnie:

akordy dla skali durowej
http://www.alchechengi.org/combinazioni-accordi-scala-maggiore/

akordy dla skali molowej melodycznej
http://www.alchechengi.org/combinazioni-accordi-scala-minore-melodica/

akordy dla skali molowej harmonicznej
http://www.alchechengi.org/combinazioni-accordi-scala-minore-armonica/



akordy dla skali durowej harmonicznej
http://www.alchechengi.org/combinazioni-accordi-scala-maggiore-armonica/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_durowa#Skala_majorowa_harmoniczna


akordy dla skali całotonowej
http://www.alchechengi.org/combinazioni-di-accordi-per-fisarmonica-sulla-scala-esatonale/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_ca%C5%82otonowa
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Leszek w 08 Kwiecień 2018, 17:51
Fajny, bardzo ciekawy materiał  :) Ale czy dobrze zrozumiałem,  czy chodzi o wciskanie kilku guzików basowych równocześnie ? Jeżeli tak to musi być chyba bardzo trudne  ???
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 08 Kwiecień 2018, 17:52
Tak, chodzi o jednoczesne wciskanie kilku guzików basowych :)

Swoją drogą, cały system basów we "współczesnym" akordeonie, został zaprojektowany z myślą o używaniu kombinacji basów, dlatego w akordach septymowych i septymowych zmniejszonych pominięto w basach kwintę (http://i.imgur.com/Y5CkFeR.jpg), dzięki czemu jest więcej sensownych kombinacji.



Tutaj seria tutoriali, co prawda po włosku, ale można posłuchać kilka możliwości, jakie daje ta technika:


Gianluca Pica - Tutorial 1 - Accordi MINORI SETTIMA - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=t7PkTtH8wTs

Gianluca Pica - Tutorial 2 - Accordi di SETTIMA MAGGIORE - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=CvoYvfMcips

Gianluca Pica - Tutorial 3 - Accordi SEMIDIMINUITI - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=p54-pnmjT6w

Gianluca Pica - Tutorial 4 - Accordi di NONA (parte prima) - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=1xBiwoYIQvU

Gianluca Pica - Tutorial 5 - Accordi di NONA (parte seconda) - Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=PT2pSGkGrqk

Gianluca Pica - Tutorial 6 - Accordi di UNDICESIMA (parte prima) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=s9pC3ILnenI

Gianluca Pica - Tutorial 7 - Accordi di UNDICESIMA (parte seconda) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=WN1O9cegfVw

Gianluca Pica - Tutorial 8 - Accordi di TREDICESIMA (parte prima) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=bAI1Kj-t9As

Gianluca Pica - Tutorial 9 - Accordi di TREDICESIMA (parte seconda) Fisarmonica a bassi standard
https://www.youtube.com/watch?v=TBnjIIdRK0o

Gianluca Pica - Tutorial 10 - POWER CHORDS/SLASH CHORDS e riassunto dei 10 tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=LKN_dw12owc
Tytuł: Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
Wiadomość wysłana przez: Leszek w 08 Kwiecień 2018, 17:55
Super ! Dzięki  :)

Nie znałem tej techniki. Brzmi świetnie, choć myślę że jest dość trudne  [brawo]