Autor Wątek: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu  (Przeczytany 7408 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6061
    • Zobacz profil
Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« dnia: 26 Wrzesień 2014, 14:10 »
Б – akord durowy
М – akord mollowy
7 – akord septymowy
У – akordeon zmniejszony

Sprytną sprawą są pomocne "kropki w nawiasie" za akordami.


Jeżeli nie ma takiej "kropki w nawiasie" to akord ma taką podstawę jak pojedynczy bas zagrany przed nim (np. był bas C to i akord będzie z C w nazwie). Natomiast jeżeli akord ma inną podstawę, niż poprzedzający go bas to "kropka w nawiasie" wskazuje podstawę akordu.


Przykładowe utwory opracowane w tym zapisie wraz z nagraniami można znaleźć w temacie:
http://forum.akordeonowe.pl/darmowe-nuty-akordeonowe/nuty-na-akordeon-mp3-(minevsky-runoty)/

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 892
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Sierpień 2016, 22:37 »
przyznaję, że nie domyślam się genezy tej metody zapisu

czy nie prościej byłoby zamiast "kropki" po prostu dopisać literowe oznaczenie akordu ?
bo ta kropka takie właśnie ma znaczenie, czyli podaje prymę (podstawę) akordu

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Sierpień 2016, 23:23 »
To nie jest odosobniony przykład. Z podobnym spotkałem się w - jeszcze radzieckim - podręczniku improwizacji jazzowej , gdzie literowe oznaczenia akordu zamienia się na stopień skali - z rozszerzeniami (np. IIm9  - moll na 2-gim stopniu z noną wielką).
Sądzę , że brak określeń literowych bardziej zmusza do myślenia dźwiękami lub stopniami skali.
W przykładzie np. w spisanej improwizacji nt. Joy Spring -C.Browna w interpretacji O.Petersona , często zapisuje się np. nie: dominantę do dominanty do dominanty, lub "słynne" II-V-I , gdzie I , po zmniejszeniu septymy, jest już dominantą do następnego podobnego schematu, tylko po prostu - zmianę tonacji. W nowej tonacji zapis stopniami jest dużo prostszy. Przyznaję , że takie ujęcie tematu bywa czasami bardzo pomocne.:)

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 892
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Sierpień 2016, 10:00 »
ujęcie jakiegoś postępowania w schemat jest typowe dla nauki, celowe i zrozumiale, bo tworzy narzędzie
uniwersalne, natomiast ta "kropka" w tym przykładzie wydłuża (moim zdaniem) proces poznawania,
bo trzeba popatrzeć i na kropkę i na symbol odróżniający dur i moll

moim zdaniem ta kropka jest zbyteczna, bo nie wnosi żadnej dodatkowej informacji :
- widać, że oba akordy są jednakowe
- w basie widać, że oba dźwięki są różne
więc żadna dodatkowa informacja nie jest potrzebna
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2016, 10:30 wysłana przez W.Królikowski »

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Sierpień 2016, 10:10 »
Owszem , ale czyta się i myśli wyłącznie dźwiękami, a nie alfabetem! :) (w końcu - literę tez trzeba przeczytać !   :) )
A słuchając wykonań młodych rosyjskich i - byłych radzieckich - bajanistów , nie odnoszę wrażenia , żeby im to opóźniało poznawanie... :)
Pozdrawiam.

Offline szkodnicus

  • 23.04.1977 - 01.05.2017, VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1079
    • Zobacz profil
  • Skąd: Galway
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:03 »
Wlaczyl bym sie tu dyskusji, ale po 20 latach z zasad muzyki mi nie wiele zostalo.  Owszem mozna zapisy nutowe na wiele sposobow usprawniac.  Ale trzeba tez wiedzieć ze wvroznch krajach literowki sa inaczej interpetowane czy oznaczone. Np w Irlandii jest cdefgbc. Zamiast polskiego b jest Bb lub a sharp.  Do re mi fa so la to  . Takie oznaczenie znalazlem na starych organach  koscielnych, napisy na starych przylepcach.  Na tych organach nikt nie gral dlugo bo jak je uruchomilem to sie troche kurzylo. Oznaczenie to potwierdzilem z inna organistka, bo myslalem ze to byl blad.Wiec literowki Nie sa tak uniwersalne i praktyczne  jak zapis nutowy.
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2016, 11:18 wysłana przez szkodnicus »

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 892
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:23 »
zgoda co do uniwersalności zapisu nutowego
i właśnie w tym kontekście uważam, że ta "kropka" jest zbędna
a jeżeli już, to tylko w przypadku gdy pierwsza nuta w basie nie jest prymą akordu,
bo wtedy podpowiada o jaki chodzi akord

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6061
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:54 »
moim zdaniem ta kropka jest zbyteczna, bo nie wnosi żadnej dodatkowej informacji

Dodam tylko, że ten system zapisu to nie jest jakiś wymysł z "podziemia" czy z podręcznika dla początkujących, ale jest to praktycznie standard zapisu w Rosji, używany również w szkołach muzycznych. Nad tym usprawnieniem z pewnością myślało wiele tęgich głów. Tak tam się zapisuje nie tylko "Wlazłkotki", ale też np. Toccatę i fugę d-moll J.S. Bacha.

Jeżeli chodzi o celowość tego systemu to mam podobne zdanie do Krystyna.



Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:59 »
To jest kwestia nie tyle zasad muzyki , ile psychologii i metodyki nauczania.
A także tego , czy uczy się amatorów , czy zawodowców.
Gdy zakłada się , że uczy się zawodowca , od początku podstawą jest , że musi opanować myślenie "muzyczne".
Nie jestem pewien , czy w innych dziedzinach , np. fizyce czy chemii , też preferuje się "podpowiedzi" w nauce wzorów czy formuł, "żeby się skojarzenie poprawiło"... :)


Offline emeryt

  • ****
  • Wiadomości: 414
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Sierpień 2016, 12:07 »
A może jest kwestia pokazania niezależności (inności) podobnie jak miary calowe czy ruch drogowy lewostronny.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Sierpień 2016, 12:26 »
Tzw. szkoły czy metody nauczania nie polegają na pokazywaniu "inności" , tylko na efektach wieloletnich doświadczeń i doskonaleniu tych metod.
A co by nie mówić o szkole rosyjskiej (radzieckiej) - można mieć pretensje do "zamiłowania do zapieprzania w kosmicznych tempach" , ale tego też trzeba umieć nauczyć !
Tym bardziej trudno spierać się z nimi w efektach metod  nauczania gry na bajanie... :)

Offline Sztyc

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 1864
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Sierpień 2016, 12:33 »
Po zapoznaniu się z nutami od których zaczęła się dyskusja zgadzam sie z p. Królikowskim i z Emerytem.
 Zdaję sobie sprawę że nie głupki wymyślili taki zapis ale patrząc na nuty poniżej kropka  sugeruje zmianą basu podstawowego od momentu ujrzenia kropki / akord mamy określony/ na początku taktu. Zagrany podpowiedziany kropką zdecydowanie uszlachetnia harmonię tylko po co kropka skoro można było napisać odpowiedni dźwięk. Przegrywając ten konkretny utwór dochodzę do wniosku że tu chodzi o stopień trudności dla grającego. Z jednego zapisu nutowego można zagrać podstawę i można zagrać barwniej patrząc na kropki. Przy czym nie dziwiłbym  się gdy chodzi o przysłowiową "szładzieweczkę" ale klasyka powinna być jednoznaczna.

http://i.imgur.com/zQdvoQF.png
Rosyjski zapis basowania dla akordeonu




Offline emeryt

  • ****
  • Wiadomości: 414
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #12 dnia: 24 Sierpień 2016, 13:20 »
Bez jakiegoś trunku tego nie rozbierze. To, że rosyjscy bajaniści "zapieprzają" w szalonym tempie to nie robią tego avista. A jak wejdzie już w palce to nie nie jest aż tak istotne jaki był zapis nutowy. Nie chcę tu bronić jakiegoś stanowiska, bo gdy uczyłem się czytania nut to wtenczas obowiązywał zapis Kulpowicza. Kiedy po latach ponownie zacząłem przyglądać się nutom to zrozumiałem tak jak wcześniej napisałem i tak też grałem do dzisiaj. Teraz koledzy forumowicze namieszali mi w głowie i pewno będę musiał przestać grać albo wybierać utwory bez kropek w nawiasach...  [piwo]
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2016, 13:53 wysłana przez emeryt »

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 775
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #13 dnia: 24 Sierpień 2016, 16:06 »
Jak boni-doni!
Nic nie piłem, a po Waszych domniemaniach i uwagach we łbie mnie się kolebie...  :o
Toż to proste jak drut!
W 1-szym takcie jest B-dur i nie ma kropki , bo jako zasadniczy dźwięk masz grać "B".
w 2-gim takcie jest Es-dur , ( co szybciutko podpowiada "kropka" w nawiasie), ale masz grać jako podstawę - "G".
W 3-cim takcie jest c-moll (co pokazuje kropka w nawiasie i M przy akordzie) , ale jako podstawę masz grać "A". I tiem dalszje...
I nie mam pojęcia , dlaczego muzykowi (albo kandydatowi na muzyka), który zna nuty, powinno podpowiadać się literkami ,  a nie nutami , których znajomość jest podstawą w jego zawodzie bądź hobby...?!  :o

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6061
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #14 dnia: 24 Sierpień 2016, 16:14 »
Toż to proste jak drut!

Ja też nie wiem w czym ktoś może mieć tutaj problem. Wydało mi się, że w pierwszym poście, który napisałem jeszcze w 2014 r., dość przystępnie w dwóch zdaniach wytłumaczyłem o co chodzi w tym zapisie i jak go interpretować.

Trochę jestem zaskoczony tym, że ktoś te pomocnicze "kropki" mógł brać / grać jako nuty. Zwróćcie uwagę, że to nie są nuty tylko "kropki" (główka jest wypełniona, a nie ma żadnej laseczki). Nuta w nawiasie oznaczałaby co innego.