Autor Wątek: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu  (Przeczytany 8465 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6475
    • Zobacz profil
Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« dnia: 26 Wrzesień 2014, 14:10 »
Б – akord durowy
М – akord mollowy
7 – akord septymowy
У – akordeon zmniejszony

Sprytną sprawą są pomocne "kropki w nawiasie" za akordami.


Jeżeli nie ma takiej "kropki w nawiasie" to akord ma taką podstawę jak pojedynczy bas zagrany przed nim (np. był bas C to i akord będzie z C w nazwie). Natomiast jeżeli akord ma inną podstawę, niż poprzedzający go bas to "kropka w nawiasie" wskazuje podstawę akordu.


Przykładowe utwory opracowane w tym zapisie wraz z nagraniami można znaleźć w temacie:
http://forum.akordeonowe.pl/darmowe-nuty-akordeonowe/nuty-na-akordeon-mp3-(minevsky-runoty)/

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 884
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Sierpień 2016, 22:37 »
przyznaję, że nie domyślam się genezy tej metody zapisu

czy nie prościej byłoby zamiast "kropki" po prostu dopisać literowe oznaczenie akordu ?
bo ta kropka takie właśnie ma znaczenie, czyli podaje prymę (podstawę) akordu

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 747
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Sierpień 2016, 23:23 »
To nie jest odosobniony przykład. Z podobnym spotkałem się w - jeszcze radzieckim - podręczniku improwizacji jazzowej , gdzie literowe oznaczenia akordu zamienia się na stopień skali - z rozszerzeniami (np. IIm9  - moll na 2-gim stopniu z noną wielką).
Sądzę , że brak określeń literowych bardziej zmusza do myślenia dźwiękami lub stopniami skali.
W przykładzie np. w spisanej improwizacji nt. Joy Spring -C.Browna w interpretacji O.Petersona , często zapisuje się np. nie: dominantę do dominanty do dominanty, lub "słynne" II-V-I , gdzie I , po zmniejszeniu septymy, jest już dominantą do następnego podobnego schematu, tylko po prostu - zmianę tonacji. W nowej tonacji zapis stopniami jest dużo prostszy. Przyznaję , że takie ujęcie tematu bywa czasami bardzo pomocne.:)

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 884
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Sierpień 2016, 10:00 »
ujęcie jakiegoś postępowania w schemat jest typowe dla nauki, celowe i zrozumiale, bo tworzy narzędzie
uniwersalne, natomiast ta "kropka" w tym przykładzie wydłuża (moim zdaniem) proces poznawania,
bo trzeba popatrzeć i na kropkę i na symbol odróżniający dur i moll

moim zdaniem ta kropka jest zbyteczna, bo nie wnosi żadnej dodatkowej informacji :
- widać, że oba akordy są jednakowe
- w basie widać, że oba dźwięki są różne
więc żadna dodatkowa informacja nie jest potrzebna
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2016, 10:30 wysłana przez W.Królikowski »

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 747
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Sierpień 2016, 10:10 »
Owszem , ale czyta się i myśli wyłącznie dźwiękami, a nie alfabetem! :) (w końcu - literę tez trzeba przeczytać !   :) )
A słuchając wykonań młodych rosyjskich i - byłych radzieckich - bajanistów , nie odnoszę wrażenia , żeby im to opóźniało poznawanie... :)
Pozdrawiam.

Offline szkodnicus

  • 23.04.1977 - 01.05.2017, VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1071
    • Zobacz profil
  • Skąd: Galway
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:03 »
Wlaczyl bym sie tu dyskusji, ale po 20 latach z zasad muzyki mi nie wiele zostalo.  Owszem mozna zapisy nutowe na wiele sposobow usprawniac.  Ale trzeba tez wiedzieć ze wvroznch krajach literowki sa inaczej interpetowane czy oznaczone. Np w Irlandii jest cdefgbc. Zamiast polskiego b jest Bb lub a sharp.  Do re mi fa so la to  . Takie oznaczenie znalazlem na starych organach  koscielnych, napisy na starych przylepcach.  Na tych organach nikt nie gral dlugo bo jak je uruchomilem to sie troche kurzylo. Oznaczenie to potwierdzilem z inna organistka, bo myslalem ze to byl blad.Wiec literowki Nie sa tak uniwersalne i praktyczne  jak zapis nutowy.
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2016, 11:18 wysłana przez szkodnicus »

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 884
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:23 »
zgoda co do uniwersalności zapisu nutowego
i właśnie w tym kontekście uważam, że ta "kropka" jest zbędna
a jeżeli już, to tylko w przypadku gdy pierwsza nuta w basie nie jest prymą akordu,
bo wtedy podpowiada o jaki chodzi akord

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6475
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:54 »
moim zdaniem ta kropka jest zbyteczna, bo nie wnosi żadnej dodatkowej informacji

Dodam tylko, że ten system zapisu to nie jest jakiś wymysł z "podziemia", czy z podręcznika dla początkujących, ale jest to praktycznie standard zapisu w Rosji, używany również w szkołach muzycznych. Nad tym usprawnieniem z pewnością myślało wiele tęgich głów. Tak tam się zapisuje nie tylko "Wlazłkotki", ale też np. Toccatę i fugę d-moll J.S. Bacha.

Jeżeli chodzi o celowość tego systemu, to mam podobne zdanie do Krystyna.



Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 747
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Sierpień 2016, 11:59 »
To jest kwestia nie tyle zasad muzyki , ile psychologii i metodyki nauczania.
A także tego , czy uczy się amatorów , czy zawodowców.
Gdy zakłada się , że uczy się zawodowca , od początku podstawą jest , że musi opanować myślenie "muzyczne".
Nie jestem pewien , czy w innych dziedzinach , np. fizyce czy chemii , też preferuje się "podpowiedzi" w nauce wzorów czy formuł, "żeby się skojarzenie poprawiło"... :)


Offline emeryt

  • ****
  • Wiadomości: 422
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Sierpień 2016, 12:07 »
A może jest kwestia pokazania niezależności (inności) podobnie jak miary calowe czy ruch drogowy lewostronny.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 747
    • Zobacz profil
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Sierpień 2016, 12:26 »
Tzw. szkoły czy metody nauczania nie polegają na pokazywaniu "inności" , tylko na efektach wieloletnich doświadczeń i doskonaleniu tych metod.
A co by nie mówić o szkole rosyjskiej (radzieckiej) - można mieć pretensje do "zamiłowania do zapieprzania w kosmicznych tempach" , ale tego też trzeba umieć nauczyć !
Tym bardziej trudno spierać się z nimi w efektach metod  nauczania gry na bajanie... :)

Offline topsekret

  • **
  • Wiadomości: 97
    • Zobacz profil
  • Skąd: wielkopolska
Odp: Rosyjski zapis basowania dla akordeonu
« Odpowiedź #11 dnia: 06 Wrzesień 2016, 19:28 »
Б – akord durowy
М – akord mollowy
7 – akord septymowy
У – akordeon zmniejszony

Sprytną sprawą są pomocne "kropki w nawiasie" za akordami.


Jeżeli nie ma takiej "kropki w nawiasie" to akord ma taką podstawę jak pojedynczy bas zagrany przed nim (np. był bas C to i akord będzie z C w nazwie). Natomiast jeżeli akord ma inną podstawę, niż poprzedzający go bas to "kropka w nawiasie" wskazuje podstawę akordu.


A bas tercjowy podpisany jest literą B.
« Ostatnia zmiana: 06 Wrzesień 2016, 19:33 wysłana przez topsekret »