Forum Akordeonowe

Nauka => Edukacja muzyczna => Wątek zaczęty przez: Marcel w 19 Styczeń 2018, 20:29

Tytuł: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 19 Styczeń 2018, 20:29
Przy podkładaniu akordów pod melodię, do zawężania zbioru akordów, które bierzemy pod uwagę, możemy uwzględnić pomoc, jaką jest tzw. chord progression map (mapa następstwa akordów)

(http://www.readmusicfree.com/images/chordprogressionmap.png)


Ogólnie
http://mugglinworks.com/chordmaps/GenericMap.pdf


Na przykładzie konkretnej tonacji
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapC.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapDb.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapD.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapEb.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapE.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapF.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapGb.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapG.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapAb.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapA.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapBb.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapB.pdf


Autorem opracowania jest Stephen Mugglin.




Ten wątek poświęcony jest dyskusji związanej z mapami następstw akordów.
Ogólna dyskusja o podkładaniu akordów pod melodię jest w innym wątku (http://forum.akordeonowe.pl/abc-teorii-muzyki/podkladanie-akordow-pod-melodie/).
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 19 Styczeń 2018, 21:14
 [brawo] [brawo] [brawo] [piwo]
To jest znakomite !!!
Streszczenie całych elaboratów książkowych na jednej stronie!
Ale...!!!!
Te książki trzeba przestudiować , żeby wiedzieć, o co Autorowi chodziło na tej jednej kartce!!!
To jest cała tajemnica skrótów.
Jako ściąga - wyborne !
Ja - w każdym razie - serdecznie dziękuję !  :)
W jazzie własnie mniej ważne jest - jakie do akordu dodaje się składniki,  lecz - jakie są następstwa akordów i jaką funkcję one pełnią.
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 19 Styczeń 2018, 22:20
Dobre!
Warto poanalizować i przyswoić sobie takie następstwa. To umożliwia lub ułatwia planowanie struktury harmonicznej utworku. Też uważam, że to jest najważniejsze w harmonizacji i reharmonizacji.
Wzbogacanie akordów dodatkowymi dźwiękami to chyba trochę inna działka.


Do roboty, chłopaki! Drukować schemacik! Najpierw gramy (basowanie) od góry po kolei kwadraciki - zgodnie ze strzałkami). Po przećwiczeniu, w dowolnym miejscu przećwiczonego następstwa odskakujemy na dowolne kółeczko i po strzałkach wracamy do głównego ciągu (do kwadracików) i kwadracikami zjeżdżamy w dół.
Niezła zabawa i pouczająca dla tych, którzy zmęczyli się triadą.
 [akordeon]
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 20 Styczeń 2018, 13:37
Lajkonix, jeżeli już dajesz jakieś wskazówki, jak korzystać ze wstawionego diagramu (http://forum.akordeonowe.pl/abc-teorii-muzyki/podkladanie-akordow-pod-melodie/msg79280/#msg79280), to najlepiej przetłumacz osobom nieznającym języka angielskiego, krótką instrukcję-sugestię autora opracowania (jest pod diagramem w pdf). Z Twojego opisu nie wszystko wynika.
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 20 Styczeń 2018, 14:52
Proszę bardzo. Zajmę się rysunkiem dla akordu podstawowego C (http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapC.pdf). Instrukcję ciutkę zmodyfikuję, żeby ją kastomizować do akordu C oraz troszkę dopojaśnić rozumienie zapisów.

1. Na początek ogranicz się do niebieskich kwadracików. Rozpocznij od I stopnia (tu: C). Skocz gdziekolwiek w granicach niebieskiego obszaru (do innego niebieskiego kwadracika). Następnie po strzałkach powróć do I stopnia (tu: C). (Przykład: C-F-G-C tu z C skaczemy do F i powracamy strzałkami do C, inny przykład: C-Em-Am-Dm-G-C tu z C skaczemy do Em i strzałkami powracamy do C. Drogi powrotu mogą być różne, ale wszystkie wyznaczają właściwe następstwa akordów).

2. Rozpocznij od dowolnego niebieskiego kwadracika. Utwórz następstwo trzech lub czterech akordów poruszając się zgodnie ze strzałkami (przykład: Dm-G-C tu Dm wybrane dowolnie i zgodnie ze strzałkami wyznaczone następstwo trzech akordów lub Am-F-Dm-G tu Am Wybrane dowolnie i zodnie ze strzałkami wyznaczone następstwo czterech akordów).

3. W dowolnym momencie wyznaczania następstwa akordów według pktu 1 lub 2 można odskoczyć do zielonych kółek. Po takim odskoku strzałki wyznaczają tendencję powrotu to niebieskiego obszaru z kwadracikami. Powracamy zatem zgodnie ze strzałkami do kwadracików.

4. Jeśli dwie lokalizacje (kwadracik, kółko) mają tę samą nazwę, to można skakać z jednej z nich do drugiej (tak jakby pozostawało się ciągle w tej samej lokalizacji). Pozwala to uzyskać więcej możliwości wyboru kolejnego akordu.

5. Strzałki wyznaczają silne, naturalnie brzmiące następstwo akordów. Dla ciekawości można postępować w kierunku przeciwnym do wyznaczonego przez strzałki.

Uwagi
a) Wyrażenie X/Y (tu: np. F/C) oznacza akord X (tu: F) z dźwiękiem Y (tu: C) w basie, jako najniższa nuta akordu.
b) Nazwy akordów zapisane Italikiem (pochyłą czcionką) oznaczają akordy zwiększone (Ab7 oznacza Ab(zw)).
c) W omawianym schemacie zapis B oznacza nasze H, zaś zapis Bb oznacza nasze B.

Prosiłbym Krystyna oraz innych użytkowników o ewentualną korektę i sugestie dopojaśniające.
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: SamMuz w 20 Styczeń 2018, 22:53
Być może to co napiszę uznacie za infantylne i oczywiste, ale może się komuś przyda moje spostrzeżenie dotyczące "Diagramów MARCELA". Mianowicie zwróćcie uwagę, że w kwadratach niebieskich znajdujemy akordy zbudowanie na każdym stopniu skali z wyjątkiem stopnia nr 7, czyli w przypadku tonacji C - akordu, trójdźwięku zmniejszonego Hzm. Nie oznacza to, że tego trójdźwięku nie ma (nie gra się, nie używa się). Można go znaleźć daleko od "centrum" , po prawej stronie w linii akordu E (dla tonacji C) i występuje jako akord półzmniejszony Hm7/b5  (dźwięki h, d, f, a)
Z diagramów wynika, że niebieskie kwadraty zawierają akordy i pokazane następstwa najbardziej popularne, najczęściej występujące w praktyce muzycznej. Im dalej od "centrum" tym akordy rzadziej stosowane.
To napisał już Lajkonix ,że można się ograniczyć do ćwiczenia tylko niebieskich kwadracików. Ale zróbmy to i co najważniejsze dotrwajmy do końca, to znaczy przećwiczmy wszystkie tonacje. Na początek wystarczy [akordeon]
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Leszek w 21 Styczeń 2018, 00:31
Ja proponowałem podział tematu na podkładanie akordów dla początkujących i podkładanie akordów dla zaawansowanych. Na forum jest przekrój zaawansowania szeroki. To o czym się pisze aktualnie jest zupełnie niezrozumiane dla uczestników początkujących. Odstrasza to wręcz określoną grupę ludzi od podstawowych zasad harmonii.
Dlatego proponuję nie zastraszanie w tym temacie początkujących ciągami różnych akordów, które dla wielu nie są znane.

Nie macie żadnej litości dla mniej zaawansowanych...

Jako ten powiedzmy "mniej zaawansowany" myślę tak samo jak Emeryt :)

Być może to co napiszę uznacie za infantylne i oczywiste, ale może się komuś przyda moje spostrzeżenie dotyczące "Diagramów MARCELA". Mianowicie zwróćcie uwagę, że w kwadratach niebieskich znajdujemy akordy zbudowanie na każdym stopniu skali z wyjątkiem stopnia nr 7, czyli w przypadku tonacji C - akordu, trójdźwięku zmniejszonego Hzm. Nie oznacza to, że tego trójdźwięku nie ma (nie gra się, nie używa się). Można go znaleźć daleko od "centrum" , po prawej stronie w linii akordu E (dla tonacji C) i występuje jako akord półzmniejszony Hm7/b5  (dźwięki h, d, f, a)
Z diagramów wynika, że niebieskie kwadraty zawierają akordy i pokazane następstwa najbardziej popularne, najczęściej występujące w praktyce muzycznej. Im dalej od "centrum" tym akordy rzadziej stosowane.
To napisał już Lajkonix ,że można się ograniczyć do ćwiczenia tylko niebieskich kwadracików. Ale zróbmy to i co najważniejsze dotrwajmy do końca, to znaczy przećwiczmy wszystkie tonacje. Na początek wystarczy [akordeon]

SamMuz [brawo] Nareszcie ktoś zaczął mówić "ludzkim głosem" :)
Wybaczcie, że wtrąciłem swoje trzy grosze ;)
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: aszeluk w 21 Styczeń 2018, 11:31
http://mugglinworks.com/chordmaps/GenericMap.pdf

Mam pytanie: Co oznacza w podstawowym kwadracie "Home" cyferka 2  bo M7, M9 sus dotyczą rozwiniętych akordów toniki. Dwudźwięk np CD w tonacji Cdur?
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapC.pdf

A tutaj mam pytanie techniczne:  Powiedzmy, że chcę skorzystać z przejścia od góry do dołu po prostej: dm, em, f, g, c na zakończenie granego utworu. Czy to znaczy, że już 5 taktów od końca mam schodzić kolejno w dół niezależnie od nut zawartych w tych taktach? A może w ostatnim takcie mam zagrać przejście f, g7, c a w 2-im i 3-im od końca dm i em.

Ponadto chciałbym zapytać czy w tonacjach molowych można stosować podobne reguły, bo spotkałem dotychczas jedynie jak np w "Ole' Guapa"  am, e7, am w ostatnim takcie pierwszej części. Zastrzegam, w żadnym przypadku nie chciałbym przerabiać "Ole' Guapa".
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 21 Styczeń 2018, 11:35
Co oznacza w podstawowym kwadracie "Home" cyferka 2

Najczęściej w zapisie:

2 = sus2, czyli 1–2–5, np. C2 = C-D-G

4 = sus4 = sus, czyli 1-4-5, np. C4 = C-F-G

Oba zawieszone akordy znajdziemy w podstawowym kwadracie "Home".
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: aszeluk w 21 Styczeń 2018, 11:50
Dzięki , z sus4 nie miałem problemu.
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 21 Styczeń 2018, 12:41
Panie i Panowie!
Poprawcie sobie na tych schematach dwa miejsca:
Z V na IV i z IV na V robi się właśnie w obie strony!
W C-dur Z F na G i z G na F !
Pozdrawiam. :)
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 21 Styczeń 2018, 12:44
Na pierwszym diagramie, który wstawiłem są strzałki we wspomnianych miejscach

(http://www.readmusicfree.com/images/chordprogressionmap.png)

Niestety w przykładach na konkretnych tonacjach już ich zabrakło. Warto uzupełnić.


Oprócz wspomnianej różnicy w strzałkach, warto również zwrócić uwagę na różnicę akordów w kwadracie I (home). W przykładach na danych tonacjach jest "2,6,M7,M9,sus", natomiast na tej bardziej kompletnej mapie jest "2, 4, 6, M7, M9, sus", co wskazuje na to, że autor używa 4 jako add4 (a nie jako sus4=sus) i być może również analogicznie 2 jako add2 (a nie sus2).
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 21 Styczeń 2018, 13:05
Krystyn, czapka z głowy za czujność i WIEDZĘ! [brawo]

Dodam jeszcze tylko, że na omawianych mapach niektóre owaliki są podłączone bezstrzałkowo do innych STRZAŁEK. a nie do innych figur (kwadratów, owali). Oznaczają one możliwość zastosowania akordu PRZEJŚCIOWEGO w trakcie przebiegu po strzałce.
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 21 Styczeń 2018, 13:09
...załóż tę czapkę - dzisiaj zimno ...jeszcze się przeziębisz...
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 21 Styczeń 2018, 13:45
Przypomnę pytanie aszeluka, na które nadal nie padła odpowiedź:

czy w tonacjach molowych można stosować podobne reguły

Autor opracowania udostępnił tylko wersję dla tonacji durowych. Mnie również zastanawia, czy da się jakoś "przekształcić" tę durową mapę w molową, czy musiałaby być tworzona zupełnie od postaw.


Prosta mapa dla tonacji molowych (inny autor)

(https://i.imgur.com/e76MYUD.gif)

nie jest to niestety tak kompleksowa mapa, jak mapy durowe wcześniej wspomnianego, innego autora.
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 21 Styczeń 2018, 13:52
Przekształcić "wprost" - raczej kiepsko...
Przeglądam właśnie materiały (takie kompendium trzeba złożyć z kilku źródeł). Tym bardziej , że jeżeli ma mieć podobne podstawy , to musi być z materiałów i notacji amerykańskiej!).
Jak tylko zorientuję się , czy dam radę - dam odpowiedź.  :)

Z tego, co zauważyłem, nie tylko nazewnictwo jest inne:
np. amerykańskie źródła skalę zmniejszoną zapisują jako Co7, a nasze (np. P.Kałużny ; C i (2-2b) ("zmniejszona z pierwszym całym tonem")
Z kolei naszą C i (2b-2) ,czyli zmniejszoną z pierwszym półtonem, w amerykańskich źródłach znalazłem jako Symmetrical scales  i buduje się ją pół tonu niżej od skali Diminished (zmniejszonej).
Poza tym podejście do ważności i roli poszczególnych akordów w zasadzie u każdego autora jest inne.
Widać to po tym, jaką po kolei "ważność" przypisują poszczególnym akordom i skalom i to zarówno w ilości materiału im poświęconym jak i kolejności umieszczania w podręcznikach czy wykładach.
Jeśli do tego dodamy , że molowa gama może być naturalna albo harmoniczna , co zupełnie zmienia charakter akordów na niej zbudowanych , to daje wykładnik tego , czego się obawiam...
Marcelu - gdybyś znalazł więcej takich schematów jak powyżej , poznając sposoby ujęcia tematu różnych autorów  pokusiłbym się o jakąś kompilację. Bo w Polsce materiałów jest niewiele i nie są tak autorytatywne, jak autorów zagranicznych (np. "można tak , można tak , ale można też zupełnie inaczej , bo wszystko zależy od tego , co było przed akordem , a co będzie po nim". Trochę bełkotliwie...)
Z ciekawostek: najweselej traktują to rosyjskie podręczniki. Nie określa się nazwy akordu , tylko pisze się tonację i określa  stopień, na którym leży(plus dodatki - 7,9 itd.- tak jak na pierwszej planszy Progression map. )Kiedy przebieg harmoniczny staje się zbyt skomplikowany ...zmienia się tonację i w tej nowej znów określa się stopień. :D . Tak , że w jednym utworze może być kilka tonacji.
Fajne to wszystko , ale ogłupiające.
Przydałby się u nas choćby nawet jeden podręcznik , ale napisany z sensem - czyli tłumaczenie jakiegoś podręcznika amerykańskiego. :)
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 21 Styczeń 2018, 20:31
Marcelu - gdybyś znalazł więcej takich schematów jak powyżej , poznając sposoby ujęcia tematu różnych autorów  pokusiłbym się o jakąś kompilację.

Niestety niewiele więcej jest takich schematów w sieci :(


Wracając jeszcze do mapy dla tonacji durowych. Znalazłem jeszcze dwie ciekawe rzeczy:

1) Tutaj można odczytać dźwięki składowe danych akordów, wyświetlają się nad diagramem po kliknięciu w nazwę akordu: http://www.readmusicfree.com/ChordProgressionMap

2) Tutaj autor tej rozbudowanej mapy dla tonacji durowych wspomina o tonacjach molowych: http://mugglinworks.com/chordmaps/part11.htm
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Krystyn w 21 Styczeń 2018, 20:40
 ;D
...fajne z tym klikaniem...
Właśnie pół dnia spędziłem na odczytywaniu notacji  rozszerzeń (dodatków)  akordów "po amerykańsku", a tu masz - klik - i gotowe...   :D
 Przepraszam za mały off-top, ale muszę!
Zadziwia mnie, jak wielu ludzi chce dużo umieć, a jak niewielu - chce się czegokolwiek uczyć...
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: aszeluk w 29 Lipiec 2018, 17:40
Przeanalizowałem mapę następstw akordów pod kątem wiedzy zawartej w wątku "Harmonizacja/reharmonizacja... i chyba znalazłem ideę tworzenia tej mapy. Ograniczę się jedynie do niebieskich prostokącików na mapie jako akordów głównych danej tonacji.
Najdłuższy ciąg akordów (pionowo w dół) to:iim->iiim->IV->V->I co w tonacji Cdur znaczy dm->em->f->g->c oznacza ścieżkę funkcjonalną tych akordów: S -> T -> S -> D ->T , gdzie:
         T- rodzina akordów tonicznych danej tonacji
         S - rodzina akordów subdominantowych
         T - rodzina akordów dominantowych
Ciekawym przypadkiem a często spotykanym jest przejście vim->iim ->V ->I popularnym jako przejście VI - II - V- I jako że ścieżka funkcjonalna to T ->S -> D -> T natomiast poszczególne akordy po kolei schodzą po kole kwintowym  w dół.
Inną ciekawostką jest to, że każde nominalne przejście z tej mapy dochodzi do akordu "Home" poprzez V z wyjątkiem tych " na zielono" akordów pomocniczych: bii7 tzn des7 (DesFAsH) i IVm7 tzn fm7 (FAsCEs). Akord des7 to nic innego jak zamiennik g7. Oba posiadają ten sam tryton FH, który naturalnie rozwiązuje się na c jako akord 'home". Akord fm7 chyba również rozwiązuje się na c.
Brakuje mi na tej mapie czterech akordów "na zielono" a mianowicie akordów zmniejszonych dzm (DFAs H), fzm (FAsHD), aszm (AsHDF) i hzm (HDFAs) a w zasadzie jednego bo wszystkie te cztery akordy zmniejszone to ten sam akord ale w przewrocie. Te akordy również posiadają tryton HF, który rozwiązuje się na c. Co prawda w akordeonie z uwagi na to, że akordy zmniejszone są niepełne (bez kwint) to tylko dwa dzm (DFH) i aszm (AsHF) posiadają ów tryton HF   
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 29 Lipiec 2018, 18:19
Mam świetną wiadomość :)

Od czasu naszej ostatniej dyskusji w tym temacie, Stephen Mugglin - autor mapy dla tonacji durowych, od której zacząłem ten wątek, udostępnił też mapę następstwa akordów dla tonacji molowych :)


(https://i.imgur.com/ZnUdTx1.jpg)

Tam, gdzie niebieskie kwadraty są przedzielone na pół, strzałki nie są powiązane z lewą lub prawą stroną, tylko z całym kwadratem.


Ogólnie
http://mugglinworks.com/chordmaps/GenericMapMinor.pdf


Na przykładzie konkretnej tonacji
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapCm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapCsharpm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapDm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapEbm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapEm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapFm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapFsharpm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapGm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapGsharpm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapAm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapBbm.pdf
http://mugglinworks.com/chordmaps/ProgressionMapBm.pdf
Tytuł: Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 02 Sierpień 2018, 14:01
Popularne następstwa akordów

tonacja durowa
- ogólnie (http://www.bandcoach.org/chordProgsMaj.html)
- na przykładzie tonacji C-dur (http://www.bandcoach.org/chordProgressions/chordProgsMaj-C.html) (na dole strony można wybrać inną tonację)

tonacja molowa
- ogólnie (http://www.bandcoach.org/chordProgsMin.html)
- na przykładzie tonacji a-moll (http://www.bandcoach.org/chordProgressions/chordProgsMin-A.html) (na dole strony można wybrać inną tonację)