Autor Wątek: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)  (Przeczytany 2175 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 750
    • Zobacz profil
Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Styczeń 2018, 13:52 »
Przekształcić "wprost" - raczej kiepsko...
Przeglądam właśnie materiały (takie kompendium trzeba złożyć z kilku źródeł). Tym bardziej , że jeżeli ma mieć podobne podstawy , to musi być z materiałów i notacji amerykańskiej!).
Jak tylko zorientuję się , czy dam radę - dam odpowiedź.  :)

Z tego, co zauważyłem, nie tylko nazewnictwo jest inne:
np. amerykańskie źródła skalę zmniejszoną zapisują jako Co7, a nasze (np. P.Kałużny ; C i (2-2b) ("zmniejszona z pierwszym całym tonem")
Z kolei naszą C i (2b-2) ,czyli zmniejszoną z pierwszym półtonem, w amerykańskich źródłach znalazłem jako Symmetrical scales  i buduje się ją pół tonu niżej od skali Diminished (zmniejszonej).
Poza tym podejście do ważności i roli poszczególnych akordów w zasadzie u każdego autora jest inne.
Widać to po tym, jaką po kolei "ważność" przypisują poszczególnym akordom i skalom i to zarówno w ilości materiału im poświęconym jak i kolejności umieszczania w podręcznikach czy wykładach.
Jeśli do tego dodamy , że molowa gama może być naturalna albo harmoniczna , co zupełnie zmienia charakter akordów na niej zbudowanych , to daje wykładnik tego , czego się obawiam...
Marcelu - gdybyś znalazł więcej takich schematów jak powyżej , poznając sposoby ujęcia tematu różnych autorów  pokusiłbym się o jakąś kompilację. Bo w Polsce materiałów jest niewiele i nie są tak autorytatywne, jak autorów zagranicznych (np. "można tak , można tak , ale można też zupełnie inaczej , bo wszystko zależy od tego , co było przed akordem , a co będzie po nim". Trochę bełkotliwie...)
Z ciekawostek: najweselej traktują to rosyjskie podręczniki. Nie określa się nazwy akordu , tylko pisze się tonację i określa  stopień, na którym leży(plus dodatki - 7,9 itd.- tak jak na pierwszej planszy Progression map. )Kiedy przebieg harmoniczny staje się zbyt skomplikowany ...zmienia się tonację i w tej nowej znów określa się stopień. :D . Tak , że w jednym utworze może być kilka tonacji.
Fajne to wszystko , ale ogłupiające.
Przydałby się u nas choćby nawet jeden podręcznik , ale napisany z sensem - czyli tłumaczenie jakiegoś podręcznika amerykańskiego. :)
« Ostatnia zmiana: 21 Styczeń 2018, 19:09 wysłana przez Krystyn »

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6244
    • Zobacz profil
Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Styczeń 2018, 20:31 »
Marcelu - gdybyś znalazł więcej takich schematów jak powyżej , poznając sposoby ujęcia tematu różnych autorów  pokusiłbym się o jakąś kompilację.

Niestety niewiele więcej jest takich schematów w sieci :(


Wracając jeszcze do mapy dla tonacji durowych. Znalazłem jeszcze dwie ciekawe rzeczy:

1) Tutaj można odczytać dźwięki składowe danych akordów, wyświetlają się nad diagramem po kliknięciu w nazwę akordu: http://www.readmusicfree.com/ChordProgressionMap

2) Tutaj autor tej rozbudowanej mapy dla tonacji durowych wspomina o tonacjach molowych: http://mugglinworks.com/chordmaps/part11.htm

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 750
    • Zobacz profil
Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
« Odpowiedź #17 dnia: 21 Styczeń 2018, 20:40 »
 ;D
...fajne z tym klikaniem...
Właśnie pół dnia spędziłem na odczytywaniu notacji  rozszerzeń (dodatków)  akordów "po amerykańsku", a tu masz - klik - i gotowe...   :D
 Przepraszam za mały off-top, ale muszę!
Zadziwia mnie, jak wielu ludzi chce dużo umieć, a jak niewielu - chce się czegokolwiek uczyć...

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 79
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Mapa następstwa akordów (Chord progression map)
« Odpowiedź #18 dnia: 29 Lipiec 2018, 17:40 »
Przeanalizowałem mapę następstw akordów pod kątem wiedzy zawartej w wątku "Harmonizacja/reharmonizacja... i chyba znalazłem ideę tworzenia tej mapy. Ograniczę się jedynie do niebieskich prostokącików na mapie jako akordów głównych danej tonacji.
Najdłuższy ciąg akordów (pionowo w dół) to:iim->iiim->IV->V->I co w tonacji Cdur znaczy dm->em->f->g->c oznacza ścieżkę funkcjonalną tych akordów: S -> T -> S -> D ->T , gdzie:
         T- rodzina akordów tonicznych danej tonacji
         S - rodzina akordów subdominantowych
         T - rodzina akordów dominantowych
Ciekawym przypadkiem a często spotykanym jest przejście vim->iim ->V ->I popularnym jako przejście VI - II - V- I jako że ścieżka funkcjonalna to T ->S -> D -> T natomiast poszczególne akordy po kolei schodzą po kole kwintowym  w dół.
Inną ciekawostką jest to, że każde nominalne przejście z tej mapy dochodzi do akordu "Home" poprzez V z wyjątkiem tych " na zielono" akordów pomocniczych: bii7 tzn des7 (DesFAsH) i IVm7 tzn fm7 (FAsCEs). Akord des7 to nic innego jak zamiennik g7. Oba posiadają ten sam tryton FH, który naturalnie rozwiązuje się na c jako akord 'home". Akord fm7 chyba również rozwiązuje się na c.
Brakuje mi na tej mapie czterech akordów "na zielono" a mianowicie akordów zmniejszonych dzm (DFAs H), fzm (FAsHD), aszm (AsHDF) i hzm (HDFAs) a w zasadzie jednego bo wszystkie te cztery akordy zmniejszone to ten sam akord ale w przewrocie. Te akordy również posiadają tryton HF, który rozwiązuje się na c. Co prawda w akordeonie z uwagi na to, że akordy zmniejszone są niepełne (bez kwint) to tylko dwa dzm (DFH) i aszm (AsHF) posiadają ów tryton HF   
« Ostatnia zmiana: 29 Lipiec 2018, 21:20 wysłana przez aszeluk »

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6244
    • Zobacz profil