Autor Wątek: Jedna ręka gra np. 4 równe uderzenia w takcie, a druga 3. (Polirytmia)  (Przeczytany 7388 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline sebastian_ch

  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Witam,

ponieważ największą trudność sprawia mi basowanie (oczywiście nie chodzi o sytuację prostą, kiedy mamy np. metrum 4/4 i basujemy 4 ćwierćnuty, ale o - jak to sobie nazwałem - "basowanie nieregularne"), wymyśliłem sobie pewne ćwiczenie. Chciałbym jednak zasięgnąć opinii czy ma ono sens oraz ewentualnie jak je zrealizować.

Otóż chciałbym nauczyć się swobodnie "oddzielić" prawą rękę od lewej i np. na 4 regularne (równo trwające) uderzenia klawiatury uderzyć 3 razy guziki basowe. Czyli np. uderzać klawiaturę w tempie 80, a basy w tempie 60 co powodowałoby, że po całym cyklu uderzenia się pokryją. Albo np. na 3 uderzenia basów (tempo powiedzmy 60), pięć uderzeń klawiatury (tempo 100).

Moje pytanie jest następujące, czy takie ćwiczenie ma sens w doskonaleniu grania na akordeonie a jeśli tak, to w jaki sposób je przeprowadzić. Myślałem aby ustawić dwa metronomy na dwa różne tempa i basy uderzać na podstawie jednego a klawiaturę na podstawie drugiego jednak nie jest to takie proste, bo trudno jednocześnie je "wystartować", nie zawsze też tempa będą się pokrywać pomimo tego, że matematyka wskazywałaby że powinny (ale to wynika z niedoskonałości metronomów). Przepraszam za łopatologiczne przedstawienie problemu ale nie jestem muzykiem z wykształcenia.

Pozdrawiam.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7372
    • Zobacz profil
Słowo klucz to polirytmia (dodałem je do tytułu wątku).

Na pewno takie ćwiczenia nie zaszkodzą :) Poniżej zrobiłem Ci nagranie midi. W jednym kanale jest takt podzielony na 4 równe części, w drugim na 3. Najlepiej puść to sobie na słuchawkach.


Offline sebastian_ch

  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Dziękuję bardzo,

o takie coś mi właśnie chodziło  :) Jak wyćwiczę taką konfigurację to poproszę o stworzenie innej np. 3 na 5 albo 4 na 6.

Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.

Offline elmaz

  • ****
  • Wiadomości: 303
    • Zobacz profil
  • Skąd: Piaseczno
Jeśli znasz nuty, ściągnij sobie np. Musescore 2, albo inny programik tego typu - rozpisz nuty na dwie ręce w różnym tempie (przykład masz od Marcela) i program będzie Ci odtwarzał. Będziesz sobie mógł sam płynnie definiować konfiguracje i tempo.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7372
    • Zobacz profil
Myślę, że te materiały mogą być pomocne :)
Fajnie przedstawione wizualnie:

Polyrhythms: 2 vs 3 / 3 vs 2
https://www.youtube.com/watch?v=8ePgZPuhCAo

Polyrhythms: 3 vs 4 / 4 vs 3
https://www.youtube.com/watch?v=wQWQUc8CCa0

Polyrhythms: 4 vs 5 / 5 vs 4
https://www.youtube.com/watch?v=D2vwk2Megtw

Polyrhythms: 5 vs 6 / 6 vs 5
https://www.youtube.com/watch?v=Gq-XQmVRqs0


Można poszperać jeszcze na YouTube pod frazą:
https://www.youtube.com/results?q=polyrhythm+over|against


Te diagramy

można użyć wraz z automatem perkusyjnym np. darmowym Hydrogenem
https://sourceforge.net/projects/hydrogen/

Przy odrobienie sprytu 8), można także zrobić z nich fajne ćwiczenie: co tyknięcie metronomu, przeskakuj do kolejnej kratki (od lewej do prawej). Jedna linia to jedna ręka, a druga linia to druga ręka. Jeżeli kratka jest zakolorowana, to stukasz dłonią. Zacznij od bardzo wolnego tempa, a potem je stopniowo zwiększaj.

Po pewnym czasie ćwiczenia w ten sposób, można zostać bębniarzem w afrykańskim plemieniu ;)

Offline sebastian_ch

  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Dziękuję Wszystkim za pomoc.

Offline Kasparov

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 475
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Czy są jakiekolwiek utwory z różnym tempem w melodii i basach? Nierówne dźwięki brzmi nieco kakofonicznie.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7372
    • Zobacz profil
Na poruszone wcześniej w tym temacie zagadnienia należy patrzeć nie jak na występujące jednocześnie różne tempa, tylko jak na występujące jednocześnie różne rytmy.

Polirytmię można spotkać zarówno w muzyce ludowej, jak i w muzyce poważnej, czy w jazzie.

https://youtu.be/eVix9SnsXJk?t=68

https://youtu.be/rrEqNTyMF_A

https://youtu.be/svbPKJBJz8I


Więcej przykładów
https://youtu.be/GVDGxWL9oOo

Offline Kasparov

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 475
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Przykłady rozwiewają wątpliwości.

Offline Jarzyna

  • *
  • Wiadomości: 20
    • Zobacz profil
  • Skąd: Nowa Sarzyna
Byle jak pukać może każdy. Wszystkie ćwiczenia rytmiczne powinno się wykonywać bardzo często. Nie można powiedzieć, że nie mam problemu z rytmem więc nie ćwiczę. Kompozytorzy starali i starają się, żeby udowodnić muzykowi, że ma z czymś problem! Posłuchaj sobie "Tańca z szablami" w drugiej części jest linia melodyczna w 3/4 a reszta orkiestry gra dwu-miarowo. Grałem to już dość dawno solo na akordeonie. Prawa ręka na 3/4 a lewa na 4/4. Czy nadal zastanawiasz się nad sensem ćwiczenia rytmu?

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7372
    • Zobacz profil
Świetne narzędzie do ćwiczenia polirytmii
https://4four.io/ploop

Offline Arkadiusz

  • ****
  • Wiadomości: 368
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
Narzędzia i przykłady przedstawione powyżej są doprawdy imponujące. [brawo] [brawo]
Co do ćwiczenia rytmów, polirytmii itp... Ja osobiście, czyli przy moich umiejętnościach, nie sądzę, abym poradził sobie z takimi ćwiczeniami, chociaż niewątpliwie mają one sens. Ja raczej wolę nauczyć się utworu na pamięć, zaczynając nawet od baaardzo wolnego tempa (jeśli rytmika jest skomplikowana) aż po właściwe, kiedy to "pamięć" niejako sama odegra właściwe tempo i rytm jednej i drugiej ręki. Dla mnie tak jest prościej, chociaż pewnie niektórzy uznają ta metodę za, hm... , przepraszam, prymitywną.  Niemniej taką uważam za możliwą do wykonania. Niewątpliwie przyczyniło się do tego moje wieloletnie granie na keyboardach, które za mnie "załatwiały" kwestię tempa, rytmu i wiele innych rzeczy (tu przestrzegam keyboardzistów, żeby nie zapominali o tym, że w keyboard łatwo się wchodzi ale trudno wychodzi, czego właśnie doświadczam wracając do akordeonu).
Ćwiczenia polirytmii na etapie nauki gry niewątpliwie są rozwijające na całe muzyczne życie. Jest wiele takich rozdziałów nauki, które się "odpłacą" w późniejszej karierze.  [akordeon]