Autor Wątek: Encyclopedia of Jazz Piano Voicings - z learnjazzstandards.com  (Przeczytany 478 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.


Offline Arkadiusz

  • ****
  • Wiadomości: 362
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
W nawiązaniu do powyższych, świetnych zresztą prezentacji ( np. keyboardziści pewnie ściągnęli to od razu) - tutaj ciekawie uproszczone wytłumaczenie, jak zagrać zwykły akord, żeby zabrzmiał "jazzowo". Nawet dla nie znających języka ang. daje się zrozumieć, że znając stałą sekwencję klawiszy dla poszczególnych akordów (dur, moll, 7 itd...) zawsze i bez skomplikowanej teorii zamienimy akord zwykły na "u-jazz-owiony" (sorry za ten łamaniec).
https://youtu.be/PKQAC65XuBI

Offline SamMuz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 565
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
UWAGA KOLEŻANKI I KOLEDZY
Przeglądałem pobieżnie linki załączone przez Admina i w linku o akordach "obiema rękamii" zauważyłem błąd (prawdopodobnie drukarski) Otóż w pierwszym systemie pięciolinii dedykowanemu akordowi C  występuje nuta "d" , której w akordach Cmaj7 i pochodnych NIE MA!
Nie studiowałem do końca tych zestawień, ale wydaje mi się, że pomimo tej wpadki materiał jest bardzo pożyteczny.

Offline Arkadiusz

  • ****
  • Wiadomości: 362
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
w akordach C7 nie ma owszem, w pochodnych jak najbardziej jest. Zerknij na link który podałem powyżej, a dokładnie na część od 4.40 min.

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7367
    • Zobacz profil
"It is worth important to note that in many cases I?ve add extensions or alterations to the voicing without labeling all of the extensions or alterations.  For example, for a C7 voicings I?ve added the 9th and the 13th.  The reason I?ve done so is because you are more likely to see the chord symbol ?C7? than ?C13? in sheet music."

t.j.:

"Warto zauważyć, że w wielu przypadkach dodałem rozszerzenia lub zmiany do voicing'u bez oznaczenia wszystkich rozszerzeń lub zmian.  Na przykład, dla voicingu C7 dodałem 9 i 13.  Powodem, dla którego to zrobiłem jest to, że jest bardziej prawdopodobne, aby zobaczyć symbol akordu "C7" niż "C13" w nutach."

Offline SamMuz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 565
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Arkadiusz15 używając okreslenia "pochodnych" miałem na myśli tylko czterodźwięki.

Marcel szczerze mówiąc ja nie rozumiem tego wytłumaczenia. Jeśli do akordu septymowego dodamy następną tercję, to już nie będzie C7, a  C9 i co ma do tego występowanie lub nie występowanie symbolu w nutach? Jeśli zobaczę w nutach symbol C7 to nie zagram tego akordu dodając dźwięk "d" bo zakładam, że autor tego nie chciał. Chyba, że z jakiś względów zmienię harmonię. Ale to już nie będzie C7.

Offline Arkadiusz

  • ****
  • Wiadomości: 362
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
SamMuz - jeśli tylko czterodźwięki to OK. Mnie chodziło o to, że na bazie c7 można zbudować, co wyraźnie zaznaczyłem, akord "ujazzowiony", tylko tyle i w tym sensie jest on "pochodną" c7.
Natomiast nie do końca się zgadzam z Twoim stwierdzeniem, że ...jak jest c7, to nie zagram inaczej, bo przecież autor tego nie chciał... (mniej więcej). No ale przecież mówiłem i polecałem sposoby ujazzowiania akordów dla ich swoistej interpretacji... Przecież my wszyscy (prawie) wykonując covery różnych utworów często traktujemy je jako inspirację i budujemy ich własne interpretacje, czyż nie? No przecież taki Twój argument można by tez przeciwstawić interpretacjom A.Tomasiego czy F. Marocco, którzy wykonywali np. Fly me to the Moon na swój, wyjątkowy i przepiękny sposób, mimo, że odmiennie od standardowego zapisu oryginału autora...
SamMuz, wszyscy mamy rację uważam, to tylko kwestia "kąta padania światła" czyli indywidualnego podejścia do utworu :)

Offline SamMuz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 565
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Arkadiusz zgadzam się ze wszystkim co napisałeś powyżej, ale zobacz na 1 takt zestawienia. Autor napisał, że akord Cmaj7 składa się z następujących dźwięków (idąc od dołu) E, H, d, g,
Przecież nie jest to prawda. Dla mnie to raczej dźwięki składowe akordu G6.

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7367
    • Zobacz profil
SamMuz, w jazzie, z uwagi na jego improwizacyjny charakter,  widząc w zapisie np. C7, raczej nie gra się samego C7, tylko w pewny sposób zmienia / wzbogaca akord. Od innej strony patrząc, zwykle nie zapisuje się np. C7b9b13 tylko samo C7. Stąd takie podejście autora materiału.