Autor Wątek: Harmonizacja / reharmonizacja  (Przeczytany 34068 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 114
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #90, 04 mar 2018, 10:38 »
SamMuz; W pkt. 1. - masz rację. Poprawiłem. Właśnie chodzi mi o taką konstruktywną współpracę.

W pkt. 2. Akord c7 jest samoistnym bytem a dźwięk A - także  natomiast razem w harmonii  sytuuje się jako tercdecyma akordu c7. Jeślibyśmy teoretycznie połączyli oba te byty niezależne to utworzylibyśmy niepełny akord tercdecymowy  o zapisie c13(-9,-11) lub c7,13 oraz o składzie (CEGBA) {w odróznieniu od pełnego tercdecymowego c13 (CEGBDFA)} a wtedy ten akord miałby tercdecymę. Akord c7 oczywiście nie ma tercdecymy; z samej zresztą nazwy to wynika. Tu chodzi o harmonię [akord - dźwięk melodii] a nie budowę akordu c7.

W pkt.3. Oczywiście struktura akordów jako całości w konkretnej kompozycji jest zmienna. Odcinkowo tylko  podlega regułom jednego rodzaju struktury akordów i przechodzi w następny odcinek o innej już regule. Autor filmiku demonstrując przebieg akordów w "My funny Valentine" słownie opisywał jakiej formuły struktury akordów aktualnie używa mówiąc np: "minor third" (tercja mała), "two - five" (II -V)...
Na tym filmiku odcinki owe to z reguły nie dłuższe niż  trzy/ cztery akordy.
« Ostatnia zmiana: 05 mar 2018, 08:08 wysłana przez aszeluk »

Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 490
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #91, 04 mar 2018, 12:43 »
Aszeluk dziękuję za reakcję, ale wciąż mamy problemy merytoryczne. Przekazujesz niezweryfikowane wiadomości, które spowodują zamieszanie wśród Forumowiczów mniej zorientowanych w teorii muzyki i harmonii. Potwierdza to punkt nr 1 naszych ostatnich postów. Gdybyś tego nie zweryfikował to ludzie głowili by się nad tymi akordami w tonacji C dur.

Odnośnie punktu nr 2. Dźwięk A (nie traktuję A jako dźwięku z oktawy wielkiej) nie jest tercdecymą akordu c7, ale jest tercdecymą prymy w akordzie C (w tym także w akordzie c7). Ponadto akord c13 to dźwięki C+E+G+B+D+F+A (nie ma dźwięku Fis)
Myślę, że powinieneś staranniej analizować przekazywane informacje.

Punkt nr 3. Tutaj nie wiem co odpisać ale racze najpierw stawiamy akordy, a ewentualnie dla jakichś naukowych potrzeb możemy pokusić się o analizę ich struktury w utworze.

Offline Leszek

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1730
    • Zobacz profil
  • Skąd: śląskie, Hiszpania
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #92, 04 mar 2018, 14:04 »
Koledzy jestem pełen podziwu dla waszej wiedzy i że potraficie w tym gąszczu informacji wyłapywać jeszcze jakieś błędy czy nieścisłości.  [toast]

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2428
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #93, 04 mar 2018, 14:36 »
A może zamiast tworzyć streszczenia, zabralibyśmy się za przetłumaczenie stronki autora, na którek to wszystko jest....

http://www.thejazzpianosite.com/jazz-piano-lessons/jazz-reharmonization/how-to-reharmonize-a-song/



Wątek z tłumaczeniem:

Offline Leszek

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1730
    • Zobacz profil
  • Skąd: śląskie, Hiszpania
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #94, 04 mar 2018, 14:56 »
Też jestem ciekaw do czego to wszystko zmierza i być może  pomysł Lajkonixa z przetłumaczeniem strony autora by to wszystko brzybliźył i rozjaśnił  ;)

Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 490
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #95, 04 mar 2018, 17:13 »
Ja też nie wiem do czego to wszystko zmierza, ale póki starcza mi wiedzy to staram się prostować nieścisłości, aby nie komplikować tego co i tak proste nie jest. Wydaje mi się, że jakiś skutek osiągnąłem pokazując autorowi wątku niektóre przekłamania, które być może wynikają z literówek, pomyłek, a może zwyczajnie z niedostatecznej znajomości zagadnienia. Wydaje mi się, że tego typu, uchodzące za poważne, opracowania powinny być przed opublikowaniem recenzowane, lub przynajmniej sprawdzone dokładnie.

Chyba trzeba przejść do przykładu, który kolega Aszeluk niedawno zaawizował i jestem za, w temacie przetłumaczenia materiałów z netu (czytaj post Lajkonixa) Niestety mój angielski służy mi wyłącznie na użytek własny i nie mam odwagi włączyć się w proces tłumaczenia, ale będę konstruktywnym obserwatorem.

Kolego Aszeluk chciałbym mieć wrażenie, że nie traktujesz naszych wypowiedzi ( wtym, a może głównie moich) jako ataki personalne - bo one są tylko walką o jasność w temacie - i włączysz się w tłumaczenie. Język znasz.

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 114
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #96, 04 mar 2018, 23:06 »
Cieszę się jeśli będziemy wyłapywać błędy by je móc poprawić by ktoś, kto będzie czytał w przyszłości, miał prawdziwe informacje. Jak pisałem, właśnie o taką współpracę mi chodzi. Jeśli chodzi o c13 to, wg moich materiałów, powinno być Fis a nie FF występuje w cm13. Dodatkowo z tabeli "Acceptable harmonies" wynika, że dla akordów o rdzeniach trójdźwięków durowych  o tonice C a więc:  c7w, c6, c7 dźwięk F jest harmonią nieakceptowalną a więc także w c13 także nie powinien występować a to dlatego, że F i E jako tercją tegoż akordu tworzą dysonans (sekunda/nona mała). Dla cm13 (CEsGBDFA) Es i F nie tworzą dysonansu i dlatego w w/w tabeli dla cm7w, cm6 i cm7 dźwięk F tworzy harmonię akceptowalną. Jeśli jestem w błędzie to poprawię.       
« Ostatnia zmiana: 04 mar 2018, 23:10 wysłana przez aszeluk »

Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 490
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #97, 04 mar 2018, 23:55 »
Aszeluk cieszę się, że jesteś, ale muszę zacząć od zaprzeczenia. Nie! W akordzie C13 nie występuje dźwięk Fis lecz F. Masz rację, że F jest nieakceptowalne (przynajmniej dopóki ludzkie ucho się nie przyzwyczai) dla trójdźwięków i czterodźwięków bo jest kwartą i w zestawieniu z tercją dysonuje. Ale już w sześciodźwięku i siedmiodźwięku nie dysonuje bo jest oddalone od tercji o nonę (małą)
Sprawdź swoje materiały, może masz błąd drukarski. I zagraj to sobie na klawiaturze.


Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 114
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #98, 05 mar 2018, 08:07 »
SamMuz dzięki, polegam na Twojej wiedzy i poprawiam.

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 114
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #99, 06 mar 2018, 05:59 »
Chciałbym przed wstawieniem przykładu przedstawić zestaw akordów akordeonowych do wykorzystania podczas harmonizacji utworów. Zestaw ten utworzyłem na podstawie poniższego opracowania, na podstawie wydruku z anglojęzycznej publikacji, do której linku nie mogę teraz odnaleźć, ale mogę wstawić foto przedruków (2 strony).


Prosta zamiana akordów (simple substitution)

Proste zastępowanie akordów to podmiana jednego akordu na inny o tej samej harmonicznej funkcji, która pozwala na to, by mimo takiej podmiany nadal zachować gros z oryginalnego brzmienia  podmienianego akordu.

W każdej tonacji można wyszczególnić trzy rodziny akordów spełniających te same funkcje harmoniczne, a mianowicie:


Rodzina akordów tonicznych (T) (tonic family)

Składa się z akordów zbudowanych na I, III i VI stopniu tonacji durowych.

Wszystkie akordy tej rodziny są b. stabilne ponieważ nie zawierają dźwięku IV stopnia tej tonacji (w tonacji Cdur dźwięku F), charakteryzujący się skłonnością (tendency tone) do rozwiązania napięcia na tercję tej tonacji. Akordy tej rodziny z reguły kończą frazy danego utworu.



Rodzina akordów subdominantowych (SD) (subdominant family)

Składa się z akordów zbudowanych na II, IV i V7sus4 stopniu tonacji durowych.

Wszystkie te akordy zawierają  niestabilny dźwięk IV stopnia tonacji i wywołują umiarkowane napięcie w harmonii.



Rodzina akordów dominantowych (D) (dominant family)
 Składa się z akordów zbudowanych na V, VII- (opartych na trójdźwięku zmniejszonym) i (warunkowo) V7sus4 stopniu tonacji durowych.

Szczególnie akordy septymowe tej rodziny t.j. dominanty septymowe i akordy zmniejszone posiadają b. niestabilny tryton i tworzą b. silne napięcie w harmonii. Akord V7sus4 nie posiada trytonu ale spełnia rolę powyższych akordów septymowych o ile będzie rozwiązany na toniczny akord I stopnia.

 
Ponieważ w zestawie akordów akordeonowych akordy zmniejszone są niepełne (brak kwinty zmniejszonej) utworzyłem zestawienie akordów zmniejszonych i dominant septymowych oraz akordów tonicznych na które owe akordy septymowe  mają skłonność do rozwiązania:

    fis7 (FisAisCisE)            ------->    h lub f    <--------        deszmn (DesEB)
    h7   (HDis FisA)            ------->    e  lub b   <--------        fiszmn   (FisADis)
    e7    (EGisHD)               ------->    a  lub es  <--------        hzmn     (HDAs)
    a7   (ACisEG)                ------->    d  lub as <--------        ezmn     (EGDes)
    d7   (DFisAC)                ------->    g  lub des <--------      azm       (ACGes)
    g7   (GHDF)                 -------->    c  lub fis  <--------        dzmn     (DFH)
    c7    (CEGB)                 -------->    f  lub h    <--------        gzmn     (GBE)
    f7    (FACEs)                 -------->  b lub e    <--------        czmn     (CEsA)
    b7   (BDFAs)                 -------->   es lub a   <--------        fzmn       (FAsD)         
   es7  (EsGBDes)             -------->   as lub d   <--------        bzmn      (BDesG)
    as7  (AsCEsGes)           -------->   des lub g <-------         eszmn    (EsGesC)
    des7  (DesFAsH)            -------->  fis lub c <-------         aszmn    (AsHF)


Kierując się powyższymi zasadami można utworzyć zestaw akordów akordeonowych np. dla:
                             
      tonacji Cdur
                                akordy toniczne:  c               I st.
                                                          em            III st.
                                                          am            VI st.

                   akordy subdominantowe:  dm             II st.
                                                          f                IV st.

                        akordy dominantowe:   g               V st.
                                                         ---               VII st.
          g7   (GHDF)                -------->    c  lub fis <--------        dzmn     (DFH)                             
          h7   (HDis FisA)            ------->    e  lub b   <--------        fiszmn   (FisADis)
          e7    (EGisHD)               ------->    a  lub es  <--------        hzmn     (HDAs)

          des7  (DesFAsH)            -------->  fis  lub c  <-------         aszmn    (AsHF)   
          f7    (FACEs)                 -------->  b  lub e    <--------        czmn     (CEsA)
           b7   (BDFAs)                 -------->   es lub a   <--------        fzmn       (FAsD)
   
Obie powyższe grupy akordów septymowych parami mają tendencję do rozwiązania na akordy toniczne:c, em,am. Zauważmy, że owe pary posiadają po trzy identyczne dźwięki co czyni je zastępowalnymi nawzajem. 

Co prawda, em i am to akordy molowe, ale skoro w tonacjach molowych np. e7 rozwiązujemy na am to chyba w tym przypadku nie będzie to przestępstwem. Co o tym sądzicie?

        tonacji Amoll:    (IVst  tej tonacji to D)
                                   akordy toniczne: am    Ist.
                                                            c       IIIst.
                                                            f       VI st.

                     akordy subdominantowe:   dm    IV st.
                                                             g      VII st.

                          akordy dominantowe:   em    V st.
                                                          ---        II st.
          e7    (EGisHD)               ------->    a  lub es  <--------        hzmn     (HDAs)
          g7   (GHDF)                 -------->    c  lub fis  <--------        dzmn     (DFH)
          c7    (CEGB)                 -------->    f  lub h    <--------        gzmn     (GBE)

          b7   (BDFAs)                 -------->   es lub a   <--------        fzmn       (FAsD) 
          des7  (DesFAsH)            -------->  fis lub c <-------         aszmn    (AsHF)     
          fis7 (FisAisCisE)            ------->    h lub f    <--------        deszmn (DesEB)

« Ostatnia zmiana: 06 mar 2018, 15:21 wysłana przez aszeluk »

Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 490
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #100, 19 mar 2018, 21:38 »
aszeluk, wstawisz ten przykład?

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 114
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #101, 20 mar 2018, 19:46 »
Oczywiście, musiałem uzgodnić z Marcelem czy nie naruszę praw autorskich wstawiając znany walc. Na dodatek natrafiłem na dość obszerną ilość materiału powiązanego z tym tematem i trochę mi zeszło przebrnięcie przezeń. Myślę, że będzie to z korzyścią. Wstawię zatem wcześniej streszczenie tego materiału oraz zestawienie relacji linii melodycznej z akordami na które mam zamiar się powołać by nie być gołosłownym. Trochę cierpliwości...   

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 114
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #102, 22 mar 2018, 06:39 »
Poniższe streszczenie pochodzi z podręcznika Randy Felts'a "Reharmonization Techniques".
Autor jest/był wykładowcą w Berklee College of Music w Bostonie od 1976r.

W kilkunastu rozdziałach opisuje on szczegółowo każdy rodzaj techniki by na końcu każdego rozdziału znalazło się kilka ćwiczeń do samodzielnego zastosowanie danej techniki. Prawidłowe odpowiedzi są na końcu książki. Ja wybrałem jedynie te wątki które dotąd nie by poruszane a które można wykorzystać w grze akordeonowej.
                     

Kadencje w harmonizacji

Kadencje to relacje między dwoma sąsiednimi akordami i ściśle wiążą się z pełnionymi przez te akordy funkcjami w harmonii tonalnej.

Kadencja słaba (weak cadency) występuje wtedy, gdy oba sąsiednie akordy mają jedną nutę różniącą je. To gwarantuje, że w harmonii pojawia się jedna nowa nuta i w minimalnym stopniu „zakłóca” jej przebieg nie wprowadzając doń napięć.
Kadencje słabe występują wewnątrz akordów z rodziny tonicznej i subdominantowej:
np.: 
   RT  c (CEG) i em (EGH)   lub  c (CEG) i am (ACE)
   RS  dm (DFA) i f (FAC)

Kadencja silna (strong cadency) występuje wtedy, gdy oba sąsiednie akordy mają conajmniej dwie nuty różniące te akordy. Wtedy w harmonii  obu akordów pojawiają się co najmniej dwie nowe nuty i wprowadzają koloryt do harmonii.
Kadencje silne występują pomiędzy rodzinami akordów ( tonicznej, subdominantowej i dominantowej) oraz wewnątrz rodziny akordów dominantowej.
Z powyższego wynika, że nie powinny występować bezpośrednio po sobie - o ile chcemy zachować kadencję mocną- akordy dominantowe np.: g (GHD) i g7 (GHDF) ponieważ wprowadzają tylko jedną nową nutę.
Dotyczy to również np.:
              g7 (GHDF) ---------> c lub fis  <-----------    dzm (DHF)
       des7(DesFAsH) ---------> fis lub c  <-----------  aszm (AsHF)

        h7 (HDisFisA) ---------> e lub <------------ fiszm (FisADis)
              f7 (FACEs) ---------> b lub e   <------------     czm (ACEs)

            e7 (EGisHD) ---------> a lub es  <------------ hzm (HDAs)
           b7 (BDFAs)   ---------> es lub a   <-----------    fzm (FAsD)

W tych parach  akordy dominantowe (skrajne) z tego samego wiersza nie powinny występować bezpośrednio po sobie natomiast mogą  się pojawić wzięte krzyżowo lub te znad lub pod sobą. (Akordy zmniejszone powyżej to akordy niepełne – bez kwinty zmniejszonej – tzn. takie jakie są w basach akordeonu).

Tej zasady należy przestrzegać w serii akordów dominantowych z których ostatni powinien rozwiązać się na akord z rodziny tonicznej. Zmusza to, by akordy z rodziny dominantowej wychodziły poza akordy diatoniczne danej tonacji jeżeli linia melodyczna na to pozwala.
Ale o tym chciałbym szerzej przy innej okazji.

Kadencja zwodnicza (deceptive cadency) występuje wtedy gdy końcowy akord dominantowy nie rozwiązuje się na akord toniczny.



Wymiana modalna akordów (modal interchange)

Polega ona na podmianie akordów tej samej rodziny akordów z tonacji pokrewnych np.: z C moll  lub Cmollh (harmonicznej) dla tonacji Cdur i na odwrót.
Akordy wymiany modalnej nie są diatoniczne ale są sobie pokrewne.
Wymiana modalna może służyć jako łącznik między akordami diatonicznymi by stworzyć silną kadencję.
By zachować tonalny charakter frazy nie należy przesadzać z wymianą modalną i ograniczyć do max. trzech wymian modalnych pod rząd by potem wrócić do akordów diatonicznych.
« Ostatnia zmiana: 22 mar 2018, 13:00 wysłana przez aszeluk »

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 114
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #103, 23 mar 2018, 11:03 »
 Wstawiam zestawienie akordów akordeonowych w relacji do 12 potencjalnych nut zawartych w linii melodycznej   


      | h. słaba | h. mocna       | h. jazzowa               | h. niedozwolona
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
fis   | Fis, Cis | Ais, Dis, F    | Gis                      | G, A, H, C, D, E
fis7  | Fis, Cis | Ais, E         | G, Gis, A, C, D, Dis     | H, F
fism  | Fis, Cis | A, F           | Gis, H, E                | G, Ais, C, D, Dis
fiszm | Fis      | A, C, Es, F    | Gis, H, Cis, D           | G, Ais, E
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
h     | H, Fis   | Dis, Gis,Ais   | Cis                      | C, D, E, F G, A
h7    | H, Fis   | Dis, A         | C, Cis, D, F, G, Gis     | E, Ais
hm    | H, Fis   | D, Ais         | Cis, E, A                | C, Dis, F, G, Gis
hzm   | H        | D, F, As, Ais  | Cis, E, Fis, G           | C, Dis, A
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
e     | E, H     | Gis, Cis, Dis  | Fis                      | F, G, A, Ais, C, D
e7    | E, H     | Gis, D         | F, Fis, G, Ais, C, Cis   | A, Dis
em    | E, H     | G, Dis         | Fis, A, D                | F, Gis, Ais, C, Cis
ezm   | E        | G, B, Des, Es  | Fis, A, H, C             | F, Gis, D
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
a     | A, E     | Cis, Fis, Gis  | H                        | Ais, C, D, Dis, F, G
a7    | A, E     | Cis, G,        | Ais, H, C, Dis, F, Fis   | D, Gis
am    | A, E     | C, Gis         | H, D, G                  | Ais, Cis, Dis, F, Fis
azm   | A        | C, Es, Ges, As | H, D, E, F               | Ais, Cis, G
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
d     | D, A     | Fis, H, Cis    | E                        | Dis, F, G, Gis, Ais, C
d7    | D, A     | Fis, C         | Dis, E, F, Gis, Ais, H   | G, Cis
dm    | D, A     | F, Cis         | E, G, C                  | Dis, Fis, Gis, Ais, H
dzm   | D        | F, As, H, Des  | E, G, A, B               | Dis, Fis, C
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
g     | G, D     | H, E, Fis      | A                        | Gis, Ais, C, Cis, Es, F
g7    | G, D     | H, F           | Gis, A, Ais, Cis, Dis, E | C, Fis
gm    | G, D     | B, Fis         | A, C, F                  | Gis, H, Cis, Es, E
gzm   | G        | B, Des, E, Ges | A, C, D, Es              | As, H, F
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
c     | C, G     | E, A, H        | D                        | Des, Es, F, Ges, As, B
c7    | C, G     | E, B,          | Des, D, Es, Ges, As, A   | F, H
cm    | C, G     | Es, H          | D, F, B                  | Des, E, Ges, As, A
czm   | C        | Es, Ges, A, H  | D, F, G, As              | Des, E, B
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
f     | F, C     | A, D, E        | G                        | Ges, As, B, H, Des, Es
f7    | F, C     | A, Es          | Ges, G, As, H, Des, D    | B, E
fm    | F, C     | As, E          | G, B, Es                 | Ges, A, H, Des, D
fzm   | F        | As, H, D, E    | G, B, C, Des             | Ges, A, Es
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
b     | B, F     | D, G, A        | C                        | H, Des, Es, E, Ges, As
b7    | B, F     | D, As          | H, C, Des, E, Ges, G     | Es, A
bm    | B, F     | Des, A         | C, Es, As                | H, D, E, Ges, G
bzm   | B        | Des, E, G, A   | C, Es, F, Ges            | H, D, As
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
es    | Es, B    | G, C, D        | F                        | E, Ges, As, A, H, Des
es7   | Es, B    | G, Des         | E, F, Ges, A, H, C       | As, D
esm   | Es, B    | Ges, D         | F, As, Des               | E, G, A, H, C
eszm  | Es       | Ges, A, C, D   | F, As, B, H              | E, G, Des
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
as    | As, Es   | C, F, G        | B                        | A, H, Des, D, E, Ges     
as7   | As, Es   | C, Ges         | A, B, H, D, E, F         | Des, G
asm   | As, Es   | H, G           | B, Des, Ges              | A, C, D, E, F
aszm  | As       | H, D, F, G     | B, Des, Es, E            | A, C, Ges
------+----------+----------------+--------------------------+---------------------
des   | Des, As  | F, B, C        | Es                       | D, E, Ges, G, A, H
des7  | Des, As  | F, H           | D, Es, E, G, A, B        | Ges, C
desm  | Des, As  | E, C           | Es, Ges, H               | D, F, G, A, B
deszm | Des      | E, G, B, C     | Es, Ges, As, A           | D, F, H


Układ grup rodzajów akordów w tym zestawieniu odwzorowuje układ tych akordów w basach akordeonu tzn wg koła kwintowego.

Przynależność każdej z 12 nut do określonej harmonii w relacji do wybranego akordu wybrałem na podstawie tabeli „Acceptable harmonies” (link do tej tabeli w pierwszym poście tego wątku – na str.1) i przetransponowałem na wszystkie tonacje.

Każdy akord akordeonowy jaki mamy zamiar dobrać można łatwo skonfrontować z przypadającymi nań nutami w takcie by dobierany akord nie stanowił harmonii niedozwolonej (co nie znaczy zabronionej) z tymi nutami. Tzw. „nuta w przelocie” (nie dłuższa niż ósemka”) w takcie może być uznana za akceptowalną nawet jeśli tworzy harmonię niedozwoloną.

Taki układ zestawienia bardzo ułatwia dobór akordów szczególnie z rodziny dominantowej spoza wybranej tonacji. Warto wspomnieć, że doskonałymi zamiennikami dominant septymowych są akordy zmniejszone o „piętro wyżej” tzn. dzm dla g7; hzm dla e7....


Na koniec przed wstawieniem przykładu chciałbym podsumować:

Harmonizacja na akordeon

Korzystając syntetycznie z dotychczasowych wiadomości z tego wątku proponuję sposób podejścia podczas harmonizacji utworu na akordeon:

1. Określić tonację/tonacje danego utworu i wyszczególnić rodziny akordów tej tonacji.

2.  Zaznaczyć w taktach występowanie IV st. tej tonacji by uwidocznić miejsca gdzie nie  powinny być akordy toniczne.

3. Wybrać miejsca gdzie fraza zgodnie z linią melodyczną schodzi wygaszając napięcie do akordów tonicznych, by od tych miejsc wstecz dobierać akordy zaczynając od akordu z rodziny dominantowej który powinien być rozwiązany na ową nutę toniczną.

4. By sterować (zgodnie z linią melodyczną) falowaniem napięcia (tension) należy dobierać akordy z rodziny dominantowej i subdominantowej (szczególnie w miejscach gdzie występuje IV st. tonacji) korzystając z zestawienia akordów :

-  by wybrany akord nie kolidował harmonicznie z linią melodyczną tzn. nuty linii melodycznej nie stanowiły harmonii niedozwolonej dla tego akordu. Wyjątkiem może być nuta nie dłuższa niż ósemka w takcie tzw. „nuta w przelocie” i może być nieakceptowalną dla tego akordu.

- akordy z rodziny subdominantowej można urozmaicać wymianą modalną akordów z rodziny suddominantowej tonacji pokrewnych   (durowych/molowych o tej samej tonice).

- akordy z rodziny dominantowej z konieczności (bo w danej tonacji diatoniczne akordy tej rodziny są jedynie dwa – np. g i g7 w tonacji   Cdur – i nie powinny następować  po sobie bezpośrednio o ile chcemy utrzymać kadencję mocną)    dobieramy z innych tonacji tak, by w   serii tych akordów zaistniał jakiś logiczny ciąg (pattern) np. VI – II – V ; II – V który utworzy mocną strukturę akordów. Jest to ułatwione   bo nie trzeba karkołomnie „skakać po basach”.

- doskonałymi zamiennikami dominant septymowych są akordy zmniejszone o „piętro wyżej” tzn. dzm dla g7; hzm dla e7 ….

5. Po dokonaniu powyższych operacji w całości utworu dobieramy basy pojedyncze tak by przypadające w czasie nuty linii melodycznej stanowiły tercję, kwintę lub septymę z tym basem pojedynczym. Unikamy ale nie wykluczamy także prymy.

6. Nie poruszam tu problemu kaskady basów pojedynczych  w takcie/taktach w kontrapunkcie do linii melodycznej.
 
« Ostatnia zmiana: 23 mar 2018, 22:44 wysłana przez aszeluk »

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7029
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #104, 23 mar 2018, 11:36 »
doskonałymi zamiennikami dominant septymowych są akordy zmniejszone o „piętro wyżej” tzn. dzm dla g7; hzm dla e7

Dodam, że nawet jeżeli ktoś nie jest zainteresowany tym tematem, to o tej możliwości zamiany warto wiedzieć (i oczywiście o tym, że działa w obie strony), gdyż może to być praktyczne w przypadku używania akordeonów mniejszych, niż 120 basów, w których nie ma rzędu basów z akordami zmniejszonymi.

Mamy nuty, w których użyty jest akord zmniejszony, a w naszym akordeonie nie ma rzędu akordów zmniejszonych - co robimy? Możemy spróbować użyć akord septymowy znajdujący się rząd niżej, niż byłby akord zmniejszony, czyli np. zamiast Czm, gramy F7 (+ możemy zagrać go z basem C, aby zachować charakter bardziej zbliżony do Czm).

Poniżej mały fragment "Sibelle Musette" (E. Basile). Podpisy (palcowanie i akordy) są oryginalne wydawcy. Warto zwrócić uwagę na 3 takt, w którym w nawiasie podano zamiennik dla akordu zmniejszonego, zgodny z tym, o czym pisaliśmy wyżej:

w przypadku akordeonów z rzędem akordów zmniejszonych, gramy:
Bas C, Czm, Czm

jeżeli nie mamy tego rzędu, gramy:
Bas C, F7, F7

https://i.imgur.com/cqqnA0A.jpg
Harmonizacja / reharmonizacja






Ogólnie do tematu dodam,  że materiałów związanych z tym wątkiem, można poszukać nie tylko w zasobach angielskojęzycznych, ale również np. w portugalskojęzycznych, używając fraz - rearmonização oraz rearmonizando. Nawet nie znając danego języka, a korzystając tylko z nagrań oraz przykładów zapisanych w nutach, można się czegoś nauczyć.


Przykład z akordeonem: Do #1 ao #8, qual Harmonia vocês mais curtiram? | Rearmonização
https://www.youtube.com/watch?v=edHJKcfpiLk


Więcej:

ogólnie reharmonizacja, na YouTube
https://www.youtube.com/results?search_query=Rearmoniza%C3%A7%C3%A3o%7Crearmonizando

reharmonizacja + instrumenty klawiszowe, na YouTube
https://www.youtube.com/results?search_query=Rearmoniza%C3%A7%C3%A3o%7Crearmonizando+teclado

materiały w pdf
https://www.google.pl/search?q=Rearmonização%7Crearmonizando+filetype%3Apdf

ogólnie materiały
https://www.google.pl/search?q=Rearmonização%7Crearmonizando