Autor Wątek: Harmonizacja / reharmonizacja  (Przeczytany 28213 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #120, 04 kwi 2018, 19:28 »
Mogę zamieścić całość zapisu jaki posiadam, może ktoś z nas będzie chciał to zagrać?

Proszę, aby nie wstawiać całości zapisu na Forum, z uwagi na prawa autorskie.


Tutaj Sergey Brazhnik na YouTube udostępnia nuty + świetny podkład
https://www.youtube.com/watch?v=q1-OQ9FoloE

Przy ćwiczeniu można zapętlić fragment, korzystając z infinitelooper.com (przeciągając suwaki znajdujące się pod nagraniem, wybiera się fragment do zapętlenia) - http://www.infinitelooper.com/?v=q1-OQ9FoloE

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #121, 05 kwi 2018, 23:07 »
Ogólnie do wątku reharmonizacji:


4 harmonizacje fragmentu utworu "Qui nem jiló"

1) G - C#7 - F#m - B7 - Em - Gm A7 - D

2) G#m7(b5) - C#7 - F#m7(b5) - B7 - Em - Gm A7 - D

3) G7M - G7(b5) - F#m7(b5) - F7(b5) - Em7 - Em7(b5) Eb7(b5) - D

4) C#7sus4(b9) - C#7 - Am6/C - B7 - G6/B - Gm6/Bb A7 - D

https://www.youtube.com/watch?v=e4Y9qamWxKU


Warto też poszperać po innych filmikach z tego kanału.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #122, 03 lis 2018, 12:17 »
Gdyby ktoś chciał pobawić się w reharmonizację, to można ją przeprowadzić na przykładzie utworu (lub fragmencie utworu) "Walc a-moll a'la Bohemienne". Utwór dobrze się do tego nadaje, są już nutki na forum oraz ma prostą harmonię, która daje pole do popisu.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #123, 23 kwi 2019, 08:42 »
Część treści została przeniesiona do nowego wątku:

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #124, 10 maj 2019, 22:41 »
Przykład reharmonizacji utworu "Auld Lang Syne"






Do posłuchania (podkład bez linii melodycznej): https://youtu.be/013AUwHzVak


(Powiązany wątek: Auld Lang Syne "Ogniska już dogasa blask")



Prostszy przykład można znaleźć w wątku o utworze "Upływa szybko życie"

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #125, 30 cze 2019, 01:57 »
"Hey Jude"

Oryginalna harmonizacja melodii (I | V | Vsus7 | I | IV | I | V | I)
http://flipcamp.org/engagingstudents6/files/declercq/hey_jude_original_opening.mp3

Przykładowa reharmonizacja (I | ♭VII | ii IV | I | vi | iii | V  Vsus7 | I)
http://flipcamp.org/engagingstudents6/files/declercq/hey_jude_rehar.mp3


"Let It Be"

Oryginalna harmonizacja melodii (I | V | vi | IV | I | V | IV | I)
http://flipcamp.org/engagingstudents6/files/declercq/let_it_be_original_opening.mp3

Przykładowa reharmonizacja (I | ♭VII | IV6 | ♭VI | I64 | V65/V | IV iv | I)
http://flipcamp.org/engagingstudents6/files/declercq/let_it_be_v1.mp3

i kolejny przykład reharmonizacji (I | iii7 | IV | V65/V | I64 | V65/vi | vi V6 | I)
http://flipcamp.org/engagingstudents6/files/declercq/let_it_be_v2.mp3


Angielskojęzyczny artykuł, z którego pochodzą przykłady (w treści artykułu jest ich więcej):

Trevor de Clercq, Middle Tennessee State University - Some Reharmonization Techniques for Popular Music: Melodic Skeletons, the Melodic-Harmonic Divorce, and Meta-Schemas http://flipcamp.org/engagingstudents6/essays/declercq.html



Mogą przydać się też tematy:

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #126, 08 lip 2019, 12:23 »
Półtoragodzinny warsztat z reharmonizacji. Nawet jeżeli ktoś nie zna języka angielskiego, to i tak warto, aby zobaczył te nagranie, ponieważ całość opiera się na przykładach.

LearnPianoLive - Reharmonization Workshop using Twinkle Twinkle Little Star
https://www.youtube.com/watch?v=Yzm2bDTl-LI

Plik .pdf z materiałem używanym w nagraniu
https://www.learnpianolive.com/images/lesson-files/Free/ReharmWorksheet.pdf

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #127, 02 lis 2019, 17:10 »
Podstawowa substytucja akordów

Accords à remplacer = akordy zastępowane
Remplaçants = akordy zastępujące

Cyfry na przecięciu to ilość wspólnych dźwięków. Przy zamianie akordów należy unikać kolorów: czerwony i pomarańczowy.

Dur


Moll harmoniczny


Źródło: http://landrevie.gilles.free.fr/BOM/BOM_harmonie.php


Chord Substitution
http://www.guitarnoise.com/lessons/chord-substitution/

Les substitutions d'accords en Jazz
http://meanderf.free.fr/index.php?page=substitution#

Reharmonizing Using Chord Substitution - Advanced Contemporary Analysis - Composition
https://www.youtube.com/watch?v=VCUbfT05kzk

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #128, 08 sty 2020, 13:08 »
Mega ściąga / kompendium:

Steven Muschalik - Music Theory Cheat Sheet
https://i.pinimg.com/originals/48/35/42/4835422856db94468e8c347162a49426.png

(udostępnione online za darmo przez autora)

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6900
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #129, 12 sty 2020, 19:57 »
Warto przejrzeć choćby dla samych materiałów wyświetlanych na ekranie i przykładów dźwiękowych:

João Bemol - Rearmonização (playlista całej serii o reharmonizacji)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLGhHdVL-qnVISgyCpZcGlLpfLXOhHqXlZ


Felipe de Lima pianista - 8 Níveis de Rearmonização ("The Camptown Races")
https://www.youtube.com/watch?v=BkydsaUZCu0

Felipe de Lima pianista - 7 Níveis de Rearmonização ("Atirei o Pau no Gato")
https://www.youtube.com/watch?v=sa4Fv54LzWg

Offline faywell

  • *
  • Wiadomości: 10
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #130, 24 sty 2020, 22:00 »
                                                 Harmonia tonalna (klasyczna)

(...)
 
Funkcjonalne role akordów  w tonacjach np. w tonacji Cdur:
- c       - tonika                                 
- dm   - predominanta                                  Predominanta kreuje słabe napięcie w harmonii
- em    - tonika
- f        - predominanta                                Dominanta kreuje silne napięcie w harmonii
- g       - dominanta
- g7     - dominanta septymowa                    Tonika rozwiązuje napięcie w harmonii
- am    - tonika
- hzm  - dominanta
                                                      Predominanta →  dominanta →    tonika
           

W tonacjach durowych(majorowych) nazwy tonacji piszemy dużą literą.  C, G, D.....natomiest molowych (minorowych) zawsze małą bez zaznaczania dur czy moll. Nie spotkałem się z nazwą "predominanta" zawsze akord na czwartym  stopniu gamy to "subdominanta". W C-dur:
akord na 1stopniu gamy  "C" to tonika(T),"d" to subdominanta drugiego stopnia(SII),"e" to tonika trzeciego stopnia(TIII)lub dominanta IIIst(DIII)."F" to subdominanta, "G" to domonanta(D),zawsze durowa z wyjątkami, "a" to tonika szóstego stopnia(TVI) lub subdominanta VI st "SVI). "h" dominanta VIIst.(DVII)
« Ostatnia zmiana: 24 sty 2020, 22:07 wysłana przez faywell »

Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #131, 25 sty 2020, 13:41 »
faywell zgadzam się z Tobą w 100%.  Nie mam pewności, ale może Kolega Aszeluk zastosował tutaj dosłowne tłumaczenia z literatury anglojęzycznej. Tak czy inaczej, taka interpretacja wprowadza moim zdaniem sporo zamieszania, zwłaszcza dla mniej obeznanych z harmonią i początkujących.

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 113
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #132, 28 sty 2020, 10:37 »
W pierwszym poscie tego wątku wyjaśniałem, co oznaczają oznaczenia stosowane przeze mnie i nie tylko; więc nie powinno to nikogo zmylić, tym bardziej, że przy oznaczeniach akordów zawsze w nawiasie wpisywałem skład akordów dużymi literami. Zasada jest taka: w akordeonie mamy basy pojedyncze i basy gotowych akordów i by nie mylić w opisie: basy pojedyncze opisujemy dużą literą, a akordy - małą. W wielu polskich zapisach nutowych spotykałem takie rozwiązanie. Jest cała gama różnych oznaczeń akordów, ja wybrałem taką, niczego nowego nie wymyślając.


W tonacjach durowych(majorowych) nazwy tonacji piszemy dużą literą.  C, G, D.....natomiest molowych (minorowych) zawsze małą bez zaznaczania dur czy moll. Nie spotkałem się z nazwą "predominanta" zawsze akord na czwartym  stopniu gamy to "subdominanta". W C-dur:
akord na 1stopniu gamy  "C" to tonika(T),"d" to subdominanta drugiego stopnia(SII),"e" to tonika trzeciego stopnia(TIII)lub dominanta IIIst(DIII)."F" to subdominanta, "G" to domonanta(D),zawsze durowa z wyjątkami, "a" to tonika szóstego stopnia(TVI) lub subdominanta VI st "SVI). "h" dominanta VIIst.(DVII)

Mam pytanie do pierwszego zdania:
Co piszemy dużą literą w tonacjach durowych, a małą w molowych:
 nazwy tonacji (a wtedy nie ma sensu druga część zdania "bez znaczenia dur czy moll"),
czy nazwy akordów (ale wtedy przeczysz sam sobie rozpisując akordy w gamie Cdur raz z dużej litery, a raz z małej czyli w zależności od tego jaki charakter mają akordy - z czym się zgadzam - a co przeczy "bez znaczenia dur czy moll").

I jeszcze jedno pytanie:
Jak zapisać akord zmniejszony np: Dzm czy dzm, który nie ma czysto charakteru ani durowego, ani molowego.


Tak, "predominanta" pojawiła się wprost z j. angielskiego i jest odpowiednikiem naszej "subdominanty".
Poza tym wskazanym postem używałem potem terminu subdominanta. Przepraszam i proszę Marcela by poprawił z predominanty na subdominantę.


Informacja od administratora: zgodnie z prośbą, post został poprawiony.
« Ostatnia zmiana: 28 sty 2020, 16:54 wysłana przez aszeluk »

Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #133, 28 sty 2020, 21:50 »
W moim odczuciu, w notacji akordeonowej mamy pewną niekonsekwencję dotyczącą zapisów akordów i tonacji. Jest odwrotnie (albo inaczej) niż wszędzie. Jeśli pianiście napiszemy symbol akordu np. "a" to on zagra współbrzmienie dźwięków: a-c-e. Jeśli mu zapiszemy symbol "A" to on zagra współbrzmienie" : a-cis-e. Pierwsze to akord mollowy, drugie durowy. Natomiast jeżeli akordeoniście napiszemy symbol "a" to on naciśnie guzik brzmiący jako  "a-cis-e" czyli dur (guzik w trzecim rzędzie) Aby akordeonista zagrał "a-c-e" musimy mu dopisać przy nazwie akordu literkę "m" . Taką notację dla akordeonistów wprowadzono z powodu konieczności oznaczenia basów pojedynczych czyli pierwszego i drugiego rzędu (główne i tercjowe)i wybrano do tego dużą literę. To wprowadza trochę zamieszania. Kiedyś miałem z tym kłopoty w kontaktach z innymi muzykującymi, nie będącymi akordeonistami. To wszystko jest jednak kwestią umowną i najlepiej i najbezpieczniej jest pisać akordy nutami, ale w praktyce muzykowania potrzebne są "skróty myślowe".
Aszeluk doceniam Twój wkład pracy w ten wątek [brawo]

Offline faywell

  • *
  • Wiadomości: 10
    • Zobacz profil
Odp: Harmonizacja / reharmonizacja
« Odpowiedź #134, 30 sty 2020, 09:16 »
Przepraszam jak kogoś uraziłem! Ja napisałem komentarz na temat harmonii tonalnej, klasycznej tak jak jest  w nagłówku i odniosłem się tylko do tego wątku. Proszę dokładnie przeczytać. Nie napisałem: "bez znaczenia dur czy moll", tylko napisałem: "bez zaznaczania dur czy moll". Czyli jak podpisujemy pod nutami "d" to nie musimy pisać(zaznaczać) przy niej "moll". Po małej literce poznajemy, że to akord minorowy.
Odnośnie akordów zmniejszonych i zwiększonych w harmonii klasycznej możemy zmniejszać lub zwiększać nie tylko tercję, kwintę. również kwartę i sekstę. Septyma jest zawsze mała więc tylko możemy ją zwiększyć. Odnośnie trójdźwięku zmniejszonego od dźwięku "d". Będzie to trójdźwięk d-f-as czyli jest to trójdźwięk molowy ze zmniejszoną kwintą.  Tercja decyduje  o charakterze trójdźwięku( tercja mała to moll, duża to dur). Matomiast jeżeli chcemy zbudować w tonacji D-dur (d-fis-a) na pierwszym stopniu gamy trójdźwięk zmniejszony to musimy obniżyć i kwintę i tercję. Wtedy w zapisie będzie to trójdźwięk durowy. W brzmieniu jest to taki sam trójdźwięk.