Autor Wątek: Nauka komponowania, zasady, techniki  (Przeczytany 3687 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 891
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Nauka komponowania, zasady, techniki
« dnia: 04 Styczeń 2016, 15:24 »
... ...Chciałbym się dowiedzieć /nauczyć, zasady/ techniki komponowania.
Dla mnie to czarna magia... ...

Mam u siebie taki temat, ale nie sądziłem, że ktoś go podniesie na tym Forum.

Można oczywiście komponować w oderwaniu od teorii, nie kierując się żadnymi ustalonymi formami
co do struktury budowy.
Z drugiej strony, by "nie odkrywać Ameryki" warto wiedzieć co nieco o prostej i popularnej formie,
jaką jest forma ABA.

Większość  utworów  w  muzyce  rozrywkowej  i  jazzie  zbudowana  jest  wg  schematu,
który  w  klasyce  nosi  nazwę  "pieśń", lub  "forma  pieśni" (w  skrócie  mówimy  forma,
albo  schemat  budowy  ABA).
W  zasadzie  jest  to  forma  3-częściowa, ale  ma  kilka  wariantów.
Poszczególne  części  utworu  zapisuje  się  symbolicznie  następująco :
1. wariant  najprostszy  A, B, A
2. wariant  bardziej  rozbudowany  A, A, B, A
3. wariant  najbardziej  rozbudowany  A, A1, B, A1, lub A, A1, B, A2.
Są  też  warianty  zdeformowane  (niepełne) n.p.  A, A1, lub  A, B,
lub  też  A, B, B1  i  t.p.
Znaczenie  symboli  jest  następujące :
A   -  oznacza  pierwszą  część  utworu, zwykle  zawierającą  8 (czasem  16)  taktów
A1 -  jest  to  powtórzenie  części  A, ale  z  nieco  innym  zakończeniem, którego  dłu-
         gość  jest różna  (1  do  kilku  taktów)
B   -  oznacza  drugą  część  utworu, zawierającą  zwykle  taką  samą  liczbę  taktów
         jak  w  części  A
A2 -  jest  to  powtórzenie  części  A, ale  z  jeszcze  innym  zakończeniem  niż  w  części
         A  i  A1  i  podyktowane  jest  zakończeniem  utworu

W  skróconym  zapisie  nutowym  zakończenie  części  A  nazywa  się  "pierwsza  wolta"  a  części  A1  -  "druga  wolta"  i  jest  na  to  specjalne  oznaczenie  graficzne.

Taki  skrócony  zapis  jest  wystarczający  dla  wykonań  instrumentalnych. Gdy  utwór
ma  tekst, to  na  ogół  jest  on  inny  w  każdej  części  i  zapis  nutowy  winien  być
ciągły, bez  repetycji, co  oczywiście  zajmie  więcej  miejsca  na  papierze  nutowym.

W  kompozycjach  instrumentalnych  wybór  formy  jest  nieograniczony, natomiast  for-
ma  muzyki  wokalnej  (do  tekstu)  musi  być  dopasowana  do  tekstu  (dotyczy  to  też
wyboru  odpowiedniego  metrum  i  tonacji, która  musi  uwzględniać  skalę  głosu).
« Ostatnia zmiana: 04 Styczeń 2016, 15:58 wysłana przez W.Królikowski »

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 5291
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Nauka komponowania, zasady, techniki
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Styczeń 2016, 16:50 »
Dziękuję Panie Włodzimierzu  [akordeon]
Ps. Teraz zacznie się prawdziwa fala nowych kompozycji  [akordeon]

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 891
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Nauka komponowania, zasady, techniki
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Styczeń 2016, 21:21 »
Początkującym akordeonistom, mającym skłonności do komponowania a nie mającym
jeszcze wprawy, polecam coś pośredniego a mianowicie : spróbujcie w istniejącej melodii
zmienić rytmikę (metrum) z parzystej na nieparzystą.
Takich transkrypcji jest stosunkowo bardzo mało - przeważają raczej odwrotne.
W jednym z tematów pokazałem to na przykładzie tanga El Choclo - wychodzi z tego
bardzo zgrabny walc a po dodaniu ozdobników ładny walc-musette (patrz plik mid
oraz opracowanie mp3 p. Marka). Analogicznie, jeśli „nie wychodzą nam kawałki”
typu ragtime, charleston, lub inne w metrum parzystym, spróbujcie zagrać je w tempie
walca, lub bostona – z pewnością wyjdzie Wam lepiej.

Link do nagrania mp3 :
https://drive.google.com/open?id=0B4vsBp3hqzzRTUFPTGlibDNwOTg

(w swoich prymkach naliczyłem takich transkrypcji 184 pozycje)

« Ostatnia zmiana: 04 Styczeń 2016, 22:07 wysłana przez W.Królikowski »

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 5291
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Nauka komponowania, zasady, techniki
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Styczeń 2016, 22:13 »
Początkującym akordeonistom, mającym skłonności do komponowania a nie mającym
jeszcze wprawy, polecam coś pośredniego a mianowicie : spróbujcie w istniejącej melodii
zmienić rytmikę (metrum) z parzystej na nieparzystą.
Takich transkrypcji jest stosunkowo bardzo mało - przeważają raczej odwrotne.
W jednym z tematów pokazałem to na przykładzie tanga El Choclo - wychodzi z tego
bardzo zgrabny walc a po dodaniu ozdobników ładny walc-musette (patrz plik mid
oraz opracowanie mp3 p. Marka). Analogicznie, jeśli „nie wychodzą nam kawałki”
typu ragtime, charleston, lub inne w metrum parzystym, spróbujcie zagrać je w tempie
walca, lub bostona – z pewnością wyjdzie Wam lepiej.
Dodatkowo przedstawiona propozycja jest świetnym sposobem ćwiczenia  [brawo]  [akordeon]

Offline gbr

  • *
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
Odp: Nauka komponowania, zasady, techniki
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Lipiec 2016, 22:27 »
Witam,
Znam podstawy harmonii. Chciałbym nauczyć się komponowania na akordeon. Jaką polecacie literaturę, strony?

Ktoś kiedyś próbował coś skomponować?


Offline gbr

  • *
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
Odp: Nauka komponowania, zasady, techniki
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Lipiec 2016, 22:48 »
 :)
Mi chodzi o materiały do nauki.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *****
  • Wiadomości: 770
    • Zobacz profil
Odp: Nauka komponowania, zasady, techniki
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Lipiec 2016, 23:05 »
Możesz - dla pogłębienia wiedzy - przeczytać to:
http://www.medialarts.pl/download/skrypty/Podstawy-kompozycji-muzycznej.pdf
Ale jeśli pytasz:"Jak to się robi"? to znaczy , że na razie nie masz zbyt wiele do powiedzenia, więc nie próbuj niczego "wielkiego" albo skomplikowanego.
Zacznij od prostych melodii w gatunku , który Tobie jest najbliższy. :)
Życzę powodzenia i cierpliwości !
Pozdrawiam.