Autor Wątek: Ten sam dźwięk występujący jednocześnie w dolnym i górnym głosie  (Przeczytany 7385 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
W wymienionym takcie utworu - metrum 3/4 zapisana jest nuta F - półnuta z kropką. Oczywistym jest, że kropka przedłuża daną nutę o połowę jej wartości. F winno być zagrane przez cały takt. Do dźwięku F trzymanego przez cały takt gramy kolejno (tonacja As Dur) B- ćwierćnuta - jednocześnie z wymienionym F, As - ćwierćnuta no i co dalej ? Zapisana jest kolejna nuta F, którą przecież już gramy od początku taktu........ Nie można zagrać w jednym czasie dwa razy tego samego dźwięku
Jak wykonać to prawidłowo :) czy tez jest błąd w zapisie nutowym. Błąd raczej nie bo trzy wydawnictwa podają taki sam zapis  :-[
« Ostatnia zmiana: 23 lis 2015, 21:16 wysłana przez Jurek_klodzko1 »

Offline Janucik

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 1023
    • Zobacz profil
Wojtek (Jurek_klodzko1), ja w tej teorii uczony nie jestem, ale na chłopski rozum to bym to odniósł do instrumentów gdzie nie można trzymać dowolnie długo dźwięku, np. gitara, pianino przyścienne... Wtedy gra się te trzy ćwierćnuty. Wiem, wiem - to bardzo śmiała teoria ;D [piwo]

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Ja pomyślałem o przerwaniu gry dźwięku F po czasie trwania półnuty i zagranie powtórzonego F.

Offline Janucik

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 1023
    • Zobacz profil
Na akordeonie ja bym przerwy nie robił. Nieraz mam takie coś w zapisie, i wtedy trzymam do upadłego! :D

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 664
    • Zobacz profil
Z mojej praktyki wynika , że na momencik puszczasz ten dolny dźwięk i grasz to F - ćwierćnutę.
Tak przynajmniej profesor od organów mi kazał (przez pół roku miałem w liceum dodatkowe organy - stąd znam Preludia ...  :)  )
W basie - wiadomo - dolna , to półnuta z kropką , ale ten ogon w górę , to zwykła półnuta...
W moim wydaniu -PWM po red. Jana Kucharskiego z 1963r. nie ma już półnuty z kropką F , tylko jest zwykła półnuta. Stąd moje przypuszczenie , że nawet , gdy była półnuta z kropką - trzeba było na moment ją przerwać i zagrać tę ćwierćnutę.
Prześlę Tobie moje nuty tego 10-go preludium.
« Ostatnia zmiana: 23 lis 2015, 21:34 wysłana przez Krystyn »

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Ok  Krystyn. Dzięki tak też będę grał ten takt  [piwo]

Offline Murathan

  • Gość zagraniczny
  • *****
  • Wiadomości: 605
    • Zobacz profil
    • Akordeon YouTube
  • Skąd: Ankara - TURCJA
Rób co chcesz.  ;D ;D ;D ;D [toast]

Offline cinszcz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 334
    • Zobacz profil
  • Skąd: pomorskie
Nie jestem ekspertem od czytania nut. Jesli należy grać to z przerwą,  jak w takim razie powinien wygladac zapis nutowy, aby "F" grać ciągle przez cały takt?  :)

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Wtedy powinna być zapisana nuta F z wartością półnuty (bez tej nieszczęsnej kropki) i powtórzona ćwierćnuta F tak jak w końcowej części taktu. Reszta pozostaje bez zmian.

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 405
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Ja tu widzę jeszcze inne możliwości.
Jeśli to jest utwór napisany na chór (bądź w oryginale taki był) to ćwierćnuty śpiewa pierwszy głos, a półnutę z kropką śpiewa drugi głos. Wówczas "na trzy" obydwa głosy zaśpiewają równocześnie F.
Może to też być utwór napisany w oryginale na organy. Może wtedy należałoby grać górną linię na dwóch manuałach (np. na górnym, prawą ręką grać ćwierćnuty a na dolnym, lewą ręką trzymać tą półnutę z kropką). Linię z klucza basowego należałoby wówczas zagrać na pedale.
To takie moje luźne przemyślenia - jeśli się mylę to niech mnie mądrzejsi poprawią :)

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Tak też może być............. Utwór jest prawdziwym wyzwaniem. żeby go zagrać na akordeonie trzeba częściowo przepisać część melodyczną do basów i odwrotnie. Inaczej nie zabrzmi  :-[
Na pewno jest do zagrania bo wykonują go muzycy to jedyna radość  [akordeon]

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 405
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Nie wiemy też czy fragment nut to oryginalny zapis organowy, czy też jest to już próba transkrypcji na akordeon. Jeśli to transkrypcja to chyba komuś coś nie wyszło. :)

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 793
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
to jest typowy, klasyczny zapis 4-głosowy i należy zagrać tak, jakby tam była zwykła półnuta,
co jest zgodne z tym co pisze Krystyn (ja napisałbym tam półnutę a pod ostatnią ćwiartką dał pauzę
byłoby to jasne na 100%)
« Ostatnia zmiana: 24 lis 2015, 17:32 wysłana przez W.Królikowski »