Autor Wątek: Relacje akordów akordeonowych z akordowymi dźwiękami w linii melodycznej  (Przeczytany 723 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 113
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Wstawiam zestawienie akordów akordeonowych w relacji do 12 potencjalnych nut zawartych w linii melodycznej. 

W linii melodycznej możemy wydzielić w taktach tzw. nuty akordowe, w stosunku do których posługujemy się poniższym zestawieniem (w odróżnieniu od tzw. nut nieakordowych)





Układ grup rodzajów akordów w tym zestawieniu odwzorowuje układ tych akordów w basach akordeonu tzn wg koła kwintowego.

Przynależność każdej z 12 nut do określonej harmonii w relacji do wybranego akordu wybrałem na podstawie tabeli „Acceptable harmonies”  i przetransponowałem na wszystkie tonacje.

Każdy akord akordeonowy, jaki mamy zamiar dobrać, można łatwo skonfrontować z przypadającymi nań nutami w takcie, by dobierany akord nie stanowił harmonii niedozwolonej (co nie znaczy zabronionej) z tymi nutami.

Taki układ zestawienia bardzo ułatwia dobór akordów szczególnie z rodziny dominantowej spoza wybranej tonacji. Warto wspomnieć, że doskonałymi zamiennikami dominant septymowych są akordy zmniejszone o „piętro wyżej” tzn. dzm dla g7; hzm dla e7....


Jak można prześledzić, harmonię nieakceptowalną tworzą:

1. dla trójdźwięków durowych:
    a) sekundy małe dla składników tego akordu np. dla c: Des dla C; F dla E; As dla G.
    b) tercja mała – by odróżnić ten akord od takiegoż molowego – [Es dla akordu c].
    c) trytony dla składników tego akordu np. dla c: Ges dla C; B dla E; Des dla G. Ten ostatni (tryton dla kwinty akordu) pokrywa się – jak w pkt. a) – z sekundą małą dla prymy akordu (zabronioną).

2. dla trójdźwięków molowych - jak dla trójdźwięków durowych z wyj. pkt. b) a ponadto:
    d) kwarta - jako  dźwięk niestabilny niedopuszczalny dla tych akordów jako akordów tonicznych.
   
UWAGA! Ponieważ trójdźwięki durowe/ molowe oprócz funkcji akordów tonicznych - T – mogą pełnić także funkcje dominant - D - i subdominant - S – to w takich przypadkach zarówno:
- trytony dla prym i tercji trójdźwięków durowych/ molowych jak i
- kwarta dla trójdźwięków molowych
są dopuszczalne.

Jeśli taki fakt zaistnieje, warto wiedzieć, na jakie tendencje do rozwiązania się takiego akordu napotykamy się, choć nie jest to konieczne by brać to pod uwagę.

By ułatwić korzystanie z tabeli wytłuściłem dźwięki, które są dopuszczalne spośród harmonii niedozwolonej.
Pogrubione kursywą dźwięki wprowadzają charakter subdominantowy trójdźwięku molowego.


3. dla dominant septymowych:
a) sekundy małe dla tercji i septymy tego akordu np. dla c7: F dla E; H dla B.

4. dla akordów zmniejszonych:
a) sekundy małe dla składników tego akordu np. dla czm: Des dla C; E dla Es; B dla A.



Plik .pdf z tabelą do wydruku
« Ostatnia zmiana: 30 lip 2019, 07:11 wysłana przez aszeluk »