Kiedyś zadano mi pytanie na forum, czym się różni harmonia klasyczna od romantycznej.
To błahe z pozoru pytanie wymaga jednak głębszej analizy, aby odpowiedzieć.
Na Akademii Muzycznej każdy student ma za zadanie harmonizować na zajęciach pieśni w różnych stylach. Są to na ogół style:
- Styl Modalny ? najwcześniejszy historycznie,pochodzi w okresu Średniowiecza. Charakteryzuje się brakiem rozwiązań typu Dominanta ? Tonika, Dominanta septymowa ? Tonika. Stąd też nie ma tam kadencji Małej i Wielkiej doskonałej. Brak odczuwalnego ciążenia do rozwiązania. Jest to taki sobie sposób harmonizowania, piosenki tak zharmonizowane są mało wyraziste.
- Styl klasyczny ? to popularny system Dur ? moll. Właśnie taki schemat mamy w akordeonach. Dużo piosenek harmonizowanych z zastosowaniem Triady Harmonicznej (T S D). Charakterystyczne ciążenia, konieczność rozwiązania Dominanty na tonikę, na końcu utworu. Styl stosowany w epoce Baroku i nieco późniejszym. A także obecnie. Idealnie nadaje się jako akompaniament do piosenek.
- Styl romantyczny ? charakterystyczny dla epoki romantyzmu. Wprowadzono tutaj dodatkowo półtony do harmonii, opóźnienie, wyprzedzenia półtonowe i stąd taka duża różnorodność harmoniczna. Duże bogactwo akordów, często słyszane ?zgrzyty? harmoniczne, ale w dobrym guście. Nie razi ?po uszach?. Rzadziej stosowany jako akompaniament do piosenek.
- Styl późnoromantyczny typu Maxa Regera. Tutaj stosowane są bardzo odważne współbrzmienia akordowe mogące kojarzyć się z fałszowaniem. Dużo akordów opartych o dysonujące Sekundy małe czy Trytony. Nie nadaje się za bardzo do akompaniamentu pieśni czy piosenek. Raczej do koncertowania. Rzadko stosowane akordy Dur, czy moll. Są utwory, w których w ogóle nie występują te akordy.
- Styl modernistyczny ? najnowszy historycznie. Tutaj nie ma zastosowania Triada harmoniczna, całkowity brak ciążenia harmonicznego. Wszystkie akordy są tak samo ważne. Zatem nie ma rozwiązań harmonicznych. Niestety nie harmonizuję w tym stylu i wiem nie wiele na jego temat.
Przygotowałem i podzieliłem akordy na trzy części.- Pierwsza części ? podstawowa zawiera zbiór podstawowych akordów. Dur, moll, septymowe.
- Druga części zawiera akordy używane w muzyce romantycznej, są to akordy zwiększone, zmniejszone, nonowe itp.
- Trzecia części zawiera akordy bardzo dysonujące.

Style harmoniczne, rodzaje i budowa akordów, "organowy" styl na akordeonie

Style harmoniczne, rodzaje i budowa akordów, "organowy" styl na akordeonie

Style harmoniczne, rodzaje i budowa akordów, "organowy" styl na akordeonie
Należy zwrócić uwagę o odpowiedniej rejestracji instrumenty. W stylach romantycznych należy rejestrować w sposób cichy i ciemny np.: Sama ósemka w regestrze albo ósemka z czwórką dla łagodnych akordów. Dla akordów mocnych dysonujących używamy tylko pojedynczej ósemki i nic nadto.
Poniżej dałem też kilka przykładów jak harmonizować samemu na podstawie pierwszego taktu z pieśni ?
Kiedy ranne wstają zorze?. Możemy tutaj zobaczyć jak wielką różnorodnością możemy przyozdobić melodię, używając nie tylko akordów Dur-moll.

Style harmoniczne, rodzaje i budowa akordów, "organowy" styl na akordeonie

Style harmoniczne, rodzaje i budowa akordów, "organowy" styl na akordeonie

Style harmoniczne, rodzaje i budowa akordów, "organowy" styl na akordeonie
Jak harmonizować?Melodię umieszczamy zawsze w górze prawej ręki ? sopran.
Jako drugi ustawiamy bas. Bach stosował zasadę, ze bas powinien poruszać się ruchem przeciwnym do kierunku melodii. Jeśli melodia idzie w górę- bas schodzi na dół. I na odwrót.
No więc jak już mamy sopran i bas, zostały nam jeszcze dwa głosy ? tenor i alt. Umieszczamy je w prawej ręce poniżej melodii. Jakich użyć współbrzmień? Przygotowałem różne akordy dla różnych stylów i można coś stamtąd wyszukać.
Wiec ostatecznie mamy jeden głos w basie i trzy w prawej ręce Jest to tzw.: ?
styl organowy?. Rozszerza on bardzo możliwości brzmieniowe akordeonu, niemożliwe do uzyskania stosując klasyczny Dur-moll.
Na samym końcu znajdują się przykłady harmonizacji ze względu na kierunek ruchu basu. I tak bas może iść w dół, lub w górę, o dowolny interwał.

Style harmoniczne, rodzaje i budowa akordów, "organowy" styl na akordeonie
Słowo wyjaśnieniaNie jestem żadnym specjalistą od współbrzmień, raczej organistą hobbystą na prowincji. A koledzy organiści z miast moją duży większy wachlarz akompaniowania i większa wiedzę niż ja. Chciałem tylko naświetlić jaką dużą różnorodność możemy uzyskać na akordeonie stosuję styl ?organowy?. Może ma ktoś jakiś utwór w tym stylu ? to niech rzuci jakiś przykład na forum. Ja kiedyś wstawiłem tutaj harmonizacje do ?Cichej nocy? (
wersja romantyczna i
klasyczna) oraz ?
Serdeczna Matko?. Warto odszukać.
Zadanie domoweW wolnej chwili proszę przegrać wszystkie akordy i proszę posłuchać jak różnie one brzmią. Chodzi o samą świadomość współbrzmień w zależności od stylów harmonicznych.
Wielką literą oznaczam akordy durowe, małą literą molowe - za wyjątkiem akordu c-moll - "cm".
ĆwiczenieProszę wybrać sobie bardzo prostą piosenkę np.: Wlazł kotek, Pojedziemy na łów itp. i spróbować ją samemu zharmonizować stylem organowym. Mile widziane publikacje własnych dokonań lub filmiki na YouTube.
Mam nadzieję, że rozumiecie teraz czym się różni harmonia klasyczne od romantycznej.
Istnieją jeszcze inne style (Blues, Jazz), ale ja tam się nie zajmuje.
Pozdrawiam
Mariusz