Autor Wątek: Głosy same się rozstrajają  (Przeczytany 2249 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline TomaszT

  • ****
  • Wiadomości: 400
    • Zobacz profil
  • Skąd: Lubelskie
Głosy same się rozstrajają
« 26 sie 2017, 12:01 »
Witam, wczoraj wieczorem zrobiłem pomiar stroju głosów chóru 16 i 8 w akordeonie Royal Standard Romance (na czerwono).

Dzisiaj zrobiłem pomiar tych samych chórów i okazało się, że niektóre głosy są lekko rozstrojone (na zielono). Głosy są czyste, aż lśnią zaworki i wosk nowy. Akordeon przez noc był w suchym pomieszczeniu w temperaturze ok. 20 stopni.

Dlaczego mogło się tak stać? Czy komuś się już to przytrafiło?

http://i.imgur.com/QwNm30C.jpg
Głosy same się rozstrajają


http://i.imgur.com/i33StDi.jpg
Głosy same się rozstrajają

Offline Nowicjusz25

  • **
  • Wiadomości: 81
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
Odp: Głosy same się rozstrajają
« Odpowiedź #1, 26 sie 2017, 23:07 »
To jest niemożliwe. Moze po prostu wczoraj położyłes krzywo glosnice/polowke akordeonu na strojnicy a dzisiaj leżała prosto, albo dmuchales za mocno albo za słabo :)
Pozdrawiam:)

Offline aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 115
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Głosy same się rozstrajają
« Odpowiedź #2, 27 sie 2017, 09:11 »
http://www.accordionrevival.com/
To naturalne. Opieram się na lekturze i trochę na własnym doświadczeniu. Strój głosu zależy od warunków atmosferycznych (temperatura, ciśnienie) siły nacisku miecha (im silniejszy nacisk tym ton niższy) i jeszcze innych mniej istotnych czynników. Autor tej książki zaleca by nie przykładać nadmiernej uwagi do strojenia pojedynczego głosu ale porównywać z innymi a szczególnie z tymi samymi głosami o oktawę wyżej i niżej w ramach tolerancji tony niskie w akordeonie - 3 centy, średnie - 2 centy, wysokie - 1 cent. Ucho ludzkie o ile ktoś nie ma słuchu absolutnego nie dostrzega takich różnic i strojenie poniżej tych tolerancji jest z reguły gonieniem w piętkę. Reasumując nie może być np. dźwięk C5 nastrojony na +2 centy (w ramach tolerancji) a dźwięk sąsiedni D5 na - 2 centy (też w ramach tolerancji) bo różnica między nimi to aż 4 centy a to ludzkie ucho już wychwyci. Jedynie w strojeniu musette parę głosów tego samego tonu trzeba stroić dokładniej raczej licząc tętnienia a nie trzymając się ściśle przyrządu