Autor Wątek: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia  (Przeczytany 2884 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« dnia: 21 Listopad 2018, 11:44 »
Strojenie Weltmeistra Serino – spostrzeżenia

Mój akordeon - choć rozstrojenie było niewielkie, acz zauważalne - stwarzał mi kłopoty tego rodzaju, że ustawienie startu głosów tzw. voicing denerwowało mnie. Grając dwudźwiękami słychać było wyraźnie, że dźwięki (przeważnie wyższe) startowały z opóźnieniem. Ponieważ ustawianie głosów polega na zmniejszaniu/ zwiększaniu (poprzez doginanie/ odginanie) szczeliny pomiędzy języczkiem, a korpusem głosu, postanowiłem za jednym zamachem, ale bez pośpiechu przeprowadzić strojenie.

Przygotowałem się do tej operacji:

By nie odstawiać akordeonu na dłuższy czas zacząłem strojenie od głośnic H. Mogłem nadal grać na głośnicach L i M. Następne będą pozostałe głośnice po kolei na basowych kończąc.

Podzieliłem całą operację strojenia danej głośnicy na etapy:
  • czyszczenie głosów i głośnicy.
  • przyklejanie zaworków i woskowanie.
  • ustawianie głosów zewnętrznych na strojnicy.
  • strojenie głosów zewnętrznych na akordeonie.
  • zamiana stron głosów i ponowne woskowanie. Języczki głosów, które były w pkt. 2,3,4 na zewnątrz głośnicy i zostały nastrojone idą do wewnątrz głośnicy.
  • jak w pkt. 3 i 4.
Ta innowacja pozwala mi na wygodne i bezpieczne (nie muszę odchylać zaworków ani wydobywać języczków wewnętrznych na zewnątrz) manipulowanie przy języczkach. Ponadto nie wyobrażam sobie jak można odginać lub doginać języczki wewnątrz głośnicy przy ustawianiu głosów. Jedynie na akordeonie można ocenić ustawienie (voicing) głosów; chyba, że dysponuje się strojnicą z możliwością testowania dwóch głosów jednocześnie. Dodatkowe woskowanie to jedynie niewielka niedogodność.
Zakończyłem strojenie głośnicy H popełniając sporo błędów (chyba będę musiał rozejrzeć się za kilku pisklakami) ale jestem zadowolony.

W następnych postach postaram się zająć bardziej szczegółowo etapami strojenia.

Offline jm48

  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #1 dnia: 21 Listopad 2018, 16:20 »
...
5. zamiana stron głosów i ponowne woskowanie. Języczki głosów, które były w pkt. 2,3,4 na zewnątrz głośnicy i zostały nastrojone idą do wewnątrz głośnicy.
...
Czy taka przekładka nie wpływa już na wykonany wcześniej strój?

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Listopad 2018, 20:27 »
Języczki nastrojone które znajdą się wewnątrz głośnicy  mają tendencję do podnoszenia tonu w granicach 1 centa i można na to wziąć poprawkę wcześniej albo jak -  ja to zrobiłem -  dostosować tę drugą stronę do już nastrojonej nie trzymając się kurczowo zera. Ważne jest by na wdechu i wydechu były jak najbardziej zbliżone oraz by różnice między innymi głosami - także a nie to czy jest to akurat zero. Bo okazuje się, że pomiary bezwzględne z jednego dnia są inne w dniu następnym ale względem siebie nie różnią się. To zależy od ciśnienia atmosferycznego, wilgotności i innych czynników niezależnych 

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Listopad 2018, 19:58 »
Czyszczenie głosów i głośnicy

Czyszczenie głosów polega na kąpieli w rozpuszczalniku, occie i denaturacie po 15 min i starannym osuszeniu najlepiej płócienną szmatką, która nie zostawia mikrowłosków i dobrze chłonie wilgoć.
Wnęki w korpusie głosów czyszczę zwiniętym w rożek papierowym ręcznikiem.

Do czyszczenia głośnicy używam swojej roboty szpachelki zrobionej z kawałka blachy ocynkowanej. Pośrodku jest ona zaostrzona (ale nie za bardzo) by tą częścią zbierać wosk i brud.

https://i.imgur.com/E0qD6NK.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia


Jest ona poręczna, ale przede wszystkim nie sposób pokancerować głośnicy jak przy skrobaniu nożem.

Na koniec głośnicę odtłuszczam denaturatem.


Przy okazji podrzucam zdjęcia głosów czyszczonych różnymi metodami, ale zawsze z octem, które potem leżakowały pod wiatą prawie dwa lata.
« Ostatnia zmiana: 23 Listopad 2018, 20:04 wysłana przez aszeluk »

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Listopad 2018, 21:51 »
Przyklejanie zaworków i woskowanie głosów

Przyklejanie zaworków to proza. Najpierw segreguję zaworki dla odpowiednich im głosów i przyklejam najpierw po jednej stronie (by klej podesechł w międzyczasie i zaworki nie przesuwały się), a potem całą serię po drugiej stronie.

Dodano dn. 25.11.2018: Uwaga; Uwzględniając sugestię guralbanda (z wiadomości niżej) proponuję zaworki na drugiej stronie głosów przyklejać po zawoskowaniu głosów z przyklejonymi zaworkami do wewnątrz głośnicy.

Pomocną jest ta mała deszczułka o szer. 6mm na którą nakładam klej by potem rozprowadzić go na zaworek na szer. 6-8 mm od nasady zaworka.

https://i.imgur.com/1DWdA8Y.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia




Woskowanie to poważniejsza sprawa. Próbowałem wielu sposobów (nawet próbowałem pistoletu na sztyfty z klejem). Ostatecznie -wg mnie - najlepiej sprawdza się dozownik zrobiony z narożnika miecha.
Jak widać na zdjęciu (chociaż ostrość nie ukazuje najważniejszej cechy) wolny koniec dozownika jest zamknięty i jedynie otwór (wstawiona igła jako kalibrator) rozprowadza wosk cienkim strumyczkiem. Coś na kształt cienkopisu. Środek jest poszerzony by tworzył zbiorniczek.
 
https://i.imgur.com/yclhEco.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia

https://i.imgur.com/6xsykZn.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia


Wosk rozgrzewam na płytce elektrycznej kuchenki i mogę regulować temperaturę pokrętłem tak by był b. ciekły ale nie wydzielał się dymek a jedynie przyjemny zapach rozgrzanego wosku.
Po wytarciu szmatką i ustawieniu skrajnego głosu na głośnicy woskuję zewnętrzną krawędź i dociskam głos kartką papieru.
Przecieram szmatką następny głos, woskuję drugą krawędź uprzedniego głosu by jak najszybciej (dopóki wosk nie stężeje) ustawić ten przygotowany już głos i dociskam kartką papieru.
A teraz jak najdokładniej wypełniam szczelinę między głosami, tak by nie zalać woskiem głosu. Na początku ręce trochę drżą ale wprawa przychodzi szybko.
Po zawoskowaniu wszystkich głosów małą lutowniczką z cienkim grotem podgrzewam głosy na samych rogach (by nie przegrać zaworków) do momentu gdy wosk zaczyna robić się miękki i przyciskam kartką papieru.
Tak zawoskowane głosy biorą udział w ustawianiu głosów na strojnicy i strojeniu na akordeonie.
Po zakończeniu strojenia dopiero nakładam wosk na krawędzie górne i dolne
« Ostatnia zmiana: 23 Listopad 2018, 22:14 wysłana przez aszeluk »

Offline guralband

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1252
    • Zobacz profil
  • Skąd: lubuskie
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Listopad 2018, 09:36 »
Każdy z czasem opracowuje własną metodę pracy. Robię inaczej. Przyklejam wentylek niewidoczny (wewnętrzny), zalewam woskiem wszystkie głosy i na samym końcu dopiero przyklejam wentylki widoczne. Eliminuje poprzez to przypadkowe zalanie wentylków woskiem  >:(

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6862
    • Zobacz profil
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Listopad 2018, 11:48 »
aszeluk, dzięki za ciekawy temat oraz że dzielisz się swoimi spostrzeżeniami :)

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Listopad 2018, 08:04 »
Kupuję patent guralbanda na pniu. Duże ułatwienie. Niestety w 5-tym etapie (powtórne woskowanie) trzeba będzie woskować z zaworkami. Można jedynie zabezpieczyć zaworki przed przypadkowym zalaniem woskiem przykrywając je karteczką papieru. Udaje mi się jakoś nie zalać, jak dotąd, żadnego zaworka. Dzięki, guralband.

Marcel wstaw, proszę, po pierwszym zdaniu nt Przyklejanie zaworków :

Uwaga; Uwzględniając sugestię guralbanda proponuję zaworki na drugiej stronie głosów przyklejać po zawoskowaniu głosów z przyklejonymi zaworkami do wewnątrz głośnicy.
« Ostatnia zmiana: 25 Listopad 2018, 08:20 wysłana przez aszeluk »

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Listopad 2018, 10:22 »
Ustawianie startu głosów tzw. voicing na strojnicy

Moim zdaniem. jest to najtrudniejszy etap. Żaden dostępny  przyrząd nie podpowie nam czy głosy będą jednocześnie startować po naciśnięciu, powiedzmy, dwóch klawiszy czy przełączeniu registra na dwa, trzy itd chóry. Trzeba "na ucho" ustawiać głosy doginając lub odginając języczki.

 Z lektury http://www.accordionrevival.com/ wynika, że szczelina pomiędzy języczkiem a korpusem głosu powinna być na grubość tegoż języczka. Ale jak go zmierzyć?

Ja wybieram głos, który brzmi na strojnicy najczyściej jako punkt odniesienia i szczelinomierzem:
 
https://i.imgur.com/1i40Piq.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia


określam jego szczelinę by pozostałe głosy ustawiać stopniowo wg wysokości tonu wybierając jeden ze szczelinomierzy. Jest to jedynie pomoc bo w praktyce trzeba poprawiać "na słuch".

Głos prawidłowo ustawiony powinien przy najlżejszym ruchu miecha z "leciutkim sykiem powietrza" rozpoczynać dźwięk a natężenie dźwięku powinno stopniowo wzrastać w zależności od ciśnienia w miechu.

Jeśli szczelina jest za duża syk powietrza wyprzedza dźwięk.
 
Jeśli szczelina jest za mała głos się dławi i także syk powietrza wyprzedza dźwięk ale natężenie tego dźwięku jest nagłe a nie stopniowe.

Te czynności wykonuję z "uchem przyklejonym" na strojnicy przy pomocy:

https://i.imgur.com/X5pA8nw.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia

 
Do przyginania języczka używam pilniczka umieszczając jego koniec w 1/3 od nasady języczka a jednocześnie opierając go na nicie by nacisk był kontrolowany. Coś w rodzaju dźwigni.

Do odginania języczka służy mi wycięty z blachy z puszki od konserw i tak ukształtowany by nie kaleczyć sąsiednich zaworków przyrząd. Można go ostrzyć by swobodnie wchodził pod języczek do jego połowy.
Unosząc ten przyrząd delikatnie do góry "z czuciem" naciskam palcem w 1/3 od nasady języczka.

Szczelinomierz 0,038 mm jest pomocny przy podnoszeniu języczków pisklaków a dodatkowo jest to wymiar jaki powinien być we wszystkiego rodzaju głosów łącznie z basowymi między krawędziami bocznymi języczków a korpusem. A zatem można nim sprawdzać wycentrowanie języczka.

Ustawianie głosów także sprawdzamy i korygujemy podczas strojenia właściwego na akordeonie.

Bardzo ważne!
 Po ustawieniu głosów  i wstawieniu głośnicy do akordeonu (przed pomiarami na tunerze bezwzględnych wartości odstrojeń na głosach celem strojenia właściwego lub bezpośrednio po):

Sprawdzamy ustawienie głosów - voicing - trytonami tworzącymi dysonanse ułatwiające wychwytywanie ewentualnych odchyłek w voicingu np na chórze M:
F3 H3;   F#3 C4;   G3 C#4;   G#3 D4;   A3 D#4;   A#3 E4;   H3 F4;   C4 F#4;   C#4 G4;   D4 G#4;    D#4 A4;   E4 A#4 ...... itd


To dla tych, którzy mają małe rozeznanie n.t. trytonów w teorii muzyki. Przepraszam
« Ostatnia zmiana: 25 Listopad 2018, 19:42 wysłana przez aszeluk »

Offline SamMuz

  • ****
  • Wiadomości: 374
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Listopad 2018, 13:21 »
Aszeluk doceniam wkład pracy i wiedzę.  [piwo]
Szkoda, że moja w tym technicznym akordeonowym temacie jest zerowa, ale FA daje mi możliwość jej pogłębienia. Szacunek dla wszystkich Koleżanek i Kolegów znających się na akordeonach i oczywiście dla naszego Admina na czele.  [akordeon]

Offline Emiliano

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 122
    • Zobacz profil
  • Skąd: powiat radomski
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #10 dnia: 28 Listopad 2018, 00:23 »
Mam duży szacunek dla osób które potrafią same dostroić głosy bo zdaję sobie sprawę ,że to bardzo pracochłonna rzecz. Ja po zakupie Lucii też myślałem o tym ,żeby samemu spróbować strojenia a nawet przygotowałem sobie materiał do zrobienia strojnicy,ale po przeczytaniu postów na forum doszedłem do wniosku ,że moja wiedza jest tak mała ,że pomysł upadł. W rezultacie zdam się na fachowców bo Lucia wymaga jednak dostrojenia na co przy zakupie nie zwróciłem uwagi. Natomiast wszelkie informacje na ten temat są dla mnie bardzo cenne i za to dziękuję.

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #11 dnia: 28 Listopad 2018, 08:42 »
Tak, zgadzam się. Trzeba dużo cierpliwości, czasu. Bo nie wszystko wychodzi i trzeba zmieniać podejście jeśli jest jakiś problem. Nie śpieszy mi się. Praktycznie cały czas mogę grać na akordeonie. Również wiedza uzyskana z filmików jest zwodnicza. Wszyscy z wyj Accordiona sugerowali, że głosy powinno stroić się pojedynczo na strojnicy a dopiero dostroiwać na akordeonie. O tym dokładniej będzie w następnym poscie o strojeniu.
Dlatego pociągnąłem ten wątek by tacy jak ja mogli uniknąć wielu błędnych ścieżek w tym temacie

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Listopad 2018, 23:12 »
Strojenie głosów na akordeonie

Ten etap ściśle powiązałbym z poprzednim t.j. ustawianiem głosów ponieważ po wstępnym ustawieniu głosów zawoskowanych na głośnicy  przeprowadzonym na strojnicy dopiero po zamontowaniu na akordeonie można dokładnie:
  • pomierzyć na tunerze bezwzględne wartości strojenia w centach
  • sprawdzić ustawienie głosów najlepiej trytonami
Ja sporządzam wykaz tych wartości (wycinek na zdjęciu)

https://i.imgur.com/IRaznzd.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia


Uwaga: Przed pomiarami staram się "rozegrać" głośnicę przez ok. 2 dni

W pierwszych dwóch kolumnach są wyniki pomiaru z dwóch kolejnych dni. Jak widać wyniki różnią się pomimo tego że nie było żadnej ingerencji.
Po pomiarach na tunerze sprawdzam trytonami ustawienie głosów i głosy do poprawki określam kółkiem (na zdjęciu C4 i F4).
Wyniki z drugiej kolumny wziąłem za podstawę do strojenia i po wyjęciu głośnic z akordeonu w jak najbardziej komfortowym miejscu zaczynam strojenie:

https://i.imgur.com/8CXzmit.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia

https://i.imgur.com/UwHKYLJ.jpg
Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia


- pilniczkiem piłuję wzdłuż języczka a ilość pociągnięć pilniczka zapisuję obok w nawiasach ( z "+" na wolnym jego końcu a z"-" u jego nasady).
Daje mi to możliwość prognozowania ilości pociągnięć pilniczka w następnym etapie
- na bieżąco usuwam płócienną szmatką wszelkie opiłki by nie wnikały pod języczki.
Po strojeniu  obu głośnic danego chóru sprawdzam na strojnicy czy głosy dobrze wybrzmiewają i nie dostał się doń jakiś opiłek.
Następnie montuję głośnice do akordeonu "rozgrywam" przez 2 dni i ponownie na akordeonie robię - jak uprzednio - pomiary i sprawdzam ustawienie. I tak aż do skutku....

Na głośnicach M końcowym celem jest dostrojenie stopniowo od - 2 centów na F3  do -0,5 centa na A6 ponieważ głosy po odwróceniu ich do wewnątrz głośnicy mają tendencję do podnoszenia tonu o takie mniej więcej wielkości.

Po odwróceniu głosów czynności identyczne z tym, że końcowym celem strojenia jest to by obie strony głosów miały jak najbliższy strój o czym wspomniałem w drugim poście. 
« Ostatnia zmiana: 30 Listopad 2018, 12:59 wysłana przez aszeluk »

Offline Kar00l

  • *
  • Wiadomości: 38
    • Zobacz profil
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #13 dnia: 02 Grudzień 2018, 11:32 »
Brawo, jestem pod wrażeniem. A czy ponowne woskowanie nie wpłynęło na negatywnie na strój? Jak rozumiem stroiłeś na wyjętej głośnicy?
Ja z uwagi na brak czasu musiałem wstrzymać prace. Ale zacząłem obić strojnicę.
Jak sprawdzają się te pilniki firmy Yato? Szukałem czegoś lepszego ale jeśli daje się nimi radę, to po co przepłacać  :) Używałeś tylko diamentowych czy zwykłych iglaków też?

Online aszeluk

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdynia
Odp: Strojenie Weltmeistra Serino - spostrzeżenia
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Grudzień 2018, 20:20 »
Jeśli mogę doradzać to strojnicę zrób tylko z możliwością strojenia głośnic a nie pojedynczych głosów. Ja mam dużo czasu (jedynie działka w sezonie) ale mimo to szkoda czasu na coś co będzie b. rzadko wykorzystane. Okazuje się, że głosy pojedyncze na strojnicy mają zupełnie inne stroje niż po zawoskowaniu do głośnicy a jeszcze inne w samym akordeonie a na dodatek trudno znaleźć do tego klucz - dlaczego są takie a nie wyniki. Na to mi zwracał uwagę Accordion a on jest w tym profesjonalistą.

Co do wpływu ponownego woskowania na strój (o tym pisałem). Na głośnicy H po odwróceniu wystrojonych języczków do wewnątrz głośnicy   u mnie podwyższył się strój od o ok. 1 cent na F4  i stopniowo ok. 0.3 centa na A7. Na głośnicy M (jak pisałem powyżej) odpowiednio ok. 2 centy i 0,5 centa. Myślę, że taka jest prawidłowość ale nie doczytałem nigdzie o tym. Ale także nigdzie nie napotkałem takiego sposobu strojenia. Mnie to b. ułatwia strojenie. Na razie dostroiłem głośnice H i jestem w trakcie strojenia głośnic M.

Pilniczek jest napylony diamentem. Do strojenia pisklaków użyłem najdrobniejszego papieru ściernego na kawałku drewienka a jako podkładka pod języczki - grubsza folia aluminiowa.

Mam tuner KORG CA-40 ale do strojenia używam darmowego AP Tuner 3.07. Ma tą zaletę, że można rozwinąć "view" na "Harmonics Graph" i oprócz samego miernika jest możliwość rejestrowania w przebiegu dźwięku w czasie. A zatem nie muszę pilnie śledzić wskaźnika a uwagę mogę poświęcić pilnowaniu wskaźnika poziomu dźwięku bo jest ważne by stroić przy możliwie jednakowym poziomie głośności.

Jeśli natknę się na coś nowego w książkach lub sam coś wykombinuję nie omieszkam o tym napisać.   
 
« Ostatnia zmiana: 02 Grudzień 2018, 21:15 wysłana przez aszeluk »