Autor Wątek: Znaczenie materiału, z którego wykonano korpus akordeonu dla dźwięku  (Przeczytany 2395 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6936
    • Zobacz profil
Przyznam, że ze zdumienia przecierałem oczy, jak na to trafiłem... Na oficjalnej stronie cenionej marki Strasser (marka działająca od 1926 r.) - www.harmonika.com , można znaleźć informacje, że przeprowadzili eksperymenty z korpusami akordeonów wykonanych z różnych materiałów, nie tylko różnych rodzajów drewna, ale i np. metalu, czy plastiku i doszli do wniosku, że... materiał z jakiego wykonano korpus akordeonu nie ma wpływu na dźwięk wydawany przez akordeon, ponieważ w akordeonie korpus instrumentu nie rezonuje, tak jak ma to miejsce np. w gitarze, czy skrzypcach. Znaczenie ma natomiast materiał z jakiego wykonana jest głośnica.

Oryginalny tekst z oficjalnej strony: "Because the body of a diatonic accordions – unlike, for example, guitars and violins – is not a resonance body, the material from which it is made does not affect the instrument’s sound. [...] We have performed many tests with various materials (metal, plastic, various solid woods, and plywood) and were therefore able to determine for ourselves that the body material has no effect on the instrument’s sound. The sound of an accordion is determined only by the reed blocks, the reed type and material, (from strong to very subtle tremolo), the treble and bass mechanisms, and the manual (keyboard) cover. " - https://www.harmonika.com/en/interesting

Offline TomaszT

  • ****
  • Wiadomości: 404
    • Zobacz profil
  • Skąd: Lubelskie
Czy te badania można uznać za wiarygodne?

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6936
    • Zobacz profil
Marka Strasser jest znana i ceniona. Skoro sami podają takie informacje na swojej oficjalnej stronie (choć wcale by nie musieli), to chyba wiedzą, co robią :o

Offline Emiliano

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 138
    • Zobacz profil
  • Skąd: powiat radomski
Pisze może coś o podkładkach pod głośnicami bo ja z anglika jestem :-[ .Ma to jakieś znaczenie na barwę czy też nie?

Offline PanSzczepan

  • **
  • Wiadomości: 97
    • Zobacz profil
  • Skąd: Podkarpacie
W skrzypcach nawet ułożenie słojów ma znaczenia  :o

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6936
    • Zobacz profil
PanSzczepan, oczywiście masz rację, ale tutaj właśnie wspominają, że w akordeonie korpus instrumentu pełni inną rolę, niż np. w skrzypcach. W skrzypcach drgania struny przenoszone są na korpus skrzypiec, a w akordeonie (według wyników eksperymentów przeprowadzonych przez Strassera) drgania stroika nie są przenoszone na korpus akordeonu (w stopniu znaczącym dla odbiorcy dźwięku).

Swoją drogą, w skrzypcach znaczenie ma nie tylko układ słojów drewna, ale nawet rodzaj użytego na drewnie lakieru i grubość jego warstwy, gdyby korpus akordeonu działał podobnie, to myślę, że standardem nie byłoby pokrywanie korpusów akordeonów celuloidem. Można sobie wyobrazić, jak wielka byłaby różnica w brzmieniu skrzypiec, w których drewno jest polakierowane, względem skrzypiec, w których drewno pokryto by celuloidem.


Emiliano, o podkładkach pod głośnicami, nic nie wspomniano. Jedynie o braku znaczenia materiału, z którego wykonany jest korpus akordeonu i znaczeniu materiału, z którego wykonano głośnice. Wydaje mi się jednak, że część drgań z głośnicy przekazywana jest na płytę rezonansową (sama nazwa elementu na to wskazuje), czyli podkładki pod głośnicami są elementem, przez który te drgania zostają przekazywane, a więc mają pewny wpływ.


Przy okazji dodam ciekawostkę, w języku rosyjskim głośnice nazywa się rezonatorami.

Offline Leszek

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1558
    • Zobacz profil
  • Skąd: śląskie, Hiszpania
Ciekawe  :) Myślę, że na podstawie tej opinii można by wnioskować, że aluminiowy korpus jaki ma Hohner Atlantic nie jest zbyt dużą wadą, gdyż nie powinien zbytnio wpływać na brzmienie  ;)

Offline Voiko

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1543
    • Zobacz profil
    • Voiko_Music
  • Skąd: małopolskie
w sumie ciekawe, bo np: w harmonijce ustnej nie ma korpusu, tylko "grzebień" który pełni rolę "głośnicy" i gra

Offline GB

  • *
  • Wiadomości: 39
    • Zobacz profil
  • Skąd: wlkp
...Znaczenie ma natomiast materiał z jakiego wykonana jest głośnica.

A z jakiego materiału winna być wykonana głośnica, aby dźwięk był najlepszy?

PS
Zupełne nowum.
Kiedy radziłem się starszych stroicieli co kupić - wszyscy podkreślali aby zwrócić uwagę na rodzaj materiału w korpusie bo dźwięk szlachetny tylko ze skrzyni drewnianej.

A co na to Accordion?


Offline tysiu1

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 252
    • Zobacz profil
  • Skąd: Śląskie, Mysłów
Hm, dziwna sprawa, wystarczy np porównać Stelle 80 na plastikowych głośnicach w drewnianej obudowie i Cordala na takich samych głosnicach i głosach ,gdzie korpus jest cały z tworzywa, nawet choć by być głuchawym to róznica jest wyraznie słyszalna  w brzmieniu . Ale co tu polemizować z faktami ?

Offline Redans

  • *
  • Wiadomości: 25
    • Zobacz profil
  • Skąd: Bolesławiec
Fajny temat. Mnie się to logiczne wydaje że korpus nie ma tak wielkiego wpływu na brzmienie. Porównanie do skrzypiec jest w tym wypadku bardzo trafne. Głośnica jest jak małe pudło rezonansowe, więc to ona ma największe znaczenie dla jakości dźwięku. Płyta rezonansowa nie jest wykonana z drewna rezonansowego(mam na myśli gatunki sezonowane w odpowiedni sposób jak w przypadku skrzypiec). Niektóre głośnice w przedwojennych akordeonach wykonane były z iglaków(świerk, modrzew)-to daje do myślenia. Zdaje się, że w polskich jest dużo olchy.

Offline klawiszowiec31

  • ***
  • Wiadomości: 145
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielkopolska
Jeśli tak jest to akordeony mogły by być o wiele lżejsze jeśli by zastosować plastyk lub aluminium, mi się jednak wydaję że skrzynka ma wpływ zobaczmy np kolumny głośnikowe gdzie drzewo to podstawa

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6936
    • Zobacz profil
Jeśli tak jest to akordeony mogły by być o wiele lżejsze

Wspomniany Strasser ma serie "ultra lekkich" akordeonów z korpusami wykonanymi z włókna węglowego

https://i.imgur.com/wP9NPzI.jpg
Znaczenie materiału, z którego wykonano korpus akordeonu dla dźwięku



Korpusy z włókna węglowego można też znaleźć w serii Alpenvision Carbon, marki Kärntnerland
https://www.youtube.com/watch?v=_u4FXiCaGFw


Kto wie, jeżeli wyniki eksperymentów Strassera są prawdziwe i rzeczywiście materiał korpusu nie ma znaczącego wpływu dla brzmienia, to może za jakiś czas w tę właśnie stronę pójdzie ewolucja akordeonów. Akordeony ważyłyby znaczniej mniej, a drewniane pozostałyby tylko głośnice.

Offline Redans

  • *
  • Wiadomości: 25
    • Zobacz profil
  • Skąd: Bolesławiec
Ale fajna skrzynia!
... zobaczmy np kolumny głośnikowe gdzie drzewo to podstawa

Jeżeli przyjmiemy, że stroik i jego języczek jest membraną w głośniku to kolumną z "drzewa" będzie właśnie głośnica. Czy położysz ją na meblościance z paździerza czy na drewnianej półce będzie to miało znaczenie, ale nie zasadnicze.
https://www.youtube.com/watch?v=N8_OdFBZj8U
...Normalnie profanacja, nawet dźwięk da się wydobyć.
« Ostatnia zmiana: 26 kwi 2018, 00:13 wysłana przez Redans »

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6936
    • Zobacz profil
Znalazłem jeszcze przykład na mniej kanciasty, niż wcześniej wstawione, design z włókna węglowego

Briggs Accordions
http://www.briggsaccordions.com/carbon%20imgs%20outside%201.html

Strona jest trochę nieczytelnie zrobiona, więc wspomnę - u góry, nad zdjęciem, klikając w "next" przechodzi się do kolejnego zdjęcia w danej kategorii, ale to nie są wszystkie zdjęcia (!), bo z prawej strony zmienia się kategorie i w nich podobnie przechodzi się do kolejnych zdjęć.