Autor Wątek: System nagłośnieniowy Europort EPA 150  (Przeczytany 11606 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline midimariusz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 47
    • Zobacz profil
  • Skąd: Zgorzelec
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #15 dnia: 05 Styczeń 2015, 17:02 »
Sporo ludzi doradzało, a nikt nie zabiera teraz głosu.
No to ja zacznę.

Mi się podoba to brzmienie. Jest o klasę lepsze niż amatorskie nagrania z YouTuba,
Bardzo fajnie słychać ten pogłos. Wole ten pierwszy przykład brzmienia.

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 440
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #16 dnia: 05 Styczeń 2015, 18:30 »
Nadaj słychać przesterowanie - konkretnie w lewym kanale. Najbardziej jest to odczuwalne w Próbie 2, w okolicach 5 sekundy. Żeby nie być gołosłownym, załączam zrzut z programu Audacity z zaznaczonym miejscem gdzie amplituda sygnału jest zbyt duża. To zresztą nie jest jedyne miejsce - w 23 i 44 sekundzie też to widać (i słychać!).

http://i.imgur.com/SEM1mTF.png
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


Podejrzewam że problem tkwi w błędnym podłączeniu wyjść miksera. Jeden kanał masz podpięty do wyjścia DIRECT/MONO, a drugi kanał do wyjścia słuchawkowego PHONES. Wypnij jedną wtyczkę i nagraj próbkę, a następnie wypnij drugą wtyczkę (pierwszą podłącz z powrotem) i nagraj drugą próbkę. Zobaczysz teraz która wtyczka jest od lewego kanału, czyli które wyjście stwarza problem.
Jak pisałem wcześniej, najlepiej byłoby używać wyjść "CD/TAPE OUTPUT" ale jeśli nie masz takiego kabla to spróbujemy sobie poradzić za pomocą tego co masz.

Inna sprawa to rodzaj wejścia w laptopie. Jest to prawie na pewno wejście mikrofonowe (to drugie to wyjście na słuchawki). W niektórych komputerach można je przestawić na "LINE-IN". Spróbuj poszukać w ustawieniach miksera systemowego w zakładce "nagrywanie", albo popatrz czy w pasku koło zegara nie widzisz jakiejś ikonki managera dźwięku (Realtek Audio itd.) i szukaj czegoś jak "źródło sygnału", "nagrywanie", "wejście audio" itp.

Mikrofony do miksera masz podłączone prawidłowo.

Jeśli chodzi o samo brzmienie to ja osobiście lubię jak słychać trochę więcej basu, ale to rzecz gustu.


Offline brebir

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1175
    • Zobacz profil
  • Skąd: Laszczki - Mazowieckie
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #17 dnia: 05 Styczeń 2015, 18:51 »
Dla mnie obecne wykonanie brzmi bardziej płasko, pewnie jest to wynikiem zmniejszonego (wyłączonego) pogłosu. :)

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6561
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #18 dnia: 05 Styczeń 2015, 18:58 »
Zauważyłem że wyjście do komputera jest podłączone do nieodpowiednich gniazd powinno być do CD/tape co powinno całkowicie uniezależnić poziom wyjściowy od potencjometru sumy, bo teraz jeden kanał jest wpięty na wyjście sumy a drugi na słuchawki

Jeśli dobrze widzę, to korzystasz z wyjścia słuchawkowego - i to może być przyczyną przesterowań. Sygnał na wyjściu słuchawkowym może być zbyt silny. Spróbuj wykorzystać wyjścia "L/R CD/TAPE" (ewentualnie "MONO DIRECT") i podłącz je do wejścia "LINE-IN" (Nie do "MIC."! ) karty dźwiękowej komputera.

Lajkonix, żeby podłączyć line-in karty muzycznej komputera
z wyjściem CD/TAPE OUT tak ja proponuje to krel i Accordion
brakuje Ci takiego kabelka
http://allegro.pl/kabel-jack-3-5mm-2x-rca-cinch-1-5-m-hq-i4902243860.html

Z jednej strony stereo mini jack z drugiej 2x cinch.
Da się to kupić nawet w Mediamarkecie.

Offline Accordion

  • Serwisant Akordeonów
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krosno
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #19 dnia: 05 Styczeń 2015, 19:02 »
Według mnie jest różnica i to spora, ale na nagraniu pierwszym, jest głośniej mniej szumów i pełniejsze brzmienie lepiej dobrany pogłos ciekawszy kadr video:)
Ale jeszcze jest dużo do poprawy, niestety trochę słychać chwilami przester, ten sprzęt nie posiada żadnych wskaźników wysterowania, więc pozostaję wszystko ustawiać na słuch oraz kontrolować z jakim poziomem rejestruje się materiał na komputerze.
Druga sprawa odgłosy mechaniczne po stronie basowej, na tym mikrofonie skierowanym na basy nie należy na mikserze podbijać wysokich tonów a raczej je trochę przykręcić  a niskie podbić środka bym nie ruszał
I jeszcze jedna sprawa mikrofon ten instrumentalny, bo widziałem, że jest ot tak przypięty do lampki
czy on jest dobrze ustawiony? chodzi mi o kierunek zbierania mikrofonu a jest on osłonięty gąbką i nie wiadomo gdzie ma przód a tył



Offline guralband

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1245
    • Zobacz profil
  • Skąd: lubuskie
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #20 dnia: 05 Styczeń 2015, 19:24 »
Podepnę się do dyskusji . Ustawienia miksera : suma (dwa suwakli siwe) na 80-90%
 mikrofonowe : wyciety srodek (mid) do około 15-20%, bas 40-60% i góra (treble czy sopran) 50-60%
Przy efektach: hall - efekt holu aż do church-kościół - bardzo duży(największy głęboki pogłos), room - pokój -od bardzo małego pogłosu do dużego pokoju, plac - otwarta przstrzeń ....., gated-reverse -powtarzanie od małej ilości powtórzeń po "gulgotanie", efekty modulacyjne: delay - cyfrowy pogłos , chorus -przesunięcie fazy, phase-pitch - modulacja i odstrojeniem okreslonym i efekty łączone multi czyli np delay-reverb. Najczęstsze ustawienia to delay-reverb, reverb-chorus, reverb , delay. Na górze masz efekt - dotyczy ilość efektu w kanale np mic1, na górze z prawej strony obok wyświetlacza wybór nr prg efektu i ilość tego efektu na wyjściu sumy.
 Zawsze robiliśmy tak: suma wzmacniacza (miksera) na około 80-90% i podciaganie kanałami aż do sprzężenia
W tym mikserze nie ma regulacji czułości na wejściu (gain) bo wejścia są dedykowane. Resztę trzeba regulować też odległością mikrofonu od żródła dźwięku. To co napisałem nie jest znalezione w Wikipedii, jest to efekt doświadczenia zdobytego poprzez "chałturzenie" po weselach i graniu na różnych sprzetach nagłaśniających od 1979r  :)

I jeszcze jedna rzecz: masz tylko dwa wejścia mikrofonowe i dwa mikrofony. Wykorzystaj tylko te dwa gniazda. Nie korzystaj z przejśćówek!!! Przelutuj wtyczki od mikrofonu z małym jackiem. Zrób wszędzie canon (xlr). Wyjście dedykowane do nagrywania to CD/tape (ma stały sygnał), wyjście direct jest mono, ponieważ wyjście słuchawkowe jest regulowane możesz go śmiało wykorzystać jako sygnał do kompa. Reszta wszystko zależy od ustawień pomiędzy siłą sygnał np z słuchawek (out) a ustawieniem siły wejścia w kompie (wejście in).
Odsuwając mikrofon od akordeonu robisz go bardziej cichym ale za to mniej zbierasz  mechaniki np klapania guzików i wiecej zbierasz akustyki własnej pomieszczenia, szczególnie jeśli chodzi o basy.
Mikrofon duży -doręczny :D ustawiłbym przy basach (jako posiadający wiekszą membrane powinien chociaż teoretycznie- lepiej zbierać basy a przypinany dałbym na dyszkant. ;D
« Ostatnia zmiana: 05 Styczeń 2015, 19:38 wysłana przez guralband »

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2904
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #21 dnia: 05 Styczeń 2015, 20:06 »

Lajkonix, żeby podłączyć line-in karty muzycznej komputera
z wyjściem CD/TAPE OUT tak ja proponuje to krel i Accordion
brakuje Ci takiego kabelka
http://allegro.pl/kabel-jack-3-5mm-2x-rca-cinch-1-5-m-hq-i4902243860.html

Z jednej strony stereo mini jack z drugiej 2x cinch.
Da się to kupić nawet w Mediamarkecie.

Marcelkuuuuuu!
Przecież ja mam kuna takie coś na wyposażeniu tego miksera!!! Tylko, że w pokrowczyku! I na śmierć o tym zapomniałem. Jesteś wielki (sł. W I E L K I).

Chłopaki, DZIĘKI. Podłączam te "cinszcze" i jutro kolejne podejście (jak Wiesia pójdzie na emerycki aerobik). :) Może obejdzie się bez lutowania, bo wolałbym się o własną budę zabić.
Dodatkowe uwagi jeszcze raz spróbuję pouwzględniać w świetle nowych faktów.

Ja też w kompie mam kiepski odsłuch. Poprawia się jak założę lepsze słuchawki, zamiast głośnika laptopowego. Pogrzebię też jeszcze z tą kartą. W każdym razie ten efekt o nr 89 też mi się bardzo podoba.

Wiem, ze moje problemy mogą was wkurzać, jak mnie pytanie "czy palce przekłada się nad czy pod". Ale Wy jesteście przykładem, że moja cierpliwość kiedyś w końcu zwraca się w postaci życzliwości uświadczonej od innych.  Dzięki!

Lajkonix

Offline guralband

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1245
    • Zobacz profil
  • Skąd: lubuskie
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #22 dnia: 05 Styczeń 2015, 20:32 »
 
[/quote]
............
Ja też w kompie mam kiepski odsłuch. Poprawia się jak założę lepsze słuchawki, zamiast głośnika laptopowego. Pogrzebię też jeszcze z tą kartą. W każdym razie ten efekt o nr 89 też mi się bardzo podoba.
.....
Lajkonix
[/quote]

Zapomnij o głośnikach z lapka !!!! - ma tylko środek i nadaje sie i to z biedą do Skypa.
Korzystaj z słuchawek.
Jest tak dużo kombinacji typu - sygnał(mikrofon) - typ(nr efektu) - sygnał z kanału- efekt suma - i dalej
Może być np mniejszy efekt (nr) wiecej efektu kanał- mniejszy efekt suma itd .....to są .............tysięce kombinacji. I najważniesze::::: nie przesteruj sygnału !! albo nagrywaj na taśmę a potem wrzucaj na cyfrę i obrabiaj !!

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 440
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #23 dnia: 05 Styczeń 2015, 21:08 »
Jest tak dużo kombinacji typu - sygnał(mikrofon) - typ(nr efektu) - sygnał z kanału- efekt suma - i dalej
Może być np mniejszy efekt (nr) wiecej efektu kanał- mniejszy efekt suma itd .....to są .............tysięce kombinacji. I najważniesze::::: nie przesteruj sygnału !! albo nagrywaj na taśmę a potem wrzucaj na cyfrę i obrabiaj !!

Jest pewna zasada. Żeby uzyskać jak najlepszy stosunek sygnału do szumu (duży sygnał i mały szum) należy sygnał wzmocnić jak najbliżej wejścia, czyli na pierwszym stopniu. Łopatologicznie rzecz ujmując żeby uzyskać silny sygnał na wyjściu można:

1. dać więcej wzmocnienia w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze sumy,

lub odwrotnie

2. mniej w kanale mikrofonu a więcej na sumie.

Teoretycznie wychodzi na to samo, ale w pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu, czyli "czyściejszy" sygnał.

To samo tyczy się sygnału podawanego do pętli efektów cyfrowych. Należy zadbać o to żeby sygnał podawany do pętli był w miarę duży. Chodzi o to żeby wykorzystać pełną skalę przetwornika analogowo-cyfrowego. Zbyt mały sygnał powoduje że pracujemy tylko na części zakresu przetwornika czyli pętla efektów obrabia "mniej szczegółowy" sygnał, a to skutkuje gorszym stosunkiem sygnału do szumu na wyjściu pętli (jest to tzw. szum kwantyzacji).

Tłumacząc to znowu łopatologicznie możliwe są dwie sytuacje:

1. dać więcej wzmocnienia EFFECTS w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze na wyjściu pętli (regulator EFFECTS w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR),

lub odwrotnie

2. mniej efektu w kanale mikrofonu a więcej na wyjściu pętli.

W pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu.

Oczywiście cały czas trzeba pilnować żeby nie przesterować wejścia karty dźwiękowej komptera (pilnować sygnału na wskaźniku wysterowania W KOMPUTERZE, najlepiej jeśli program do nagrywania ma taki wskaźnik), oraz pilnować żeby nie przesterować wejścia pętli efektów - służy do tego kontrolka CLIP w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR.

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2904
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #24 dnia: 05 Styczeń 2015, 21:13 »
Koledzy założyłem ten kabelek, co mi Marcelek znalazł. Wpiąłem go w panelu output w dziurki opisane CD/TAPE (w żadnych innych dziurkach dźwięk się nie nagrywa). Musiałem trochę zwiększyć głośność na obu kanałach mikrofonowych. Pozostałe ustawienia nie zmieniłem.
Efekty są takie:

https://www.youtube.com/watch?v=H9S2C8P1hm8&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g

https://www.youtube.com/watch?v=_hp5vxvFPWE&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g&index=2

Oczywiście pokombinuję jeszcze z ustawieniem mikrofonów, głośnościami, sumami, i innymi pokrętłami. Powiedzcie tylko, czy to poszło w dobrym kierunku.

Lajkonix
 

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2904
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #25 dnia: 05 Styczeń 2015, 21:20 »
Krel:
Tłumacząc to znowu łopatologicznie możliwe są dwie sytuacje:

1. dać więcej wzmocnienia EFFECTS w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze na wyjściu pętli (regulator EFFECTS w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR),

lub odwrotnie

2. mniej efektu w kanale mikrofonu a więcej na wyjściu pętli.

W pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu.

Oczywiście cały czas trzeba pilnować żeby nie przesterować wejścia karty dźwiękowej komptera (pilnować sygnału na wskaźniku wysterowania W KOMPUTERZE, najlepiej jeśli program do nagrywania ma taki wskaźnik), oraz pilnować żeby nie przesterować wejścia pętli efektów - służy do tego kontrolka CLIP w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR.
=======================================

Jutro pokombinuję z tymi ustawieniami. Bowiem mam nieodparte wrażenie, że nawet wiem o czym mówisz.
Dzięki i Pozdry

Guralku, także dziękuję za uwagi. Wychodzi na to, że akordeoniści powinni się powolutku zabierać za lutowanie i zestawianie nagłośnień... Do czego to doszło!

Lajkonix


 

Offline guralband

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1245
    • Zobacz profil
  • Skąd: lubuskie
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #26 dnia: 05 Styczeń 2015, 21:25 »
Krel:
Tłumacząc to znowu łopatologicznie możliwe są dwie sytuacje:

1. dać więcej wzmocnienia EFFECTS w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze na wyjściu pętli (regulator EFFECTS w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR),

lub odwrotnie

2. mniej efektu w kanale mikrofonu a więcej na wyjściu pętli.

W pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu.

Oczywiście cały czas trzeba pilnować żeby nie przesterować wejścia karty dźwiękowej komptera (pilnować sygnału na wskaźniku wysterowania W KOMPUTERZE, najlepiej jeśli program do nagrywania ma taki wskaźnik), oraz pilnować żeby nie przesterować wejścia pętli efektów - służy do tego kontrolka CLIP w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR.
=======================================

Jutro pokombinuję z tymi ustawieniami. Bowiem mam nieodparte wrażenie, że nawet wiem o czym mówisz.
Dzięki i Pozdry

Guralku, także dziękuję za uwagi. Wychodzi na to, że akordeoniści powinni się powolutku zabierać za lutowanie i zestawianie nagłośnień... Do czego to doszło!

Lajkonix


 
Miałem niedawno taką sytuację : byłem obserwatorem(kibicem) kiedy kolega z domu kultury nagłaśniał  imprezę plenerową. Na końcówkach mocy dał 50% mocy i szarpał sie  z kanałami mikrofonowymi. Mikrofony sprzęgały i wychodził tylko pisk (od czasu do czasu).Nagłaśniał zespół blus-rock. Kompletnie to nie bmrzmiało. Zmieniłem mu ustawienie na 90% na końcówkach i 90% mikser i dociaganie na kanałach. Miks "ożył",  całość dostało dynamiki i nic nie sprzęgało. Oczywiście całość była na "żywo" i w czasie realnym. Nie było możliwości nagrania , odsłuchania  i poprawienia. A kapela nie była może pierwsza liga ale druga to na pewno.
Przy nagrywaniu może byc troszkę inaczej. Trzeba po prostu eksperymentować bo na to jest czas.
Krel ! Ale masz racje że cel można osiągnąć różnymi sposobami  :)

Lajkonixie ! nie myl ustawień mikrofonu z efektem!
Ustawiasz mikrofon a później dodajesz efekt!!
Wpierw nagraj np "na sucho" może sie okazać że pogłos własny pomieszczenia jest prawie odpowiedni jak mało dołożysz troche roomu lub mało reverbu i bedzie w sam raz. Bedziesz chciał nagrać efekt jakbyś chciał nagrać siebie w kościele: oddalisz mikrofon dołożysz church i bedzie odpowiednio. Trzeba po prostu próbować różnych ustawień !! takie jest moje zdanie.
« Ostatnia zmiana: 05 Styczeń 2015, 21:41 wysłana przez guralband »

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2904
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #27 dnia: 05 Styczeń 2015, 21:32 »
Guralku, zazdroszczę ci tej podwójnej specjalizacji. Ale cóż, dziś bez znajomości elektroniki nie ma co wychodzić na scenę.

Jatro sam poodsłuchuję te wszystkie próby, które ponagrywałem i poeksperymentuję z ustawieniami suwaków i mikrofonów.

A swoją drogą, to jeszcze nigdy nie naćwiczyłem się tyle jednego i tego samego utworu. Do znudzenia, kuna, do znudzenia. A tu jeszcze trzeba będzie go jeszcze raz przyzwoicie nagrać na nowym kablu (bo docelowo to ma być pożegnanie koleżanek i kolegów z całej pracy).

Lajkonix

Offline Accordion

  • Serwisant Akordeonów
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krosno
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #28 dnia: 05 Styczeń 2015, 21:46 »
Lajkonix, jest już dobrze, podoba mi się jakość, ale teraz słychać małe buczenie, taki lekki przydźwięk transformatorowy i pewnie będzie to trudno zdiagnozować na odległość
ale postępy są duże jak na tak mały czas

Po przesłuchaniu drugi raz ten przydźwięk nie jest aż tak dokuczliwy
także jest dobrze a wykonanie rewelacja jak zawsze:) 
 
« Ostatnia zmiana: 05 Styczeń 2015, 21:57 wysłana przez Accordion »

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 440
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #29 dnia: 05 Styczeń 2015, 21:51 »
Przy nagrywaniu może byc troszkę inaczej.

Dokładnie! Przy nagrywaniu nie wystąpią żadne sprzężenia (no chyba że używa się głośników-monitorów). Przy nagrywaniu chodzi o uzyskanie jak najlepszego sygnału, czyli o jak największej amplitudzie, szerokim spektrum oraz pozbawionego szumów i wad takich jak przesterowania.