Forum Akordeonowe

Forum Akordeonowe => Nagrania i filmiki akordeonowe => O nagrywaniu i nagłaśnianiu => Wątek zaczęty przez: Lajkonix w 04 Styczeń 2015, 22:56

Tytuł: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 04 Styczeń 2015, 22:56
Mam systemik nagłośnieniowy podręczny Behringer Europort EPA 150.
Instrukcja jest tutaj:

http://www.behringer.com/assets/EPA150_QSG_WW.pdf

Mam ją w papierze, więc możesz spokojnie używać nazw z opisu.

Moje stanowisko pracy wygląda tak:

(http://i.imgur.com/QLsc3DO.jpg)

Ten mały instrumentalny mikrofonik aktualnie jest podłączony. A ten doręczny obok - na razie nieużywany.
Moc instrumentalny przy nagrywaniu w zasadzie stoi tu gdzie go widać. Ja siedzę blisko przy "warstacie" (może oddalić ten mic?).

Oba mikrofony z bliska:

(http://i.imgur.com/OGkYIGl.jpg)

Wejścia. To po lewej to wtyczka do mic instrumentalnego (obok albo zamiast mogę podłączyć ten doręczny):

(http://i.imgur.com/E6VOgzw.jpg)

A to widok z góry. Czarna magia! Poustawiałem na poziomie mojego rozumienia instrukcji. :) Czym tu jeszcze pokręcić?

(http://i.imgur.com/IET0gBu.jpg)

Za wszelkie dobre rady odrobię przy wykopkach lub zbieraniu truskawek. :)

Lajkonix

 



Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 04 Styczeń 2015, 22:57
Jaciewmorde! Ale profesjonalnie mi te zdjęcia powchodziły... :)
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: midimariusz w 05 Styczeń 2015, 02:14
Napiszę, jak ja bym to ustawił.

Widzę, że podłączyłeś się do kanału 1 - to drugi w takim razie ścisz, co by nie generował niepotrzebnego hałasu.

Standardowo miksery powinny mieś podziałkę w decybelach, a nie w skali 1-10. Ale skoro tak jest - niech będzie. Te dwa bliźniacze suwaki po lewej tu SUMA. Powinno być ustawiona na 80 % (w tym przypadku na 8 ), a resztę trzeba dostosować.

Skoro masz dwa mikrofony to trzeba je podłączyć do dwóch osobnych kanałów 1 i 2 i regulować głośnością suwakiem przy kanale,

Equalizer (Bas, Middle i Sopran) bym tak ustawił:
- BAS na godzinę 11 albo 11:30 (nie widać cyferek przy pokrętle). Nie można przegiąć, co by nie buczało.
- MID - jak najmniej, inaczej dźwięk jest strasznie płaski, powiedzmy na godzinę 7
- Sopran - najwięcej z tych trzech, powiedzmy gdzieś na godz 1 lub 2.
- Efekt na zero, nie będzie potrzebny przy nagrywaniu. Co najwyżej może zepsuć.

Takie szczegóły powinieneś ustawić na ucho. Ale takie ustawienie korektora w miarę dobrze się spisuje.
I jeszcze korektor, zacznij o ustawieni wszystkiego na zera. Potem podnieś delikatnie bas i sopran, ale nie całkiem. Środek ma byś najniżej. Utworzy się tzw.: parabola (korekcyjna). Ale i tutaj trzeb a trochę na ucho. Pogłos jeśli się da - to wyłącz.


No, nie wiem czy pomogłem. Zobaczymy co napiszesz.

Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 05 Styczeń 2015, 07:06
Robi się ciekawy temat :)

Moim zdaniem mając dwa przyzwoitej jakości mikrofony i mikser warto wykorzystać przy nagrywaniu oba. Jeżeli mają różne charakterystyki to oczywiście potrzeba eksperymentów z odpowiednim ich rozmieszczeniem oraz ustawieniami miksera, ale efekt zawsze będzie lepszy od nagrywania pojedynczym mikrofonem.

Jeżeli chodzi o reverb to też zmiejszyłbym go do śladowych ilości.

Którego programu procesora efektów używasz?
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 08:49
Midimariusz:

Widzę, że podłączyłeś się do kanału 1 - to drugi w takim razie ścisz, co by nie generował niepotrzebnego hałasu.
=================================================
Ten drugi suwak został przypadkowo przesunięty. Ale skoro nie jest pod niego nic podpięte to myślałem, że nie ma to znaczenia. Tak czy siak, wyzeruję go.



Standardowo miksery powinny mieś podziałkę w decybelach, a nie w skali 1-10. Ale skoro tak jest - niech będzie. Te dwa bliźniacze suwaki po lewej tu SUMA. Powinno być ustawiona na 80 % (w tym przypadku na 8 ), a resztę trzeba dostosować.
==================================================
Nie mogę znaleźć "dwóch bliźniaczych suwaków po lewej tu SUMA". Jeśli chodzi o te dwa po prawej, to ok, ustawię je na 8 (w skali 0-10).


Skoro masz dwa mikrofony to trzeba je podłączyć do dwóch osobnych kanałów 1 i 2 i regulować głośnością suwakiem przy kanale,
==================================================
Na taką opcję wogóle nie wpadłem! Spróbuję. Jeden mic troszkę od strony dyszkantu, drugi od strony basów.


Equalizer (Bas, Middle i Sopran) bym tak ustawił:
- BAS na godzinę 11 albo 11:30 (nie widać cyferek przy pokrętle). Nie można przegiąć, co by nie buczało.
- MID - jak najmniej, inaczej dźwięk jest strasznie płaski, powiedzmy na godzinę 7
- Sopran - najwięcej z tych trzech, powiedzmy gdzieś na godz 1 lub 2.
=================================================
Przy tych pokrętłach skala jest od -15 do +15, więc 0 efektu jest na godz. 12:00. Spróbuję przetransponować Twoje uwagi do takiej skali. Basu - na godz 14:00 (trochę), Mid - na 12:00 (zero), Treble - na 16:00 (trochę więcej niż trochę).

- Efekt na zero, nie będzie potrzebny przy nagrywaniu. Co najwyżej może zepsuć.
================================================
Tu mam wątpliwości. Na tym pokrętle skala jest od 0 do 10. W opisie napisano: "EFEKTY określa ile sygnału z każdego pojedynczeho kanału przechodzi do CYFROWEGO PROCESORA EFEKTÓW". Na wsze3lki wypadek zostawię go na godz 12:00 (na 5 w skali od 1 do 10). I dalej popróbuję co się z tym dzieje.


Takie szczegóły powinieneś ustawić na ucho. Ale takie ustawienie korektora w miarę dobrze się spisuje.
I jeszcze korektor, zacznij o ustawieni wszystkiego na zera. Potem podnieś delikatnie bas i sopran, ale nie całkiem. Środek ma byś najniżej. Utworzy się tzw.: parabola (korekcyjna). Ale i tutaj trzeb a trochę na ucho.
============================================
OK. Pokombinuję.

Pogłos jeśli się da - to wyłącz.
=============================================
Rodzaje efektów ustawiam lewym pokrętłem w prawym górnym rogu (piszą, że ma 100 rodzajów, ale są bardzo podobne). Prawym pokrętłem w prawym górnym rogu ustalam siłę efektu od 0 do 10. Ustalenie siły efektu na 0 powoduje jego całkowite wyłączenie.... a ja tak lubię pogłos. 


No, nie wiem czy pomogłem. Zobaczymy co napiszesz.
=============================================
Pomogłeś, pomogłeś... Dzisiaj zrobię sobie sesję prób.

Dzięki

Lajkonix
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 08:59
Marcel:

Moim zdaniem mając dwa przyzwoitej jakości mikrofony i mikser warto wykorzystać przy nagrywaniu oba. Jeżeli mają różne charakterystyki to oczywiście potrzeba eksperymentów z odpowiednim ich rozmieszczeniem oraz ustawieniami miksera, ale efekt zawsze będzie lepszy od nagrywania pojedynczym mikrofonem.
==========================
To jest pierwsza rzecz, jaką dziś wypróbuję. :)



Jeżeli chodzi o reverb to też zmiejszyłbym go do śladowych ilości.
==========================
Jeśli wyłączam pogłos (może reverb to fachowa nazwa tych pogłosów, ech (czyt. echów :) ) i innych odbijań od ścian), to uzyskuję nagranie dźwięku jakbym grał w glinianym garnku. Tym niemniej spróbuję zmniejszyć ten efekt. 


Którego programu procesora efektów używasz?
=======================================
Prawdę mówiąc, nie wiem co odpowiedzieć. Ale na tyle na ile ogarniam tę skrzynkę, to on ma wbudowany CYFROWY PROCESOR EFEKTÓW. Natomiast filmiki nagrywam darmowym programem CyberLink YouCam.

Marcel, dzięki za podpowiedzi.

Lajkonix



Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 05 Styczeń 2015, 09:16
Którego programu procesora efektów używasz?
=======================================
Prawdę mówiąc, nie wiem co odpowiedzieć. Ale na tyle na ile ogarniam tę skrzynkę, to on ma wbudowany CYFROWY PROCESOR EFEKTÓW. Natomiast filmiki nagrywam darmowym programem CyberLink YouCam.

Chodziło mi o numer efektu jaki masz ustawiony na wyświetlaczu
w prawym górnym rogu miksera w czasie gdy nagrywasz :)
Na różnych programach (numerach) masz różne efekty.

Lista efektów przypisanych do numerów (http://i.imgur.com/WgeB35r.jpg)
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 09:22
Ok. To jest efekt z numerem 9.
A tej listy nigdy nie widziałem - jest bombowa!
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 05 Styczeń 2015, 09:30
To jest efekt z numerem 9.
Czyli najdłuższy z dostępnych reverbów.

A próbowałeś 88, 89, 90, 91?

Pod tymi numerami według rozpiski powinna
być jednocześnie kombinacja reverb + delay.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 09:32
Spróbuję. Dzięki.
 Wg Ciebie, Marcel, ten kościelny jest drażniący? Kumar też tak mi cienko sugeruje.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Accordion w 05 Styczeń 2015, 10:53
Te dwa bliźniacze suwaki po lewej tu SUMA. Powinno być ustawiona na 80 % (w tym przypadku na 8 ), a resztę trzeba dostosować.
Tu nie mogę się zgodzić ponieważ nie jest to zwykły mikser a powermikser i na sumie jest regulacja mocy wzmacniacza i trzeba postępować wręcz odwrotnie pierwsze ustawić wszystkie inne potencjometry a na końcu sumę czyli głośność
Zauważyłem że wyjście do komputera jest podłączone do nieodpowiednich gniazd powinno być do CD/tape co powinno całkowicie uniezależnić poziom wyjściowy od potencjometru sumy
bo teraz jeden kanał jest wpięty na wyjście sumy a drugi na słuchawki
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: krel w 05 Styczeń 2015, 10:58
Jak rozumiem wyjście z tego miksera masz podpięte do karty dźwiękowej komputera? Jeśli dobrze widzę, to korzystasz z wyjścia słuchawkowego - i to może być przyczyną przesterowań. Sygnał na wyjściu słuchawkowym może być zbyt silny. Spróbuj wykorzystać wyjścia "L/R CD/TAPE" (ewentualnie "MONO DIRECT") i podłącz je do wejścia "LINE-IN" (Nie do "MIC."! ) karty dźwiękowej komputera. Czasem komputer ma tylko jedno wejście, i to mikrofonowe - wtedy trzeba poszukać w ustawieniach dźwięku komputera czy można je przełączyć na liniowe ("LINE-IN").

Co do reszty ustawień, to suwaki MASTER na początek ustaw około połowy. Ustawienie 80% jest dobre jeśli mikser współpracuje ze wzmacniaczem który ma standardowe wejście 0dB, ale w przypadku karty dźwiękowej komputera to ustawienie może się nie sprawdzić.

Próby zacznij od następujących ustawień:

W kanałach mikrofonów:
Regulatory TREBLE, MID i BASS w pozycji środkowej.
EFFECTS na zero.
LEVEL na zero.

W sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR:
Regulator EFFECTS na zero.

W sekcji MAIN LEVEL CONTROL
Obydwa suwaki na połowę.

Podłącz mikrofony i uruchom cały system.

W komputerze uruchom program do nagrywania dźwięku (np. w Windowsie w nemu Akcesoria masz Rejestrator dźwięku).
W mikserze systemowym Windowsa znajdź regulację poziomu nagrywania i ustaw na połowę.
Uruchom nagrywanie i przesuń w górę suwak LEVEL pierwszego mikrofonu.
Wykonaj próbne nagranie obserwując na komputerze wskaźnik wysterowania. W najgłośniejszych momentach powinien on dochodzić do ok. 80% i nigdy nie powinien wchodzić na czerwone pole. Przy próbie odsłuchania dźwięk powinien być głośny i czysty, bez przesterowań (charczenia).
Jeśli dźwięk nagrał się zbyt cicho, to przesuń suwak LEVEL w górę. Jeśli LEVEL jest już na poziomie 80% a ciągle jest zbyt cicho, to przesuwaj w górę suwaki MAIN LEVEL CONTROL. Jeśli jest zbyt głośno i pojawia się charczenie, to w pierwszej kolejności zmniejsz poziom nagrywania w mikserze systemowym Windowsa, a jeśli to nie pomaga to przesuń w dół suwaki MAIN LEVEL CONTROL.
Kiedy już uda Ci się uzyskać prawidłowy poziom nagrywania dla jednego mikrofonu to zapamiętaj jakie było ustawienie jego suwaka LEVEL i wycisz go.
Tą samą procedurę powtórz dla drugiego mikrofonu.
Kiedy masz już ustawiony poziom sygnału dla obydwu mikrofonów, to wykonaj nagranie próbne na dwóch mikrofonach. Jeśli sygnał jest teraz zbyt silny (pojawiło się charczenie) to przesuń w dół suwaki LEVEL obydwu mikrofonów. Możesz teraz wedle uznania poustawiać regulatory TREBLE MID i BASS dla obydwu mikrofonów. Możesz też użyć suwaków equalizera. Jeśli po tym ustawieniu sygnał jest teraz zbyt silny (pojawiło się charczenie przy niskich lub wysokich dźwiękach) to przesuń w dół suwak LEVEL tego mikrofonu który sprawia problemy, lub odsuń ten mikrofon nieco dalej od akordeonu.

Kiedy nagrywany dźwięk ma już barwę która Ci się podoba, to włącz efekt (pogłos) który Ci się podoba, ustaw pokrętło EFFECTS w sekcji DIGIAL EFFECTS PROCESSOR na połowę i pokrętłami EFFECTS w kanałach mikrofonów ustaw taki poziom pogłosu jaki Ci odpowiada. Obserwuj przy tym kontrolkę CLIP koło wyświetlacza - jeśli ona miga przy głośniejszych dźwiękach to obróć w lewo pokrętła EFFECTS w kanałach mikrofonów, a jeśli poziom pogłosu jest wtedy niedostateczny to obróć w prawo pokrętło EFFECTS w sekcji DIGIAL EFFECTS PROCESSOR.

Ufff... ale się rozpisałem.
Mam nadzieję że bardziej pomogłem niż zamieszałem. W razie czego nagrywaj próbki i pytaj. Postaram się pomóc, a przy okazji będzie czego posłuchać :) .
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 11:27
Accordionku i Krelku,
Muszę wydrukować sobie Wasze podpowiedzi i pokombinować w mojej małej filharmonii.
Oczywiście jak poustawiam co trzeba, to zrobię fotki wpięć i ustawień (jak wyżej) i wykonam próbkę nagrania tej Buraski jeszcze raz (jak to dobrze, że jej jeszcze nie upubliczniłem).
W sumie, to dobrze, że się zapytałem o te brzmienia, bo okazało się, że moje pojęcie amatora o nagrywaniu dźwięku jest poniżej dna wklęsłego. Dajcie mi teraz parę dni...., zobaczę co da się wykombinować.
No i oczywiście WIELKIE DZIĘKI.
Lajkonix
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 14:11
Mając obecnie nieco więcej czasu, obczaiłem niektóre rzeczy. Oto efekty:

1) podłączenie systemu do kompa

(http://i.imgur.com/RBFgkfS.jpg)

Te dwa bolce starałem się powtykać w inne pasujące dziurki miksera. W żadnych innych nie nagrywa mi dźwięku. Poza tym w instrukcji przy dziurkach tych napisano, że tu się łączy z jakimiś klawiszami oraz z komputerem.

(http://i.imgur.com/iDM6UkH.jpg)

Drugi koniec tego kabla ma jeden bolczyk. On pasuje do tej jedynej dziurki w moim kompie. Wetknięcie tego bolca w dziurkę obok powoduje, że nic mi się nie nagrywa.

2) Mikrofony.

Ten mikrofon instrumentalny ma wtyczkę z przejściówką pasującą tylko do dużego gniazda. Po odpięciu przejściówki, goła końcówka do niczego nie pasuje.

(http://i.imgur.com/tDDAcuE.jpg)

(http://i.imgur.com/yEccMXl.jpg)

W związku z tym pozostawiłem do jak był.

Natomiast podłączyłem na drugim kanale mikrofin doręczny

(http://i.imgur.com/R6CYi7B.jpg)

Mikrofiny ustawiłem na warstacie, jeden (instrumentalny) z lewej od strony basów, drugi (doręczny) od strony dyszkantu.

3) Ustawienia:

a) W kanałach mikrofonowych ustawiłem pokrętła bas i treble na "trochę", a mid na "zero". Pokrętło effect ustawiłem na środek skali. Suwaki poziomu ustawiłem mocno poniżej środka skali.

b) Bliźniacze suwaki mainl level control ustawiłem trochę poniżej środka skali.

c) effects processor
Za radą Marcela wybrałem program nr 89.

Chyba nic więcej nie wykombinuję.

Próbka nagrania za chwileczkę.

Lajkonix



 
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 14:35
Wrzucam próbki (to nie są występy :) )

https://www.youtube.com/watch?v=nppC3gvGosM&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g

https://www.youtube.com/watch?v=LYv5DOubnaM&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g

Czy na wasze ucho coś się poprawiło? Bo ja mam słabe odtwarzanie na kompie.

Lajkonix
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: midimariusz w 05 Styczeń 2015, 17:02
Sporo ludzi doradzało, a nikt nie zabiera teraz głosu.
No to ja zacznę.

Mi się podoba to brzmienie. Jest o klasę lepsze niż amatorskie nagrania z YouTuba,
Bardzo fajnie słychać ten pogłos. Wole ten pierwszy przykład brzmienia.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: krel w 05 Styczeń 2015, 18:30
Nadaj słychać przesterowanie - konkretnie w lewym kanale. Najbardziej jest to odczuwalne w Próbie 2, w okolicach 5 sekundy. Żeby nie być gołosłownym, załączam zrzut z programu Audacity z zaznaczonym miejscem gdzie amplituda sygnału jest zbyt duża. To zresztą nie jest jedyne miejsce - w 23 i 44 sekundzie też to widać (i słychać!).

(http://i.imgur.com/SEM1mTF.png)

Podejrzewam że problem tkwi w błędnym podłączeniu wyjść miksera. Jeden kanał masz podpięty do wyjścia DIRECT/MONO, a drugi kanał do wyjścia słuchawkowego PHONES. Wypnij jedną wtyczkę i nagraj próbkę, a następnie wypnij drugą wtyczkę (pierwszą podłącz z powrotem) i nagraj drugą próbkę. Zobaczysz teraz która wtyczka jest od lewego kanału, czyli które wyjście stwarza problem.
Jak pisałem wcześniej, najlepiej byłoby używać wyjść "CD/TAPE OUTPUT" ale jeśli nie masz takiego kabla to spróbujemy sobie poradzić za pomocą tego co masz.

Inna sprawa to rodzaj wejścia w laptopie. Jest to prawie na pewno wejście mikrofonowe (to drugie to wyjście na słuchawki). W niektórych komputerach można je przestawić na "LINE-IN". Spróbuj poszukać w ustawieniach miksera systemowego w zakładce "nagrywanie", albo popatrz czy w pasku koło zegara nie widzisz jakiejś ikonki managera dźwięku (Realtek Audio itd.) i szukaj czegoś jak "źródło sygnału", "nagrywanie", "wejście audio" itp.

Mikrofony do miksera masz podłączone prawidłowo.

Jeśli chodzi o samo brzmienie to ja osobiście lubię jak słychać trochę więcej basu, ale to rzecz gustu.

Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: brebir w 05 Styczeń 2015, 18:51
Dla mnie obecne wykonanie brzmi bardziej płasko, pewnie jest to wynikiem zmniejszonego (wyłączonego) pogłosu. :)
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 05 Styczeń 2015, 18:58
Zauważyłem że wyjście do komputera jest podłączone do nieodpowiednich gniazd powinno być do CD/tape co powinno całkowicie uniezależnić poziom wyjściowy od potencjometru sumy, bo teraz jeden kanał jest wpięty na wyjście sumy a drugi na słuchawki

Jeśli dobrze widzę, to korzystasz z wyjścia słuchawkowego - i to może być przyczyną przesterowań. Sygnał na wyjściu słuchawkowym może być zbyt silny. Spróbuj wykorzystać wyjścia "L/R CD/TAPE" (ewentualnie "MONO DIRECT") i podłącz je do wejścia "LINE-IN" (Nie do "MIC."! ) karty dźwiękowej komputera.

Lajkonix, żeby podłączyć line-in karty muzycznej komputera
z wyjściem CD/TAPE OUT tak ja proponuje to krel i Accordion
brakuje Ci takiego kabelka
http://allegro.pl/kabel-jack-3-5mm-2x-rca-cinch-1-5-m-hq-i4902243860.html

Z jednej strony stereo mini jack z drugiej 2x cinch.
Da się to kupić nawet w Mediamarkecie.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Accordion w 05 Styczeń 2015, 19:02
Według mnie jest różnica i to spora, ale na nagraniu pierwszym, jest głośniej mniej szumów i pełniejsze brzmienie lepiej dobrany pogłos ciekawszy kadr video:)
Ale jeszcze jest dużo do poprawy, niestety trochę słychać chwilami przester, ten sprzęt nie posiada żadnych wskaźników wysterowania, więc pozostaję wszystko ustawiać na słuch oraz kontrolować z jakim poziomem rejestruje się materiał na komputerze.
Druga sprawa odgłosy mechaniczne po stronie basowej, na tym mikrofonie skierowanym na basy nie należy na mikserze podbijać wysokich tonów a raczej je trochę przykręcić  a niskie podbić środka bym nie ruszał
I jeszcze jedna sprawa mikrofon ten instrumentalny, bo widziałem, że jest ot tak przypięty do lampki
czy on jest dobrze ustawiony? chodzi mi o kierunek zbierania mikrofonu a jest on osłonięty gąbką i nie wiadomo gdzie ma przód a tył


Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: guralband w 05 Styczeń 2015, 19:24
Podepnę się do dyskusji . Ustawienia miksera : suma (dwa suwakli siwe) na 80-90%
 mikrofonowe : wyciety srodek (mid) do około 15-20%, bas 40-60% i góra (treble czy sopran) 50-60%
Przy efektach: hall - efekt holu aż do church-kościół - bardzo duży(największy głęboki pogłos), room - pokój -od bardzo małego pogłosu do dużego pokoju, plac - otwarta przstrzeń ....., gated-reverse -powtarzanie od małej ilości powtórzeń po "gulgotanie", efekty modulacyjne: delay - cyfrowy pogłos , chorus -przesunięcie fazy, phase-pitch - modulacja i odstrojeniem okreslonym i efekty łączone multi czyli np delay-reverb. Najczęstsze ustawienia to delay-reverb, reverb-chorus, reverb , delay. Na górze masz efekt - dotyczy ilość efektu w kanale np mic1, na górze z prawej strony obok wyświetlacza wybór nr prg efektu i ilość tego efektu na wyjściu sumy.
 Zawsze robiliśmy tak: suma wzmacniacza (miksera) na około 80-90% i podciaganie kanałami aż do sprzężenia
W tym mikserze nie ma regulacji czułości na wejściu (gain) bo wejścia są dedykowane. Resztę trzeba regulować też odległością mikrofonu od żródła dźwięku. To co napisałem nie jest znalezione w Wikipedii, jest to efekt doświadczenia zdobytego poprzez "chałturzenie" po weselach i graniu na różnych sprzetach nagłaśniających od 1979r  :)

I jeszcze jedna rzecz: masz tylko dwa wejścia mikrofonowe i dwa mikrofony. Wykorzystaj tylko te dwa gniazda. Nie korzystaj z przejśćówek!!! Przelutuj wtyczki od mikrofonu z małym jackiem. Zrób wszędzie canon (xlr). Wyjście dedykowane do nagrywania to CD/tape (ma stały sygnał), wyjście direct jest mono, ponieważ wyjście słuchawkowe jest regulowane możesz go śmiało wykorzystać jako sygnał do kompa. Reszta wszystko zależy od ustawień pomiędzy siłą sygnał np z słuchawek (out) a ustawieniem siły wejścia w kompie (wejście in).
Odsuwając mikrofon od akordeonu robisz go bardziej cichym ale za to mniej zbierasz  mechaniki np klapania guzików i wiecej zbierasz akustyki własnej pomieszczenia, szczególnie jeśli chodzi o basy.
Mikrofon duży -doręczny :D ustawiłbym przy basach (jako posiadający wiekszą membrane powinien chociaż teoretycznie- lepiej zbierać basy a przypinany dałbym na dyszkant. ;D
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 20:06

Lajkonix, żeby podłączyć line-in karty muzycznej komputera
z wyjściem CD/TAPE OUT tak ja proponuje to krel i Accordion
brakuje Ci takiego kabelka
http://allegro.pl/kabel-jack-3-5mm-2x-rca-cinch-1-5-m-hq-i4902243860.html

Z jednej strony stereo mini jack z drugiej 2x cinch.
Da się to kupić nawet w Mediamarkecie.

Marcelkuuuuuu!
Przecież ja mam kuna takie coś na wyposażeniu tego miksera!!! Tylko, że w pokrowczyku! I na śmierć o tym zapomniałem. Jesteś wielki (sł. W I E L K I).

Chłopaki, DZIĘKI. Podłączam te "cinszcze" i jutro kolejne podejście (jak Wiesia pójdzie na emerycki aerobik). :) Może obejdzie się bez lutowania, bo wolałbym się o własną budę zabić.
Dodatkowe uwagi jeszcze raz spróbuję pouwzględniać w świetle nowych faktów.

Ja też w kompie mam kiepski odsłuch. Poprawia się jak założę lepsze słuchawki, zamiast głośnika laptopowego. Pogrzebię też jeszcze z tą kartą. W każdym razie ten efekt o nr 89 też mi się bardzo podoba.

Wiem, ze moje problemy mogą was wkurzać, jak mnie pytanie "czy palce przekłada się nad czy pod". Ale Wy jesteście przykładem, że moja cierpliwość kiedyś w końcu zwraca się w postaci życzliwości uświadczonej od innych.  Dzięki!

Lajkonix
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: guralband w 05 Styczeń 2015, 20:32
 
[/quote]
............
Ja też w kompie mam kiepski odsłuch. Poprawia się jak założę lepsze słuchawki, zamiast głośnika laptopowego. Pogrzebię też jeszcze z tą kartą. W każdym razie ten efekt o nr 89 też mi się bardzo podoba.
.....
Lajkonix
[/quote]

Zapomnij o głośnikach z lapka !!!! - ma tylko środek i nadaje sie i to z biedą do Skypa.
Korzystaj z słuchawek.
Jest tak dużo kombinacji typu - sygnał(mikrofon) - typ(nr efektu) - sygnał z kanału- efekt suma - i dalej
Może być np mniejszy efekt (nr) wiecej efektu kanał- mniejszy efekt suma itd .....to są .............tysięce kombinacji. I najważniesze::::: nie przesteruj sygnału !! albo nagrywaj na taśmę a potem wrzucaj na cyfrę i obrabiaj !!
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: krel w 05 Styczeń 2015, 21:08
Jest tak dużo kombinacji typu - sygnał(mikrofon) - typ(nr efektu) - sygnał z kanału- efekt suma - i dalej
Może być np mniejszy efekt (nr) wiecej efektu kanał- mniejszy efekt suma itd .....to są .............tysięce kombinacji. I najważniesze::::: nie przesteruj sygnału !! albo nagrywaj na taśmę a potem wrzucaj na cyfrę i obrabiaj !!

Jest pewna zasada. Żeby uzyskać jak najlepszy stosunek sygnału do szumu (duży sygnał i mały szum) należy sygnał wzmocnić jak najbliżej wejścia, czyli na pierwszym stopniu. Łopatologicznie rzecz ujmując żeby uzyskać silny sygnał na wyjściu można:

1. dać więcej wzmocnienia w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze sumy,

lub odwrotnie

2. mniej w kanale mikrofonu a więcej na sumie.

Teoretycznie wychodzi na to samo, ale w pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu, czyli "czyściejszy" sygnał.

To samo tyczy się sygnału podawanego do pętli efektów cyfrowych. Należy zadbać o to żeby sygnał podawany do pętli był w miarę duży. Chodzi o to żeby wykorzystać pełną skalę przetwornika analogowo-cyfrowego. Zbyt mały sygnał powoduje że pracujemy tylko na części zakresu przetwornika czyli pętla efektów obrabia "mniej szczegółowy" sygnał, a to skutkuje gorszym stosunkiem sygnału do szumu na wyjściu pętli (jest to tzw. szum kwantyzacji).

Tłumacząc to znowu łopatologicznie możliwe są dwie sytuacje:

1. dać więcej wzmocnienia EFFECTS w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze na wyjściu pętli (regulator EFFECTS w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR),

lub odwrotnie

2. mniej efektu w kanale mikrofonu a więcej na wyjściu pętli.

W pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu.

Oczywiście cały czas trzeba pilnować żeby nie przesterować wejścia karty dźwiękowej komptera (pilnować sygnału na wskaźniku wysterowania W KOMPUTERZE, najlepiej jeśli program do nagrywania ma taki wskaźnik), oraz pilnować żeby nie przesterować wejścia pętli efektów - służy do tego kontrolka CLIP w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 21:13
Koledzy założyłem ten kabelek, co mi Marcelek znalazł. Wpiąłem go w panelu output w dziurki opisane CD/TAPE (w żadnych innych dziurkach dźwięk się nie nagrywa). Musiałem trochę zwiększyć głośność na obu kanałach mikrofonowych. Pozostałe ustawienia nie zmieniłem.
Efekty są takie:

https://www.youtube.com/watch?v=H9S2C8P1hm8&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g

https://www.youtube.com/watch?v=_hp5vxvFPWE&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g&index=2

Oczywiście pokombinuję jeszcze z ustawieniem mikrofonów, głośnościami, sumami, i innymi pokrętłami. Powiedzcie tylko, czy to poszło w dobrym kierunku.

Lajkonix
 
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 21:20
Krel:
Tłumacząc to znowu łopatologicznie możliwe są dwie sytuacje:

1. dać więcej wzmocnienia EFFECTS w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze na wyjściu pętli (regulator EFFECTS w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR),

lub odwrotnie

2. mniej efektu w kanale mikrofonu a więcej na wyjściu pętli.

W pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu.

Oczywiście cały czas trzeba pilnować żeby nie przesterować wejścia karty dźwiękowej komptera (pilnować sygnału na wskaźniku wysterowania W KOMPUTERZE, najlepiej jeśli program do nagrywania ma taki wskaźnik), oraz pilnować żeby nie przesterować wejścia pętli efektów - służy do tego kontrolka CLIP w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR.
=======================================

Jutro pokombinuję z tymi ustawieniami. Bowiem mam nieodparte wrażenie, że nawet wiem o czym mówisz.
Dzięki i Pozdry

Guralku, także dziękuję za uwagi. Wychodzi na to, że akordeoniści powinni się powolutku zabierać za lutowanie i zestawianie nagłośnień... Do czego to doszło!

Lajkonix


 
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: guralband w 05 Styczeń 2015, 21:25
Krel:
Tłumacząc to znowu łopatologicznie możliwe są dwie sytuacje:

1. dać więcej wzmocnienia EFFECTS w kanale mikrofonu i mniej w regulatorze na wyjściu pętli (regulator EFFECTS w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR),

lub odwrotnie

2. mniej efektu w kanale mikrofonu a więcej na wyjściu pętli.

W pierwszym przypadku uzyskamy lepszy stosunek sygnału do szumu.

Oczywiście cały czas trzeba pilnować żeby nie przesterować wejścia karty dźwiękowej komptera (pilnować sygnału na wskaźniku wysterowania W KOMPUTERZE, najlepiej jeśli program do nagrywania ma taki wskaźnik), oraz pilnować żeby nie przesterować wejścia pętli efektów - służy do tego kontrolka CLIP w sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR.
=======================================

Jutro pokombinuję z tymi ustawieniami. Bowiem mam nieodparte wrażenie, że nawet wiem o czym mówisz.
Dzięki i Pozdry

Guralku, także dziękuję za uwagi. Wychodzi na to, że akordeoniści powinni się powolutku zabierać za lutowanie i zestawianie nagłośnień... Do czego to doszło!

Lajkonix


 
Miałem niedawno taką sytuację : byłem obserwatorem(kibicem) kiedy kolega z domu kultury nagłaśniał  imprezę plenerową. Na końcówkach mocy dał 50% mocy i szarpał sie  z kanałami mikrofonowymi. Mikrofony sprzęgały i wychodził tylko pisk (od czasu do czasu).Nagłaśniał zespół blus-rock. Kompletnie to nie bmrzmiało. Zmieniłem mu ustawienie na 90% na końcówkach i 90% mikser i dociaganie na kanałach. Miks "ożył",  całość dostało dynamiki i nic nie sprzęgało. Oczywiście całość była na "żywo" i w czasie realnym. Nie było możliwości nagrania , odsłuchania  i poprawienia. A kapela nie była może pierwsza liga ale druga to na pewno.
Przy nagrywaniu może byc troszkę inaczej. Trzeba po prostu eksperymentować bo na to jest czas.
Krel ! Ale masz racje że cel można osiągnąć różnymi sposobami  :)

Lajkonixie ! nie myl ustawień mikrofonu z efektem!
Ustawiasz mikrofon a później dodajesz efekt!!
Wpierw nagraj np "na sucho" może sie okazać że pogłos własny pomieszczenia jest prawie odpowiedni jak mało dołożysz troche roomu lub mało reverbu i bedzie w sam raz. Bedziesz chciał nagrać efekt jakbyś chciał nagrać siebie w kościele: oddalisz mikrofon dołożysz church i bedzie odpowiednio. Trzeba po prostu próbować różnych ustawień !! takie jest moje zdanie.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 21:32
Guralku, zazdroszczę ci tej podwójnej specjalizacji. Ale cóż, dziś bez znajomości elektroniki nie ma co wychodzić na scenę.

Jatro sam poodsłuchuję te wszystkie próby, które ponagrywałem i poeksperymentuję z ustawieniami suwaków i mikrofonów.

A swoją drogą, to jeszcze nigdy nie naćwiczyłem się tyle jednego i tego samego utworu. Do znudzenia, kuna, do znudzenia. A tu jeszcze trzeba będzie go jeszcze raz przyzwoicie nagrać na nowym kablu (bo docelowo to ma być pożegnanie koleżanek i kolegów z całej pracy).

Lajkonix
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Accordion w 05 Styczeń 2015, 21:46
Lajkonix, jest już dobrze, podoba mi się jakość, ale teraz słychać małe buczenie, taki lekki przydźwięk transformatorowy i pewnie będzie to trudno zdiagnozować na odległość
ale postępy są duże jak na tak mały czas

Po przesłuchaniu drugi raz ten przydźwięk nie jest aż tak dokuczliwy
także jest dobrze a wykonanie rewelacja jak zawsze:) 
 
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: krel w 05 Styczeń 2015, 21:51
Przy nagrywaniu może byc troszkę inaczej.

Dokładnie! Przy nagrywaniu nie wystąpią żadne sprzężenia (no chyba że używa się głośników-monitorów). Przy nagrywaniu chodzi o uzyskanie jak najlepszego sygnału, czyli o jak największej amplitudzie, szerokim spektrum oraz pozbawionego szumów i wad takich jak przesterowania.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: krel w 05 Styczeń 2015, 22:01
Koledzy założyłem ten kabelek, co mi Marcelek znalazł. Wpiąłem go w panelu output w dziurki opisane CD/TAPE (w żadnych innych dziurkach dźwięk się nie nagrywa). Musiałem trochę zwiększyć głośność na obu kanałach mikrofonowych. Pozostałe ustawienia nie zmieniłem.
Efekty są takie:

https://www.youtube.com/watch?v=H9S2C8P1hm8&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g

https://www.youtube.com/watch?v=_hp5vxvFPWE&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g&index=2

Oczywiście pokombinuję jeszcze z ustawieniem mikrofonów, głośnościami, sumami, i innymi pokrętłami. Powiedzcie tylko, czy to poszło w dobrym kierunku.

Lajkonix

Prawie dobrze - poziom sygnału w obydwu kanałach się wyrównał. Jeszcze momentami pojawia się przesterowanie. Popróbuj z ustawieniem czułości nagrywania w komputerze.

(http://i.imgur.com/I1axLHY.png)
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Lajkonix w 05 Styczeń 2015, 22:09
Accordion, Marcel, Krel, Guralek - Dzięki Chłopaki.
Wiem że poświęciliście trochę czasu. Odrobię przy kartoflach.
Pozostaje mi teraz samemu pokombinować. Po dyskusji z Wami wiem mniej więcej co ruszać. Czym sterować.
 No i przyjdzie mi Buraskę jeszcze raz nagrywać.

Lajkonix

PS. Dla zainteresowanych nuty

http://chomikuj.pl/huba995/NUTY(1)/BOURRASQUE,2019923821.doc

Nie wyświetla się, ale pobiera się. W razie problemów podeślę.
Tytuł: Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
Wiadomość wysłana przez: Marcel w 06 Styczeń 2015, 00:00
Wychodzi na to, że akordeoniści powinni się powolutku zabierać za lutowanie i zestawianie nagłośnień... Do czego to doszło!

Wydzieliłem z tematu nowy wątek :)
Awaria nagłośnienia i złota rączka (http://forum.akordeonowe.pl/humor-akordeonowy/awaria-naglosnienia-i-zlota-raczka/)