Autor Wątek: System nagłośnieniowy Europort EPA 150  (Przeczytany 12561 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« dnia: 04 sty 2015, 22:56 »
Mam systemik nagłośnieniowy podręczny Behringer Europort EPA 150.
Instrukcja jest tutaj:

http://www.behringer.com/assets/EPA150_QSG_WW.pdf

Mam ją w papierze, więc możesz spokojnie używać nazw z opisu.

Moje stanowisko pracy wygląda tak:

http://i.imgur.com/QLsc3DO.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


Ten mały instrumentalny mikrofonik aktualnie jest podłączony. A ten doręczny obok - na razie nieużywany.
Moc instrumentalny przy nagrywaniu w zasadzie stoi tu gdzie go widać. Ja siedzę blisko przy "warstacie" (może oddalić ten mic?).

Oba mikrofony z bliska:

http://i.imgur.com/OGkYIGl.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


Wejścia. To po lewej to wtyczka do mic instrumentalnego (obok albo zamiast mogę podłączyć ten doręczny):

http://i.imgur.com/E6VOgzw.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


A to widok z góry. Czarna magia! Poustawiałem na poziomie mojego rozumienia instrukcji. :) Czym tu jeszcze pokręcić?

http://i.imgur.com/IET0gBu.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


Za wszelkie dobre rady odrobię przy wykopkach lub zbieraniu truskawek. :)

Lajkonix

 




Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #1 dnia: 04 sty 2015, 22:57 »
Jaciewmorde! Ale profesjonalnie mi te zdjęcia powchodziły... :)

Offline midimariusz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 47
    • Zobacz profil
  • Skąd: Zgorzelec
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #2 dnia: 05 sty 2015, 02:14 »
Napiszę, jak ja bym to ustawił.

Widzę, że podłączyłeś się do kanału 1 - to drugi w takim razie ścisz, co by nie generował niepotrzebnego hałasu.

Standardowo miksery powinny mieś podziałkę w decybelach, a nie w skali 1-10. Ale skoro tak jest - niech będzie. Te dwa bliźniacze suwaki po lewej tu SUMA. Powinno być ustawiona na 80 % (w tym przypadku na 8 ), a resztę trzeba dostosować.

Skoro masz dwa mikrofony to trzeba je podłączyć do dwóch osobnych kanałów 1 i 2 i regulować głośnością suwakiem przy kanale,

Equalizer (Bas, Middle i Sopran) bym tak ustawił:
- BAS na godzinę 11 albo 11:30 (nie widać cyferek przy pokrętle). Nie można przegiąć, co by nie buczało.
- MID - jak najmniej, inaczej dźwięk jest strasznie płaski, powiedzmy na godzinę 7
- Sopran - najwięcej z tych trzech, powiedzmy gdzieś na godz 1 lub 2.
- Efekt na zero, nie będzie potrzebny przy nagrywaniu. Co najwyżej może zepsuć.

Takie szczegóły powinieneś ustawić na ucho. Ale takie ustawienie korektora w miarę dobrze się spisuje.
I jeszcze korektor, zacznij o ustawieni wszystkiego na zera. Potem podnieś delikatnie bas i sopran, ale nie całkiem. Środek ma byś najniżej. Utworzy się tzw.: parabola (korekcyjna). Ale i tutaj trzeb a trochę na ucho. Pogłos jeśli się da - to wyłącz.


No, nie wiem czy pomogłem. Zobaczymy co napiszesz.


Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6884
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #3 dnia: 05 sty 2015, 07:06 »
Robi się ciekawy temat :)

Moim zdaniem mając dwa przyzwoitej jakości mikrofony i mikser warto wykorzystać przy nagrywaniu oba. Jeżeli mają różne charakterystyki to oczywiście potrzeba eksperymentów z odpowiednim ich rozmieszczeniem oraz ustawieniami miksera, ale efekt zawsze będzie lepszy od nagrywania pojedynczym mikrofonem.

Jeżeli chodzi o reverb to też zmiejszyłbym go do śladowych ilości.

Którego programu procesora efektów używasz?

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #4 dnia: 05 sty 2015, 08:49 »
Midimariusz:

Widzę, że podłączyłeś się do kanału 1 - to drugi w takim razie ścisz, co by nie generował niepotrzebnego hałasu.
=================================================
Ten drugi suwak został przypadkowo przesunięty. Ale skoro nie jest pod niego nic podpięte to myślałem, że nie ma to znaczenia. Tak czy siak, wyzeruję go.



Standardowo miksery powinny mieś podziałkę w decybelach, a nie w skali 1-10. Ale skoro tak jest - niech będzie. Te dwa bliźniacze suwaki po lewej tu SUMA. Powinno być ustawiona na 80 % (w tym przypadku na 8 ), a resztę trzeba dostosować.
==================================================
Nie mogę znaleźć "dwóch bliźniaczych suwaków po lewej tu SUMA". Jeśli chodzi o te dwa po prawej, to ok, ustawię je na 8 (w skali 0-10).


Skoro masz dwa mikrofony to trzeba je podłączyć do dwóch osobnych kanałów 1 i 2 i regulować głośnością suwakiem przy kanale,
==================================================
Na taką opcję wogóle nie wpadłem! Spróbuję. Jeden mic troszkę od strony dyszkantu, drugi od strony basów.


Equalizer (Bas, Middle i Sopran) bym tak ustawił:
- BAS na godzinę 11 albo 11:30 (nie widać cyferek przy pokrętle). Nie można przegiąć, co by nie buczało.
- MID - jak najmniej, inaczej dźwięk jest strasznie płaski, powiedzmy na godzinę 7
- Sopran - najwięcej z tych trzech, powiedzmy gdzieś na godz 1 lub 2.
=================================================
Przy tych pokrętłach skala jest od -15 do +15, więc 0 efektu jest na godz. 12:00. Spróbuję przetransponować Twoje uwagi do takiej skali. Basu - na godz 14:00 (trochę), Mid - na 12:00 (zero), Treble - na 16:00 (trochę więcej niż trochę).

- Efekt na zero, nie będzie potrzebny przy nagrywaniu. Co najwyżej może zepsuć.
================================================
Tu mam wątpliwości. Na tym pokrętle skala jest od 0 do 10. W opisie napisano: "EFEKTY określa ile sygnału z każdego pojedynczeho kanału przechodzi do CYFROWEGO PROCESORA EFEKTÓW". Na wsze3lki wypadek zostawię go na godz 12:00 (na 5 w skali od 1 do 10). I dalej popróbuję co się z tym dzieje.


Takie szczegóły powinieneś ustawić na ucho. Ale takie ustawienie korektora w miarę dobrze się spisuje.
I jeszcze korektor, zacznij o ustawieni wszystkiego na zera. Potem podnieś delikatnie bas i sopran, ale nie całkiem. Środek ma byś najniżej. Utworzy się tzw.: parabola (korekcyjna). Ale i tutaj trzeb a trochę na ucho.
============================================
OK. Pokombinuję.

Pogłos jeśli się da - to wyłącz.
=============================================
Rodzaje efektów ustawiam lewym pokrętłem w prawym górnym rogu (piszą, że ma 100 rodzajów, ale są bardzo podobne). Prawym pokrętłem w prawym górnym rogu ustalam siłę efektu od 0 do 10. Ustalenie siły efektu na 0 powoduje jego całkowite wyłączenie.... a ja tak lubię pogłos. 


No, nie wiem czy pomogłem. Zobaczymy co napiszesz.
=============================================
Pomogłeś, pomogłeś... Dzisiaj zrobię sobie sesję prób.

Dzięki

Lajkonix

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #5 dnia: 05 sty 2015, 08:59 »
Marcel:

Moim zdaniem mając dwa przyzwoitej jakości mikrofony i mikser warto wykorzystać przy nagrywaniu oba. Jeżeli mają różne charakterystyki to oczywiście potrzeba eksperymentów z odpowiednim ich rozmieszczeniem oraz ustawieniami miksera, ale efekt zawsze będzie lepszy od nagrywania pojedynczym mikrofonem.
==========================
To jest pierwsza rzecz, jaką dziś wypróbuję. :)



Jeżeli chodzi o reverb to też zmiejszyłbym go do śladowych ilości.
==========================
Jeśli wyłączam pogłos (może reverb to fachowa nazwa tych pogłosów, ech (czyt. echów :) ) i innych odbijań od ścian), to uzyskuję nagranie dźwięku jakbym grał w glinianym garnku. Tym niemniej spróbuję zmniejszyć ten efekt. 


Którego programu procesora efektów używasz?
=======================================
Prawdę mówiąc, nie wiem co odpowiedzieć. Ale na tyle na ile ogarniam tę skrzynkę, to on ma wbudowany CYFROWY PROCESOR EFEKTÓW. Natomiast filmiki nagrywam darmowym programem CyberLink YouCam.

Marcel, dzięki za podpowiedzi.

Lajkonix




Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6884
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #6 dnia: 05 sty 2015, 09:16 »
Którego programu procesora efektów używasz?
=======================================
Prawdę mówiąc, nie wiem co odpowiedzieć. Ale na tyle na ile ogarniam tę skrzynkę, to on ma wbudowany CYFROWY PROCESOR EFEKTÓW. Natomiast filmiki nagrywam darmowym programem CyberLink YouCam.

Chodziło mi o numer efektu jaki masz ustawiony na wyświetlaczu
w prawym górnym rogu miksera w czasie gdy nagrywasz :)
Na różnych programach (numerach) masz różne efekty.

Lista efektów przypisanych do numerów

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #7 dnia: 05 sty 2015, 09:22 »
Ok. To jest efekt z numerem 9.
A tej listy nigdy nie widziałem - jest bombowa!

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6884
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #8 dnia: 05 sty 2015, 09:30 »
To jest efekt z numerem 9.
Czyli najdłuższy z dostępnych reverbów.

A próbowałeś 88, 89, 90, 91?

Pod tymi numerami według rozpiski powinna
być jednocześnie kombinacja reverb + delay.

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #9 dnia: 05 sty 2015, 09:32 »
Spróbuję. Dzięki.
 Wg Ciebie, Marcel, ten kościelny jest drażniący? Kumar też tak mi cienko sugeruje.

Offline Accordion

  • Serwisant Akordeonów
  • *****
  • Wiadomości: 512
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krosno
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #10 dnia: 05 sty 2015, 10:53 »
Te dwa bliźniacze suwaki po lewej tu SUMA. Powinno być ustawiona na 80 % (w tym przypadku na 8 ), a resztę trzeba dostosować.
Tu nie mogę się zgodzić ponieważ nie jest to zwykły mikser a powermikser i na sumie jest regulacja mocy wzmacniacza i trzeba postępować wręcz odwrotnie pierwsze ustawić wszystkie inne potencjometry a na końcu sumę czyli głośność
Zauważyłem że wyjście do komputera jest podłączone do nieodpowiednich gniazd powinno być do CD/tape co powinno całkowicie uniezależnić poziom wyjściowy od potencjometru sumy
bo teraz jeden kanał jest wpięty na wyjście sumy a drugi na słuchawki

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 431
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #11 dnia: 05 sty 2015, 10:58 »
Jak rozumiem wyjście z tego miksera masz podpięte do karty dźwiękowej komputera? Jeśli dobrze widzę, to korzystasz z wyjścia słuchawkowego - i to może być przyczyną przesterowań. Sygnał na wyjściu słuchawkowym może być zbyt silny. Spróbuj wykorzystać wyjścia "L/R CD/TAPE" (ewentualnie "MONO DIRECT") i podłącz je do wejścia "LINE-IN" (Nie do "MIC."! ) karty dźwiękowej komputera. Czasem komputer ma tylko jedno wejście, i to mikrofonowe - wtedy trzeba poszukać w ustawieniach dźwięku komputera czy można je przełączyć na liniowe ("LINE-IN").

Co do reszty ustawień, to suwaki MASTER na początek ustaw około połowy. Ustawienie 80% jest dobre jeśli mikser współpracuje ze wzmacniaczem który ma standardowe wejście 0dB, ale w przypadku karty dźwiękowej komputera to ustawienie może się nie sprawdzić.

Próby zacznij od następujących ustawień:

W kanałach mikrofonów:
Regulatory TREBLE, MID i BASS w pozycji środkowej.
EFFECTS na zero.
LEVEL na zero.

W sekcji DIGITAL EFFECTS PROCESSOR:
Regulator EFFECTS na zero.

W sekcji MAIN LEVEL CONTROL
Obydwa suwaki na połowę.

Podłącz mikrofony i uruchom cały system.

W komputerze uruchom program do nagrywania dźwięku (np. w Windowsie w nemu Akcesoria masz Rejestrator dźwięku).
W mikserze systemowym Windowsa znajdź regulację poziomu nagrywania i ustaw na połowę.
Uruchom nagrywanie i przesuń w górę suwak LEVEL pierwszego mikrofonu.
Wykonaj próbne nagranie obserwując na komputerze wskaźnik wysterowania. W najgłośniejszych momentach powinien on dochodzić do ok. 80% i nigdy nie powinien wchodzić na czerwone pole. Przy próbie odsłuchania dźwięk powinien być głośny i czysty, bez przesterowań (charczenia).
Jeśli dźwięk nagrał się zbyt cicho, to przesuń suwak LEVEL w górę. Jeśli LEVEL jest już na poziomie 80% a ciągle jest zbyt cicho, to przesuwaj w górę suwaki MAIN LEVEL CONTROL. Jeśli jest zbyt głośno i pojawia się charczenie, to w pierwszej kolejności zmniejsz poziom nagrywania w mikserze systemowym Windowsa, a jeśli to nie pomaga to przesuń w dół suwaki MAIN LEVEL CONTROL.
Kiedy już uda Ci się uzyskać prawidłowy poziom nagrywania dla jednego mikrofonu to zapamiętaj jakie było ustawienie jego suwaka LEVEL i wycisz go.
Tą samą procedurę powtórz dla drugiego mikrofonu.
Kiedy masz już ustawiony poziom sygnału dla obydwu mikrofonów, to wykonaj nagranie próbne na dwóch mikrofonach. Jeśli sygnał jest teraz zbyt silny (pojawiło się charczenie) to przesuń w dół suwaki LEVEL obydwu mikrofonów. Możesz teraz wedle uznania poustawiać regulatory TREBLE MID i BASS dla obydwu mikrofonów. Możesz też użyć suwaków equalizera. Jeśli po tym ustawieniu sygnał jest teraz zbyt silny (pojawiło się charczenie przy niskich lub wysokich dźwiękach) to przesuń w dół suwak LEVEL tego mikrofonu który sprawia problemy, lub odsuń ten mikrofon nieco dalej od akordeonu.

Kiedy nagrywany dźwięk ma już barwę która Ci się podoba, to włącz efekt (pogłos) który Ci się podoba, ustaw pokrętło EFFECTS w sekcji DIGIAL EFFECTS PROCESSOR na połowę i pokrętłami EFFECTS w kanałach mikrofonów ustaw taki poziom pogłosu jaki Ci odpowiada. Obserwuj przy tym kontrolkę CLIP koło wyświetlacza - jeśli ona miga przy głośniejszych dźwiękach to obróć w lewo pokrętła EFFECTS w kanałach mikrofonów, a jeśli poziom pogłosu jest wtedy niedostateczny to obróć w prawo pokrętło EFFECTS w sekcji DIGIAL EFFECTS PROCESSOR.

Ufff... ale się rozpisałem.
Mam nadzieję że bardziej pomogłem niż zamieszałem. W razie czego nagrywaj próbki i pytaj. Postaram się pomóc, a przy okazji będzie czego posłuchać :) .

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #12 dnia: 05 sty 2015, 11:27 »
Accordionku i Krelku,
Muszę wydrukować sobie Wasze podpowiedzi i pokombinować w mojej małej filharmonii.
Oczywiście jak poustawiam co trzeba, to zrobię fotki wpięć i ustawień (jak wyżej) i wykonam próbkę nagrania tej Buraski jeszcze raz (jak to dobrze, że jej jeszcze nie upubliczniłem).
W sumie, to dobrze, że się zapytałem o te brzmienia, bo okazało się, że moje pojęcie amatora o nagrywaniu dźwięku jest poniżej dna wklęsłego. Dajcie mi teraz parę dni...., zobaczę co da się wykombinować.
No i oczywiście WIELKIE DZIĘKI.
Lajkonix

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #13 dnia: 05 sty 2015, 14:11 »
Mając obecnie nieco więcej czasu, obczaiłem niektóre rzeczy. Oto efekty:

1) podłączenie systemu do kompa

http://i.imgur.com/RBFgkfS.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


Te dwa bolce starałem się powtykać w inne pasujące dziurki miksera. W żadnych innych nie nagrywa mi dźwięku. Poza tym w instrukcji przy dziurkach tych napisano, że tu się łączy z jakimiś klawiszami oraz z komputerem.

http://i.imgur.com/iDM6UkH.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


Drugi koniec tego kabla ma jeden bolczyk. On pasuje do tej jedynej dziurki w moim kompie. Wetknięcie tego bolca w dziurkę obok powoduje, że nic mi się nie nagrywa.

2) Mikrofony.

Ten mikrofon instrumentalny ma wtyczkę z przejściówką pasującą tylko do dużego gniazda. Po odpięciu przejściówki, goła końcówka do niczego nie pasuje.

http://i.imgur.com/tDDAcuE.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


http://i.imgur.com/yEccMXl.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


W związku z tym pozostawiłem do jak był.

Natomiast podłączyłem na drugim kanale mikrofin doręczny

http://i.imgur.com/R6CYi7B.jpg
System nagłośnieniowy Europort EPA 150


Mikrofiny ustawiłem na warstacie, jeden (instrumentalny) z lewej od strony basów, drugi (doręczny) od strony dyszkantu.

3) Ustawienia:

a) W kanałach mikrofonowych ustawiłem pokrętła bas i treble na "trochę", a mid na "zero". Pokrętło effect ustawiłem na środek skali. Suwaki poziomu ustawiłem mocno poniżej środka skali.

b) Bliźniacze suwaki mainl level control ustawiłem trochę poniżej środka skali.

c) effects processor
Za radą Marcela wybrałem program nr 89.

Chyba nic więcej nie wykombinuję.

Próbka nagrania za chwileczkę.

Lajkonix



 

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2679
    • Zobacz profil
Odp: System nagłośnieniowy Europort EPA 150
« Odpowiedź #14 dnia: 05 sty 2015, 14:35 »
Wrzucam próbki (to nie są występy :) )

https://www.youtube.com/watch?v=nppC3gvGosM&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g

https://www.youtube.com/watch?v=LYv5DOubnaM&list=UUI3IVHoMosImlLC0kFcK63g

Czy na wasze ucho coś się poprawiło? Bo ja mam słabe odtwarzanie na kompie.

Lajkonix