Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Lajkonix

Strony: [1] 2 3 ... 216
1
Sprawy techniczne / Odp: Aktualizacja Forum
« dnia: 15 Marzec 2018, 23:03 »
Cóż, każdy ma swoją misję. Ja na to forum przyszedłem ze swoją misją. I co mi zrobisz? Też mogę mieć. Moją misją jest poznać ludzi, zaprzyjaźnić się z nimi, powymieniać poglądy i pogadać o wszystkim. Niestety, tak sobie wyobrażałem ideę tego forum. Treści merytoryczne są dla mnie drugorzędne, bo forum nie jest oficjalnym źródłem wiedzy obejmującej akordeon. Wynika to stąd, że na forum jesteśmy głównie MY – AMATORZY, nieprzygotowani do tworzenia i przekazywania rzetelnej wiedzy akordeonowej. Skoro jednak oficjalnie przyznałeś, że chcesz tworzyć akordeonową Wikipedię, a nie forum akordeonowe, to może powinieneś zwerbować więcej profesorów, którzy by chętnie wstawiali treści merytoryczne.

Podobno miejscem spotkań i pogaduszek miał być dział off-topic. To było dobre kompromisowe wyjście. Amatorzy pogadanek mogli sobie tam podziałać bez uszczerbku dla treści merytorycznych. I co się stało? Bezpardonowo zlikwidowałeś „zagadki z szufladki”, które cieszyły się największą liczbą wyświetleń. Prawa autorskie? Nie żartuj! Te parę skrawków nut? To tylko pretekst. Tak jak pretekstem jest wywlekanie Janucikowi nicka Winetou – wszyscy wiedzieli, że to on i nie było to żadną tajemnicą. Równie dobrze mógłbyś mu wypomnieć podszywanie się pod nick Krystyna (takie podejrzenia ja miałem  ), albo każdy inny. A ile jeszcze lipnych nicków telepie się po forum? Nie wiem, ale mi to nie przeszkadza. Po to są nicki, żeby pod nimi działać. Jeśli ci się to nie podoba, to żądaj logowania się nazwiskami, a nie zgłaszaj personalne pretensje.

A Sztyc za co oberwał? Bo w głowę zachodzę. Chyba wyłącznie za zagadki i ich liczbę wyświetleń. Serwer się grzeje? Od wiedzy merytorycznej też się kiedyś zagrzeje. I co zrobisz? Jak się grzeje to zmień serwer. Co serwer obchodzi użytkownika forum. Chcesz mieć forum i ludzi na nim, to trzeba przewidywać potrzeby i liczyć się z konsekwencjami. A na razie, akceptujesz nowych użytkowników i nie uprzedzasz ich, że na serwerze się już przelewa…

Na swoje usprawiedliwienie generalnie nic nie mam. Dodam tylko za Janucikiem „nie mój cyrk, nie moje małpy”*).

Teraz możesz mnie zabanować za poglądy, w szczególności za niezgodność z twoją misją. Jeśli jest to ostatni mój post, to wszystkim mówię „BAJO”.

Amen.

Dziękuję za uwagę. 

*) Niejakiemu Sławkowi 20 od razu wyjaśniam, że w kontekście dyskusji w tym wątku, „małpy” nie oznaczają ludzi, tylko treści. Tak, jest takie coś jak przenośnia. Nie wiedziałeś?

2
Sprawy techniczne / Odp: Aktualizacja Forum
« dnia: 13 Marzec 2018, 19:38 »
Zachęcony poniższą wypowiedzią jednego z banitów postanowiłem przedstawić swoje zdanie.

Można by powiedzieć  nie szata graficzna tworzy forum lecz  ludzie biorący udział w dyskusjach, rozmowach wymianie poglądów. Nawet najbardziej przyjazne graficznie forum opierające się tylko  na suchych pojedynczych wpisach traci sens i mija się z celem  jakim  przypisywany jest internetowemu  forum dyskusyjnemu.
Życzę wszystkim na nowej drodze żeby na  całym forum dyskusja rozkwitała przynajmniej tak pięknie jak w tym wątku.

Zgoda. Etymologia słowa "forum" wskazuje na miejsce spotkania i dyskusji LUDZI. Forum to ludzie. Niestety dowiedziałem się u samego źródła, że tu nie ma miejsca na "pogaduszki". Forum ma być "encykopedią akordeonową"! O takim profilu nie wiedziałem angażując się jako użytkownik forum. Po prostu dałem się nabrać.

"Aktualizacja" forum to moim zdaniem jedynie zasłona dymna, a tzw. zmiana szaty graficznej to temat zastępczy. Zatem o szacie, jako temacie trzeciorzędnym, nie wypowiadam się, bo nie widzę potrzeby. Szkoda natomiast, że wyłącznie na tym aspekcieh koncentruje się dyskusja w tym wątku. Nikt natomiast nie zauważył np. zniknięcia "zagadek z szufladek". 845.179 wyświetleń (!) w momencie likwidacji  i nadal rośnie. To pokazuje potrzebę luźnego komunikowania się między nami. Komu to przeszkadzało? I dlaczego? Dlaczego Janucik i Sztyc - animatorzy zagadek i główne postaci wprowadzające forumowe ożywienie - zostali wytypowani jako użytkownicy siejący zamęt? Nie wiem. Co do mnie samego, jako głównego napiętnowanego. to zgadzam się, mam trochę niewyparzoną gębę. Ale nigdy nie starałem się zrobić komukolwiek krzywdy.

Jeśli zatem mam zostać maszyną do pisania wyłącznie merytorycznych treści, bez możliwości luźnego kontaktu z kolegami dzielącymi ze mną moją pasję, to mi się takie forum nie podoba. Merytoryczne treści niech Adminowi piszą profesjonaliści mający odpowiednią wiedzę. Ja za radą Admina skoncentruję się na FaceBook'u.
Nie beczcie, nie opuszczam forum, to nie w moim stylu. Będę gościem, a zaloguję się, jak będę miał potrzebę.

Nara.

3
Pedros, tego się nie spodziewałem...
Szybko ogarnąłeś ten kawałek. Doskonałe współbrzmienie acc i podkładu. Roland to Roland.
Samo wykonanie w moim klimacie. Brawo.
Teraz czekamy na Sztyca (choć on przed chwilą podziękował i nie wiem w jakim zakresie :) )

4
Powitania / Odp: Krystyna
« dnia: 07 Marzec 2018, 12:38 »

... ale ja teraz daleko od kraju, ...


Z tym "daleko" to sobie yaya robisz, nie?


5
Edukacja muzyczna / Odp: Ujazzowienie i reharmonizacja
« dnia: 07 Marzec 2018, 12:11 »
Ok. "Rodzaj akordu (dur / moll / 7 / zm. / zw.)". Kupione.

6
Off-topic / Odp: Pozdrowienia z ...
« dnia: 07 Marzec 2018, 09:27 »
A gdzie cię znowu poniosło...!

7
Edukacja muzyczna / Odp: Ujazzowienie i reharmonizacja
« dnia: 07 Marzec 2018, 08:50 »

Odnośnie tłumaczenia:

Moim zdaniem, tłumaczenie "chord quality", jako "jakość akordu" (czyli tłumaczenie słowo w słowo) - nie jest dobrym pomysłem. Moim zdaniem, lepsze byłoby "rodzaj akordu".

Przez "chord quality" rozumie się w j. angielskim rodzaj akordu, czy jest to np. dur, moll itd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chord_names_and_symbols_(popular_music)#Chord_quality


Czy można to traktować jako jednoznaczne z określeniem: "tryb akordu" ?.  Akord może być w trybie mollowym lub durowym.

Też miałem rozterki z terminem "jakość akordu".

Telepał mi się z dawnych lat termin "tryb". Ale jak wspomniał SamMuz, obejmuje on dur i mol. A chcemy jeszcze 7, zm, zw. Czyli "tryb akordu" to trochę za mało.

Termin "chord quality" w angielskiej Wiki, przytoczony przez Marcela, obejmuje wszystko to co chcemy - dur, mol, 7, zw, zm. W tym sensie używa go też autor. Boję się że polski termin "rodzaj akordu" może być z kolei zbyt szeroki. Polska Wiki dzieli akordy ze względu na (1) liczbę dźwięków, (2) współbrzmienie (kons., dys.), (3) pokrewieństwo, (4) funkcję w tonacji (główne, poboczne). W tej sytuacji termin "rodzaj akordu" może wskazywać na jedną z tych grup. A w lekcji nie o to chodzi. Dlatego zdecydowałem się na termin "jakość akordu", rozumiejąc za autorem dur, mol, zw, zm i 7. Wiem, że jakość kojarzy się z "lepszy, gorszy". Ale nic lepszego nie byłe w stanie wymyślić. Może jeszcze jakoś harmonista definitywnie się wypowie...

Sztycu, nie chciałbym stwarzać wrażenia, że sam jestem expertem w dziedzinie harmonii. Wiem także że 90% naszych kolegów może mieć problem z tym tekstem. Moim celem jest jedynie:
(1) pokazać kolegom, że taki obszar w muzyce występuje i jest głęboko rozpracowywany,
(2) w miarę wiernie odtworzyć to, co mądrzy ludzie na ten temat piszą, wystrzegając się moich własnych dywagacji, bo one mogą popsuć wykład.
Tym niemniej w komentarzach chętnie poczytam uwagi i podyskutuję, choć wiem niewiele. W takiej dyskusji będzie jasne co powiedział autor przetłumaczonego tekstu, a co dokładamy lub dorozumiewamy my sami.

Dzięki za wsparcie.

8
Propozycje nowych utworów / Odp: Kaczuszki
« dnia: 06 Marzec 2018, 22:15 »
Szymlenga, brawo!

9
Edukacja muzyczna / Odp: Ujazzowienie i reharmonizacja
« dnia: 06 Marzec 2018, 20:31 »
Oni chyba czerpią wiedzę od wykładowców. A co ma zrobić amator? Zapisać się do AM?

10
Akordeoniści, akordeonistki i zespoły / Odp: Ksenija Sidorova
« dnia: 06 Marzec 2018, 17:41 »
Taaam... nie przebija Lamonaliny. :)
 [piwo]

11
Edukacja muzyczna / Odp: Ujazzowienie i reharmonizacja
« dnia: 06 Marzec 2018, 17:26 »
PanSzczepan, świetna ilustracja. Zmiana harmonii, bez specjalnej zmiany linii melodycznej. Dzięki.

12
Edukacja muzyczna / Odp: Ujazzowienie i reharmonizacja
« dnia: 06 Marzec 2018, 16:51 »
Teraz kolejna lekcja. Uszczegółowiono w niej kwestie dotyczące reharmonizacji (stanowiącej jeden z elementów "ujazzowienia utworu) jest tu nieco powtórzeń z poprzedniej lekcji, ale także wiele nowych detali.
Jak przy poprzedniej lekcji, proszę o ewentualne uwagi dotyczące tłumaczenia, terminologii oraz innych dopojaśnień.

Link do oryginalnej lekcji:

http://www.thejazzpianosite.com/jazz-piano-lessons/jazz-reharmonization/how-to-reharmonize-a-song/

Tłumaczenie:
 
Jak zreharmonizować utwór – Reharmonizacja

Reharmonizacja

Rozpoczęliśmy przedstawianie Reharmonizacji w poprzedniej lekcji. W niniejszej lekcji rozbudujemy i rozwiniemy ten temat, a także dokonamy przeglądu niektórych części poprzednich lekcji.

Reharmonizacja = Zastępowanie akordów, ale w odniesieniu do całego następstwa akordów
 
Reharmonizacja jest wykorzystywana do:

•   Nadawania utworowi charakteru jazzowego – oznacza to większą złożoność brzmieniową i/lub strukturalną;

•   Personalizowania utworu i nadania mu cech własnych wykonawcy (to jest prawie jak komponowanie całkiem nowego utworu, lub wariacji istniejącego utworu).

Generalnie utwór składa się z:
•   Melodii; oraz
•   Następujących po sobie akordów

Reharmonizacja polega na zmianie melodii lub akordów lub obu tych elementów – ale zmiany muszą być przeprowadzone zgodnie z pewnymi regułami lub koncepcjami.
 
W celu przeprowadzenia reharmonizacji utworu należy uwzględnić dwa elementy:

•   Brzmienie:
        o   Zależy ono od wzajemnego oddziaływania melodii i akordów,
        o   Zależy ono od rodzaju akordu (dur / moll / 7 / zm. / zw. itd. - w takim znaczeniu używa się dalej terminu "rodzaj akordu"),
        o   Cel: zapewnienie, że dźwięki melodii tworzą dozwolone brzmienia w ramach akordu.

•   Strukturę harmoniczną
        o   Odnosi się do następstwa akordów oraz zmian linii basowej
        o     Nie ma na nią wpływu rodzaj akordów
        o   Cel: struktura harmoniczna winna być logiczna.
        o   W praktyce oznacza to, że akordy i linia basowa winny zmieniać się:
                   O ustalone Interwały;
                   Diatonicznie;
                   Zgodnie z Melodią.

Nadrzędnym Celem Reharmonizacji jest:

•   Zmiana akordów i/lub melodii zapewniająca że melodia tworzy „dozwolone brzmienia” w ramach zastosowanych akordów.

•   Zmiana akordów i linii basowej w „usystematyzowany sposób“.

Kluczowa Nuta Melodii KNM (Key Melody Note)

Pierwszą rzeczą jaką trzeba zrobić w trakcie reharmonizacji utworu jest identyfikacja Kluczowych Nut Melodii KNM (Key Melody Note) w każdym takcie:

•   KNM jest harmonicznie najważniejszą nutą w takcie – przy czym wszystkie inne nuty traktowane są jako przejściowe (tzn. NIE są harmonicznie istotne)

•   Jest to w znacznym stopniu subiektywne, ale KNM zwykle jest:
        o   Najdłuższą nutą w takcie,
        o   Pierwszą nutą w takcie,
        o   Najczęściej powtarzaną nutą w takcie,
        o   Nutą przypadającą na mocną część taktu.

•   Może występować więcej niż jedna KNM w takcie, a w tym przypadku:
        o   Uwzględnia się obie; lub
        o   Poszukuje się KNM w każdej połowie taktu (i kontynuuje się tę procedurę).

•   Może nie występować oczywista KNM – np. przy szybkich przebiegach nutowych, a w tym przypadku:
        o   Należy uwzględnić WSZYSTKIE lub WIĘKSZOŚĆ nut w takcie,
        o   Przyjąć że Struktura harmoniczna ma priorytet przed Brzmieniem – więcej o tym zagadnieniu poniżej.

Brzmienie

Najpierw zajmijmy się Brzmieniem:

•   Zmieniamy akord (jego tonalność i rodzaj) lub KNM w celu zapewnienia że KNM utworzy „dozwolone brzmienie” w ramach tego akordu

•   Dowiedzieliśmy się już w poprzednich lekcjach, że nie wszystkie dźwięki jednakowo wpływają na brzmienie akordu. Niektóre nuty, zagrane w ramach akordu, brzmią silnie (Dźwięki Wiodące), inne nuty brzmią przyjemnie i dopełniają brzmienie akordu (Dźwięki tworzące dozwolone napięcia), podczas gdy inne nuty brzmią słabo i dysonująco (Dźwięki niedozwolone). Definiuje się „adozwolone brzmienie” w odniesieniu do ‘dźwięków prowadzących’ (tercja 3rd i septyma 7th) oraz ‘dźwięków tworzących dozwolone napięcia’. Są to dźwięki dobrze brzmiące w ramach danego akordu. Każdy dźwięk można zaliczyć do jednej z następujących klas:
      o   Silnie brzmiące = dźwięki wiodące
      o   Słabo brzmiące = pryma i kwinta 5th
      o   Brzmiące jazzowo = dźwięki tworzące dozwolone napięcia
      o   Dźwięki niedozwolone = dźwięki tworzące niedozwolone napięcia / dźwięki niedozwolone

Dozwolone brzmienie = Dźwięki Wiodące + Dźwięki tworzące dozwolone napięcia

Poniżej przedstawiono dozwolone brzmienia dla pewnych rodzajów akordów.
 
Dozwolone brzmienia

Załącznik 1
 
Teraz wykonajmy takie samo zestawienie ale odwrotnie. Zamiast ustalać akord i znajdować dla niego dźwięki o dozwolonym brzmieniu, ustalmy konkretny dźwięk i znajdźmy wszystkie akordy w ramach których ten dźwięk będzie tworzył dozwolone brzmienie. Ustalmy konkretny dźwięk jako C.

•   Poniżej, wszystkie akordy które tworzą z KNM C dozwolone brzmienie są podświetlone na Zielono,

•   Tonalność/pryma akordu jest podana w wierszu zatytułowanym „Pryma” (Root‘),

•   Rodzaj akordu jest podana w wierszach zatytułowanych "Rodzaj akordu“ (Chord Quality),
•   W wierszu zatytułowanym „Stopień“ (Degree) podano na jakim stopniu leży KNM w relacji do akordu.

Załącznik 2
 
Można wykorzystywać jedynie akordy zaznaczone powyżej na Zielono w celu zastąpienia akordu gdy KNM w takie jest nutą C.

Struktura harmoniczna

Następnie zajmijmy się Strukturą Harmoniczną:

•   ‘Struktura harmoniczna‘ dotyczy zmian  akordów oraz linii basowej w „usystematyzowany“ lub „logiczny“ sposób, z pominięciem jakości akordów.

•   W praktyce oznacza to zmiany akordów i linii basowej:
        o   Według Ustalonych Interwałów;
        o   Diatonicznie;
        o   Zgodnie z Melodią; lub
        o   Zgodnie z innymi logicznymi zasadami.

•   Można zmieniać przewroty akordów w celu stworzenia gładszej linii basowej, by ta nie wykonywała zbyt dużych skoków

•   Linia basowa i akordy mogą poruszać się w różnych kierunkach o ile zmiany te są „usystematyzowane“.

Chromatycznie
Ustalone interwały   EƄ7      D7      DƄ7      CMaj7

Coltran
Ustalone interwały   CMaj7   AMaj7   EMaj7   CMaj7

Diatonicznie      F7      E7      D7      Cmaj7

Zgodnie z melodią   Mel.: C   Mel.: E       Mel.: F      Mel.: F
                 Ak.: Am7   Ak.: CMaj7    Ak.: DƄMaj7   Ak.: Dm7

Linia basowa      Ak.: EƄ6   Ak.: D7   Ak.: DƄMaj7   Ak.:CMaj7
(nuta pedałowa)   Bas: C   Bas: C   Bas: C      Bas: C

Linia basowa      Akord: Em7   Akord: A7   Akord: Dm7-G7   Akord: CMaj7
(stopniowo)      Bas: E      Bas: E   Bas: D-D      Bas: C


Uwaga: Akordy i linia basowa mogą zmieniać się niezależnie, przy czym rodzaj akordów nie ma znaczenia.

Kilka Reguł i Wskazówek:

•   Wybieraj akordy i melodię które zwiększają, a następnie zmniejszają napięcie
        o   W celu zwiększenia napięcia– stosuj wyższe rozszerzenia i alteracje (np. ♭13)
        o   W celi zmniejszenia napięcia– stosuj Dźwięki Wiodące (tercja 3rd i septyma 7th) oraz niższe rozszerzenia (np. nona 9)

•   Na długiej nucie melodii lub na powtarzającej się nucie melodii, zmieniaj harmonię poprzez kilka akordów (to powoduje, że nuta melodii staje się rodzajem nuty pedałowej, co świetnie brzmi)

•   W idealnym przypadku chcielibyśmy mieć dozwolone brzmienie ORAZ logiczną strukturę harmoniczną, jednak możliwe jest osiągnięcie jednego bez drugiego z tych elementów:
        o   Można mieć słabe brzmienie (pryma lub kwinta 5th), jeśli zbudowano silną strukturę harmoniczną (II-V); LUB
        o   Można mieć słabą strukturę harmoniczną (brak schematu harmonicznego), jeśli zbudowano silne brzmienie (tercja 3rd lub septyma 7th)

•   Jeśli melodia zawiera szybkie przebiegi nutowe bez wyraźnej KNM:
        o   Struktura harmoniczna staje się ważniejsza niż brzmienie: Utwory bebopu często wykorzystują szybkie przebiegi melodyczne z silną strukturą harmoniczną zbudowaną na schemacie następstwa II-V.
        o   Należy analizować i rozważyć wszystkie nuty w takcie.

Dalsze działania
W celu spowodowania by reharmonizacja brzmiała jeszcze bardziej profesjonalnie i płynnie należy:
•   dodać Akordy Przejściowe
•   zastosować Jazzową budowe Akordów
•   Ozdobić Melodię

Google Doc
Poniżej przedstawiono link do pliku Google Doc, który określa wszystkie możliwe rodzaje akordów reharmonizacyjnych (zastępczych) dla wszystkich 12 dźwięków. Można je eksportować do Excela. W tym celu:
•   Przejdź do Google Doc pod linkiem https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yZAjBbE6ChG54MiI7IkOwH1xV29SuP80XqpERgZQabk/edit#gid=0
•   Wybierz zakładkę ‘File’
•   Wybierz ‘Download as’
•   Wybierz ‘Microsoft Excel’

W celu obejrzenia przedstawionej teorii w działaniu proszę obejrzeć poniższe wideo:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=hhMCNhfZ8Iw



13
Dzięki chłopaki za deklaracje (Sztyc, Pedros). Pozostaje mi zatem tylko zachęcić - drugi w kolejności wykonawca ma u mnie piwko.

Mniej odważnym chciałbym podpowiedzieć... Akordy wypisane w nutkach można grać bez tych sekst i septym. Nie będzie fałszu, no może trochę uboższa harmonia. A dodatkowo, przy podkładzie można grać w ogóle bez basów (cała harmonia jest w podkładzie), tym bardziej, że basy zagłuszają i rozmazują rytm i harmonię podkładu. Tak ja zrobiłem w swoim nagraniu. Jeśli chcecie popraktykować lekkie jazzowe brzmienie to jest okazja.

Wiem, że moje nagranie nie jest perfekcyjne, ale takie są prawa amatora. Ciągle kombinuję z barwą dźwięku. Tym razem zdecydowałem się na fagot (choć częściej grałem to na ósemce). Może rzeczywiście na jakiejś ostrzejszej barwie zabrzmiałoby to weselej. Na boku popróbuję.

Nieustająco proszę o czujność w sprawie nutek. W razie potrzeby skoryguję i podmienię.

14
I warto zwrócić uwagę na lekko jazzującą harmonię. Mało który akord obywa się bez septymy. Może ktoś pokusiłby się jeszcze bardziej tę harmonie wzbogacić (nony, tercdecymy... czekają) :) .

15
Kontynuujemy zabawę w granie przy podkładzie.
Tym razem "Piosenka jest dobra na wszystko"
muz. J. Wasowski, sł. J. Przybora, podkład M. Krysiak

Nutki, podkład i przykładowe wykonanie pod linkiem:

https://drive.google.com/drive/folders/1_Y26yAHsY9est9rucQskezLZbSwhHK8q

Regulaminowe wykonanie na YT jest tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=2ApLSqcnEiE

Panu Markowi Krysiakowi dziękuję za współpracę.

Strony: [1] 2 3 ... 216