Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - Lajkonix

Strony: [1] 2 3 ... 9
1
Kontynuujemy zabawę w granie przy podkładzie.
Tym razem "Piosenka jest dobra na wszystko"
muz. J. Wasowski, sł. J. Przybora, podkład M. Krysiak

Nutki, podkład i przykładowe wykonanie pod linkiem:

https://drive.google.com/drive/folders/1_Y26yAHsY9est9rucQskezLZbSwhHK8q

Regulaminowe wykonanie na YT jest tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=2ApLSqcnEiE

Panu Markowi Krysiakowi dziękuję za współpracę.

2
Off-topic / O komentowaniu komentujących
« dnia: 04 Marzec 2018, 22:00 »
Taka mnie dziś od rana naszła refleksja. I to nie wiem dlaczego.

Otóż, każdy uwielbia komentarze w wątkach założonych przez siebie, komentarze do swoich wykonań lub dyskusje pod swoimi postami. No cóż ja też to lubię.

Staram się jednak odwzajemniać uzyskaną w ten sposób przyjemność. Staram się zachęcić wykonawców do pracy, zwrócić uwagę na potknięcia... cokolwiek, by wykonawca widział zainteresowanie. Nie ma dla mnie znaczenia czy wykonawca jest amatorem, samoukiem, czy początkującym akordeonistą. Uważam, ze warto się pochylić, żeby zrobić komuś przyjemność. I zauważam, że wielu ze skomentowanych kolegów tę przyjemność odwzajemnia.

Wnioski są takie:

1) komentuj innych, jeśli chcesz być komentowany,
2) nie oczekuj komentarzy, jeśli nie chcesz się pochylić nad innymi.


Amen.
Dziękuję Państwu za tę chwilę uwagi.

To napisałem ja i z tym się zgadzam.

3
Edukacja muzyczna / Ujazzowienie i reharmonizacja
« dnia: 04 Marzec 2018, 20:55 »
Rzuciłem hasło przetłumaczenia i oto efekt.
Oryginalny tekst jest pod linkiem:  http://www.thejazzpianosite.com/jazz-piano-lessons/jazz-reharmonization/turn-song-jazz-song/

Tekst ten stanowi niejako wstęp autora do lekcji nt. reharmonizacji. Warto od tego tekstu zacząć, żeby przekonać się jakie jest miejsce reharmonizacji w procesie pracy nad utworem.
Starałem się przetłumaczyć jak najwierniej. Jednak proszę kolegów znających angielski i kolegów znających teorię harmonii o wszelkie uwagi w celu weryfikacji tekstu. Jeśli siły pozwolą, to przetłumaczę kolejną lekcję.

Tłumaczenie poniżej:

Jak nadać utworowi jazzowego charakteru - „Ujazzowienie”
W niniejszej lekcji i poniższym video, zapoznamy się ze sposobem przekształcenia dowolny utworu w utwór jazzowy przy zastosowaniu kilku technik, w tym Reharmonizacji (także w liczbie mnogiej).
 
Wiele koncepcji, które poznaliśmy w poprzednich lekacjach można zastosować do dowolnego utworu w celu nadania mu „jazzowego” brzmienia. Na przykład, można wziąć dowolny stary utwór i zastosować następujące techniki:
•   Grać akordy septymowe (7th Chords),
•   Rozszerzyć akordy (grać akordy nonowe 9th i tercdecymowe 13th),
•   Alterować akordy,
•   Dodać Akordy Przejściowe,
•   Wybierać odpowiednią Jazzową budowę akordów,
•   Ozdobić melodię (poprzez dodanie prostych improwizacji i kilku ozdobników),
•   Reharmonizacja (omówiona  poniżej),
Zastosowanie każdej z tych technik pozwala „ujazzowić” utwór i każda prowadzi do różnych poziomów „ujazzowienia”. Od prostego jazzu (użycie akordów septymowych) do wyjątkowo jazzowych (reharmonizacja). Ale poprzez zastosowanie i łączenie powyższych technik można przekształcić dosłownie każdy utwór czy to w stylu pop, klasyczny, ludowy czy dowolny inny, w utwór jazzowy (lub przynajmniej brzmiący jazzowo).

Reharmonizacja (lub jak przekształcić dowolny utwór w utwór jazzowy)

Reharmonizacja jest w zasadzie wymyślnym wyrazem oznaczającym zamianę akordów, ale obejmuje raczej zamianę całego następstwa akordów, niż zamianę pojedynczego akordu. Poniżej przeanalizujemy ogólne zasady oraz podstawową teorię funkcjonowania zamiany akordów. Umożliwi to tworzenie własnych akordów w trakcie reharmonizacji utworu, zamiast stosowania standardowej i często nadużywanej zamiany akordów (która nie zawsze się sprawdza).
 
W trakcie reharmonizacji utworu, utrzymujemy tę samą melodię ale zmieniamy akordy w celu stworzenia brzmienia jazzowego. Żeby zrozumieć re harmonizację należy zrozumieć następujące pojęcia:

•   Kluczowa Nuta Melodii (Key Melody Note KMN) – jest to najważniejsza nuta w każdym takcie. Harmonię (akordy) buduje się wokół tej nuty, traktując wszystkie inne nuty jako nuty przejściowe (tzn. jako nuty, które NIE są istotne dla harmonii). Wybór KMN w każdym takcie jest w pewnym stopniu subiektywne, ale następujące czynniki określają czy dana nuta jest KMN:
      o   Pierwsza nuta w każdym takcie jest bardziej istotna niż kolejne nuty,
      o   Nuty przypadające na mocną część taktu (on-the-beat) są bardziej istotne niż nuty przypadające na słabą część taktu (off-the-beat)
      o   Dłuższe nuty są ważniejsze niż krótsze nuty
      o   Powtarzane nuty są ważniejsze niż nuty nie powtarzające się

Ogólna Zasada Reharmonizacji: Można zmienić dowolną nutę w akordzie, z wyjątkiem KMN. Oznacza to, że MOŻNA zmienić prymę, tercję (3rd) i septymę (7th) – zatem można zmienić tonalność oraz jakość akordu.

•   Dozwolone brzmienie (Acceptable Harmony) – w poprzednich lekcjach nauczyliśmy się, że różne nuty niejednakowo wpływają na brzmienie akordu. Niektóre nuty, zagrane w ramach akordu, brzmią silnie (Dźwięki Wiodące), inne nuty brzmią przyjemnie i dopełniają brzmienie akordu (Dźwięki tworzące dozwolone napięcia), podczas gdy inne nuty brzmią słabo i dysonująco (Dźwięki niedozwolone). Definiuje się „akceptowale brzmienie” w odniesieniu do ‘dźwięków prowadzących’ (tercja 3rd i septyma 7th) oraz ‘dźwięków tworzących dozwolone napięcia’. Są to dźwięki dobrze brzmiące w ramach danego akordu. Każdy dźwięk można zaliczyć do jednej z następujących klas:
      o   Silnie brzmiące = dźwięki wiodące
      o   Słabo brzmiące = pryma i kwinta 5th
      o   Brzmiące jazzowo = dźwięki tworzące dozwolone napięcia
      o   Dźwięki niedozwolone = dźwięki tworzące niedozwolone napięcia / dźwięki niedozwolone

Dozwolone brzmienie = Dźwięki Wiodące + Dźwięki tworzące dozwolone napięcia
 
Poniżej przedstawiono dozwolone brzmienia dla akordów Maj7, m7 oraz V7.
Dozwolone brzmienia (tabele przedstawiają rodzaj współbrzmienia poszczególnych dźwięków skali ( C, C#, D, …) w ramach akordów użytych do re harmonizacji (C∆7, C-7, C7)

Tabela 1


Teraz wykonajmy takie samo zestawienie ale odwrotnie. Zamiast ustalać akord i znajdować dla niego dźwięki o dozwolonym brzmieniu, ustalmy konkretny dźwięk i znajdźmy wszystkie akordy w ramach których ten dźwięk będzie tworzył dozwolone brzmienie

Akordy w ramach twórych ‘G’ tworzy dozwolone brzmienie
 
Tabela 2


Powyżej przedstawiono wszystkie akordy w ramach których G tworzy dozwolone brzmienie. Oznacza to, ze w trakcie reharmonizacji danego taktu, w którym G jest KMN, można zastosować dosłownie dowolny w wymienionych akordów. Nuta G w ramach każdego z tych akordów będzie brzmiała dobrze, wyraźnie i przyjemnie.
 
Ogólny Cel Reharmonizacji: Wprowadzić akordy w których KMN tworzy z nimi dozwolone brzmienie.

Google Doc

Poniżej przedstawiono link do pliku Google Doc, który określa wszystkie możliwe akordy reharmonizacyjne (zastępcze) Maj7, m7 and V7 dla wszystkich 12 dźwięków. Można je eksportować do Excela. W tym celu:
•   Przejdź do Google Doc pod linkiem https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yZAjBbE6ChG54MiI7IkOwH1xV29SuP80XqpERgZQabk/edit#gid=0
•   Wybierz zakładkę ‘File’
•   Wybierz ‘Download as’
•   Wybierz ‘Microsoft Excel’

Co dalej?

Obecnie wybraliśmy akord w oparciu o KMN w poszczególnych taktach. Co dalej? Jaki akord powinniśmy ustalić jako następny? Poniżej podano kilka generalnych zasad zgodnie z którymi powinno się postępować:

•   Wybierz dowolny akord, dla którego KMN tworzy Dozwolone brzmienie
•   Przejdź do kolejnego akordu w usystematyzowany sposób, czyli:
        o   Chromatycznie (o pół tonu) – np. od E7 do E♭Maj7
        o   Diatonicznie (o cały ton) – np. od Em7 do Dm7
        o   Po kole kwintowym – np. od H7 to Em7
•   Wybieraj akordy które zwiększają a następnie zmniejszają napięcie
        o   W celu zwiększenia napięcia – stosuj wyższe rozszerzenia i alteracje (np.♭13)
        o   W celu zmniejszenia napięcia - stosuj Dźwięki Wiodące (tercja 3rd i seksta 7th) oraz i niższe rozszerzenia (np. 9)

Stosowanie reharmonizacji (oraz innych wspomnianych wcześniej technik) pozwala przekształcić dowolny utwór w utwór jazzowy i zapewni różne poziomy „ujazzowienia”. Jednak, żeby naprawdę usłyszeć jak i dlaczego stosowanie wymienionych technik powoduje, że utwór brzmi jazzowo należy obejrzeć poniższe video. W tym filmie wziąłem słynną utwór pop (Let It Be) i ‘ujazzowiłem’ go.

https://www.youtube.com/watch?v=bkOu4K95DcQ
 
A w następnej lekcji przeanalizujemy Reharmonizację bardziej szczegółowo i z wykorzystaniem większej ilości rodzajów akordów.

Wnioski i Pewne Rozważania Filozoficzne

Kilka uwag końcowych:
 
W niniejszej lekcji zmienialiśmy akordy tak by pasowały do melodii. Jednakże można także zmienić melodię tak by pasowała do akordów. Jestem przekonany, że uwierzycie iż jeśli tak zrobicie, to wasze możliwości wyboru staną się prawie nieograniczone. Oznacza to, że można dobrać dosłownie dowolny akord, a jeśli dźwięk melodii nie pasuje do niego (tj. melodia nie tworzy dozwolonego brzmienia z akordem), to można po prostu zmienić melodię (poprzez podwyższenie, obniżenie lub pominięcie dźwięku). Często tak się robi gdy muzyk preferuje schemat następstwa akordów, a nie melodię. Jest to użyteczny pomysł do wykorzystania w takich schematach jak Zmiany Coltrane’a (Coltrane Changes) lub w schematach typu II-V.
 

Na koniec, ‘dozwolone brzmienia’, o których mówiono w lekcji, to brzmienia, które są „dozwolone” obecnie. Ale nie można zapominać że pojęcie dopuszczalności / akceptowalności zmienia się w czasie. W Średniowieczu tryton był Diabolus in Musica; na początku XX wieku interwał Maj7 był rzadko używany (muzycy preferowali akord Maj6). Tak więc, nie należy się obawiać stosowania pewnych niedozwolonych brzmień, ale należy przekonać się jak one są odbierane. W końcu, tak ewoluuje muzyka (i wszystko inne) – za przyczyną ludzi którzy łamią reguły. Viva la revolución!

4
Off-topic / Forumowi warszawiacy
« dnia: 16 Luty 2018, 14:04 »
AndrzejTP wywołał u mnie pytanie...
Ilu warszawiaków jest na Forum?
Sam nie jestem rodowitym warszawiakiem, ale mam ze 20 lat stażu w tym mieście. Ciekawi mnie kto jeszcze mieszka w pobliżu. Może jakieś bezakordeonowe piwko w barku "Setka" na Świętokrzyskiej (na przeciwko NBP)? (nazwa barku zobowiązująca).
Odliczyć mi się tutaj!
 ;D

5
Wszyscy to znają i wszyscy to lubią. Da się zagrać. A z podkładem - dodatkowa atrakcja.
Pod poniższym linkiem są:
1) nutki
2) podkład opracowany przez p. Marka Krysiaka
3) moje wykonanie do obejrzenia i posłuchania

https://drive.google.com/drive/folders/1YmDAnR8uUBHoibkdtI2fOCtLNsZ3J9zw

Chciałoby się, żeby wielu z was to zagrało. To byłaby najpiękniejsza nagroda za nasze męczarnie. :)


No i jeszcze regulaminowe wykonanie na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=AtY01UQbmQ8

6
Tym razem proponujemy łatwiznę, w celu zachęcenia amatorów do wykonania z podkładem.
Utwór jest znany i łatwy. Nie ma co się bać.
Zamiast wariacji można powtórzyć ponownie sam temat. Nutki, wykonanie i sam podkład są tu:

https://drive.google.com/drive/folders/1f8AFdsqfau5ELMwqb6F3AZKvdxT-8sZ5

https://www.youtube.com/watch?v=AnXBRcBHQ5s

Twórcom projektu (Lajkonix, p. Marek Krysiak) miło byłoby usłyszeć Wasze wykonanie oraz uwagi, czy nasza robota ma sens.

Dołożyłem pdf pod zapodany link, bo doszły mnie słuchy, że nie wszyscy mogą otworzyć nutki w MuseScore.

7
Proponuję następującą zabawę:

ZAGRAJMY Z PODKŁADEM !

Tu jest link do:
MP3 - podkład (uwaga 2 takty wstępu). Podkład wykonał p. Marek Krysiak.
MP3 - moje wykonanie z podkładem, gdyby ktoś chciał posłuchać.
MP4 - moje wykonanie z podkładem, gdyby ktoś chciał posłuchać i obejrzeć

https://drive.google.com/drive/folders/1HGU92qkMc4iu_vw_bYcI0M5ei8UxQFRh

W sprawie nutek:
1) są w necie (bardzo łatwe do znalezienia),
2) w awaryjnej sytuacji można mi przesłać swój adres mailowy na priv. Podrzucę link po uskładaniu się trzech próśb.
3) może ktoś by zapisał linię melodyczną w MuseScore i tutaj udostępnił....?

Wiem, że może nie być to łatwy do zagrania kawałek. Zatem, jeśli będziecie odtwarzać podkład w Media Playerze, to jest tam możliwość spowolnienia odtwarzania. To może być przydatne do ćwiczenia, albo też do samego nagrania, bowiem ten kawałek nie musi być szybki.
Przymierzcie się do ewentualnego nieużywania basów, bowiem rytm i harmonia są w podkładzie. Natomiast basy mogą to rozmydlać. Zresztą sami poeksperymentujcie.
Jeśli ktoś ma kawałek mikserka, to warto wpuścić do niego podkład jednym kanałem, a akordeon przez mikrofon - drugim kanałem.

Każde nagranie byłoby dla mnie i p. Marka wspaniałą nagrodą.

Ponadto chciałbym Was poprosić o wszelkie uwagi, komentarze i sugestie, co do takiej formy wyzwania. Chcielibyśmy podjąć pracę nad kolejnym kawałkiem z udostępnionym podkładem, więc Wasze zainteresowanie byłoby cennym drogowskazem, czy warto to dalej robić.

Obiecuję, że kolejne podejście będzie o wiele łatwiejsze.

 [akordeon]

Ps. Panu Markowi Krysiakowi dziękuję za pracę, użyczenie swojego talentu i wielką cierpliwość.


Dla formalności przedstawiam wykonanie:
https://www.youtube.com/watch?v=V4sysNhHilE

8
Włoscy kolesie to skonstruowali (dajcie sobie na słuchawkach):

https://www.youtube.com/watch?v=kHthB77ZaaY

9
Doszły mnie słuchy, że Arek Korytkowski planuje rozszerzyć istniejący stary Leksykon o aktualne zjawiska - akordeonistów profesjonalistów, amatorów, portale, wydarzenia. Ma się tam znaleźć informacja o najbardziej znanych akordeonistach a także o naszym forum i jego poprzednikach.
Proponuję w tym wątku przedstawiać kandydatury (ewentualnie z krótką notką, jeśli ktoś ma dodatkowe informacje).
Arek odezwij się tutaj i rzuć trochę szczegółów, bo moja wiedza jest dość skromna.
Na zachętę, ja zgłosiłbym największe tuzy Youtuba:
Zbyszek Szczepaniak (kanał Cinszcz) -  9 450 560 wyświetleń
Łukasz Wojtkiewicz (kanał Łukaszkowy) 7 266 861 wyświetleń
Marcin Kubuszewski (kanał Kumarowaty) - 1 172 778 wyświetleń

tych nic nie przebija. :)
No i zgłaszam nasze Forum, licząc że Marcel nie odmówi przekazania kluczowych informacji (daty, liczby, tematyka, osobowości).
Pozderki

10
Darmowe nuty akordeonowe / Gabriele di Pietro
« dnia: 10 Luty 2017, 14:11 »
Warto przepalcować. Szczególnie "La Polka del Trillo":

http://www.vgsmusica.com/spartiti%20orchestrine%20e%20ballo%20liscio.html

11
Akordeoniści, akordeonistki i zespoły / Stasiek Wielanek 1949-2016
« dnia: 24 Grudzień 2016, 10:43 »
Pewnie Dobry Pan Bóg potrzebował Go do kolędowania na Niebieskiej Wigilii.


https://www.youtube.com/watch?v=8Yvf9YwX4Cg&list=PL4L1lwAbaOk38Sii0brCPnqoQnJhALtpC&index=26

12
Humor akordeonowy / Wspomaganie miechowania
« dnia: 18 Listopad 2016, 20:59 »
Tak sobie myślę.... A jakby tak dziurka w miechu. Instalacja regulacyjnego zaworka na dziurce. I jak miech za twardy to popuszczamy powietrze na zaworku i vice versa. Odkręcenie na full daje pełną lekkość  miechowania. Co tu kompinować? Ja się pytam.

Ps. Nie wchodzę już w pomysły z fotowoltaiką, bo to mogłoby być uznane za śmieszne.

13
Padła moja ulubiona ósemka. Bez niej jak bez ręki. Kto podpowie!

https://www.youtube.com/watch?v=K7NvrP5Am_8

14
Nagrania i filmiki akordeonowe / Znowu Bredif - Un air de Paris
« dnia: 30 Październik 2016, 18:24 »
Mam nadzieję, że Marcel mnie w końcu nie wywali:

https://www.youtube.com/watch?v=MMtgfcyvUqA

15
Nagrania i filmiki akordeonowe / Valsouze - Bredif
« dnia: 26 Październik 2016, 20:03 »

Strony: [1] 2 3 ... 9