Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - midimariusz

Strony: [1]
1
Akordeon Guzikowy / Sztywne palce
« dnia: 10 Październik 2016, 18:51 »
Mam ważne pytanie do szanownych kolegów.
Moja córka chodzi na trzeci rok do PSM na akordeon guzikowy.
W tym roku zmieniła się Pani i mówi, ze Ola (9 Lat) ma za twarde palce, i że jak tak dalej będzie to niech się wypisze.
Ja ukończyłem akordeon klawiszowy i nie znam się na technice guzikowej.

Jakie ćwiczenia można zrobić, żeby palce były miękkie- luźne  przy graniu?
Długo się trenuje tą technikę?

2
Kiedyś zadano mi pytanie na forum, czym się różni harmonia klasyczna od romantycznej.

To błahe z pozoru pytanie wymaga jednak głębszej analizy, aby odpowiedzieć.

Na Akademii Muzycznej każdy student ma za zadanie harmonizować na zajęciach pieśni w różnych stylach. Są to na ogół style:

  • Styl Modalny – najwcześniejszy historycznie,pochodzi w okresu Średniowiecza. Charakteryzuje się brakiem rozwiązań typu Dominanta → Tonika, Dominanta septymowa → Tonika. Stąd też nie ma tam kadencji Małej i Wielkiej doskonałej. Brak odczuwalnego ciążenia do rozwiązania. Jest to taki sobie sposób harmonizowania, piosenki tak zharmonizowane są mało wyraziste.

  • Styl klasyczny – to popularny system Dur – moll. Właśnie taki schemat mamy w akordeonach. Dużo piosenek harmonizowanych z zastosowaniem Triady Harmonicznej (T S D). Charakterystyczne ciążenia, konieczność rozwiązania Dominanty na tonikę, na końcu utworu. Styl stosowany w epoce Baroku i nieco późniejszym. A także obecnie. Idealnie nadaje się jako akompaniament do piosenek.

  • Styl romantyczny – charakterystyczny dla epoki romantyzmu. Wprowadzono tutaj dodatkowo półtony do harmonii, opóźnienie, wyprzedzenia półtonowe i stąd taka duża różnorodność harmoniczna. Duże bogactwo akordów, często słyszane „zgrzyty” harmoniczne, ale w dobrym guście. Nie razi „po uszach”. Rzadziej stosowany jako akompaniament do piosenek.

  • Styl późnoromantyczny typu Maxa Regera. Tutaj stosowane są bardzo odważne współbrzmienia akordowe mogące kojarzyć się z fałszowaniem. Dużo akordów opartych o dysonujące Sekundy małe czy Trytony. Nie nadaje się za bardzo do akompaniamentu pieśni czy piosenek. Raczej do koncertowania. Rzadko stosowane akordy Dur, czy moll. Są utwory, w których w ogóle nie występują te akordy.

  • Styl modernistyczny – najnowszy historycznie. Tutaj nie ma zastosowania Triada harmoniczna, całkowity brak ciążenia harmonicznego. Wszystkie akordy są tak samo ważne. Zatem nie ma rozwiązań harmonicznych. Niestety nie harmonizuję w tym stylu i wiem nie wiele na jego temat.



Przygotowałem i podzieliłem akordy na trzy części.
  • Pierwsza części – podstawowa zawiera zbiór podstawowych akordów. Dur, moll, septymowe.
  • Druga części zawiera akordy używane w muzyce romantycznej, są to akordy zwiększone, zmniejszone, nonowe itp.
  • Trzecia części zawiera akordy bardzo dysonujące.

https://i.imgur.com/5zk5IlI.jpg


https://i.imgur.com/GCUKtkm.jpg


https://i.imgur.com/6TSV9ub.jpg



Należy zwrócić uwagę o odpowiedniej rejestracji instrumenty. W stylach romantycznych należy rejestrować w sposób cichy i ciemny np.: Sama ósemka w regestrze albo ósemka z czwórką dla łagodnych akordów. Dla akordów mocnych dysonujących używamy tylko pojedynczej ósemki i nic nadto.


Poniżej dałem też kilka przykładów jak harmonizować samemu na podstawie pierwszego taktu z pieśni „Kiedy ranne wstają zorze”. Możemy tutaj zobaczyć jak wielką różnorodnością możemy przyozdobić melodię, używając nie tylko akordów Dur-moll.

https://i.imgur.com/1pb3jyg.jpg


https://i.imgur.com/ANWVGpJ.jpg


https://i.imgur.com/Yc6IPww.jpg




Jak harmonizować?
Melodię umieszczamy zawsze w górze prawej ręki – sopran.
Jako drugi ustawiamy bas. Bach stosował zasadę, ze bas powinien poruszać się ruchem przeciwnym do kierunku melodii. Jeśli melodia idzie w górę- bas schodzi na dół. I na odwrót.

No więc jak już mamy sopran i bas, zostały nam jeszcze dwa głosy – tenor i alt. Umieszczamy je w prawej ręce poniżej melodii. Jakich użyć współbrzmień? Przygotowałem różne akordy dla różnych stylów i można coś stamtąd wyszukać.

Wiec ostatecznie mamy jeden głos w basie i trzy w prawej ręce Jest to tzw.: „styl organowy”. Rozszerza on bardzo możliwości brzmieniowe akordeonu, niemożliwe do uzyskania stosując klasyczny Dur-moll.

Na samym końcu znajdują się przykłady harmonizacji ze względu na kierunek ruchu basu. I tak bas może iść w dół, lub w górę, o dowolny interwał.

https://i.imgur.com/Una714W.jpg




Słowo wyjaśnienia
Nie jestem żadnym specjalistą od współbrzmień, raczej organistą hobbystą na prowincji. A koledzy organiści z miast moją duży większy wachlarz akompaniowania i większa wiedzę niż ja. Chciałem tylko naświetlić jaką dużą różnorodność możemy uzyskać na akordeonie stosuję styl „organowy”. Może ma ktoś jakiś utwór w tym stylu – to niech rzuci jakiś przykład na forum. Ja kiedyś wstawiłem tutaj harmonizacje do „Cichej nocy” (wersja romantyczna i klasyczna) oraz „Serdeczna Matko”. Warto odszukać.


Zadanie domowe
W wolnej chwili proszę przegrać wszystkie akordy i proszę posłuchać jak różnie one brzmią. Chodzi o samą świadomość współbrzmień w zależności od stylów harmonicznych.

Wielką literą oznaczam akordy durowe, małą literą molowe - za wyjątkiem akordu c-moll - "cm".


Ćwiczenie
Proszę wybrać sobie bardzo prostą piosenkę np.: Wlazł kotek, Pojedziemy na łów itp. i spróbować ją samemu zharmonizować stylem organowym. Mile widziane publikacje własnych dokonań lub filmiki na YouTube.

Mam nadzieję, że rozumiecie teraz czym się różni harmonia klasyczne od romantycznej.

Istnieją jeszcze inne style (Blues, Jazz), ale ja tam się nie zajmuje.

Pozdrawiam
Mariusz

3
Poszukiwania nut / Szukam starych pieśni/śpiewników
« dnia: 08 Marzec 2015, 20:13 »
Jak w tytule.

Szukam starych śpiewników/pieśni nie koniecznie na akordeon.
Może być sama linia melodyczna + tekst.
Chodzi mi o starsze wydania sprzed 1944r.

Gram w zespole Podolanie i zależało by mi na utworach z tamtego regionu - Podole, Wołyń, kresy - oczwiście nie tylko.

Mamy co prawda pewien repertuar opanowany (w tamtym roku wydaliśmy płytę), ale przydało by się coś świeżego - niekoniecznie nowego.
Wiem, że sporo osób z forum interesuje się starszymi piosenkami/nutami  i ma w swoich zasobach co nieco.

Jeśli nie będę mógł dostać pieśni materialnie, to przynajmniej liczę na jakieś podpowiedzi czego szukać.

Pozdrawiam
Mariusz


4
Darmowe nuty akordeonowe / Cicha Noc - wersja klasyczna
« dnia: 29 Styczeń 2015, 20:34 »
Bardzo lubię tę kolędę.

Po burzliwej wersji w stylu Maxa Regera opracowałem delikatniejszą wersje klasyczną z ładną harmonią.
Dla łatwiejszego grania liczbę głosów ograniczyłem do absolutnego minimum - dwa głosy w prawej ręce oraz pojedynczy bas.

Jak będzie ktoś odważny mogę wzbogacić prawą rękę do trzech głosów, ale gra się już o klasę trudniej.

Standardowo nutki pdf + midi.


5
Darmowe nuty akordeonowe / Cicha noc - wersja romantyczna
« dnia: 13 Styczeń 2015, 14:02 »
Opracowałem dzisiaj na akordeon  kolędę Cicha noc.
Harmonia na organy piszczałkowe jest mojego nauczyciela Prof. R. Sroczyńskiego  (Katedra wrocławska).

Jest to dość trudna harmonia i dość zgryźliwa w stylu Maxa Regera. Wiem, że nie każdemu będzie to odpowiadało, ale tak to ma brzmieć. Kilka miejsc i tak musiałem załagodzić, bo w oryginale brzmi jeszcze bardziej dysonansowo. Ogólnie na koncert, do potrzymania śpiewu się nie nadaje.

Najlepiej ustawcie sobie jak najciemniejsza barwę. Oryginalna rejestracja typowo romantyczna, oparta na ciemnych fletach i języczkach. Nie stosować jasnych 4'.

6

< Poprzedni rozdział - Spis treści - Następny rozdział >


Jest to rozdział z "ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum :)

Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.


Interwały

W poniższej tabeli - na przykładzie gamy C-dur - zestawiono nazwy wszystkich interwałów, do oktawy włącznie, występujących w skali chromatycznej, a kolorem wyróżniono interwały występując w skali diatonicznej.



Podając w tabeli przykłady poszczególnych interwałów, jako dźwięk początkowy przyjęto w większości przypadków "c", zwłaszcza w odniesieniu do skali chromatycznej. Inne dźwięki początkowe dla skali  diatonicznej wynikają stąd, że dany interwał można zbudować dopiero od danego stopnia skali (np. sekunda mała występuje tylko między stopniem III i IV oraz VII i VIII). W związku z tym, zaleca się czytelnikowi samodzielne odszukanie wszystkich interwałów, jakie można utworzyć w ramach oktawy  -  przynajmniej w skali diatonicznej (np. tercji wielkich jest trzy, kwarta zwiększona jest tylko jedna, itd.)

Podana w tabeli liczba półtonów umożliwia tworzenie dowolnego interwału od dowolnego dźwięku.

Interwały wykraczające poza oktawę, do 2 oktaw włącznie, mają nazwy następujące :



Szczegółową nazwę tych interwałów otrzymamy zależnie od szczegółowej nazwy interwału  "dopełniającego", np. oktawa (8) + tercja mała (3>) da nam decymę małą (10>), itd.


Interwały większe od 2 oktaw określa się dwuczłonowo:
liczba oktaw i interwał mniejszy od oktawy, np. dwie oktawy i kwarta, itp.


Rozróżnia się 2 rodzaje interwałów:
  • melodyczne  -  tworzą je 2 dźwięki następujące po sobie (czyli jak w melodii)
  • harmoniczne (zwane też współbrzmieniem) - tworzą je 2 dźwięki zagrane równocześnie (można powiedzieć, że jest to część akordu).

Interwały harmoniczne zapisuje się na pięciolinii analogicznie jak akordy (nuta nad nutą) za wyjątkiem prymy i sekundy: całe nuty piszemy tuż obok siebie, nuty z ogonkami nakładamy na siebie, czyli piszemy jedną z dwoma ogonkami (ogonek w górę odnosi się do głosu górnego, w dół - do dolnego).


< Poprzedni rozdział - Spis treści - Następny rozdział >


7
Darmowe nuty akordeonowe / Polka "Wesoła Chatka", Józef Steć
« dnia: 30 Grudzień 2014, 17:39 »
Bardzo fajna polka, polecam.

nutki i midi

8
Darmowe nuty akordeonowe / Białe myszy A. Vossen
« dnia: 28 Grudzień 2014, 14:00 »
Białe myszy Albert Vossen

Przepisywane z rękopisu.
Do tego plik midi.

filmik
https://www.youtube.com/watch?v=XiQ9z1yk4nM

9
Powitania / midimariusz
« dnia: 19 Październik 2014, 11:33 »
Witam!

Mam na imię Mariusz.
Szkołę Muzyczną na akordeon skończyłem 25 lat temu.

Aktualnie moja córka uczy się grać na tym instrumencie (Zgorzelec I st.).

Mam kilka instrumentów do dyspozycji.
Mój podstawowy instrument to Weltmeister 96.

Pozdrawiam
Forumowiczów :)

Strony: [1]