Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - midimariusz

Strony: [1] 2 3 4
1
Nutki

https://i.imgur.com/JKDlgJI.jpg


https://i.imgur.com/MFwnwgt.jpg


https://i.imgur.com/4kSjeqA.jpg




Midi i strony do wydruku

2
ABC teorii muzyki / Odp: 10. Enharmonia
« dnia: 15 lis 2018, 19:47 »
Zgodnie z obowiązującymi zasadami dźwięki z podwójnych krzyżykiem np.: C piszemy "cisis", ale czytamy "Cizis".
To "z" jest tutaj przegłosem.

3
proszę bardzo!
Przegrane i lepiej brzmi niż na YT.

4
Oto nutki. Przy okazji poprawiłem błędy.

https://i.imgur.com/sCp02QR.png
https://i.imgur.com/7JSeQFc.png


5
Coś na dzisiaj...

6
Wow!
Super wykonanie!
Jak bym zmienił regestr na pojedynczą ósemkę w prawej ręce. Rejestracja romantyczna ma to do siebie, że do rejestracji daje się tylko ósemki bez czwórek, podwójna ósemka tez brzmi tak "francusko".

Ale ogólnie kawał dobrej roboty!
Moje gratulacje!

7
Tryumfy Króla Niebieskiego - w wersji a'la organowej

Coś na odmianę. Tym razem bardzo prosta harmonizacja. Tylko trzy głosy łącznie już z basem.
"Cicha noc" widzę, że pokonała wszystkich użytkowników forum.

8
ABC teorii muzyki / Odp: Podkładanie akordów pod melodie
« dnia: 27 lis 2017, 20:32 »
aszeluk - z grubsza jest dobrze to co napisałeś

Kilka uzupełnień:

- podkładasz akordy pod melodię pod metrum a nie pod wartości nuty. Jako przykład zobacz sobie koledę Przybieżeli do Betlejem, jak by to wyglądało jakbyś co każdą nutę zmieniał akordy?  ...  no głupio...

- można używać akordy zmniejszony, zwiększony lub każdy inny. Na przykład chcesz użyć h-zmniejszony, to grasz w bacie sam dźwiek H, a w prawej ręce d i f (zakładam ze dźwięk f jest w melodii), zwiększony np C zw to grasz w basie C a w prawej ręce e i gis. i po zawodach. Nie przejmuj się ze w basie nie ma wszystkich akordów świata bo akordeony musiały by mieć z 1000 basów a te najlepsze to z 20 000 akordów i ważył by taki instrument z pół tony.

- pamiętaj NIDGY nie wolno dublować tercji akordu. Zwykle jest układ 4-głosowy więc jakiś dźwięk trzeba lub można podwoić. Ja staram się unikać podwajania. Lepiej zagrać układ trzech dźwięków razem z basem niż kombinować jak koń  pod górę, że musi być koniecznie cztery dźwięki, bo tak mają w rozpisce wszystkie chóry świata. Trzy dżwięki teź brzmią ładnie.

- przy przejściach z jednego akordu na drugi nie WOLNO STOSOWAĆ PRZEJŚĆ - równoległych oktaw, kwint, kwart i prym. Wolno stosować równoległe tercje, seksty oraz septymy. Jak masz układ tylko trzech dźwięków to się to bardzo upraszcza, bo nie ma aż tylu dźwięków do ogarnięcia.

- stąd wniosek, ze granie na basach + akordach w basie jest dużo prostsze niż harmonizacja w prawej ręce. Jest za to ograniczone do systemu Dur-moll i tyle.




Wszystko jest opisane w Zasadach Harmonii

- "Podstawy harmonii funkcyjnej" - Targosz Jacek
- "Nauka harmonii" - Wesołowski

Ja uczyłem się z
- "Harmonia. Zbiór zadań i przykładów" - Sikorski Kazimierz
przez 4 lata.

9
Akordeon Guzikowy / Odp: Sztywne palce
« dnia: 11 paź 2016, 15:11 »
Dziękuję wszytskim za porady.
Znalazłem na necie pewne porady.
Czy będą one dobre i odpowiednie?
---------------------

ĆWICZENIA ROZLUŹNIAJĄCE RĘCE
wg p. Marii Niemiry

1)     „Huśtawka”
Dziecko stojąc w pozycji prostej, unosi obie ręce do góry i z rozmachem opuszcza w dół – powtarza to kilkakrotnie. Następnie – każda ręka wykonuje ruchy w przód i w tył, tak jakby huśtała się.

2)    „Młynek”
Dziecko siedzi na krześle przy fortepianie, mając wyprostowany kręgosłup. Obie dłonie kładzie swobodnie na kolanach. Nauczyciel unosi prawą rękę dziecka, chwytając ją przy łokciu – musi jednak wyczuć, czy ręka jest całkowicie luźna (musi czuć jej ciężar), wówczas rozkręca nadgarstek ręki w prawo i w lewo. Ręka usztywniona nie wykona tego ćwiczenia.

3)    „Ręka nauczyciela.”
Dziecko unosi rękę nauczyciela – jeżeli ręka jest ciężka – wówczas jest luźna, kiedy nauczyciel usztywni mięśnie ręki – staje się lekka. Ćwiczenie to należy powtórzyć kilkakrotnie, żeby dziecko poczuło i zrozumiało różnicę.

4)    „Skrzydełka ptaszka”
Dziecko siedzi na krześle przy fortepianie, ręce jego leżą na kolanach, plecy są wyprostowane (nie mogą być zgarbione, pochylone). Nauczyciel staje za uczniem i chwytając z tyłu jego ręce – powyżej łokcia, w pobliżu ramion – rusza nimi, mówiąc, że mają się poruszać tak jaj skrzydełka ptaszka. Ćwiczenie to działa na wyobraźnię dziecka i daje mu poczucie swobody rąk od stawu barkowego.

5)    „Na klapie”
Uczeń siedzi przy zamkniętym fortepianie, albo przy stole. Obie dłonie zamknięte w pięść leżą na kolanach. Uczeń unosi do góry nadgarstek prawej ręki, a następnie dłoń zamkniętą w pięść przenosi na klapę instrumentu, potem ręka wraca na kolano. Uczeń powtarza ten ruch kilkakrotnie prawą, lewą ręką, a wreszcie obie ręce razem. Uczeń przygotowuje ręce do gry, rozluźniając mięśnie rąk podczas ich przenoszenia.

6)    „Ruch na klapie”
Obie dłonie zamknięte w pięść (widoczne kostki stawów śródręczno-palcowych), przeniesione swobodnym ruchem z kolan na środek klapy fortepianu, uczeń przesuwa kilkakrotnie po linii prostej ruchem rozbieżnym i zbieżnym. W ten sposób ćwiczy ruch obrotowy nadgarstka. Ćwiczenie to daje uczniom świadomość, jak powinny poruszać się potem po klawiaturze ich ręce. Widzą zmianę w układzie nadgarstka w dolnej i górnej części klapy fortepianu, widzą przesuwające się przedramię i łokieć. Czują swobodny ruch całej ręki od stawu barkowego.
Szczególnie interesującym zagadnieniem, który autorka porusza w swojej pracy jest metodyka początkowego nauczania gry na fortepianie przedstawiona pod kątem pracy i rozwoju aparatu ruchowego, a także przedstawienie sposobów ćwiczenia gam, pasaży, dwudźwięków, oktaw oraz akordów, potrzebnych do prawidłowego wykonania etiud o różnych problemach technicznych.
Spośród kompozytorów etiud najbardziej cenionych autorka wyróżnia i poleca C. Czernego, H. Berensa, C. A. Löschorna, J. B. Cramera, M. Moszkowskiego i I. Moschelesa. Etiudy tych kompozytorów są środkiem do rozwiązywania różnych problemów technicznych i opierają się na jednym z nich, tj. figuracje na prawą i lewą rękę, pasaże, tryle, repetycje, podwójne dźwięki, akordy, oktawy. Etiudy te są również studium przygotowawczym do wykonania etiud artystycznych – Chopina, Liszta, Debussy’ego, czy Rachmaninowa. Ważne jest tu, aby zdolniejsi uczniowie szkoły podstawowej nie podejmowali się pracy nad utworami tych kompozytorów, nie mając jeszcze odpowiednio przygotowanych rąk i palców do grania takich etiud.

10
Akordeon Guzikowy / Sztywne palce
« dnia: 10 paź 2016, 18:51 »
Mam ważne pytanie do szanownych kolegów.
Moja córka chodzi na trzeci rok do PSM na akordeon guzikowy.
W tym roku zmieniła się Pani i mówi, ze Ola (9 Lat) ma za twarde palce, i że jak tak dalej będzie to niech się wypisze.
Ja ukończyłem akordeon klawiszowy i nie znam się na technice guzikowej.

Jakie ćwiczenia można zrobić, żeby palce były miękkie- luźne  przy graniu?
Długo się trenuje tą technikę?

11
Jeszcze dorzucę dla porównanie stylów dwie różne harmonizacje "Mizerna cicha"

Przegrajcie raz jedna raz drugą, raz drugą, a zauważycie bogactwo akordów w stylu romantycznym.

Dla ułatwienia podpisałem akordy i bas.
http://i.imgur.com/hUiV9SW.jpg



12
Jak to mawiają na początku był słuch, dopiero potem teoria.

Najpierw harmonizowano na wyczucie, po wielu próbach i po jakimś czasie ktoś to spisywał i sugerował, że tak brzmi dobrze , a tak źle i nie należy tak robić. I mamy teorię.
Więc warto eksperymentować, kombinować z głosami, jak coś ładnie, ciekawie zabrzmi wtedy warto to zapisać.

Oczywiście dobrze jest komuś też pokazać swoje dzieło i spytać o zdanie też nie zaszkodzi.


Życzę powodzenia i cierpliwości przy harmonizacjach,
Mariusz

13
a na marginesie pytanie, które nurtuje mnie od dawna :
chodzi o harmonizacje pieśni kościelnych - czy to kwestia tradycji, lub może nakazu,
że dopiero w ostatnich latach udało mi się usłyszeć nieśmiałe próby śmielszej, współczesnej
harmonizacji ?

Nie potrafię odpowiedzieć.
Raczej organiści mają jakiś swój styl harmonizacji i się go trzymają.
Zauważyłem, ze Ci dobrzy organiści nie stosują nut tylko wszytko harmonizują na bieżąco podczas grania.
Raczej nikt tego nie zapisuje, jest to ulotne.
Potem sam wykonawca nie wie dokładnie jak to zagrał.


i przy okazji - ja tak zaczynam tę pieśń

Pierwszy takt:
C g6 A
Niestety g6 jest źle sharmonizowane, bo nie wolno podwajać tercji. Więc powinno być albo z G w basie, albo z G - zamiast B z prawej ręce.
Na dodatek masz równoległą oktawę w ruchu między B w basie a B w prawej - co jest też niedozwolone.
Ja jak gram g to zwykle daje E w basie, ale tutaj E musi byś w sopranie, więc nie ma wyjścia trzeba dać inny składnik w basie. I nie dublujemy głosów.


Drugi takt:
C E7/B  A7
Ponieważ E7 składa się z dźwięków e gis h d zamiast As powinno być Gis.
B w prawej ręki trzeba wyrzucić, wystarczy, że jest już w basie. Raczej staramy się nie dublować głosów.
Reszta jest jak najbardziej w porządku.

Pozdr
Mariusz

14
przy każdych organach masz takie klapki, albo guziki do przełączania głosów. To są rejestry/registry. Zależy, jak kto mówi. Na ogół jest ich kilkanaście - kilkadziesiąt.
masz różne barwy do dyspozycji.

I tak głosy 8' czyli ośmio-stopowe) to podstawowy głos w organach. W akordeonie to jest regesrt z symbolem kropki między dwoma liniami.

Głos 16' - to oktawa niska, w akordeonie odpowiednik kropli pod dwoma liniami.

Głos 4' - to oktawa wysoka - odpowiednik kropki nad liniami.

Jest na ogół kilka głosów 8' - w akordeonie masz co najwyżej dwa (trzy?) głosy 8 stopowe, czyli ósemki.

Jeśli są dwie ósemki to zazwyczaj są one w akordeonie przesunięte o 25 Herców. W organach nie ma tego przesunięcia, i głosy mogą się stapiać.

Mamy dodatkowo różne nazwy głosów.

Prinzipal (pryncypał) - to podstawowy mocny głos organowy, to tak jak w akordeonie dwie ósemki.

Flet - to łagodny delikatny głos - w akordeonie jedna ósemka

Dodatkowe głosy:
Puzon, Kornet, Obój, Trąbka - to głosy języczkowe. Są specjalnie robione akordeony z głosami języczkowymi. I wiem że są trochę droższe od tych standardowych.
Ale nie mam dużej wiedzy na ten temat.

No i tutaj podobieństwa się kończą.
W organach mam jeszcze dodatkowe głosy:
2' - 2 oktawy wyższy
2 2/3' - 2 oktawy i kwintę wyższy
1 1/3 - trzy oktawy i kwinta
MIX - mikstura różnych głosów np: zlepek 5 różnych

No i jak przez przypadek zarejestruje na sposób barokowy czyli :Prinzipal 8' + Prinzipal 4' + prinzipal 2'
to brzmi zupełniej inaczej niz sposób romantyczny np: Flet 8' + Flet kryty 8' + obój 8'.

No i zależy jaką masz harmonię, jakich akordów używasz, taką należy zastosować registrację.
lub w drugą stronę. Jak chcesz zagrać coś uroczystego, podniosłego to nie użyje do tego akordów z trzeciej grupy tylko z pierwszej.
Albo jak grasz na pogrzebie jakieś smutne melodie to można wtedy na ciemnych cichych barwach pojechać nieco po bandzie i dać nieco dysonansów, to wzmaga niebo emocji i sprawia wrażenie bólu po zmarłej osobie.

Lub inny przykład - grasz kolędy.
Inną rejestrację masz do wesołego "Wśród nocnej ciszy",  a inną do "Cichej nocy".
Wynika to z klimatu utworu.

Podobnie jest w akordeonie.

"Czy to znaczy "wcisnąć odpowiedni przycisk registrowy"?"
Ogólnie - to tak.

-----------
Polecam te filmiki.
http://wyszukiwarkamp3.link/pobierz/n7Yu4MjGaR8/prezentacja-sampli-skrzatusz-g-o/

15
Dzięki ;D

No ani w II PSM ani na Akademii możesz nie słyszeć o różnych stylach.
Akurat o tych stylach usłyszałem na warsztatach dla organistów.
To efekt kilkunastu lat studiowania różnych opracowań organowych i moje własne wnioski,podpatrywanie innych organistów i moje poniekąd nazewnictwo.

Ale powtórzę się jestem amatorem bez tytułu mgr.
------------

Jeszcze wyjaśnię jedną rzecz. Literatura podaje okres romantyzmu jako jedną całość.
Jednak w muzyce organowej jej początek i jej koniec to jakby dwie różne rzeczy.
Stosuje się innych akordów i inaczej brzmi muzyka.

Wyjaśnię to obrazowo. Jak gram używając akordów z grupy II ludzi mówią "o jak ładnie grałeś, ciekawe brzmienie" itd.
Jak dołożę dwa akordy z grupy dysonansowej to wtedy mówią "dziś fałszowałeś, w dwóch miejscach źle nacisnąłeś klawisz" No i trzeba tłumaczyć , że to tak miało brzmieć. Jak się okazało po fakcie źle zarejestrowałem instrument, zamiast w sposób romantyczny, miałem ustawioną rejestrację barokową.

No się jak komuś przeszkadza nazewnictwo to umówmy się, ze są trzy grupy akordowe A, B i C.
Po to, żeby chociaż wiedzieć jak zarejestrować instrument i w jakim stylu harmonizować.

Strony: [1] 2 3 4