< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >
Jest to rozdział z "
ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan
Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum

Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.
Akordy diatoniczne - wstępAkordem nazywamy współbrzmienie co najmniej 3 różnych dźwięków.
W harmonii klasycznej akordy mają budowę tercjową, tzn. składają się z kolejnych tercji danej gamy i noszą nazwę
diatonicznych lub
gamowłaściwych.
Z powyższych określeń wynika, że akordów diatonicznych jest tylko pięć - patrz ilustracje przykładowe dla gamy C-dur i akordu C - bowiem następna tercja jest już powtórzeniem dźwięku podstawowego, czyli nie może być użyta do budowy akordu:


W tak zbudowanych akordach,
dźwięk podstawowy (najniższy) nosi nazwę
pryma (1),
drugi
tercja (3),
dalej następuje
kwinta (5),
septyma (7),
nona (9),
undecyma (11)
i
tercdecyma (13).
W tabelce i na pięciolinii cyfry w oznaczeniach akordów ujęte są w nawias w celu podkreślenia, że nie są to oznaczenia oficjalne (podręcznikowe) a wskazu ją tylko na którym dźwięku gamy kończy się dany akord. Szersze omówienie oznaczeń akordów zawierają inne tematy.
< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >