< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >
Jest to rozdział z "
ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan
Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum

Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.
EnharmoniaEnharmonia jest to cecha
systemu równotemperowanego polegająca na możliwości zapisania danego dźwięku na kilka sposobów. Np. dźwięk "c" może być zapisany jako podwyższony dźwięk "h", czyli "his", lub jako dwukrotnie obniżony dźwięk "d", czyli "deses".
W związku z tym, klawisze - z jednym wyjątkiem - posiadają 3 nazwy.
Pokazuje to poniższa tabela.

Dźwięki o różnej nazwie i różnym muzycznym zapisie na pięciolinii, ale o tym samym brzmieniu (o tej samej wysokości) nazywa się
dźwiękami enharmonicznymi lub
enharmonicznie równymi (równowaznymi).
Analogicznie też mamy
gamy enharmoniczne lub
enharmonicznie równe (równoważne). Są to gamy o identycznym brzmieniu, ale różnej notacji muzycznej.
W związku z tym w systemie równomiernie temperowanym rozróżnia się :
-
półton diatoniczny, np. pomiędzy dźwiękami "e-f" oraz "h-c"
-
półton chromatyczny, np. pomiędzy dźwiękami "c-cis", "d-des" i t.d.
-
cały ton diatoniczny, np. pomiędzy dźwiękami "c-d" oraz "d-e" i t.d.
-
cały ton chromatyczny, np. pomiędzy dźwiękami "cis-dis", "dis-eis" i t.d.
Enharmoniczna zamiana gam i dźwięków ma przede wszystkim znaczenie praktyczne, ułatwiające odczyt nut w tonacjach, które znajdują się na dalszym miejscu na
kole kwintowym, czyli mają większą ilość
znaków przykluczowych, np. zamiast pamiętać podczas gry o 8 krzyżykach w gamie Gis-dur pamiętamy tylko 4 bemole w gamie As-dur.
W harmonii klasycznej zamiana enharmoniczna dźwięku wymuszana jest często koniecznością przestrzegania
zasad połączeń harmonicznych.
Jako często spotykane przykłady praktycznego korzystania z enharmonii można przytoczyć notację akordu septymowego zmniejszonego (zamiast n.p. w akordzie C7 pisać "c-es-ges-heses", piszemy "c-es-ges-a", gdyż enharmonicznie "heses = a") i notację pochodów chromatycznych w górę, lub w dół (n.p. w górę piszemy "g-gis-a", natomiast w dół "a-as-g", bo enharmonicznie "gis = as").
< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >