< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >
Jest to rozdział z "
ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan
Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum :)
Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.
InterwałyW poniższej tabeli - na przykładzie gamy C-dur - zestawiono nazwy wszystkich interwałów, do oktawy włącznie, występujących w skali chromatycznej, a kolorem wyróżniono interwały występując w skali diatonicznej.
Podając w tabeli przykłady poszczególnych interwałów, jako dźwięk początkowy przyjęto w większości przypadków "c", zwłaszcza w odniesieniu do skali chromatycznej. Inne dźwięki początkowe dla skali diatonicznej wynikają stąd, że dany interwał można zbudować dopiero od danego stopnia skali (np. sekunda mała występuje tylko między stopniem III i IV oraz VII i VIII). W związku z tym, zaleca się czytelnikowi samodzielne odszukanie wszystkich interwałów, jakie można utworzyć w ramach oktawy - przynajmniej w skali diatonicznej (np. tercji wielkich jest trzy, kwarta zwiększona jest tylko jedna, itd.)
Podana w tabeli liczba półtonów umożliwia tworzenie dowolnego interwału od dowolnego dźwięku.
Interwały wykraczające poza oktawę, do 2 oktaw włącznie, mają nazwy następujące :
Szczegółową nazwę tych interwałów otrzymamy zależnie od szczegółowej nazwy interwału "dopełniającego", np. oktawa (8) + tercja mała (3>) da nam decymę małą (10>), itd.
Interwały większe od 2 oktaw określa się dwuczłonowo:
liczba oktaw i interwał mniejszy od oktawy, np. dwie oktawy i kwarta, itp.
Rozróżnia się 2 rodzaje interwałów:
- - melodyczne - tworzą je 2 dźwięki następujące po sobie (czyli jak w melodii)
- - harmoniczne (zwane też współbrzmieniem) - tworzą je 2 dźwięki zagrane równocześnie (można powiedzieć, że jest to część akordu).
Interwały harmoniczne zapisuje się na pięciolinii analogicznie jak akordy (nuta nad nutą) za wyjątkiem prymy i sekundy: całe nuty piszemy tuż obok siebie, nuty z ogonkami nakładamy na siebie, czyli piszemy jedną z dwoma ogonkami (ogonek w górę odnosi się do głosu górnego, w dół - do dolnego).
< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >