< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >
Jest to rozdział z "
ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan
Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum :)
Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.
Nuty i klawiaturaNuty w kluczu wiolinowym i nazwy oktaw:
"
Klucz wiolinowy" to ten znak na początku pięciolinii, zwany kluczem "G".
W tym kluczu nuta na drugiej linii w oktawie razkreślnej ma oznaczenie "g1"
(w literaturze spotyka się też oznaczenie " g' ").
Nuty w kluczu basowym i nazwy oktaw :
"
Klucz basowy" to znak na początku pięciolinii, zwany kluczem "F".
W tym kluczu nuta na czwartej linii w oktawie małej ma oznaczenie "f"

A tak to wygląda w nutach na fortepian :

04. Nuty i klawiatura
Linia górna, z kluczem wiolinowym, zawiera nuty grane przez prawą rękę a dolna,
z kluczem basowym, zawiera nuty grane przez lewą rękę.
Jeśli usiądziemy przed klawiaturą w środku jej długości, a ręce ułożymy równolegle,
to przed sobą widzimy oktawę razkreślną, prawa dłoń spocznie na oktawie dwukreślnej,
a lewa na oktawie małej.
Nazwy klawiszy (dźwięków), powtarzające się w każdej oktawie,
podaje w dolnym rzędzie poniższy rysunek:

Nazwy te stosowane są w zapisie nutowym.
W nauce śpiewu stosuje się
nazwy ?sylabowe? (?solmizacyjne?):
c = do
d = re
e = mi
f = fa
g = sol
a = la
h = siWarto tu zwrócić uwagę na klawisz ?a1?, bowiem do tego dźwięku (o częstotliwości 440 drgań na sekundę) stroją się w orkiestrach inne instrumenty.
Wymieniony powyżej szereg dźwięków (a, ....., h) dotyczy, jak widać tylko klawiszy białych i nazywa się
szeregiem ?diatonicznym?. Na pięciolinii, w obu kluczach, pokazane powyżej nuty reprezentują właśnie tenże szereg.
Szereg ten (używa się też określenia "
skala") posiada szczególną cechę, ?odległości dźwiękowe? między klawiszami nie są jednakowe, i tak :
c-d = d-e = f-g = g-a = a-h =
?cały ton? (diatoniczny),
e-f = h-c =
?półton? (diatoniczny)
Do uzyskania półtonów pomiędzy klawiszami ?całotonowymi? służą
klawisze czarne i tak :
klawisz (12) daje półton między klawiszami (1) i (2),
klawisz (23) daje półton między klawiszami (2) i (3), itd.
W ten sposób każda oktawa zawiera 12 półtonów, a klawisz (8) ma taką samą nazwę jak (1) tylko jego dźwięk jest wyższy o oktawę (należy do następnej oktawy).
W notacji nutowej na pięciolinii, dźwięki reprezentowane przez klawisze czarne uzyskiwane są za pomocą ?
krzyżyka?, stawianego przed nutą, który podwyższa ją właśnie o pół tonu, lub ?
bemola?, który obniża ją o pół tonu (są to
znaki ?chromatyczne?). W tych przypadkach, do nazwy nuty podwyższonej dodaje się ?
is?, a do obniżonej ?
es?.
Pokazano to na poniższym rysunku:

W związku z tym, kolejne czarne klawisze noszą analogiczne nazwy :
(12) = cis = des
(23) = dis = es
(45) = fis = ges
(56) = gis = as
(67) = ais = b
(zgodnie z podaną zasadą, klawisz i nuta ?b? winny mieć nazwę ?hes?,
ale w polskiej literaturze przyjęła się nazwa ?b?)
Znaki, o których tu mowa, mogą też być umieszczone bezpośrednio za kluczem (
znaki ?przykluczowe?) i oznacza to, że obowiązują one w całym utworze, chyba że zostaną odwołane ?
kasownikiem?, ale odwołanie to obowiązuje tylko w danym takcie.
Podobnie też, inne znaki podwyższające, lub obniżające, spotykane w trakcie utworu (
znaki ?przygodne?), ale różniące się od tych przykluczowych - obowiązują tylko w danym takcie - patrz poniższy przykład:

i tak: przykluczowy bemol na trzeciej linii nakazuje, aby wszystkie napotkane ?h? grać jako ?b? z wyjątkiem taktu 3 i 7, gdzie bemol ten jest skasowany, czyli tam gramy ?h?, natomiast w taktach 5, 6, 9, 10 gramy oczywiście ?b?.
?gis? (znak przygodny) obowiązuje tylko w drugim takcie, stąd też często (dla przypomnienia) w następnym, trzecim takcie, przed ?g? stawia się kasownik.
Jeżeli teraz do wspomnianej skali diatonicznej dołączymy półtony klawiszy czarnych, to otrzymujemy
skalę ?chromatyczną?, która w zapisie nutowym wygląda następująco :

(?daszkiem? oznaczono dźwięki pochodzące od czarnych klawiszy)
Przykład ten pokazuje generalną zasadę używania znaków chromatycznych - w linii melodycznej idącej w górę używamy krzyżyków, a w biegnącej w dół - bemoli, ale są tu też pewne wyjątki, które mają na celu zmniejszenie liczby znaków, co ilustruje przykład :

W skali diatonicznej jest prosto - obejmuje ona tylko białe klawisze i każdy z nich ma tylko jedną nazwę.
Znaki podwyższające i obniżające sprawiają, że w skali chromatycznej, zawierającej wszystkie klawisze, pojawiają się trzy nazwy (z jednym wyjątkiem), a mianowicie :
[Powiązane: Podwójne krzyżyki i bemole - wymowa nazw dźwięków]Dodatki - nuty, nazwy klawiszy i nazwy oktaw:

04. Nuty i klawiatura

04. Nuty i klawiatura
< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >