Autor Wątek: 14. Różne sposoby oznaczania akordów  (Przeczytany 12956 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7669
    • Zobacz profil
14. Różne sposoby oznaczania akordów
« 28 kwi 2015, 23:42 »

< Poprzedni rozdział - Spis treści - Następny rozdział >


Jest to rozdział z "ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum :)

Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.


Różne sposoby oznaczania akordów

Poniższe uwagi mają na celu zwrócenie uwagi początkujących adeptów muzyki rozrywkowej (bo klasyka nie używa tego rodzaju skrótowego zapisu) na różnorodność i niejednoznaczność oznaczeń akordów w nutach wydawanych w różnych krajach, co może sprawiać kłopoty z prawidłowym odczytaniem intencji kompozytora. Naliczyłem bowiem conajmniej pięć różnych sposobów (systemów) oznaczania akordów, przy czym dodatkowym utrudnieniem jest identyczne oznaczanie pewnych akordów (co sugeruje, że mamy do czynienia z tym samym systemem) i różne oznaczanie innych. Ponadto - taki sam szczegół oznaczenia występuje jako dolny, lub górny indeks (patrz tabela poniżej).



W celu rozwiania ewentualnych wątpliwości trzeba poszukać innego wydania tego utworu a jeszcze lepiej - wersji fortepianowej, lub wersji wokal +piano, które umożliwiają dokładne ustalenie dźwięków składowych akordu.

W polskich nutach panuje duża (ale nie 100-procentowa) zgodność odróżniania akordów durowych (litera duża) i mollowych (litera mała). Ale np. w nutach na akordeon jest inaczej - regułą są akordy dur pisane literą małą oraz akordy moll też pisane literą małą z dopiskiem ?m?.


< Poprzedni rozdział - Spis treści - Następny rozdział >


Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 790
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: 13. Różne sposoby oznaczania akordów
« Odpowiedź #1, 02 maj 2015, 13:06 »
Autokomentarz uzupełniający :

Cytat : "W celu rozwiania ewentualnych wątpliwości trzeba poszukać innego wydania tego utworu a jeszcze lepiej - wersji fortepianowej, lub wersji wokal +piano, które umożliwiają dokładne ustalenie dźwięków składowych akordu."

Niestety, powyższa rada nie zawsze jest skuteczna, bowiem "harmonia" to nie matematyka
i dana melodia może mieć czasem nawet kilka różnych opracowań harmonicznych.

Cytat : "Ale np. w nutach na akordeon jest inaczej - regułą są akordy dur pisane literą małą oraz akordy moll też pisane literą małą z dopiskiem ?m?.

Dla porządku należy dodać, że literami dużymi oznacza się t.zw. "bas pojedynczy".


Offline Kasparov

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 697
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: 14. Różne sposoby oznaczania akordów
« Odpowiedź #2, 26 sty 2022, 18:45 »
W utworach i opracowaniach Tadeusza Wesołowskiego można spotkać oznaczenia akordów zwiększonych jako:

g+ w polce "Pod namiotem", T. Wesołowski





f+# w polce "U sołtysa", muz. A. Buzk i opr. T. Wesołowski





oraz innych jak "Moje marzenie", "Na krakowskim rynku", "Studentka".


https://forum.akordeonowe.pl/akordeonisci-akordeonistki-i-zespoly/tadeusz-wesolowski/msg97471/#msg97471