< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >
Jest to rozdział z "
ABC teorii muzyki", którego autorem jest Pan
Włodzimierz Królikowski.
Pan Włodzimierz zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum
Jeżeli chcecie coś dodać w tym temacie lub macie jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało piszcie posty poniżej.
Różne sposoby oznaczania akordówPoniższe uwagi mają na celu zwrócenie uwagi początkujących adeptów muzyki rozrywkowej (bo klasyka nie używa tego rodzaju skrótowego zapisu) na różnorodność i niejednoznaczność oznaczeń akordów w nutach wydawanych w różnych krajach, co może sprawiać kłopoty z prawidłowym odczytaniem intencji kompozytora. Naliczyłem bowiem conajmniej pięć różnych sposobów (systemów) oznaczania akordów, przy czym dodatkowym utrudnieniem jest identyczne oznaczanie pewnych akordów (co sugeruje, że mamy do czynienia z tym samym systemem) i różne oznaczanie innych. Ponadto - taki sam szczegół oznaczenia występuje jako dolny, lub górny indeks (patrz tabela poniżej).
W celu rozwiania ewentualnych wątpliwości trzeba poszukać innego wydania tego utworu a jeszcze lepiej - wersji fortepianowej, lub wersji wokal +piano, które umożliwiają dokładne ustalenie dźwięków składowych akordu.
W polskich nutach panuje duża (ale nie 100-procentowa) zgodność odróżniania akordów durowych (litera duża) i mollowych (litera mała). Ale np. w nutach na akordeon jest inaczej - regułą są akordy dur pisane literą małą oraz akordy moll też pisane literą małą z dopiskiem ?m?.
< Poprzedni rozdział -
Spis treści -
Następny rozdział >