Świat guzików. Akordeon koncertowy, bajan, akordeon diatoniczny, bandoneon
Chciałabym przedstawić cztery instrumenty, których nazwy pojawiać się będą w toku artykułu. Każdy z nich wywarł znaczący wpływ na historię i rozwój literatury akordeonowej. Akordeon koncertowy to instrument o całej palecie barw, bogactwie możliwości technicznych i wyrazowych. Ma szeroką skalę, rozbudowany system regestrów oraz wiele ulepszeń technicznych. Spotyka się go na estradach koncertowych całego świata i na wszystkich szczeblach szkolnictwa muzycznego. Spośród fabryk produkujących te instrumenty najsłynniejsze są włoskie: Borsini, Zero Sette, Pigini, Scandalli i wiele innych.
Akordeonem koncertowym jest również rosyjski bajan. Od instrumentów włoskich czy niemieckich różni się on brzmieniem i budową. Posiada metaliczny, ostry, przenikliwy dźwięk w wysokich rejestrach (szczególnie przy zastosowaniu regestru 4 - stopowego) oraz bardzo głębokie brzmienie dźwięków basu i manuału melodycznego.
cytat z artykułu wrzuconego przez Akordeonistę. To na poparcie mojej tezy o akordeonie koncertowym