Autor Wątek: Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)  (Przeczytany 34294 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline lukasz198821

  • ***
  • Wiadomości: 166
    • Zobacz profil
  • Skąd: Zakopane
Co oznacza L, co oznacza M?

Offline morbid231

  • **
  • Wiadomości: 56
    • Zobacz profil
  • Skąd: Hrubieszów
Możliwe że to nie mądre pytanie - co to są te 16, 8 itd. ?

Tak po chłopsku 8 = 8 brzmień? itd bo są jeszcze te kreseczki które wiem że oznaczają ,, cale,, i np jest 16 cali - ? hmm no nie wiem już

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4450
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
4' wysoka barwa, 8' średnia barwa, 16' niska barwa dźwięku. Prościej nie potrafię.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7669
    • Zobacz profil
Oznaczenia chórów w akordeonie



L (skrót od angielskiego słowa LOW - niski) = "niska oktawa" = 16' = fagot - najniżej brzmiący chór





M (skrót od angielskiego słowa MIDDLE - średni) = 8' = flet





H (skrót od angielskiego słowa HIGH - wysoki) = "wysoka oktawa" = 4' = piccolo - najwyżej brzmiący chór

Offline dzidek1965

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 544
    • Zobacz profil
Nazewnictwo głosów jest ,jak pisaliście -z organów.8-stopowy dzwięk oznacza,ze z klawiszem c1 połączona jest piszczałka o długości 8 stóp.16-stopowy,że na c1 odzywa się piszczałka o długości 16 stóp itp.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7669
    • Zobacz profil
Ostatnio spotkaliśmy się z sytuacją, że jeden z forumowiczów nabył akordeon z samymi graficznymi oznaczeniami registrów, a chciał poznać ich nazwy słowne.

W tym temacie wyjaśnione zostały już oznaczenia chórów. Skupmy się teraz na kombinacjach chórów i słownych nazwach registrów (regestrów) stworzonych przez te kombinacje. Różni producenci różnie nazywają te same kombinacje chórów. Zróbmy tutaj ich zestawienie.

Przy podawaniu nazw proszę podać źródło tzn. skan z książki lub zdjęcie fabrycznie podpisanych registrów akordeonu wraz z podaną nazwą akordeonu. Proszę też o niewstawianie duplikatów oznaczeń registrów (wstawiamy tylko, gdy pojawia się jakaś niewspomniana nazwa).


Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
https://i.imgur.com/LrglrxO.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)



Puchnowski Włodzimierz Lech - "Szkoła miechowania i artykulacji akordeonowej"



Jerzy Orzechowski - "Szkoła gry na akordeonie"








Popularne nazewnictwo angielskojęzyczne wraz z sugerowanymi skrótami
https://i.imgur.com/6nRiezc.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)

Warto zwrócić uwagę, że w angielskojęzycznym nazewnictwie często "musette" używane jest dla MMH / 8+8+4 (czasem też dla MM / 8+8). Natomiast MMM / 8+8+8 nazywane bywa "triple musette", "real musette", "authentic musette".

Nazewnictwo angielskojęzyczne




Niemieckie nazwy i niemieckie dawne oznaczenia registrów
https://i.imgur.com/9x6hYYE.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)




Zestawienie nazw z różnych źródeł (lista aktualizowana)

L / 16
  • fagot - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • basson - nazewnictwo angielskojęzyczne

M / 8
H / 4
  • piccolo - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • piccolo (picc) - nazewnictwo angielskojęzyczne

LM / 16+8
  • bandoneon - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • bandoneon (band) - nazewnictwo angielskojęzyczne

LH / 16+4
  • rożek angielski - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • organ (org) - nazewnictwo angielskojęzyczne

MM / 8+8
  • tremolo
  • violin (vio) - nazewnictwo angielskojęzyczne
  • musette - nazewnictwo angielskojęzyczne (wyjaśnienie podane przy MMM / 8'+8+8,)

MH / 8+4
  • obój - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • oboe (ob) - nazewnictwo angielskojęzyczne, znaczenie jak wyżej
  • (clarinet (clarin) - nazwa używana w niektórych akordeonach marki Excelsior)


LMM / 16+8+8
  • accordion (acc) - nazewnictwo angielskojęzyczne

LMH / 16+8+4
  • wiolonczela - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"
  • harmonium (harm) - nazewnictwo angielskojęzyczne. Uwaga w języku polskim jako "harmonium" określane jest MMM / 8+8+8 (źródło Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie").


MMM / 8'+8+8,
  • harmonium - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie". Uwaga w materiałach angielskojęzycznych jako "harmonium" określane jest LHM / 16+8+4.
  • musette - w Polsce najczęściej używana nazwa dla tego ten registra, ale uwaga w materiałach angielskojęzycznych "musette" często używane jest jako nazwa dla MMH / 8+8+4 lub MM / 8+8, natomiast MMM / 8+8+8 nazywane jest w odróżnieniu jako "triple musette", "real musette", "authentic musette".

MMH / 8+8+4
  • musette (mus) - nazewnictwo angielskojęzyczne (wyjaśnienie podane przy MMM / 8'+8+8,)

LMMM / 16+8'+8+8,
  • czelesta - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"

MMMH / 8'+8+8,+4
  • skrzypce - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"

LMMMH / 16+8'+8+8,+4
  • tutti, regestr generalny (przy akordeonie 5 chórowym) - Kulpowicz Witold - "Szkoła gry na akordeonie"


Master, tutti, registr generalny - to brzmienie wszystkich jednocześnie włączonych chórów, jakie dostępne są w danym akordeonie


Jak łatwo zauważyć, z uwagi na brak spójności w słownych oznaczeniach, najczytelniejsze do określania registrów jest podawanie nazw chórów w formie L/M/H lub 16/8/4 użytych w danym registrze.



Częściowo powiązane tematy:

Offline Leszek

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1973
    • Zobacz profil
  • Skąd: śląskie, Hiszpania
Marcel świetnie i bardzo przejrzyście to przedstawiłeś   :) [brawo] [toast]

Offline Pożo

  • *
  • Wiadomości: 12
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kielce
Wyjaśnijcie mi proszę o chodzi z tym układem chórów. Mam na przykład akordeon 3 chórowy z układem 16+8+8 i 16+8+4. Jaka jest różnica?

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7669
    • Zobacz profil
Różnica polega na tym, jakiego chóru będzie brakowało względem "standardowego" akordeonu 4 chórowego - 16+8+8+4 (LMMH).

W 16+8+8 (LMM) masz dostępne tremolo (wibrujący dźwięk), ale nie masz "wysokiej oktawy".

W 16+8+4 (LMH) masz "wysoką oktawę", ale nie masz tremolo.

Tobie, jako osobie lubiącej walczyki, moim zdaniem, przydałoby się tremolo, czyli układ 16+8+8 lub akordeon 4 chórowy, który będzie miał tremolo i "wysoką oktawę".

Offline Pożo

  • *
  • Wiadomości: 12
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kielce
Dzięki Marcel za wyjaśnienie. :)

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7669
    • Zobacz profil
Registry basowe



(źródło: "Akordeon od A do Z" - J. Dastrych)



(źródło: "Akordeon od A do Z" - J. Dastrych)



(źródło: "Szkoła na akordeon" - J. Orzechowski)

Offline Kasparov

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 697
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Gdzieś czytałem, że kiedyś przez to, że było wiele możliwości znakowania regestrów wprowadzono uniwersalne koło z dwiema liniami i kropkami w środku. Inicjatorami byli Hohner, Scandalli i Soprani - topowi producenci w Europie.
« Ostatnia zmiana: 21 sty 2021, 23:08 wysłana przez kasparov »

Offline cinszcz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 344
    • Zobacz profil
  • Skąd: pomorskie
Witam. Mam problem z nazwaniem regestrow w akordeonie MORESCHI.

https://i.imgur.com/ZqRerlY.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)


Akordeon wiekowy i ktos gdzieś kiedyś pomieszał regestry, a może namieszane jest w glosnicach 16stka i 3 osemki latwo pomylić. Zrobilem tabelkę, aby przyporządkować nazwy do regestrów;



Akordeon MORESCHI 4chóry musette/120b 5chórów. Tabela przedstawia które chóry otwierają się na kolejnych regestrach, chodzi mi o to aby przyporządkować do nich odpowiednie nazwy. Pewniaki wpisalem w tabeli, sugerowane po mojemu poza ramką. Zastanawiam się również czy nie zostaly zamienione stroiki na glosnicy, ponieważ dziwi mnie np.poz 7. (16;8;8-) lub poz. 9.  (8;8-) czy poz. 8. (16;8+). Moze pokombinować w mechanizmie regestracji, lub po prostu chór 8- zbliżyc do 8 czystej. ponieważ obecnie odchyłki miedzy chórami są bardzo duze i akordeon brzmi strasznie. Dla przykladu A- 220Hz 8ka czysta strojona na 0; 8 obniżona -26centow; 8 podwyższona +29centów; Zanim zacznę to składać po swojemu, chciałbym poradzić się uzytkownikow tego forum.

Offline Arkadiusz

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wrocław
https://i.imgur.com/EVipEbI.jpg
Nazwy registrów i oznaczenia chórów (LMH / 16+8+4 / niska, wysoka oktawa)


Czy ktoś mi podpowie, jaką nazwę można przypisać drugiemu registrowi dyszkantowemu widocznemu na zdjęciu w akordeonie Bayan Bugari? To ten z "4" u góry i pod spodem z "8", ale przesuniętą skrajnie w prawo. Podpowiadam, że "obój" w tym instrumencie jest określony już jako "4" u góry i "8" centralnie pod nią. Mimo braku przypisanych nazw w moim Bugarim udało mi się podpiąć prawie wszystkie nazwy pod symbole, a tego za diabła nie mogę wymyślić. Zauważyłem, że takie "przesunięcia" graficzne w większości mają włoskie instrumenty, niemieckie raczej pod linijkę. Wskazany Bayan Bugariego podaję przykładowo, bo widać wyraźnie właśnie oznaczenia graficzne identyczne z moim instrumentem.

Offline yanco

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 632
    • Zobacz profil
  • Skąd: Silesia
też próbowałem nazywać 15 kombinacji w P140, ostatecznie zostaje jako obój z czystą ósemką, w Pigini średnia - środkowa oktawa, czy głos zasadniczy (różni różnie nazywają) ma dwa oznaczenia, 8' w kanale to kropka na środku między liniami, 8 czysta to kropka przesunięta w lewo, kombinacja 8'+4 brzmi pełniej, ciemniej, jednak wyraziście. Pigini ogólnie jest jaśniejszy przy czystym stroju, porównując brzmienia 8 czystej np. z Victorią wyraźnie jest to słyszalne, ciekawe jak brzmi w Bugari.