O basowaniu "naprzemiennym" / prostym urozmaiceniu basowaniaW czasie basowania, bas podstawowy (tzw. prymę akordu) bezpiecznie można zastąpić innym dźwiękiem, wchodzącym w skład danego akordu.
Ta tabelka może być pomocna
Jak urozmaicić basowanie? Basowanie naprzemienne
Tu dodam uwagę odnośnie tej tabelki: akordy w basach akordeonu zbudowane są z trzech dźwięków, dlatego na tym diagramie, w dwóch ostatnich rzędach guzików nie są wypisane kwinty akordów. Innymi słowy, dla dwóch ostatnich rzędów guzików (akordów septymowych i zmniejszonych) mamy jeszcze (niewypisany na diagramie) czwarty dźwięk, jest to taki sam dźwięk, jak pierwszy z wypisanych dźwięków w analogicznym akordzie durowym, np. dla akordu C7, tym niewypisanym dźwiękiem jest G.
Jest też sposób na "chłopski rozum", bez uczenia się, jakie dźwięki wchodzą w skład akordów:
gdy gramy
akord durowy (zwykle 3 palcem), wtedy bas podstawowy (tzw. prymę akordu, graną zwykle 4 palcem) możemy zastąpić:
- basem w rzędzie nad nim (granym zwykle 2 palcem)
- basem w rzędzie przed nim (granym zwykle 4 palcem)
gdy gramy
akord molowy (zwykle 2 palcem), wtedy bas podstawowy (grany zwykle 4 palcem) możemy zastąpić:
- basem w rzędzie nad nim (granym zwykle 3 palcem)
- basem o 3 rzędy niżej (granym zwykle 5 palcem)
gdy gramy
akord septymowy (zwykle 2 palcem), wtedy bas podstawowy (grany zwykle 4 palce) możemy zastąpić:
- basem w rzędzie nad nim (granym zwykle 3 palcem)
- basem w rzędzie przed nim (granym zwykle 4 palcem)
- basem o 2 rzędy niżej (granym zwykle 5 palcem)
(oczywiście można grać te dźwięki też innymi palcami)