Jest to rozdział z "
Poradnika Akordeonisty", którego autorem jest Pan
Ryszard Borysionek.
Pan Ryszard zgodził się na opublikowanie poradnika na naszym forum
Jeżeli chcesz coś dodać w tym temacie lub masz jakieś pytania związane
z tematem tego rozdziału to śmiało pisz posty poniżej.
W rozdziale tym zajmiemy się dźwiękami manuału basowego.
Tworzą go guziki rzędu pierwszego i drugiego czyli
basy tercjowe (pomocnicze) oraz basy podstawowe
Świetna orientacja w rozkładzie dźwięków w tych rzędach
daje gwarancję szybkiego rozczytywania utworów
(szczególnie polifonicznych) i sprawia,
że granie gam i pasaży należeć
będzie do czystej przyjemności.
Dla porządku i łatwiejszej orientacji
nazwy dźwięków z pierwszego rzędu podkreślamy.
W przypadku zaznaczonej w utworze aplikatury (palcowania)
obowiązuje ta sama zasada: podkreślony numer danego palca
karze nam grać bas w pierwszym rzędzie.
Guzików w manuale basowym akordeonu
120 basowego jest 40,
80 basowego ? 32,
60 basowego ? 24.
Żeby opanować położenie ich wszystkich tak naprawdę
wystarczy wiedzieć gdzie leży kilkanaście tych położonych najbliżej ?C?.
Lokalizacja nawet tych najbardziej odległych to kwestia
logicznego myślenia i znajomości paru zasad.
Często mamy problem z odnalezieniem dźwięku basowego
szczególnie wtedy gdy chodzi o dźwięk z krzyżykiem lub
bemolem. W wielu przypadkach z pomocą przychodzi nam
enharmonia (enharmonia to niezmienność brzmienia
wysokości dźwięku przy zmianie jego nazwy i pisowni.
Na przykład gis = as, b = ais, eis = f). Gdy przerażeni szukamy
tajemniczego ?ges? i chcemy połączyć go legato z ?g? wystarczy
przypomnieć sobie, że ges to inaczej ?fis? i sprawa
staje się dziecinnie prosta.
Omówmy teraz bardziej skomplikowane przypadki.
Nie wiemy jaki dźwięk leży w II rzędzie pod As.
?As? to ?A? z bemolem. ?Odczepiamy? na chwilę bemol
i zostawiamy tylko samo ?A?. Pomyślmy o dźwięku ?A? z II rzędu.
Jaki bas znajduje się pod ?A?? Oczywiście ?D?!
Przyczepiamy teraz nasz bemol do ?D? i mamy odpowiedź na
pytanie co leży pod ?As?. Szukany dźwięk ma na imię ?Des?.
Szukamy nazwy dźwięku leżącego nad ?Gis? w I rzędzie.
Postępujemy tak samo jak w poprzednim przypadku. Tym
razem ?odczepiamy? krzyżyk od ?Gis?. Sprawdzamy jaki bas
znajduje się w II rzędzie nad ?G?. Traktujemy krzyżykiem ?D? i
już wiemy, że nad ?Gis? leży ?Dis?.
Dzięki opisanym wyżej sposobom żaden bas ani z pierwszego
ani z drugiego rzędu nie będzie dla nas anonimowy.
Bardzo ciekawe są zależności między I a II rzędem basów.
Dlaczego basy rzędu pierwszego nazywają się ?tercjowe??
Są one w odległości tercji wielkiej w górę (4 półtony) od dźwięku
sąsiedniego w drugim rzędzie. Obok ?E? leży ?C?, obok ?H? ?
?G? itd. Taka relacja występuje między wszystkimi sąsiednimi
dźwiękami basów podstawowych i tercjowych.
Dobrze wiedzieć również, że oba rzędy przesunięte są względem
siebie o 4 guziki. Oznacza to, że jeśli przesuniemy I rząd o 4 guziki wyżej
lub II rząd o tyle samo niżej ? sąsiednie dźwięki obu rzędów miałyby takie same nazwy.