Autor Wątek: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik  (Przeczytany 44263 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 790
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Uwagi dla akordeonistów

W moich prymkach wyjątkowo inaczej oznaczam akordy septymowe zmniejszone:
np. C7- (czasem oznaczam też C7zm), widząc taki akord należy zgrać akord zmniejszony.

Inne oznaczenia są ogólnie stosowane w naszym kraju, ale nieco inne, niż w typowych opracowaniach na akordeon.

Przypomnę więc:
- akord dur = litera duża np. C (w nutach akordeonowych litera mała, czyli c)
- akord moll = litera mała np. c (w nutach akordeonowych litera mała +m, czyli cm)

Co zrobić jeśli napotkamy akord, którego nie ma w akordeonie ?
- akord dur i moll z dodaną sekstą wielką - oznaczenie np. C6, c6 - można zagrać akord z pominięciem znaku 6, czyli zwykły akord dur lub moll.

- akord moll septymowy - oznaczenie np. c7 - można zagrać akord molowy c

(tę sekstę, czy septymę, można ewentualnie dodać w prawej ręce)

- akord dur zwiększony (z podwyższoną kwintą) - oznaczenie np. C+ - można zagrać dur septymowy (C7), bo oba akordy stosuję zastępczo (C+ brzmi bardziej miękko, niż C7)
 
 

=============
PRZYKŁADY
=============
 
C = c dur
C6 = można zagrać jako C dur
 
c = c moll
c6 = można zagrać jako c moll
c7 = można zagrać jako c moll
 
C7- = C zmniejszone
C7zm = C zmniejszone
C+ = można zagrać jako C7

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7690
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #1, 24 wrz 2015, 19:05 »
Upraszczanie złożonych akordów. Harmonia zagrana na basach akordeonu będzie prostsza, ale nie będzie fałszu, gdy:


akordem durowym zastąpimy akordy: 6, M7 (maj7, ?), 6/9, M9 (maj9)
  • np.: C6, CM7 (Cmaj7, C?), C6/9, CM9 (Cmaj9) możemy zastąpić C-durem


akordem molowym zastąpimy akordy: m6, m7, m+7, m6/9, m9, m11
  • np.: Am6, Am7, Am+7, Am6/9, Am9, Am11 możemy zastąpić a-mollem


akordem septymowym zastąpimy akordy: 7-5, 7+5, 9, 7-9, 7+9, 11, 13
  • np. C9, C11, C13 możemy zastąpić C7



Dodam, że jeżeli ktoś nie chce upraszczać akordów, to jest też możliwość grania złożonych akordów na basach akordeonu przez jednoczesne wciskanie kilku guzików basowych, np.:

C6 = można zagrać jako jednocześnie trzymane akordy C-dur + a-moll
c6 = można zagrać jako jednocześnie trzymane akordy c-moll + C zmniejszone

c7 = można zagrać jako jednocześnie trzymane akordy c-moll + Es dur

(więcej o tej technice jest w dalszej części tematu)

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 790
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #2, 24 wrz 2015, 21:01 »
c6 = można zagrać jako jednocześnie trzymane akordy c-moll + C zmniejszone

teoretycznie w c6 występuje dysonans, bo jest g i f#, ale trzeba posłuchać może nie jest to rażące

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7690
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #3, 24 wrz 2015, 21:05 »
Panie Włodku, dysonansu nie ma, ponieważ akordy w basach akordeonu zbudowane są z 3 dźwięków. W przypadku akordów zmniejszonych, nie ma kwinty. Dla jednocześnie wciśniętych basów c-moll i C zmniejszone odezwą się głosy C, Eb, G, A.

http://i.imgur.com/Y5CkFeR.jpg
Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 790
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #4, 24 wrz 2015, 21:18 »
zwracam honor - właśnie tej wiedzy o akordach w akordeonie mi brakuje

Online Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7690
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #5, 24 wrz 2015, 21:31 »
Oprócz diagramu, który dołączyłem, dodam, że guziki można łączyć dowolnie. To, że pewne dźwięki będą występować w kilku akordach, a inne np. tylko w jednym akordzie nie ma znaczenia. Zawsze dla każdego dźwięku, który wystąpi w kombinacji, będzie odzywało się tyle samo stroików, czyli przy wspomnianym c-moll (G, Eb, C) + C zmniejszone (Eb, C, A), nie ma znaczenia to, że "Eb" i "C" się powtarza, bo w obu akordach te dźwięki wydają dokładnie te same stroiki.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 664
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #6, 24 wrz 2015, 21:42 »
Z tego , co zauważyłem, jazzmani często grają w basach minor6 bez kwinty , czyli bas podstawowy i tylko zmniejszony. Prawdopodobnie, żeby ta sekunda tak nie "żarła".  :)

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 790
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #7, 24 wrz 2015, 21:51 »
rzeczywiście - ja gram w basach c,a a prawą es, g,c i ładnie to brzmi,
ale ciekaw jestem opinii akordeonistów, bo intuicja podpowiada mi,
że tymi szóstkami można się nie przejmować i grać podstawowy akord
dur czy moll
« Ostatnia zmiana: 25 wrz 2015, 10:42 wysłana przez W.Królikowski »

Offline P-on

  • **
  • Wiadomości: 59
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #8, 25 lis 2015, 12:12 »
Ja poproszę o rozszyfrowanie akordów które czają się w "rybkach" Pana Włodzimierza:
g7+     
F#7-

P-on

Offline guralband

  • VIP Złota Rączka
  • *****
  • Wiadomości: 1227
    • Zobacz profil
  • Skąd: lubuskie
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #9, 25 lis 2015, 12:34 »
g7+ - g,b,d,f#

F#7-  f#,a#,c#,d#

Jak się pomyliłem to proszę poprawić.

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 664
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #10, 25 lis 2015, 13:53 »
Z tego , co pamiętam , Pan Włodek F#7- oznacza "Fis zmniejszony", a nie tylko septymę zmniejszoną...

Offline W.Królikowski

  • 31.05.1938 - 28.08.2016, VIP
  • *****
  • Wiadomości: 790
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #11, 25 lis 2015, 13:58 »
Krystyn ma rację - w celu skrócenia zapisu u mnie C7zm=C7-

(przyznaję, że brak tu logiki w stosunku do zapisu C7+,
ale pocieszam się tym, że tej "nie logiki" w podręcznikach jest znacznie więcej)
« Ostatnia zmiana: 25 lis 2015, 14:19 wysłana przez W.Królikowski »

Offline Damian

  • ***
  • Wiadomości: 104
    • Zobacz profil
  • Skąd: podkarpackie
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #12, 02 sty 2016, 14:48 »
Co to za akordy D9, Dsus4, D2 ? ... D7 to akord septymowy, ale tamte??

Offline Krystyn

  • Konto usunięte na prośbę użytkownika
  • *
  • Wiadomości: 664
    • Zobacz profil
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #13, 02 sty 2016, 14:58 »
Wrzuciłem wszystkie po kolei akordy do wujka google i wiesz , ile mi tego nawywalał?

Offline Damian

  • ***
  • Wiadomości: 104
    • Zobacz profil
  • Skąd: podkarpackie
Odp: Złożone akordy, a basy akordeonu - poradnik
« Odpowiedź #14, 02 sty 2016, 16:32 »
W googlach piszą, że akord D9 składa się z D F# A C E , to znaczy, że jednocześnie mam nacisnąć D i F?