Autor Wątek: Problem z trafieniem z basu F na A7  (Przeczytany 10783 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline lepper9999

  • *
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Skąd: podlaskie
Problem z trafieniem z basu F na A7
« 26 gru 2014, 17:10 »
Mam problem z basami lekki. Mianowicie nauczyłem się ostatnio walca ''Noce i dnie" , grałem go dobrze i z pamięci , a teraz ciągle mam problem z trafieniem z basu F na A7 czy dałoby się to jakoś rozwiązać?

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7678
    • Zobacz profil
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #1, 26 gru 2014, 17:29 »
Zwykle w akordeonach basy C i E są oznaczone. Poćwicz sobie skoki z C na E i z E na C. Jest to taka sama odległość jak z F na A :)

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2395
    • Zobacz profil
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #2, 26 gru 2014, 20:40 »
Lepper, posłuchaj jak ja to robię:

Pasek basowy nie może być zbyt luźny (ale też nie ściśnij lewego nadgarstwa za mocno).

Wybierz sobie podstawową pozycję nadgarstka i jakby zakotwicz ją na pasie basowym i pokrywie basowej. W miarę możliwości, basy zmieniaj jedynie ruchem dłoni, nie przesuwaj nadgarstka pod pasem.

Nie wiem jaka u ciebie będzie pozycja podstawowa, ale domyślam się, że powinieneś mić nadgarstek ustawiony tak, żeby ogarnąc basowanie wokół tonacji d-moll. Z tej pozycji postaraj się zjechać do f-duru wyginając jedynie dłoń w dół, nie zmieniając pozycji nadgarstka. Z f-duru skoczysz na a-7 powracając dłonią do pozycji podstawowej (wyprostem dłoni), tam już intuicyjnie poczujesz, gdzie jest tonika (d-moll) a gdzie dominanta (a-7). Ten powrót, to jest nic innego jak ustawienie ręki w pozycji swobodnej, normalnej, w której dłoń pozostaje niezgięta w dół.

Oczywiście, że takiego zakotwiczenia nie będziesz stosował w całym utworze, ale gdzieś przed tym newralgicznym punktem mógłbyś zaćwiczyć takie zakotwiczenie, żeby mieć punkt odniesienia dla orientacji gdzie aktualnie jesteś z palcami.

Jeśli pas basowy jest zbyt luźny i palce wiszę gdzieś tam nad basami, czort wie nad którymi, to ja nie daję rady (czysta relatywistyka się kłania). Musisz mieć pozycję odniesienia.

Aktualnie muszę skakać z es-dur na a-7. Może masz dla mnie jakąś radę w zamian? :)

Lajkonix

PS. Nie zmieniłbyś nicka? Już wolałbym Lesser :)

Offline maestrobis

  • **
  • Wiadomości: 79
    • Zobacz profil
  • Skąd: Rzeszów
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #3, 27 gru 2014, 12:13 »
A czy nie warto zaprząc tu do roboty 5 palec ? Jakoś widzę, że akordeoniści oszczędzają go nie wiem dlaczego. Akurat mam ten palec bardzo wyćwiczony z gitary, więc go często używam na cyji też.
Ja tam się nie bardzo znam i nie wiem czy słusznie czynię, ale tak robiłem od samego początku nauki, bo nie wiedziałem jak mam grać i np "przeskok" np C-dur -> a-moll wykonuję bez ruchu ręką nic nie wyginając palcując:
C - 5, Cdur - 4, A - 3, amoll - 2,
Właśnie przepróbowałem F -> A7    - bez trenowania tego wcześniej trafiam za każdym razem palcując j.w. , ale już minimalny ruch nadgarstka jest potrzebny.
Zapewne sposób przeskoku zależy od otoczki, tzn. co jest tuż przed i jaka kontynuacja po.

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #4, 28 lut 2015, 13:21 »
Ważnym czynnikiem jest również kierunek pracy miecha przy takim skoku. Jeżeli przeniesienie następuje z dźwięku F na A7 łatwiej wykonać przejście przy zamykaniu miecha.
Ja mam taki fragment w utworze "Tańczące palce" - skok z Fis na akord D. Ćwiczyłem wiele razy to miejsce i znacznie łatwiej "trafić" w akord D otwierając miech.

Offline Marcel

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7678
    • Zobacz profil
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #5, 28 lut 2015, 13:27 »
Jeżeli ktoś by potrzebował prostego, ale fajnego utworku na poćwiczenie skoku z a-moll na F-dur, to warto zajrzeć do tematu: Flatworld - utwór wyzwanie

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 403
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #6, 28 lut 2015, 14:00 »
Ja ćwiczyłem takie skoki na utworze Moon River. Zajęło mi to dobrych kilka tygodni zanim przestałem panikować przy skokach C->Am->F, C->Hzm, B7->Am  :D

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #7, 28 lut 2015, 14:06 »
Bardzo dobry przykład.

W "Bal na Gnojnej" jest też zejście skokiem d moll - B - A7.

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2395
    • Zobacz profil
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #8, 28 lut 2015, 15:48 »
Chłopaki, nie panikujcie z tymi skokami :)
Sporo tych skoków można uniknąć posiłkując się (pierwszym) rzędem pomocniczym basów.
Np. po co skakać z B na A, skoro A jest tuż (!) przy B w pierwszym rzędzie? Przy konieczności skoku zawsze warto się zastanowić, czy w pierwszym rzędzie nie ma czegoś blisko. Jeśli coś się znajdzie, to dalej można się zastanowić, czy granie akordu jest konieczne, czy tylko wystarczy przytrzymać bas pomocniczy, np. jako PRZEJŚCIE do kolejnego basu z akordem. No, chyba, że ktoś chce być bardziej ortodoksyjny niż profesjonalista.
Zobaczcie, co robię we wstawionym tutaj "Retour de musette" w okolicach 1:31 - tam jest E skok na F i powrót na A. Gram Edur, łapię F wysoko drugim palcem w rzędzie pomocniczym i przytrzymuję go przez takt (bez akordu), nie spuszczając z pola rażenie guzika E w rzędzie podstawowym, po to by w jego bliskości trafić Adur w kolejnym takcie. To pojedyńcze F wcale nie najgorzej brzmi jako dźwięk przejściowy między taktami E7 i A7. Ale to może tylko moje lenistwo... Pewnie w SM by mi tego nie puścili :)
Nutki załączam (ogólnodostępne). Trio, takty 4, 5, 6.
Lajkonix   

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #9, 28 lut 2015, 17:15 »
Słuszna uwaga. Zagranie pojedynczego basu tercjowego, który leży bliżej ma lepszy skutek niż nietrafiony akord. Czasami zamiast akordu gram dwa basy leżące blisko siebie.

Offline krel

  • Specjalista od elektroniki
  • *****
  • Wiadomości: 403
    • Zobacz profil
    • Mój kanał YouTube
  • Skąd: Cieszyn
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #10, 28 lut 2015, 19:28 »
No i kolejna cenna rada Lajkonixa.  :) Wiem gdzie są jakie basy w 1 i 2 rzędzie, ale nie pomyślałem żeby nie grać akordu i używać tylko basów podstawowych i tercjowych. Muszę spróbować tej metody.
Z drugiej strony, co się nauczyłem to już moje. Gdybym używał skrótów to dalej panikowałbym przy dłuższych skokach.

Offline Lajkonix

  • Konto usunięte z uwagi na naruszenia regulaminu
  • *
  • Wiadomości: 2395
    • Zobacz profil
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #11, 28 lut 2015, 20:14 »
Chłopaki, tylko nie przeginajmy w drugą stronę... :) Ja się skoków basowych naćwiczyłem po dziurki w nosie. I Wam też tak radzę. Skróty wykorzystuję tylko w chwilach lenistwa, albo z rozpaczy. W każdym razie warto wiedzieć, że taka deska ratunku jest. I nie mówcie nauczycielowi. :) Pozdrówa!

Offline Jurek_klodzko1

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 4448
    • Zobacz profil
  • Skąd: Wielisławskie Czworaki
Odp: Problem z trafieniem z basu F na A7
« Odpowiedź #12, 28 lut 2015, 20:41 »
Zdecydowanie przyłączam się. Ćwiczyć zawsze warto. Cyklami w miejscach skoków powtórki 20-30 razy i dalej. Potem fragmentami. Jak wyćwiczone ok. Jak nie idzie znów 20-30 razy miejsce trudne itd.